Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 NT-DRY mod surstråle og muk
Forfatter: 
Dato:  09-10-2015 19:32

Godaften alle sammen :)

 

Min hest har desværre fået surstråle og lidt muk.

Jeg har behandlet med produkter fra Blue Horse, jeg har dog ikke haft den store effekt.

 

Jeg har søgt lidt rundt på nettet og mange skam roser NT-DRY, så tænkte at det skulle da have et forsøg. Jeg har nu indkøbt og ville i dag bruge det for første gang, MEN ...

 

Kan det virkelig passe, at jeg er den eneste som har problemer med at få det ud? Har klippet et ret stort hul. Mit problem er, at jeg "banker" tuben ned i hoven for at få det ud, men så kommer der jord ind i hullet (jeg renser hoven godt og grundigt, men kan selvfølgelig ikke få alt væk).

 

Hvad gør jeg forkert? Nogen der kan hjælpe - hvad gør i andre?

 


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-10-2015 19:39

Prøv bare at hold dimsen 2-3 mm fra hoven og tryk på flasken. Så kommer det ud. Det skal ligesom blæses ned i hoven


Nu med hafferlaffen Hoya

 

I er savnet mine piger - Escape & Artesia

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak, Tinne
Forfatter: 
Dato:  09-10-2015 19:45

Tinne: Tusind tak for svar. Det prøvede jeg også og der skete ikke rigtig noget, det var derfor jeg prøvede at "banke" det ned i hoven, men så kom mudderet


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sur stråle
Forfatter: 
Dato:  10-10-2015 11:27

Jeg har også døjet med en hest med sur stråle, og bl.a brugt NT dry, men jeg syntes ikke jeg fik det helt væk.

Efter jeg fandt denne video på You tube www.youtube.com/watch?v=TwFt25k8jfI

har jeg skiftet taktik.

Jeg har varieret det en lille smule fra det du ser, jeg bruger en lille plastbørste i stedet for kluden, og en af disse hovrensere med børster på. En god stålbørste er et must,og her er der bare forskel på kvaliteten af dem man køber, nogle taber stålhårene hurtigere en andre børster.

Så bliver der børset grundigt på undersiden af hoven,først med stålbørsten suppleret med hovrenseren, og når hoven er rimelig ren, så grubbes undersiden af hoven med den lille plastbørste dybbet i eddikevandet og efterbørstes med børsterne på hovrenseren så jeg kommer helt i bund i alle furerne på strålen. Det er det bedste jeg hart prøvet indtil nu, men husk - det skal gøres hver dag!

0
0
Svar på denne tråd
 
 jnkhbgvyf
Forfatter: 
Dato:  10-10-2015 13:08

Jeg har også klippet større hul i min nt-dry. Og det skal pustes, sådan i en lidt sidenlæns vinkel, så du ikke får den stoppet med jord eller fugt fra hoven. Jeg har altid en hovrenser med børste ved hånden, så kan jeg børste og trykke det lidt ind i fordybningerne inden jeg sætter hoven ned.

 

Hvis den er helt stoppet, så gør et enkelt af hårene på hovrenseren rent og stik det et par gange igennem det yderste af flaskens mund så der kommer hul igennem :-)

Jeg synes det er et fint produkt til sur stråle, selvfølgelig sammen med hyppig beskæring (det har hjulpet gevaldigt at min nye smed kommer hver 4.-5. uge, fremfor min gamle der dårligt gad komme hver 6.-7. uge). Og selvfølgelig så tørre forhold som muligt, jeg har brugt en del penge på grus og gummimåtter hvor hestene står og spiser stråfoder i min løsdrift :-)

 

held og lykke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gode tip
Forfatter: 
Dato:  17-10-2015 00:04

Tandpasta virker rigtig godt mod surstråle, der skal bare lidt i en ren tør strålekløft.

 

Babyolie er super mod muk. Det holder huden blød og smidig, virker vand- og mudderskyende. Er der kommet mukskorper bløder babyolien skorberne op, så de falder af uden huden revner. Og for de typer muk som skyldes en bakterie, så kan bakterierne ikke leve i babyolien :-)

 

Olien skal helst på et rent og tørt ben. Er der tørt mudder så børst det af. Er der vådt muder så skyl det af med koldt vand (varmt vand får porerne i huden til at åbne sig, og så kan bakterierne komme under huden) og tør med et håndklæde inden du kommer babyolie på.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak tak
Forfatter: 
Dato:  18-10-2015 18:29

Tak for svar alle sammen :)

 

Jeg er blevet helt gode venner med NT-Dry tuben - og det virker så fint mod surstråle :) Men mod muk synes jeg ikke den har den store effekt.

 

Jeg tænker jeg vil prøve babyolie :)

 

Tak for svar alle sammen :)


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har
Forfatter: 
Dato:  19-10-2015 09:40

Jeg har gode resultater med at fjerne muk ved at kradse skorperne af gi atamon og derefter smøre med en blandng af honning og zinksalve. Der gik ikke 3 dage så så det meget bedre ud.


EN RIGTIG HEST ER EN OLDENBORG.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ganske alm eddike.
Forfatter: 
Dato:  19-10-2015 20:32

Jeg har opgivet alt det dyre, her bruges alm. eddike, en lille gammel tom plastflaske med spids tud ( jeg bruger en som var købt i dyre domme og som indeholdt et meget dyrt middel til surstråle fra blue horse). Renser hoven godt og rengør strålen, hælder eddike i flasken og så presses tuden ned i midten af strålen, hvor jeg skyller strålen igennem med eddike.

 

Virker supert.

 

Til muk bruger jeg den taktik at vaske godt, tørre med hårtørren og så den blå listerine mundskyldsvæske. Langt billigere løsning.

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123432
Forfatter: 
Dato:  24-10-2015 15:55

Tandpasta på sur stråle?? Ætser det ikke meget?

 

Jeg er glad for Nat dry, både til muk og sur stråle.

Efter min hest er kommet på spåner og tørre folde, er der sket en kæmpe forbedring i forhold til hans stråler. De er så fine.

 

Mundskyldvæske i sår?? Jeg går ud fra man har prøvet det på sig selv først i et sår, inden man hælder det i såret på sin hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rolig ny heidi
Forfatter: 
Dato:  24-10-2015 18:29

det er afprøvet på mennesker og virker fint på heste.

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heidi 89
Forfatter: 
Dato:  25-10-2015 10:01

Heidi 86: hvordan bruger du NT dry mod muk? Jeg gør det, at jeg tager pulveret ud på hånden og massér det ind på benet hvor mukken er. Men skorperne ikke svære at nuller af, hvis du forstår hvad jeg mener ..


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 sur stråle
Forfatter: 
Dato:  26-10-2015 09:02
Jeg har haft mest held med at bruge sårspray fra blue hors. Det indeholder methylrosalin som virker både svampe og bakteriedræbende. Ved massivt angreb kan methylrosalin købes ufortyndet på apoteket og man kan selv blande lidt vand i og hælde det på en flaske med tud.
Fra mit arbejde med mennesker havde jeg gode erfraringer med det lilla stads, og tænkte at jeg måtte prøve det på hesten også - og det med rigtig god effekt.
Ren iobac/iodine har jeg også haft held med. Her rensr jeg strålen og pensler på - er også virksom mod white line disease.

Held og lykke med det
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider