Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Dispensation for vaccination
Forfatter: 
Dato:  23-10-2015 20:53

Jeg står i en lidt svær situation med min hoppe. Hun er de sidste 3 år blevet ret så syg efter den årlige vaccine

Har sankket med DRF og står ret stærkt med at få en dispensation så jeg kan undlade at vaccinere hende men samtidig stadig godt kan starte stævner

 

Men er der nogen der kan fortælle om det kan give bøvl i andre hensender?

 

Jeg ved jeg ikke kan tage hende ud af landet, hvilket er det næste dilemma da jeg gerne vil til Sverige og starte military, men fik afvide at jeg også burde kunne søge dispensation der, men DRF kunne ikke fortælle mig hvordan.

 

Håber der er nogen derude der kan hjælpe med lidt erfaring på området, kan forstå fra DRF at der er flere der allerede har denne dispensation

 

Hvis ikke I af den ene eller anden grud vil have det offentligt ud at Jeres hest ikke er vaccineret kan jeg kontaktes på marenfrydendahl@hotmail.com eller mobil 40506010

 

Venligst Celine og Maren


0
0
Svar på denne tråd
 
 Syg af vaccination
Forfatter: 
Dato:  26-10-2015 13:54

Hej Maren

 

Må jeg spørge hvordan din hest reagerer på vaccinen? Jeg har selv en der ikke tåler det så godt. Hun bliver ikke meget syg, men får typisk lidt feber en dags tid, og nogle gange hæver hun op og bliver øm omkring stikstedet.

 

Min dyrlæge anbefaler på det kraftigste, at jeg fortsætter med at vaccinere, men jeg arbejder også med en alternativ dyrlæge pga astma, og hun fraråder at jeg vaccinere, så jeg er lidt i syv sind.

 

Birgitte


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det første år
Forfatter: 
Dato:  26-10-2015 14:24

Fik hun en kæmpe bule på halsen som dyrlægen heldigvis fik behandlet inden den blev til en byld....

anden år blev hun stukket i bringen og dannede her et kæmpe ødem.

sidste år fik hun igen i bringen hvor ødemet denne gang blev til en knude som hun stadig har.

hun var uridelig i flere mdr. efter sidste gang, stiv i hele fronten og ville ikke lade mig lave nedsidning.

hun har altid været til at klippe uden bedøvelse nu kan jeg kun klippe hende til bag skulderen, uden bedøvelse...

hun er heller ikke meget for at blive striglet på halsen længere....

så ja hun reagere meget voldsomt på vaccinen og vi har prøvet med to forskellige opløsningsmidler samt med og uden stivkrampe....

 

hvad foreslår din alternative dyrlæge så du skal gøre?


0
0
Svar på denne tråd
 
 Over-Vaccination
Forfatter: 
Dato:  28-10-2015 00:07

Jeg kender ikke noget til Rideforbundets regler for dispensation, men jeg ved, at der er en del debat om over-vaccination i USA, da flere heste for kolik-symptomer, udvikler forfangenhed eller bliver head-shakere.

 

Hvis vi selv blev vaccineret for f.eks. stivkrampe hvert år, så vil vi nok også få alle mulige symptomer. Og er er også mange mennesker der får forskellige symptomer efter influenza vaccination.

 

Der findes mange amerikanske artikler og debatsider om emnet. Hermed et par af dem:

 

www.aaep.org/info/ askthevet?category=Immunizations

 

ivcjournal.com/rethinking-equine- vaccinations-part-1/

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh..
Forfatter: 
Dato:  28-10-2015 13:35

Jeg ved at der findes mindst en anden hest der har fået dispensation fra vaccine. Der er nogle særlige regler for den, noget med at TD til hvert stævne skal være med til at måle temperatur på hesten, og hesten derfor kan sendes hjem hvis der er nogen mistanke.

 

Dette er min erfaring som stævnearrangør, jeg har ingen personlige erfaringer.



/Line

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Syg af vaccination
Forfatter: 
Dato:  28-10-2015 13:47

Hun foreslår at jeg lader være at vaccinere. Jeg har så fået noget homøopatisk medicin, hun skal have, hvis jeg alligevel vælger at vaccinere.

 

Birgitte


0
0
Svar på denne tråd
 
 Okay ja
Forfatter: 
Dato:  03-11-2015 16:38

det løser jo desværre ikke problemet hvis man gerne vil ud og starte stævner


0
0
Svar på denne tråd
 
 Stod det
Forfatter: 
Dato:  03-11-2015 16:41

til mig skulle vi også kun nøjes med hvert andet år, men det er det ikke

Så kan ikke lige se hvad jeg kan bruge dit svar til

Nu er der jo en gang de regler der er for at måtte starte stævne, men har så fundet ud af at i grelle tilfælde kan man være heldig at få dispensation. Det håber jeg for min hest ve og vel at jeg får


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  03-11-2015 16:43

Det er vel også fair nok hvis det bliver tilfældet

 

Dispensationen er søgt nu må jeg se om vi er beretiget til at få den. Min egen dyrlæge støtter op om sagen da han som han siger aldrig i alt sin tid som dyrlæge har set så voldsom en reaktion efter vaccine.

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 giv update
Forfatter: 
Dato:  04-11-2015 09:28

Hej maren

 

giv endelig update når du får svar på din ansøgning om dispensation.

 

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  04-11-2015 13:50

jeg undersøgte det for omkring 4 år siden, da min tidligere lånehest også blev syg af vaccine (hævet, halt, syg og gik fra foderet)...

 

Hvis man fik en dispensation igennem hos DRF, så ville det inden HVERT STÆVNE kræve at man havde dyrlæge ude for at skrive under på at hesten inden stævnet er sund og rask... Plus at hesten ikke må opstaldes på stævnepladser...


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er ikke
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 21:47

hvad jeg fik oplyst af dyrlægen der håndtere disse sager...
Spurgte netop indtil vedr. flere dages stævner så som military. Intet problem når det var et stævne under DRF så ville dispensationen gælde ved opstaldning også


0
1
Svar på denne tråd
 
 Har intet
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 21:54

hørt fra DRF endnu men har hørt fra flere på min private mail

 

Hvad svaret end bliver fra rideforbundet sætter jeg ikke ind her, det er ikke derfor denne tråd er blevet oprettet.

Jeg søger erfaringer og om jeg får dispensationen eller ej må være en privat sag

 


0
4
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 02:15

Da jeg fik min hest, sku jeg starte forfra/starte med vacc.

De 2 første gange, kom egen dyrlæge.

Hun fik en mindre bule første gang, og efter begge var der til ca 1 år efter, 2 små "bumser" efter stik.

3. gang havde jeg en anden ude, fortalte ham, at hun reagerede på det.

Han stak i bringen, for det sku være så godt.

Dagen efter havde hun en halv håndbold af væske mellem forben og det gik osse op på bringen.

Hun nægtede at gå, når hun havde dækken på.

Hun var dog ikkke syg, eller halt efter det.

Efterfølgende er det kun egen dyrlæge, der får lov til det.

Han bruger åbenbart en dyrere og allergivenlig vaccine.

Hesten tar dog stadig en uges tid, før hun er normalt ridbar igen.

 

Har du undersøgt, om der måske findes en anden/bedre vaccine?

Det lyder bestemt ik rart for din hest.

Men er det som Sandie skriver, så lyder både beværligt og dyrt, at komme til stævner.


HorsePhotoHolic

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 09:58

Har du prøvet at få den vaccineret med vaccine der ikke dækker for stivkrampe? Det er oftest det som hestene reagere på.. Min tidligere lånehest reagerede ikke ret meget når den fik den uden stivkrampe dækning.


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 11:23

Hun er vaccineret med to forskellige slags og med og uden stivkrampe.

Så det har vi desværre prøvet.

 

Det hele startede efter den booster drf indførte.

Hun er simpelhen blevet over vaccineret er min vurdering og nu siger kroppen bare fra.

 

Hvis man bare kunne springe et år over og så prøve igen tror jeg hendes imunforsvar er kommet sig så meget at hun vil kunne tåle det igen.

Men det er ikke en mulighed for så skal der startes forfra med 3 vacciner inden for et år og det overlever hun ikke.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Vaccination
Forfatter: 
Dato:  13-11-2015 08:07

Hej Maren,

Jeg kan ikke huske om vi har talt om at Manilla også bliver hundesyg af sin årlige vaccine og at vi også var blevet rådet til at overveje at stoppe med at vaccinere hende. Hos os er det jo let, for Manilla starter ikke stævner, og vi har hende stående hjemme, så der er heller ikke den store smitte-risiko og stor udskiftning af heste.

Faktisk blev 2 af vores heste meget syge efter vaccinen, fik store buler på halsen, hvor der var stukket og var mega skidt i lang tid efter. Dengang var svaret, at vaccinen var blevet ændret og vores muligvis reagerede på enten stivkrampe eller opløsningsmidlet. Det tager jo et par vaccinationer at finde ud af, at det var status quo og Manilla blev mere og mere sløj efter vaccinerne og måtte til sidst også have smertelindring. Nu får hun en helt anden type vaccine og stadig smertelindring bagefter, samt hun bliver stukket i bringen. Ud over en mindre hævelse på stik-stedet (bringen) så har vi heldigvis ikke set samme reaktion på vaccinationen som tidligere. Det har naturligvis kun været en enkelt gang, hvor det har været "positivt", men vi håber at næste gang også bliver mild og at hun fremadrettet kan tåle at få sine vaccinationer. Svaret fra vores dyrlæge er, at hun har skulle vænne sig til de nye "stamceller" i den ændrede vaccine og at nogle heste denne gang har reageret kraftigere end man hidtil har set. Så der er måske håb forude for Frk. Fræk også, hvis alså DRF ikke giver dig en dispensation. For hvor er det dog bare træls, at man skal tvinges til at give sin hest noget man ved den bliver hamrende skidt af, bare fordi man gerne vil bruge sin hest til stævnedeltagelse. Jeg kan godt lige tjekke i Manillas pas hvad vaccinen hun får hedder, så kan du da have en dialog med din dyrlæge om den er værd at prøve på Frk. Fræk :)

 

:o) Lillian

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du må meget
Forfatter: 
Dato:  13-11-2015 09:30

Gerne tjekket hvilken vaccine hun sidst har fået :)

Har modtaget en privat mail fra en anden med samme problem som mig hvor de har fundet en den umiddelbart kunne tåle :)

har ikke fået tjekket op på om Celine allerede har prøvet den.

kunne være spændende at se om det er samme I begge har vaccineret med :)

det bedste ville jo klart være hvis jeg kunne finde en vaccine hun kunne tåle :)

Men tør jo snart ikke mere :(


0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske en reaktion..
Forfatter: 
Dato:  13-11-2015 10:44

min hest fik sidste år i oktober raspet tænder og blev vaccineret.. Dagen efter var han voldsomt hævet i svælget og blev indlagt, ingen har rigtig turde komme med et bud på den voldsomme reaktion..

 

Men så i år da tænderne skulle ordnes snakkede jeg med dyrlægen, som spurgte om han var blevet vaccineret med den samme vaccine som han plejer.. Tjekkede passet og helt som frygtet var han blevet vaccineret med en helt anden vaccine end han plejer..

 

Ikke noget man normalt ville frygte, men i og med at hesten havde fået en så voldsom reaktion.. Blev vi enige om at det var vaccinens skyld..

 

Min hest er en ældre herre der bare hygger sig derhjemme og jeg har derfor valgt ikke at vaccinere ham.. Men det er da skræmmende hvor mange der rent faktisk oplever større eller mindre reaktioner på vacciner..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er meget
Forfatter: 
Dato:  18-11-2015 21:35

skræmmende hvor mange der bliver syge af at blive vaccineret.

 

Havde min hest været af ældre dato havde jeg også bare lade hende pensionere fra stævnerne men hun er kun 8 og kom først igang som 6 års grundet en masse andet. Så ville da være ked af at skulle pensionere hende nu, da hendes kapasitet langt fra er udnyttet endnu

Min vallak på 13 har aldrig haft problemer men han er jo også fra før man skulle give den såkaldte booster.

Er stadig overbevist om at det er grunden til Celine blev syg, at de indførte den.

Som 3 års missede jeg hendes vaccination med 10 dage så der skulle hun revaccineres. Så i en alder af 6 år havde hun så nået at få 10 vacciner Så er sikker på kroppen bare har sagt fra der som 6 års.

 


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider