Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Omlægning af folde
Forfatter: 
Dato:  10-07-2015 20:24

Hej Alle. Jeg søger gode råd og vejledning til at ligge folden om. Vi har i stalden gang på gang problemer med at der ikke er tilstrækkeligt med græs på folde. Og jeg tænker at det er på tide at vi får sået foldene om (jeg kan ikke huske hvornår det sidst er blev gjort). Jeg har brugt en del id på at søge diverse steder på nettet, men uden hjælp. Jeg har mange spørgsmål omhandlende dette og jeg håber at i kan hjælpe mig, i hvert fald med et par stykker bare ;)

For det første: Hvordan foregår sådan en omlægning? Skal der bare pløjes også spredes nogle ny frø eller?
Og hvilken græs sort er bedst? HAr hørt man kan få noget græs der ikke er så meget sukker i så alle hesten kan tåle det(mere eller mindre)

Sidst men ikke mindst? Hvad med priser? Jeg jeg ved godt at i ikke kan fortælle mig præcist hvor meget det kommer til at koste mig, men har i et cirka beløb, sådan bare for antal m2 eller hvad man regner det i? :)

Håber i kan hjælpe en meget forvirret mig :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 lidt foreslag
Forfatter: 
Dato:  13-07-2015 08:37

marken skal pløjes og såes på ny så alle de øer med hestepærer der idag er på folden pløjes ned.

 

Solfaxi græsblanding har lavt indhold af sukker- men dermed ikek sagt heste ikke kan blive forfangne på denne blanding.

 

Jeg ville vælge blanding 60 uden kløver.

Husk græsmarker skal gødes 1-2x pr sæson ellers vil græsset ingen næring få.

 

Hvad det koster at omlægge marker/folde afhænger af om man selv gør det eller om man betaler en maskinstation for det. Selve frøene koster ikke det vilde - men timepris for arbejdet gør.

 

Så så marken om til efteråret- giv den kunstgødning i marts/april-slå hø/ wrap på den i juni(den har godt af at blive pudset ned detstyrker væksten)- giv gødning igen og så er den klar til afgræsning i august/september.

 

Man kan også væge at så græsset som udlæg i korn- perosnligt bruger jeg aldrig denenmetode, emn det giver et bedre rodnet for græsset hvis det skal brugs hurtigt efter kornet er høstet.

 

 

Karina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 med udlæg
Forfatter: 
Dato:  13-07-2015 10:04

Hej.

 

Jeg har fået sået mine marker som "udlæg". Altså jeg "marken" ud til en bonde, som såede byg med mine græsfrø i som udlæg. I efteråret.

 

Han lagde maskiner og arbejdskraft til, plus byg, jeg betalte mine græsfrø og ikke andet. God ordning.

 

Der er mange typer af græs, blandt andet 50S, Horsemax, Brogaarden, Agrobs, osv.med mere struktur og mindre sukker, så der må du lige studere disse lidt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-07-2015 10:09

Hvis du kender en flink landmand der alligevel skal til at så her i august måned om han mod et fornuftig beløb kan pløje så og tromle din græsmark ,for skal du have maskinstation til det kommer det til at koste en del.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Marken
Forfatter: 
Dato:  14-07-2015 09:35

 

En god græsmark passer ikke sig selv.

 

Du skriver desværre ikke, hvor stort et areal der er tale om. Det kan jo godt være at det er for lille til det antal heste der går på stykket?

 

Du skriver heller ikke om du søger støtte til marken, men det kræver selvfølgelig at det er over 2 ha. (1 ha er 10.000 m2)

 

 

Lægger du det om inden August, så KAN regnestykket se sådan ud.

Pløjning 500.- pr. ha

såning 400.- pr. ha

20-25 kg. græsfrø pr. ha, á, 30 - 50.- pr. kg.

150 kg Gødning til at starte det op på ifb. med såning.

 

DOG så bliver marken IKKE tjenligt til afgræsning i år.

 

Nr. 1 er at så det om i foråret og lægge det ud som udlæg i en vårbyg feks.

 

Du kan spørge en nabo landmand eller du kan kontakte en planteavlskonsulent.

Jeg bruger min planteavlskonsulent rigtig meget og har aldrig mangel på græs (og har aldrig haft en forfangen hest eller pony).

 

Det er desværre langt fra gratis at dyrke og passe en græsmark. Det koster både i tid og penge, men er man flittig og dygtig så er resultatet også en daglig gælde for folk og fæ.

 

Du kan søge inspiration her feks.

www.landbrugsinfo.dk/diverse/ka/ sider/ saadan_laegges_den_sli...rk_om.aspx

 


 

 

~ Anette

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

Imponerende Welsh Cob vallak 5 år/160cm

Islænder hoppe sælges/byttes

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-07-2015 14:51

Jeg kender en der aldrig pløjer marken og her i maj/juni kunne 8 store heste ikke æde det der kom op af græs, så den måtte slåes af til hø. Vi snakker om et lille stykke på 1,5 tdr. og hestene gik i græs til op under maven.

 

Han eftersår med græsfrø i den eksisterende mark hvert andet år og gøder med 50kg N pr Ha. i april

Hvis man undgår at pløje, ødelægges de gode mikroorganismer i de øverste jordlag ikke. Jeg har aldrig set så meget græs før.

 

Jeg vil prøve modellen i år, da de sidste års omlægning af marker ikke har været optimale. Så spares der jo også en del penge på den måde.


0
0
Svar på denne tråd
 
 pjevs1...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2015 10:47

hvad gør den perosn du omtaler så ved de øer af hestepærer der undgåeligt kommer på foldene ?

 

Netop pga disse er omlægning sundt.

 

Jordbunden har meget at skulle sige mht hvor villigt græs vokser- men øerne forsvinder ikke af sig selv.

 

Lyder som en succes historie/ enhver hestejernes drøm, at 8 heste ikke kan græsse 1,5 ha ned men at der samtidig kan slåes hø.

 

 

Karina

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider