Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Fe i græsset nu?
Forfatter: 
Dato:  13-10-2015 11:21

Det er ikke lykkedes mig at google mig frem til hvad jeg kan forvente af FE i græsset på den her årstid. Jeg har 3 udvokset heste i vedligehold som går på en 4hk stor fold, hvor de kun er græsset ind på ca halvdelen pt, resten har været gødet og der er masser af græs, det er jeg gået igang med at græsse dem ind på vha stribeafgræsning. De er alle tre i ret god foderstand. Jeg er i tvivl om hvornår jeg skal begynde at supplere med hø/wrap og hvor længe de kan nøjes med græsset? Hvad er jeres erfaringer?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vær lidt forsigtig
Forfatter: 
Dato:  13-10-2015 12:51

Hej,

 

Jeg tror godt, at du kan regne med, at FE hurtigt er på vej nedad, men hvis der på den anden side er mere græs i forhold til hvor dine heste gik før, så kan det være, at de ved at få flere kg indenbords når op på cirka det samme som før. Til gengæld skal de også bruge mere energi på at holde varmen (medmindre de har dækkener på), og det skal man også have med i regnskabet. Jeg ville nok se tiden lidt an og begynde at give hø, når de har spist det bedste af græsset.

 

Til gengæld skal du være forsigtig og holde øje med tegn på forfangenhed, idet græsset efter kolde nætter kan indeholde meget sukker.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-10-2015 07:59

Mange tak for dit svar. Forfangenhed ligger helt klart i baghovedet, det er også derfor at de stribeafgræsser stadig, på trods af at vi er så langt henne på året at de sikkert godt kunne tåle græsser hvis man kun så på deres vægt på sidebenene, men jeg er bange for forfangenhed og for at slå deres maver i stykker med alt det græs.

De to af dem står med dækkener og den sidste sætter pels nok til at gøre en islænder misundelig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 energi i græs
Forfatter: 
Dato:  14-10-2015 08:28

Næring i græsset kommer jo an på kvaliteten og hvor meget hestene har mulighed for at spise.

Mine går stadig på døgnfold og har ikke behov for ekstra energi(på trods af flere er dressur heste på M niveau). Jeg har smidt en skive hø derind men den bliver ikke spist. I det de har masser af enegi er jeg ikke begyndt at fodre med korn, de får dog selvfølgelig mineraler og vitaminer.

Min konklusion er at der er nok til dem lige nu, men jeg ved at det går hurtigt så man skal være vågen på denne årstid.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-10-2015 08:31

Ja, det skal selvfølgelig tilføjes at mine selvfølgelig også får deres vitaminer og mineraler og har fået det hele sommeren.

0
0
Svar på denne tråd
 
 stribegræs
Forfatter: 
Dato:  14-10-2015 09:41

Selvom vi er langt henne på året, så vær opmærksom på at det tit er forår OG efterår hvor heste kan risikere at blive forfange, grundet skift i temp- koldt om natten, "varmt" om dagen.

 

Og personligt, så har jeg et helt andet system; vandre stier, da jeg har nøjsomme heste og 2 af dem har hos tidligere ejere været forfange.

Jeg har dårlige erfaringer med stribegræs- når stiben er spist, vender hestene tilbage og spiser det nedbidte græs, hvilket er det aller farligeste. Og det snyder; hestene bliver ret fede, så man har tendens til at lave striben mindre og mindre..men det er fordi hestene egentlig lever af "wienerbrød", hvis du forstår?

Hvis man gerne vil græsse sine heste, så er kunne man bruge modellen "cell-grassing". Her har man feks, en lang sti uden om folden, som er en vandre sti, med hø stationer. Midterstykket er delt op i celler, hvor man giver hestene adgang til en af gangen, i begrænset omfang. Hvor lang tid/hvor mange dage er afhængig af cellens str. Men som tommelfingerregl, lukker man den af og giver den hvile, når en 1/3 er spist, 1/3 er nedtrampet og 1/3 står tilbage. Så lukker man den af i så lang tid så muligt, gerne 6 uger. På den måde rortere man og undgå, udspiste og udpint græs. Jeg gik lidt i selvsving her...Men håber det er ok. Nu har jeg islændere og de kan ikke tåle ret meget græs ;)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider