Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Træder sko af
Forfatter: 
Dato:  08-11-2015 16:02

Hej alle.

 

Jeg har søgt og søgt men kan ikke umiddlbart finde helt svar på mine tanker.

 

Min store hest er begyndt at træde skoene af, eller det vil sige han træder dem ikke af, han banker den ene hov ind i den anden og trykker derved sømmene ud og så ryger hele skoen, når alle søm på den ene side er væk. Han har kun forsko på.

 

Han er begyndt på det efter nye foldkammerater, hvor der pludselig er meget mere leg og sjov, og gør det uanset klokker også klokker i ekstra stor.

 

Han gik uden sko til han var 3-4 år, men da jeg købte ham og han skulle gå på grus (ved hånd) gjorde han klart opmærksom på at han var ved at DØ når han skulle gå på gruset derfor fik han forsko på.

 

Han bliver noget ømtået på især grus og det var grunden til at han fik for-sko på i først omgang, og vi rider gerne ture ud også for at styrke sener osv, så det duer jo ikke. På folden ser han ikke øm ud uden skoen, heller ikke når de lige er røget af.

 

Nu er det sket mange gange og jeg har haft holdt ridefri i 1,5 mdr fordi han rev skoen så hårdt af at han fik ondt længere oppe i benet, og blev halt på blød bund. Jeg er ikke længere sikker på at han skal have sko på, jeg frygter den skade/riv i benet det giver når han får revet skoen af bliver værre eller laver permanent skade.

 

But what to do?

 

Jeg har tænkt på boots, men han har ikke normale baghove og vil ikke kunne passe nogle boots på baghovene, ligesom jeg skal være varsom med dem i forhold til benstilling (han var for stor til mors mave og er derfor skævbenet og har mærklige baghove uden dog at det mærkes på ham) og når jeg læser om det, ser jeg at folk anbefaler boots til alle 4 hove og det tror jeg ikke på kan lade sig gøre.

 

Har i forslag? Han er 6 og får rigeligt stråfoder og desuden linamix, salvimin grøn, lucerne og lidt gule hørfrø, samt loppefrøskaller, så ikke meget stivelse som sådan.


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  08-11-2015 16:09

At hesten går og banker hovene sammen er IKKE normalt.

 

Jeg ville bestemt få en dygtig kiropraktpr til at kigge på din hest.

 

Du kan evt. rådføre dig med din smed. Om kan kan lægge skoene lidt anderledes så de sidder bedre fast og der er lidt bedre overrulning på dem.

 

Vi bruger fx ekstra tykke søm og det har hjulpet rigtig meget :)


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smeden
Forfatter: 
Dato:  08-11-2015 16:39

Tak for svar :)

 

Smeden har prøvet snart sagt alt, så det er ikke fordi jeg ikke vil tage ham med på råd, men tror han har forsøgt alt.

 

Jeg kan se hvad det er der sker på folden, og det er kommet i forbindelse med nye foldkammerater, de bider efter hinandens forben og derfor "flytter" han hoven ind i den anden, når han lige skal flytte benet hurtigere end forventet. Så det er kommet i løbet af de sidste 2-3 mdr han gør det (nye og noget friskere foldkammerater kom præcis samme tid hvor det begyndte at være et problem), hvor skoen ryger ca. hver 10-14 dag.

 

Under rytter, ved hånd osv træder han absolut ikke ind over sine hove, så det er KUN på folden under leg det er observeret, derfor hælder jeg ikke til at det er kiropraktor der mangler lige umiddelbart. Han viser heller ingen andre tegn på anden behov for kiro, han er fuldstændig afslappet og ikke låst/stiv til nogen sider.

 

Så jeg tænker egentlig lidt at selvom kiropraktor kan tænkes at være en god ting i forhold til så meget andet, så er jeg bange for at det ikke er løsningen på vild leg på vallak-folden og dermed sko-problem :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  08-11-2015 21:35

Uha, jeg tror ikke du kan gøre så meget når de er leg på folden - andet end at flytte hesten til en anden fold :)

 

Det er jo svært at sige den ikke må lege vildt ;)

 

Udover klokker er der ikke rigtig andre ting man kan prøve tænker jeg.


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 ud over de...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 07:34

Ud over de andre svar du har fået, tænker jeg lidt på hvilke klokker du bruger?

 

Klokker hjælper ikke meget, hvis de ikke går ned og rør jorden bag til, eller de er så store at de "glider op".

 

Det er langt fra alle klokker der sidder godt, jeg har stor glæde af Horsy Houses klokker.

Men PC klokker får helt klart min bedste anbefalinger, både den i facon og wrap modellen.

 

Måske var det også en mulighed at prøve med dobbelt klokker på?


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overgang
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 09:28

Min hest havde sko på ved indkøb. Den første uge jeg havde ham fik han trådt 3 forsko af, de to på samme dag. Han trak rigtig meget af hornet med og fik trådt en flænge i ballen også. Jeg vurderede at eftersom alle smede i området åbenbart holdt ferie og der alligevel ikke var noget at sømme en sko fast i, at han bare ikke fik nye sko på.

 

Jeg fik en barfods trimmer ud, der også sælger boots. Hun havde et udvalg af boots med og solgte mig et par til forhovene. Dem brugte jeg så i overgangen, med et par gode såler i. Hesten gik barfodet på fold og fik i starten boots på ud på små ture på hård bund. Sådan at han fik styrket hovene stille og roligt. Til ride brug synes jeg ikke bootsne er imponerende, men har kun forsøgt en model.

 

Hesten var de første 14 dage halt pga. den flænge han havde lavet, så der kunne han ikke gå med boots eller lave andet end bare at gå på fold. Så hovene fik en lidt blød overgang til livet uden sko.

 

udover boots og ture på fast bund, gav jeg en 11 måneders kur med hippolyts Ungulat og sørgede ud over det for ordenligt foder. Hesten var lidt undervægtig, i tilridning og dermed i gang med at opbygge muskler og havde ret skrøbelige og dårligt beskåret hove, da jeg købte ham. Så han har næppe været dækket ind på vitaminer og mineraler, derfor det ekstra boost. Hørfrø/omega fedtsyrer skulle også have en positiv effekt på hove, hud og pels, så det har han også fået i hele perioden.

 

Overgangen kan tage tid, særligt når de har nået at ødelægge hovene ved at træde sko af. Jeg har i dag en hest, der pga. genoptræning går en del timer på alt slags underlag og ret meget asfalt og grus. Så det kan lade sig gøre. Det kræver dog at man husker at har man kun været i sandkassen hele vinteren, så kan hovene ikke holde til flere timer på asfalt uden tilvending. Hovene bliver hårdere og stærkere ved brug på fast bund, men du skal vende dem gradvist til det. Ellers giver det for stort et slid.

 

 

For at få en nemmere overgang til livet uden sko ville jeg nok starte med at give 2-4 måneder kur på Ungulat, mens jeg sørgede for at komme ud og gå en masse ture på forskelligt underlag. Simpelthen for at have så stærke hove og tykke såler som muligt, inden jeg tog skoene af. Selvfølgelig afhængigt af hvor ødelagte hovene er af alle de aftrådte sko. Men her kan smeden nok bedre rådgive dig. Eller måske du kan prøve at stille samme spørgsmål på Hestens hove gruppen på Facebook. Der er en del fagfolk, der gerne svarer på spørgsmål.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har haft samme problem
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 13:02

Jeg har haft samme problem og har løst det ved at give to par klokker på på folden inderst Eskadron str.xxl yderst Eskadron xl for Eskadron er det eneste der holder, han leger også så han træder skoene af sig selv. Nu går han dog sammen med meget rolige heste så problemet er løst,dog har han et par klokker på på folden. Jeg har brugt boot i perioder da der ofte røg en del hov med af og så kunne han ikke skoes.


EN RIGTIG HEST ER EN OLDENBORG.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind ta
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 17:38

Tusind tusind tak for svar alle sammen!

 

Det har sat tanker igang for ja jeg kan ikke sige han ikke må lege vildt :D og han skal også have lov at lege med de andre (der er ikke en anden vallak fold og så vil alternativet være boks og kun ud 2 timer på luftefold og det trives han ikke med, heller ikke jeg) :D

 

Vi har prøvet alle mulige klokker, men har ikke set nogen hvor sømrækken er dækket, og det er der det går galt (suk).

 

Jeg tjekkede ham lige i stalden idag mht kiropraktor og han var absolut ikke på nogen måde en øm/stiv nogen steder, MEN nu jeg lagde mærke til det, så træder han skævt ind over det ene ben, feks når han tigger og træder lidt sjovt ind over sin hov, når man beder ham rykke til siden, så jeg bestille nu en omgang alligevel, for selvom der ikke er noget ellers ved hånd og slet ikke i ridning, så så det lidt mærkligt ud, og så kan jeg lige så godt få det tjekket. Kan nemlig ikke sige om han altid har gjort sådan :)

 

Smeden var så forbi idag, vi blev enige om at han helt skulle pille skoene af, da der var for stor risiko ved at sætte ny sko på, både i forhold til hoven, som er beskadiget men også pga vrid i benet.

 

Så må vi ud og gå på fliserne rundt om stalden og give ungulat, og rideturene må så vente, jeg har heldigvis ikke travlt og kan give alt den tid han har brug for.

 

Jeg vil selvfølgelig holde nøje øje med om han slides for meget og om han er for halt, og så begynde at lede efter boots, så de kan komme på, når vi så skal til at ride igen. Og så vil jeg huske at komme ud regelmæssigt på hård bund her til vinter også :)

 


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Qqqqqqqqqq..😄
Forfatter: 
Dato:  14-11-2015 22:27

jeg har haft fuldstændig samme problem...men heldigvis har jeg verdens bedste smed...jeg har en vallak på 8 år som er kæmpe stor..(180) og er samtidig et stort legebarn...Det første år jeg havde ham trådte han forsko af mindst en gang om ugen..?? hesten havde først ingen bagsko på ...og siden hen alm. Bagsko...og fuldstændig samme problem...så lavede min smed nogle såkaldte ligetåsko til bagbenene...med det resultat at der ikke er trådt en eneste forsko af siden...(1år)...???


Diva..)))

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  15-11-2015 10:20

tak for indput :)

 

Min træder dem ikke rigtigt af bagfra, men slår sømmene ud indvendigt med den anden forhov og så begynder skoen at løsne sig, så sko på baghove er ikke løsning for os, men fedt det virker for dig :)

 

Status er at han lige nu er barfodshest :D Han ømmer sig ikke på grus, som han har gjort og jeg synes faktisk han er tilpas med det, så indtil videre er det løsningen. Når vi så begynder med ridning igen, så må jeg se om han har behov for boots.

 

Kiropraktor er bestilt, så jeg kan se om han har leget sig skæv :D

 


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mulige løsninger..
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 19:38

Billede

Dette er en Strygesko.

Den er beregnet til baghove der "stryger" hinanden.

Der er ingen sømhuller på indvendig side af hoven.

Hvis det er årsagen til problemet , så er dette sko en mulig løsning. Man kan også lave et sømhul bagerst indvendigt.

Da det er en gammeldages sko fra en smedekonkurrance er den med hege og kilet gren. Det er ikke nødvendigt.

En anden løsning kunne være at give ham en Alu 3D motion sko;

 

www.michel-vaillant.com/gb/shop/9/ 37/mv-alu-shoe-3d-motion,1318.html

Den er lette , så det er en fordele når hovkvaliteten ikke er optimale. Den har en meget gode overrulning til alle retninger og derved mindsker stress ved overullning.

Dens skrå kant kan være lige det det skal til for at undgå kontakt med modsat hov.

Jeg bruger dem på forskellige hest. Har haft succes

med langdistance heste med tabte sko problemer.

En begævet smed kunne også kombinere dette sko med aspekter fra en strygesko !

Held og lykke . :-)

Beslagsmed Craig Buckspan

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Tak......
Forfatter: 
Dato:  21-11-2015 19:35

Tak for det :) Indtil videre ser alt dog ok ud, men slider han mere end nu, så vil jeg vise smeden denne tråd :)

 

Godt at høre det kan lade sig gøre, hvis han skulle blive ømtået igen :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ligetåsko
Forfatter: 
Dato:  26-11-2015 14:01

Hej.

 

Hvis det er bagben der rammer forben, så kan man bruge ligetåsko på bagben, skoen smedes flad i tåen på bagskoen, derved kan man tage lidt mere af tåen, det plejer at hjælpe.


Gør ik´ting svære end de er.

Logik er tit en løsning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ups..........
Forfatter: 
Dato:  26-11-2015 14:08

Fik ik lige set at det var en strygning. Sorry


Gør ik´ting svære end de er.

Logik er tit en løsning.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider