Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Dækken om sommer, hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 16:24

Hej

 

Nu er jeg kommet forbi mange marker, hvor der går heste med dækken på, ikke flue dækken men regndækken typen, og så er det jeg spørger hvorfor har man valgt det? det er da sommer og heste er da født uden tøj og burde kunne klare sig uden? syntes da heller ikke det er så koldt at det er nødvendigt, og de kan da snart få det for varmt under sådan en frakke.

 


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 19:29

du er ikke den eneste.

har selv to som normalt om vinteren er nogle frossenpinde, men de skal da slet ikke se et dækken nu så får de da hedeslag - groft sagt

 

kan forstå hvis det regner - så er det fint nok, eller hvis det blæser meget.

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 19:33

Tjaaa..

 

Sig det til min hest. Hun har lige gået med overgangsdækken i 4 dage ca. Igår gik hun med regndækken med fleece. I dag har jeg taget det af hende.

 

Hun fryser i 17 grader bare det blæser eller regner det mindste.

 

Jeg fik en opringning lørdag morgen om (der havde jeg valgt ikke at give hende dækken på) at min hest altså stod og rystede over hele kroppen og var meget koldt. Surprise.

 

Dækkenet på igen.

 

Så ja, derfor går nogle heste stadig rundt med dækkener.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 dækner
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 20:35

Fordi der er lige så stor forskel på heste, som der er på mennesker.

 

F.eks går min kæreste lige nu rundt udenfor i shorts og t-shirt, mens jeg har lange bukser på, undertrøje, langærmet trøje og en vest udenover. Selv i denne mondering synes jeg det er småkoldt, men min kæreste har det varmt.

 

Min gamle pony begynder meget hurtigt at fryse, hvis det regner eller blæser også selvom det er mellem 15-20 grader. Og det er da helt galt, hvis begge dele sker samtidig. Derfor har hun ofte regndækken på stadig. Nu er jeg så heldig at have hestene hjemme, så jeg kan hurtigt skifte, hvis det bliver varmt, men det er ikke alle, der har den mulighed. Så hvis man har en kuldskær hest, så ville jeg hellere give dækken på end at hesten står og fryser. Med den super åndbarhed der efterhånden er i mange dækner, så skal det godt nok være meget varmt før hesten ligefrem sveder. Det er i hvert fald min erfaring med mit Rambo regndækken. Min shetlandspony er af en helt anden støbning end den gamle pony og hun kan sagtens holde varmen, så hun går uden dækken.

 

Det har været ekstremt koldt i maj og juni i år i forhold til normalen, så den der med at "det er da sommer", forstår jeg ikke helt. Bare fordi der står juni på kalenderen, så bliver man da stadig nødt til at kigge på hesten og vejret. Hvis det utænkelige skulle ske, at der pludselig kom en snestorm, ville du så også lade hestene blive ude, fordi der står juni på kalenderen?


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

2
1
Svar på denne tråd
 
 Det er jo ikke
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 21:47
Det er jo ikke hestene der siger de vil have tøj på for det er noget vi mener de skal have på, hvad så når det er for varmt for dem at have dækken på, tørrer de så sig over panden med den ene hov for at fortælle nu skal dækken af? Jeg bruger også dækken, men mine får den af midt i april og har ikke haft nogen på siden, tænker bare at det måske er ved at tage overhånd med det dækken hysteri eller hvad?

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

4
2
Svar på denne tråd
 
 fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 22:01

Så TS, du ville helt seriøst ignoerer en hest der har et ben i hver verdens hjørne fordi den står og ryster så meget af kulde - end at lægge et dækken på den nu?

 

Stakkels kræ siger jeg bare.

 

Hvis jeg ignoerede at min hest står og trækker hele kroppen sammen imens hun står og ryster sindssygt meget imens ville hun blive syg.

 

Og de HAR strå på folden. De går i løsdrift.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

5
2
Svar på denne tråd
 
 dækken
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 22:25

Jeg skriver jo netop, at man skal kigge på sin hest. Hvis din hest kampsveder med dækken på nu, så skal den selvfølgelig ikke have dækken på, men hvis den står og ryster af kulde, så er det nok en god idé med dækken, for at undgå sygdom.

 

Gennem målrettet avl har vi forædlet nutidens heste til "sporty" typer med masser af fuldblod i. Fortidens heste, som du snakker om, var lavstammede, kraftige koldblodsponyer. Under vores forædling mod nutidens sportshest har hesten mistet noget af sin robusthed og derfor er der idag efterhånden en del heste, som ikke kan holde varmen, når det er koldt/regner/blæser.

 

Men hvis jeg forstår det rigtigt, så er du en af dem der kigger på kalenderen frem for vejret. Er det korrekt forstået?


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

5
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor dækken...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 22:36

For et par uger siden var jeg stædig - i juni skulle min hest altså ikke stå med dækken længere!! Så jeg tog det af.. To dage senere kom jeg i stalden til en hest som stod og rystede med bagparten helt inde under sig selv. Det tog en time under solariet før hun stoppede med at ryste. Så ja, min hest har gået med regndækken indtil i går.

Så nej, det er altså ikke bare pjat at nogle heste går med dækken om sommeren. Og hvis der bliver heldags regn i juli - så får min dækken på igen!


- Louise med dressurmussen Lo'moone!

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 23:38

jeg har nu flere gange oplevet at min hoppe får koliksymtomer når hun får det for varmt. det kommer hver gang af at hun går med dækken og får det for varmt.

nu er mine så så heldige at de ikke kommer på døgnfold, vil ikke ændre deres hverdag, så de er på stald om natten. stalden er fin når det er rigtig varmt, for så er den pænt kølig, men der er lige en overgang hvor der er meget varmt i forhold til når de er ude, og her er der så et problem med dækner

 



1
0
Svar på denne tråd
 
 Ordentlig tone...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 16:51

Sandra: Æv, hvor synes jeg du har fået en grim tone her på debatten! TS stiller sig kritisk ved brug af dækken på denne årstid, og det har hun da ret til. Du kan bruge dækken som du mener er bedst, men derfor kan vi godt svare hinanden i en ordentlig tone.


 

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Forstår TS
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 18:57

Jeg er en af dem der udmærket forstår TS's undren.

 

Men jeg synes det er en generel tendens både sommer og vinter. Kommer der sne, eller regn på en decemberdag kommer hestene ind "fordi de ikke gider stå ude", og regner/blæser det på en sommerdag, får de dækkener på eller kommer ind, for igen det er "synd" hvis de skulle blive våde.

 

Desværre kender jeg også svaret - det er i hvert fald min overbevisning, at man allerede fra føl har ødelagt hestenes naturlige måde at håndtere vand, kulde og blæst på.

Ved ikke hvor gamle hestene er når de nogle steder først får lagt dækken på, men tror faktisk ikke de er ret gamle - eller også bliver de taget ind de dage med dårligere vejr.

Det "skader" dem i resten af deres liv, da de ikke aner hvad de skal stille op med deres pels og hvordan den fungerer.

 

SELVFØLGELIG er der altid nogle der stadig ikke ville kunne finde ud af det, men vil mene det var fåtallet, og ikke så mange som ses i dag.

 

Og det er ikke fordi jeg skal være hellig. Min unghest gik skam med dækken hele vinteren, fordi jeg følte det var nødvendigt pga hendes huld, da hun havde været en hård sommer igennem, der kostede hende 200 kg på sidebenene.


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

1
2
Svar på denne tråd
 
 Jeanette...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 22:00

Jeg må altså melde mig uenig..

 

Nu er min hest købt af avleren, så jeg ved hvordan min hest er opvokset. Hun har gået i løsdrift indtil hun var 4,5 år (også som føl), og gik først med dækken første vinter inden hun blev 4. Hun fik dækken på i løsdriften den vinter, da jeg på trods af fri wrap og godt foder ikke kunne holde huld på hende. Selv med dækken var hun meget tynd.

 

Avleren af min hest er på ingen måde pylret (lod nyfødt føl stå ude selv om der var heldags regn - jeg havde dårlige nerver, men hun var rolig), men på trods af dette kan min hest altså ikke holde varmen selv i juni hvis det regner.

 

Så ja, jeg er måske pylret, men hellere det end en hest med kolik! Og min hest er ikke blevet pakket ind da den var føl, så i mit tilfælde holder din formodning ikke.


- Louise med dressurmussen Lo'moone!

4
0
Svar på denne tråd
 
 dækken
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 22:17

Heller ikke er her, har min gamle ponyhoppe været pakket ind som ung. Jeg har også købt direkte fra avler, kort før Chanell blev 4 år. Avler var absolut ikke fortaler for dækner og da jeg var en meget letpåvirkelig teenager dengang, adopterede jeg den modstand mod dækner.

Chanell fik dækken på for første gang, da hun var 11 år gammel. Det var på befaling fra dyrlægen, da Chanell blev ved med at blive syg om vinteren med blærebetændelse, forkølelse, influenza, blærebetændelse, underlivsbetændelse, blærebetændelse og så lige en gang blærebetændelse mere(alle kulderelaterede og samme billed hver vinter).

Efter jeg begyndte at pakke Chanell ind, har hun ikke været syg én eneste gang siden. Udover at det må være rarere for hesten, så er det sgu også noget rarere for min pengepung


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

2
0
Svar på denne tråd
 
 Teori - min
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 23:00

Det var som sagt også bare min teori, men eftersom jeg ikke kan bevise noget vil det forblive en teori.

 

Og jeg ved at der er mange hesteejere der fræser ud til deres hest for at give dem dækken på, eller tage dem ind ved blot den mindste antydelse af enten regn eller anden nedbør :)


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 23:04

Det er jeg uenig i - det du skriver Jeanette.

 

Lara er opvokset i Wales ;) I bjergene. De går ude døgnet rundt i ALT slags vejr fra de bliver født til de skal tilrides som 4 års. Hun blev solgt til Danmark da han var 3 år.

 

Jeg holder en fin tone, jeg spørger bare helt seriøst TS om hun vitterlig havde tænkt sig at ignoerer en hest der fryser, for det lyder jo sådan.

 

Jeg elsker bare de mennesker der faktisk ikke har prøvet at stå med en hest som var SÅ kuldskær som så udtaler sig om at hesteejere er pyldret. Hvad ved i om det når i ikke selv har haft sådan en hest.

 

Jeg hader da selv at give dyret dækken på i 17 grader. Det er da også i mod min vilje i og med det ikke "bør være nødvendigt". Men hesten fortæller bare noget andet.

 

Min tidligere hest var helt normal og kunne sagtens gå uden dækken fra 12 grader og frem. Der havde jeg også den ide om at folk var pyllerede når de gav hestene dækkener på når det var 17 grader og solskin med lille smule blæst. Men man ændre mening, den DAG man selv står med en hest af den slags. Tro mig. For jeg vil IKKE ignorer min hest står og ryster med alle fire ben i alle hjørner. To dage efter vil hun så være forkølet.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 23:10

mine var vel 4-5 år inden de fik dækner på for første gang. det blev nødvendigt efter min hoppe kom til skade (spark i hovedet), og så satte hun bare ikke vinterpels.

 

så jeg bruger dækner men er samtidigt ikke bange for at de bliver våde eller andet. de går ikke lige i stykker af at blive lidt våde. for nogle år siden gik de på sommerfold, og her regnede det faktisk hele sommeren. her valgte ejeren af stalden at tage dem ind nogle timer hver dag bare for at de blev tørre engang imellem. min hoppe endte med en forkølese. men det stod så også ned i stort set alle 3 mdr de var ude.

 

de stod på et tidspunkt sammen med en araber som frøs bare det blev under 20 grader. han stod kun uden dækken i den mdr de var på sommerfold

 

jeg klipper ikke mine. Men lægger dækner på efter hvornår de ser ud til at syntes at det er nødvendigt- har haft dem i 12 og 11 år.

tror at når man begynder at klippe at de mister evnen til at tåle lidt dårlig vejr - vi kan alle blive enige om at dårlig vejr ikke er godt for hesten. men en gang sommerregn burde ikke skade nogen hest.

 

men som sagt så er mit størrste problem mere at de får det for varmt end at de fryser



0
2
Svar på denne tråd
 
 ljdljfljs
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 09:07

Fakta er at en hests trivsels temp ligger på 10 grader. Fakta er, at hvis man ikke giver hestene dækken på, så sætter de selv pels, når de føler kulden.

 

Fakta er, at man laver rod i hestens hormon system dvs. helbred, når man bruger dækken.

 

Der er ikke mange dyrlæger der anbefaler, at man bruger dækken, ligesom det egentlig kun er top ryttere som SKAL have en super blank og flot hest - hvor det er nødvendigt.

 

Jeg ved godt, at jeg sætter en masse ting i kog nu, men jeg har aldrig brugt dækken og kommer sikkert heller ikke til det. Heste er ikke påklædningsdukker.

 

Hvis man vil have dyrlægens ord for det, så læs denne artikel:

www.staldkiel.dk/ nyheder.php?vis_nyhed=630

 

God fornøjelse :-)

 


Lene

4
5
Svar på denne tråd
 
 klipning af heste
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 09:14

spotrs klippes oftere idag årets rundt end man gjorde for bare 5-7 år siden.

 

Og er hesten klippet med maskine til en pels der giver 0,1-0,3mm længde- ja så er tyndt dækken en nødvendlighed. Klipningen er også en nødvendighed hvis der køres europa tyndt under varmere himmelstrøg end vi har i DK.

 

Omvendt ville vi klage over disse ryttere hvis hesten ikke kom ud på fold. så er et tyndt dækken ikke bedre end 24 timers boksro ?

 

Jeg har den filosofi at ingen gør noget dyret lider overlast af- for det er kun ejeren selv skal skal betale de regninger dette evt medbringer.

 

 

 

Karina

3
1
Svar på denne tråd
 
 karinae
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 10:38

Du bør læse artikelen, for det er jo faktisk sådan at dyret lider en form for overlast, og hvorfor skal de absolut klippes for derefter at gå med dækken. Og det er jo ikke sådan at man nøjes med en lille klipning og et tyndt dækken, det er jo hele året de stakkels heste ligger under for vores misforståede kærlighed.


Lene

3
4
Svar på denne tråd
 
 sinoxen....
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 11:08

vi er ikke enige.

 

Og det er et faktum at heste der starter stævner på B niveu og opefter- ja også nogen gange på C niveau er fuldklippet året rundt.

rytterne vinder mange præmier tag feks dyrene der gik NM i weekenden i parken....... så tror næppe de lider oplast pga klipning/dækner.

 

 

Karina

3
2
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 11:18

Man klipper hesten fordi man har en konkurrence/ridehest.

 

Det er vel egentlig rimelig simpelt. Jeg bliver nødt til - om vinteren, når hun sætter pels - at klippe hende, da hun ellers sveder HELT vildt når jeg har trænet. Det går ikke da hun så skal stå 1-2 timer efter jeg har redet en halv times dressur, for at tørre.

 

Ville svare til du gik rundt med en kæmpe vinterfrakke i - 2 graders kulde. Så bad jeg dig om at løbe rundt en god ½ time godt med fart på og lave en masse øvelser imens (mavebøjninger, armsstræk, spurt osv) med din vinterjakke på. Så ville du også blive sur og svede helt vildt, blive uenergisk.

 

Det giver en syg hest at smide den direkte ud på folden uden den er tør og det er - 2 grader.

 

Så derfor klipper man heste, fordi man har rideheste og ikke kæledyr. :)

 

Jeg starter selv C stævner i dressur, min går M og er B hest lige om lidt. Det er bare nødvendigt da hun sveder rigtig meget både vinter og sommer når jeg har trænet.

Om hun så gik LC og stadig svedte efter en træning om vinteren, så blev man stadig nødt til at klippe.

 

Hestene er jo vores rideheste (mange har i hvert fald rideheste og ikke klappe-kæle dyr)

 

Hvis jeg havde en klappe-kæle hest som red lidt små skovture to gange om ugen og intet lavet ellers, så ville jeg da heller ikke benytte dækken :) (medmindre hesten stadig frøs)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

4
1
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 13:25

Jeg har nu læst diskutionen og kom til at tænke på den undersøgelse, som man har lavet med heste, der selv kunne vælge om de ville have dækken på. Her var der en tydelig tendens til, at varmblods heste fryser lettere end koldblods, eller generelt klappe-heste.

 

Og så må jeg tilstå jeg er ved at være træt af folk, der peger på os der har stævneheste. Jeg ved med mig selv, at jeg ikke gør noget, jeg mener er forkert.

Mine heste er på fold hver dag, men står de oppe ved hegnet og skraber, fordi det regner hele dagen, og derfor gerne vil ind, ja så får de sørme lov at komme ind.

Mine er på døgnfold om sommeren. Om natten har de "nattøj" på i form at et tyndt regndækken.

 

Jeg havde sidste vinter nogle tøser der startede en løsdrift op. Først var det nærmest dyreplageri, at min heste stod inde om natten. Så var det synd for dem, de havde dækken på ( hvilket deres egne så fik, da de sørme frøs). Så var det synd mine heste havde 4 sko på, for man skal jo bruge en naturlig hovtrimmer, og sådan blev de ved, indtil januar måned, hvor de lige pludselig ikke kunne overskue løsdriften, flyttede deres heste i boks osv.

 

Jeg er nået frem til den konklusion, at jeg har hest på min måde, og du trådstarter på din måde. Faktum er at undersøgelser med dyr, i bund og grund er svære at konkludere på. For er du til naturheste, tja så laver man vel undersøgelsen ud fra det, og omvendt. Men helt ærlig så blander jeg mig ikke i om folk har klappe-heste, bruger hovtrimmer eller dækken. Så længe deres heste får deres basale behov stillet.

 

Så næste gang du ser en dækkenhest, så tænk på, at nej det ville du måske ikke selv vælge, men hey hesten ser trods alt ud til, at have det ok, og går rundt på folden

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 Åh ja..
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 17:51
Så bare hesten ser ud til at have det okay så er det okay at den skumsvedt under sit dækken.!

Jeg kom forbi en rideskole igår og 4 heste gik med dækken.. Fik helt ondt i maven på deres vegne.. Og nej, det var ikke bare fluedækkener..

At heste har dækken på når det regner og blæser her om sommeren har jeg intet imod.. Det har mine egne også.. Men igår var der altså hverken regn, blæst eller det fjerneste koldt og det var varslet mange dage i forvejen, så det kan da ikke komme som en overraskelse..





 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

1
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 21:34

ej altså undskyld mig men de sidste par dage og lidt mere har det været utrolig varmt, jeg er ellers en frossen pind men jeg har gået rundt i t-shirt og shorts og jeg har ikke frosset det mindst, jeg nægter ( ja det skrev jeg lige) nægter! at tro på at der er en eneste hest der har kunne fryse de sidste par dage her, i har vel formenligt ikke barberet dem så de er helt skaldet??

ej man ER for pylret, eller der er noget galt med hesten hvis den ikke som det mindste om dagen kan gå uden dækken de her dage.

men så igen, nu ved jeg godt at jeg måske er ond, men hvis ens hest går med 500 + g om vinteren og foråret og derud over kommer i solarie, så er det da klart at den synes det virker koldt nu..

jeg beklager ved godt der er nogen der synes jeg nu er snæver synet, men det er sku ved at være for meget..

 

og beklager men nu læste jeg en af jer skrive at hesten er vokset op i bjergene i wales, ja så sku den os kunne gå uden dækken i 17 grader medmindre man har "ødelagt" dens hårdførhed fuldstændig..

 

jeg synes godt nok det er en ærgerlig tendens..

VH mig som har to hesten uden dækken som har det HEDT disse dage trods skygge..


Venlig Hilsen Leandra :)

2
2
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 21:40

Sig du det til min sarte hest. Den er vokset op i Wales.

 

Det er ikke nemt at fortælle en hest det, det er hun da ligeglad med.

 

17 grader og det regner, blæser det mindste - så står Lara og ryster.

 

Hun går uden dækken nu og gjorde også i går.

 

Men jeg er sådan set ret ligeglad med hvad andre mener. Jeg kender min hest og står den og ryster får den altså dækken på.

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
2
Svar på denne tråd
 
 To forskellige ting..
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 22:31

Jeg tror altså at vi taler om to forskellige ting..

 

1. Hvorfor heste går med dækken på denne årstid

2. Hvorfor heste går med dækken når det er 25 grader

 

Jeg har svaret på nr 1. Jeg kan godt finde på at give min hest dækken på selvom det er juni/juli måned HVIS DEN FRYSER!! Og selvfølgelig fryser den ikke i dag hvor der er 25 grader, og ja det nægter jeg også at tro på at der skulle eksisterer heste som fryser en dag som i dag. Men hvis der midt i juli kommer heldagsregn og 12-15 grader, så får min selvfølgelig dækken på hvis hun fryser!

 

Så læs nu lige hvad vi skriver.. Ingen herinde (hverken mig eller Sandra) har sagt at vi giver dækken på når det er 25 grader udenfor - vi siger bare at vi giver dækken på efter vejret og ikke årstiden.


- Louise med dressurmussen Lo'moone!

4
1
Svar på denne tråd
 
 dækken
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 00:01

Af os der vælger at give vores kuldskære heste dækken på i regnvejr/kraftig blæst, hvor mange af os har skrevet at vores heste har haft dækken på de sidste par dage, hvor vejret har været fint? Ingen af os!

Men i weekenden var der her en herlig blanding af langvarige kraftige regnbyger, frisk vind og overskyet hele dagen og jo, der frøs den gamle sgu, så hun havde sit regndækken på ude, men har sovet inde i stalden uden. Fra igår har de sovet ude og nu har hun sit eksemdækken på, da vi har et meget højt mittetryk og de æder hende fuldstændig på hele undersiden af halsen, mellem forbenene og hele vejen under maven hen til patterne. Shetlandsponyen har også fået insektdækken på, for ellers løber hun rundt for at komme væk fra insekterne og så bliver hun skumsvedt. Vent, nåe nej, shetlændere plejer ikke at gå med dækken, så nu er det sikkert også forkert, selvom ponyen forholder sig helt rolig MED dækken, men blæser panisk rundt i vild galop uden. For vi skal helst kun gøre det som flertallet gør, uden skelen til hvad hesten fortæller os

 

Sinoxen: I artiklen kommer alle de tre interviewede med udtalelser om brugen af dækner ud fra deres egen synsvinkel og bygger ikke på videnskabelige undersøgelser, de har lavet. De to af dem er tilbageholdende med brug af dækner, men det vigtige i deres udtalelser er, at der er et "Men". Dyrlægen siger: "Hvis man kan undgå det, bør man lade være med at lægge dækken på sin hest". Hendes "men" består af "Hvis man kan undgå det". Forhandlerens "men": "Som udgangspunkt er dækken ikke nødvendigt". Hele Maj-britt Carters indlæg opfatter jeg som positivt overfor brugen af dækner.

Pointen er bare, at der kommes med statements, der indeholder et "men". Min kuldskære Chanell, Sandras Lara og Louises Lo-moone hører så til i "men" delen og det kunne være rart, hvis det blev accepteret og ikke mindst respekteret!

 

Bare fordi man ikke selv lige står med det problem, at ens hest fryser, så kan man altså ikke bare afslå, at andre godt kan stå med det problem. Indtil jeg for 1½ år siden flyttede på landet, fik hesten hjem og købte en shetlandspony som selskab, havde jeg kun ejet én hest i mit liv og hun fryser meget let som tidligere beskrevet. Fordi min erfaring siger at min hest fryser, det gør da ikke, at jeg prøver at pådutte alle andre, at så må deres heste jo nødvendigvis også fryse. Jeg er fint klar over, at der er forskel på heste og derfor ser I heller ikke mig pege fingre af folk, der ikke bruger dækner til deres heste.

Oh søde himmel hvis jeg kunne slippe for det med dækner, så ville min lykke da være gjort. Så skægt er det altså heller ikke at rende og putte dækner på og pille dækner af i tide og utide og hele tiden være nervøs for, om man nu kommer hjem til en rystende hest. Så åbn nu lige øjnene for, at der er forskel på heste, ligesom der er på mennesker og bare fordi du kan en ting, er det ikke sikkert, at alle andre også kan!!!


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

4
1
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 00:11

TS, du spørger, hvorfor dækken nu..(selvfølgelig ikke i disse hede dage).

Jeg er bestemt ikke dækken eller udstyrsfanatiker og mine dækkener er bestemt ikke klædelige eller i fikse farver. Min hest er ikke vokset op med tøj og pylren, tilgengæld erhvervede jeg mig en 5 års i muskulatur og huld som en 2 års, og fin vinterpels i august måned..

Nu råder jeg ikke over en naturlig udlukningsmulighed, med bakker,træer og heldags beskæftigelse med at gå de 16 kilometer efter føde, det er bare en gennemsnits dansk fold, ennda med lidt græs og en kammerat, men naturligt....not..

Pudsigt nok ville min heller ikke holde længe i naturen, en medfødt genetisk uorden i hans muskelsystem gør ham yderst kuldefølsom og krævende specialfoder..

Så svaret på dit spørgsmål er, at hesten har behov for det. Det står ikke skrevet på siden af dækkenet eller på et skilt ved siden af folden, for jeg troede at andre hestefolk nok kunne regne ud, at jeg har givet den tøj på af en grund..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

5
0
Svar på denne tråd
 
 kkkdkdkdk
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 07:56

Jeg bliver altså nødt til at sige, at I selv har opfundet, at jeres heste er kuldskære. Det er de IKKE.

 

Hestens trivsels temp er 10 grader og de bliver IKKE våde, når det regner med mindre det regner HELT VILDT.

 

I kan tjekke hestens pels, når det regner, ved at "åbne" ned til huden. Pelsen er stort set ALDRIG gennemblødt.

 

Jeg synes, det er ærgerligt, at I er så stædige på, at I gør det rigtige, når I jo gør det forkerte.

 

Heste har stort set ALDRIG brug for dækken, og en hest det er svedt, skal jo skridtes af, deraf udtrykket.

 

Det ER synd for hestene - tænk dog over det, istedet for at forsvare med næb og klør det i gør.

 

TÆNK over - hvad du gør ved din hest.

 

Der KAN ikke være SÅ mange konkurrence heste, og jeg VED at konkurrence ryttere på HØJT niveau også udtaler, at det er unødvendigt for andre heste at have dækken på.

Lad dog heste være heste og brug dem fornuftigt.

 

Tænk på hvordan det ville være for dem, hvis de var ude i naturen på egen hånd. Prøv at efterligne et naturligt miljø for hesten, istedet for alt det pjat med konkurrencer, klipning, dækner, solarie og alt muligt.

 

Tænk på hvordan du rider din hest. Rider du korrekt. Får din hest arbejdsskader? I Danmark er gennemsnitsalderen for en almindelige ridehest (ikke travhest og lign) KUN 7 ÅR.

 

FORDI vi ikke passer ordentligt på vores dyr. Jeg ville aldrig købe en hest der har stillet i konkurrencer som 4 årig eller som går med dækken, for den bliver syg at alle de (undskyld mig) åndssvage påfund som unge piger har med deres heste.

 

Vi har virkelig brug for uddannelse på denne front. For det er de færreste der ved hvad de laver.

 

Kig på dig selv i stedet for at svare mit indlæg - det har din hest meget mere glæde af.


Lene

3
10
Svar på denne tråd
 
 sinoxen
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 08:27

tror vi er enige om vi er uenige

 

heste der er klippede året rundt ned til 1 mm og vaskes flere gange pr år har ikke det normale fedtlag i huden til at regnen ikke trænger ind og gør dem kolde.

 

Taler vi heste der ikke er klippede, ikke vaskes med sæbe ugentligt osv- så er vi enige. Derfor mit indlæg tidligere om at stævneheste har andre behov end hyggerideheste. Jeg bevæger mig i springverdenen på konkurranceniveau og her er rytterne nu ganske enige om at klippede heste behøver dækner af forskellige tykkelser det meste af året.

Når jeg om vinteren klipper min hest er det til 3mm pels- dvs flere mm længere end showhestene der som sagt klipper ned til 1 mm

 

 

Hestene i naturen klippes ikke, rides ikke og går ikke med sko. Så jeg synes det er svært at drage paralleler til vilde naturdyr kontra ridedyr der holdes under helt andre betingelser, foruden de er avlet til noget helt andet end det "vilde blod" der gør dem mere sensitive for at kunne præstere/yde på det plan en konkurrancerytter ønsker.

 

 

Så min konklusion er vi er enige om at være uenige- lige som nogen er til barfodstrimning kontra sko, løsdrift kontra stalde osv.

Og heldigvis er der noget for os alle- uanset hvad niveau man vælger at holde hest på.

 

At der så kan være et par upsére med nogen der gør som de "rige og kendte" er en helt anden snak.......der må den ansvarlige staldejer gå i dialog med ejeren, ikke os her på HN.

 

Men igen er jeg sikker på at ingen køber dyr til mange tudinde kroner for at gøre dem ondt. Uvidenhed kan forekomme, men der håber og ved jeg at pensionærer i stalde plejer at vejlede hinanden inde for alt fra foder til udstyr.

 

 

 

Karina

 

3
2
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 08:57

Jeg rider korrekt, min hest er sund og rask, 16 år gammel. Går på C plan (snart B hest) i dressur. Hun er en stærk og sund hest trods hun har kissing spine (medført skade som plag)

 

Hun bliver vasket ca. 2 gange om året og kun om sommeren (20 + grader - netop når de går uden dækken)

 

Hun går med to sko på og hun går i løsdrift. Får masser af stråfoder og ikke særlig meget krybbefoder.

 

Sinoxen, det er vidst dig selv der skal kigge indad.

 

At sige at man skal droppe det pjat med konkurrenceheste - tro på det. Jeg har hest fordi jeg er konkurrencerytter og det er der intet skidt i. Min hest trives og har det godt også selvom hun står og ryster af kulde hvis det er 15 grader, regn og blæst. Så får hun nemlig sit DÆKKEN på og så stopper hun med at fryse, så er hun igen glad og tilfreds imens hun får wrap :)

 

Igen slår jeg lige fast som Louise også gør. Min hest går ikke med dækken i 20 grader. Kunne aldrig finde på at byde hende. Men i 15 grader i JUNI måned med regn og blæst og hun står og ryster. Jo, der får hun skam dækken på :)

 

At sige vores heste er naturlige, ha - det må da være en joke. De er jo netop avlet så meget væk fra det naturlige. De fleste heste har brug for sko, dækkener, hvis man har hest for at ride, får de SADLER på og BID. Pyha - onde mennesker :D

 

Udover det er det jo bevist - at rigtig mange skader rideheste får faktisk ikke er RIDEskader, men desværre foldskader fordi folk ikke kan finde ud af at sammensætte korrekte flokke på deres folde og de går for mange heste på én fold i Danmark.

 

Jeg har min i løsdrift med vores Shetlandspony, de går de to sammen og de har det fantastisk.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
1
Svar på denne tråd
 
 Dækken eller ej
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 08:59

Hej,

 

At kende sin hest og kigge ordentligt på den må vel være den sikreste vej til at bestemme, om den behøver dækken eller ej.

 

Min pony (som blev 36 år og altså trækker statistikken den rigtige vej) gik normalt ALDRIG med dækken, men en sommer på græs (stor eng, masser af føde, god kondition, ikke overvægtig, ikke undervægtig, læmuligheder men ikke ly for regn) blev den slemt forkølet p.g.a. flere dages uafbrudt regn. Dengang burde jeg nok have lagt dækken på, men jeg gjorde det ikke, og det hævnede sig.

 

Mange år senere fik jeg min nuværende hest. Den gik også på sommergræs, var i fin form og foderstand, og da der så kom flere dages heldagsregn, stod den og rystede som en lille hund. På med dækkenet, hesten fik varmen og den blev ikke forkølet. Siden da har jeg lagt dækken på om sommeren, når der bliver heldagsregn, og tænk sig - min hest, der normalt HADER dækkener, kommer selv om beder om at få det på, når hun ser mig med det i armene!

 

Der hvor min hest står nu, går den i en lille fold uden læ, ly eller skygge. Derfor vil jeg forbeholde mig ret til at lægge dækken på efter behov (eller tage hesten ind i skygge), så jeg kan holde min nu 18-årige dame sund og rask (ja, hun trækker såmænd også statistikken op)! Og det bliver ikke et regndækken, da jeg har opdaget, at et vådt regndækken (altså kun udvendigt) trykker nok ned på pelsen til at fjerne det isolerende luftlag, og derved fryser hesten næsten mere med end uden dækken. Derfor bruger jeg altid dækken med lidt fyld. Min hest har aldrig svedt under dækkenet uanset om det kommer på og vejret så klarer op og bliver varmt, og jeg kan faktisk sagtens finde på at lægge dækkenet på en våd hest, for jeg har fundet ud af, at de moderne, super åndende dækkener faktisk lader meget af fugten ud, så hesten bliver tør under dækkenet. Min hest gør i hvert fald, men hun er måske også lidt til en side (lige som sin ejer)

 

I den ideelle verden har vore heste alle sammen store folde med plads til at løbe sig varm, masser af føde (uden at blive forfangne eller overvægtige), læskure o.s.v., og så ville jeg da helst have hesten til at gå helt uden dækken året rundt, men vi lever ikke alle sammen i den ideelle verden, desværre, og der ER altså forskel på heste. Min gamle pony og min gamle store hest satte rigtig uldpels om vinteren, mens min nuværende dame får længere pels, men ikke uldpels, så hun har rent faktisk svært ved at holde varmen om vinteren på sin lille fold uden læ. Hun var sikkert ikke blevet 18 år, hvis hun havde været vildhest i bjergene i Wales - men vildhestene i Wales havde nok heller ikke fuldblod i årerne...

 

Så jeg har ret god samvittighed over mit dækkenforbrug.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

5
1
Svar på denne tråd
 
 Soldækner
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 12:49

og fluedækner kan jeg forstå. Det har jeg selv givet mine heste på, og det har givet dem en gevaldig ro sammenlignet med de heste, der ikke har haft det på.

 

Men de får altså ikke regndækner på om sommeren, fordi det regner eller blæser.

 

Jeg er af den overbevisning, at det handler om, hvad de er vant til.

 

Jeg har haft en frossenpind af en hest. Hun var vant til at være pakket ind 10 mdr. om året, før jeg købte hende. Det tog mig et par sæsoner at vænne hende af med regndæknet om sommeren.

 

Efterår, vinter og forår har mine heste dog dækner på.


 

 

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

 

Welsh Sec. D (plag) søges til blivende hjem - se min profil.

 

1
3
Svar på denne tråd
 
 Dækken..
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 12:59

nu får mine det heller ikke på bare fordi det regner en lille byge og hvis det kun blæser får de heller ikke dækken på..

 

Men hvis det regner så godt som 10-12 timer i streg evt. krydret med en god blæst så får de altså dækken på.. For ellers kommer især den ene hurtigt til at fryse..

 

De blev begge klippet sidste gang i februar og kom på døgnfold(med dækken selvfølgelig) allerede omkring 1. april..

 

Hvis der ellers var tørvejr og vindstille var der mange dage allerede i april de gik uden dækken og de har også gået uden dækken et par morgner med nattefrost, men hvor jeg kunne se at det blev varmt i løbet af dagen til at de kunne gå uden dækken..

 

De har ikke lidt det mindste overlast..

 

Jeg kigger meget sjælndet på temperatur, men i stedet for om det regner og blæser.. For det er de sidste to ting til sammen der hurtigst får heste til at fryse..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

1
0
Svar på denne tråd
 
 Også her
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 19:27

 

ses heste som går med dækken og jeg må indrømme jeg har svært ved at se poienten i det. Mine børn spørger også når vi kører forbi, hvorfor har de der heste dækken på... Tjaaa, hvad skal jeg sige... Uvidenhed eller noget.

 

Bevares nogle heste kan være syge, fodret forkert eller være pakket ind uden omtanke så det sværkker deres naturlige hårdførhed; Men heste er fra naturens hånd skabt til at gå under åben himmel og blive hærdet som min gode dyrlæge altid har påpeget.

 

Ja, jeg har haft en dækkenhest i vinter, men kun regndækken efter behov.. Min 25 årige hoppe bryder sig ikke om non-stop slagregn, men hun er da også den første til at stikke af og løbe ud på folden uden dækken for hun er bestemt ikke vild med at være dækkenhest og hun har forøvrigt ikke haft dækken på i flere måneder nu.

Min vallak fik regndækken på en dag i foråret, hvor vejret var særligt slemt og da jeg kom ud for at hente ham ind, så gik han uden.. dækkenet lå på jorden uden der var noget åbnet eller gået i stykker... Ingen dækken til ham.

 

Der er forskellige måder at holde hest, også hvad dækken angår. Så længe ingen tvinger mig til at komme dækken på mine heste, så vil jeg nøjes med at undre mig over, at nogle lukker heste på døgnfold og samtidig lægger dækken på dem også om sommeren!


 

 

~ Anette

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

Imponerende Welsh Cob vallak 5 år/160cm

Islænder hoppe sælges/byttes

1
0
Svar på denne tråd
 
 Sinoxen....
Forfatter: 
Dato:  02-07-2015 23:51

"Jeg synes, det er ærgerligt, at I er så stædige på, at I gør det rigtige, når I jo gør det forkerte."

 

Det er det mest selvmodsigende argument jeg længe har hørt :) Hvem er det lige der er stædig? ;) Jeg synes faktisk at vi andre kommer med argumenter, forklaringer og eksempler på hvorfor vi bruger dækken som vi gør, hvorimod du blot påstår at vi er påståelige.. Ja undskyld mig, men det finder jeg faktisk komisk :)


- Louise med dressurmussen Lo'moone!

6
1
Svar på denne tråd
 
 Glemte noget
Forfatter: 
Dato:  03-07-2015 11:21

Hej igen,

 

Jeg glemte, at en gang jeg besøgte en veninde i Sydaustralien kunne jeg se, at naboens heste gik med dækken om dagen men ikke om natten (det var sommerligt med temperaturer omkring de 25-30). Det skyldtes, at solens stråler er så skadelige på de kanter, at man beskyttede hestene med dækkener, så de kunne gå ude på græs og ikke behøvede at komme ind i en stald om dagen.

 

Bare lige en krølle mere på dækkenhistorien.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Den gennemsnitlige alder
Forfatter: 
Dato:  03-07-2015 12:36

på de 7 år er en myte som opstod i forbindelse med programmet heste sladrer ikke. Programmet er fra 90'er på et tidspunkt og statistikken var lavet på forsikrede heste, altså ikke på rideheste. Der er så vidt jeg ved ikke lavet nogen statistik på rideheste, der er lavet en på heste der bliver meldt døde hos SEGES, mener den sagde ca 12 år. Den er lavet omkring 2010 tror jeg. (Man kan sikkert google sig til den, dengang hesten det landsudvalget for hesteavl tror jeg).

 

Den gennemsnitlige alder på syv år er altså på forsikrede heste i 90'erne. I denne gruppe kan der ind imellem være et større encitament til at aflive end at lade gå på folden, da man jo får pengene ved at aflive men ganske ofte ikke gør ved at lade gå på folden. Endvidere har forsikringer en maks alder hvorefter man ikke længere kan have sin hest forsikret. Det betyder at heste der bliver ældre end forsikringens alder ikke er der til at trække op i statistiken.

 

Det er oftere os amateurer med en eller to heste der har vores heste forsikret end profferne. Hvorfor man jo ikke kan sige noget om hvorvidt det er tidlig ridning eller andet der gør noget for alderen.

 

Med hensyn til dækkener så klipper jeg hele året. Mine heste går military, og skal ikke løbe 5 km i 32 graders varme med al den pels. Så får de hedeslag etc. Jeg har RIDEheste ikke klappeheste. Hvis ikke de kan rides på, så skal de ikke bo hos mig.

 


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

6
1
Svar på denne tråd
 
 dækken
Forfatter: 
Dato:  03-07-2015 20:41

Sinoxen: Der er kun èn sandhed og det er den du har fundet....

 

"Religiøs fanatiker" er de ord der popper op i mit hoved af at læse dit sidste indlæg

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

6
1
Svar på denne tråd
 
 dækken
Forfatter: 
Dato:  04-07-2015 18:39

Jeg er heller ikke typen som normalt har været glad for dækkener når det ikke er vinter, men må da tilstå at min nu godt 18 årige hoppe ikke kan klare en hel dag med regn og blæst her om sommeren uden at blive syg, og det er altså både forkølelse og halthed pga for stor nedkøling af musklerne vi har kæmpet med sammen med dyrlægen og som min dyrlæge så pænt sagde sidst han var her, enten kunne jeg da holde hende inde når det regnede ret meget eller jeg kunne lade hende gå med et regndækken med lidt fyld så hun kunne komme ud.

Hoppen har været klippet de sidste par vintre pga ridebrug og dermed vant til dækken, og da hun stresser voldsomt op over at stå indenfor i ret lang tid af gangen ja så lægges der dækken på når de lover heldags regn og det tages af igen hurtigst muligt når det er tørvejr.

 

På dage som de sidste har de så stået på stald i de varmeste timer om dagen, da det ellers bare er for varmt for dem udenfor og min lidt ældre dame simplethen sveder bare ved at stå stille i skyggen, hvorimod der er omkring 15 grader i stalden.

 

Alle heste er forskellige, ligesom vi mennesker er forskellige og det er begrænset hvor mange af vores heste der reelt kan sammenlignes med deres forfædre, de vilde heste der vandrede over åbne sletter, vi har skabt ædlere og ædlere heste og de vil ændre sig som vi avler dem til uanset hvad.

 

mvh

Mie


Life is what we make it.

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 og ox hoppe fra februar 2012 sælges, se min profil for flere oplysninger

2
0
Svar på denne tråd
 
 kkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  05-07-2015 16:38

Jeg er bestemt ikke en religiøs fanatiker og er det særlig sagligt at skrive sådan??? (Barnligt i mine øjne)(Gul stue).

 

De såkaldte argumenter for at have dækken på - er bare ikke gode nok i mine øjne, og hvis I spurgte nogle eksperter - ikke jeres kammerater på rideskolen - så ville I måske få et svar der fortæller, at det faktisk ikke er godt for hesten at gå med det dækken altid.

 

Men jeg vidste godt, at jeg ville sætte tingene i kog - for de ihærdige der VIL have ret, (ellers gør man jo også noget forkert, og det er jo ærgerligt at skulle indrømme).

 

Jeg kan huske engang, jeg læste et indlæg her på heste-nettet, hvor en pensions ejer skrev at hestene ikke fik hø men kun halm. Jeg SKAL da lige love for, at hun fik så hatten passer, men det man bare glemmer er, at dengang hvor der kun var råd til halm og hestene gik på sommergræs, var der altså ikke noget der hed forfangenhed. (og hendes heste var heller aldrig forfangne)

 

(Jeg giver mine heste hø - bare rolig alle sammen - jeg siger bare, at det er ikke altid den sandhed man selv kender, der nødvendigvis er den rigtige sandhed)

 

Jeg har aldrig hørt en dyrlæge sige, at dækken var nødvendigt, og jeg tænker, at det sker yderst sjældent. Måske en gammel hest eller andet. Jeg kan godt forstå, at hvis man rider konkurrencer så vil man gerne have en pæn hest, men det er jo ikke ensbetydende med at det er godt for den.

 

Og hvis hesten skal have dækken på i 15 GRADERS varme, så er der altså noget helt galt.

 

Så igen - I behøver sådan set ikke komme med jeres såkaldte argumenter, for de er ikke særlig gode i mine øjne - jeg vil meget hellere, at I prøver at gøre noget for jeres heste i en retning, hvor den ikke skal rende med dækken altid, så har jeg da vundet noget :-)

 

Mht hestens gennemsnitsalder så er det da sjovt, at den pludselig ikke er noget problem. Når jeg kigger netop på hestenettet, så er der da utrolig mange spørgsmål omkring sygdomme hos heste, halthed, hoste, problemer med tage på, eller tabe sig, alle mulige og umulige sygdomme.

 

Måske der er en årsag til at de bliver syge og måske ER den gennemsnits alder ikke, hvad man kunne ønske. Tænk engang at mange betragter en hest på 8-10 år som gammel - det fatter jeg ikke. Den kan jo blive 30 år.

 


Lene

0
8
Svar på denne tråd
 
 dækken
Forfatter: 
Dato:  05-07-2015 18:33

Sinoxen: Det er satme svært at debattere med en som mener, at hun har fundet den ultimative sandhed og fejer alle andres argumenter til side uden overhovedet at overveje disse argumenter. Min kommetar om religiøs fanatiker, mener jeg sgu i ramme alvor og så kan du bare blive pigefornærmet, alt det du orker.

Jeg blev BEFALET af DYRLÆGEN!!! til at give min pony dækken på. Han mente, at det var dyrplageri, at hun skulle være så ofte syg pga min stædighed IMOD dækner. Hun havde ALDRIG haft et dækken på, før hun blev 11 år gammel. Efter hun fik det på om vinteren, har hun ikke været syg én eneste gang siden. Men jeg skal måske ignorere at ponyen bliver syg, for det er bedre at have sine principper og så leve fuldstændig efter dem, uden skelen til virkeligheden omkring mig???

Din teori om at mit dækkenforbrug har gjort min pony svagelig og at hun sikket vil dø før tid, kan du godt pakke væk. Ponyen er i dag 27 år og lever i bedste velgående.

 

Og måske du lige skulle læse og forstå, hvad du selv skriver. Jeg synes faktisk du har helt ret i denne sætning, men den gælder sgu begge veje!

 

"...... jeg siger bare, at det er ikke altid den sandhed man selv kender, der nødvendigvis er den rigtige sandhed"

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

7
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt af hvert
Forfatter: 
Dato:  05-07-2015 22:02

En hest med dækken på i solskinsvejr og 25 grader - Ja, det virker lidt overdrevet. Forhåbentlig har ejer en god begrundelse, eller også er det en hys ejer

 

Men - med hensyn til dækken generelt, ja så går min da også med dækken om vinteren.

Den første hest jeg selv købte, var en meget energisk herre, som svedte en del under ridning. Alm dressur på LB niveau, så ikke det helt vilde. Når vi nåede hen på efteråret, mistede han al energi, fordi han simpelthen ikke kunne komme af med varmen. Løsning? Han blev klippet på halsen, og fik dækken på, når det blev rigtigt koldt.

Han valgte forresten at hoppe over hegnet og traske ind i stalden en efterårsdag, hvor det stormede og regnede. Han havde ikke fået dækken på endnu, men gjorde meget tydeligt opmærksom på, at hvis jeg ville have ham på fold i dårligt vejr, så skulle han have dækken på!

 

Den næste svedte stort set aldrig under ridning, men havde en stor bamsepels, så der var problemet det samme. Han kunne ikke komme af med varmen og mistede al energi.

Igen - klipning på halsen og dækken på når det blev koldt.

 

Den jeg har nu, sveder sjældent og har en fin men meget tæt pels. Han bliver også klippet på halsen og får dækken på, når det er koldt.

 

Selvom jeg allerhelst ville undgå dækkener, har det bare ikke været muligt for mig indtil videre, hvis jeg også ville ride på dem om vinteren. Det giver mig selvfølgelig et ekstra ansvar for at finde dækkener, der passer til hesten så jeg undgår trykninger og sørge for at tage det af dagligt, så jeg undgår hudproblemer. Indtil videre er det lykkedes mig ganske udmærket

 

Mht. hestes gennemsnitsalder, så er der ikke nogen, der har kunnet finde bevis for den gamle påstand om 7 år for forsikrede heste

 

Derimod er Seges' (landscentrets) statistik valid nok, i og med, at det er blevet lovpligtigt af afmelde sin hest, når den dør. Dvs. at deres tal er baseret på, at vi afmelder vores heste, når de er døde. Deres tal var en gennemsnitsalder på 13-14 år på tværs af alle racer i 2010 som Line(Calano) skrev. Ifølge deres tal var der stort set ingen forskel på de forskellige racer, så uanset om det var en islænder, shetlandspony, dansk varmblod eller en blanding af ukendt oprindelse, var gennemsnitsalderen 13-14 år.

 

Måske kan (skal?) gennemsnitsalderen hæves lidt, men der vil altid være heste, der dør tidligt, måske allerede som føl, og nogle, der lever meget længe, og bliver 30-40 år gamle. De vil hver især hive i hver sin retning på gennemsnitsalderen, så det er logisk, at den vil ligge i nærheden af de 15 år.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

5
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 12:37

Sinoxen:

Novra hvor har jeg svært ved at tage dine indlæg seriøst. Beklager, men du er simpelthen lige så stædig som du beskylder alle andre for at være. Du insisterer på at have ret, hele vejen igennem uden at læse hvad det er folk argumenterer for og imod. Du skulle jo nødigt indrømme at nogle af dine argumenter måske kunne være mindre rigtige end andres.

 

For at bruge dine egne ord - dine såkaldte argumenter, de er ikke gode nok i MINE øjne.

Jeg vil meget hellere at du prøver at kigge på hver hest som et individ og ikke som en overordnet kategori for hvad en hest kan tåle/ikke tåle.

 

Det er meget fint at vildheste kan leve uden dækken osv., men de har satme da også udviklet sig gennem mange generationer til at kunne holde til dét og meget meget andet.

 

Du kan simpelthen ikke sammenligne nutidens heste med vildheste. Det er i MINE øjne fuldstændig hul i hovedet. Nutidens RIDEheste er avlet meget langt fra vildhestene. Og det er der jo en grund til. De skal bruges i sporten, avlen osv. og der er jo en grund til at man har fremavlet nogle specielle ting og ladet andre ting være.

 

At sammenligne med hvad de ville gøre i naturen - har du overvejet at nutidens heste er avlet så langt fra vildhestene at mange af dem ikke ville kunne klare sig alene i naturen?

De er som regel avlet til at kunne gøre karriere inden for ridesporten, og ikke for at gøre karriere som vildhest på en fri mark. Selvfølgelig er deres basisinstinkter de samme som en vildhests, men ellers vil jeg ikke sammenligne.

Jeg ville da ønske at mine kunne gå uden dækkener, hold op hvor ville det gøre rigtig mange ting i min dagligdag MEGET nemmere, og det ville nok også fjerne en del bekymringer.


MEN, nu er jeg altså i besiddelse af en ren engelsk fuldblod, og han er altså ikke avlet til at kunne holde varmen. Han er avlet til at at løbe væddeløb. Han sætter ikke synderligt meget vinterpels. Det er nok nærmere sommerpels med lidt ekstra fylde. Dernæst æder han som et hul i jorden, og er stadig til den slanke side. Han fejler intet, men har bare et højt stofskifte, der gør at han har brug for meget mere foder end en helt "alm." hest har. Han er ikke blevet klippet én eneste gang i de snart 8 år jeg har haft ham. Synes du virkelig at en hest som ham skal gå uden dækken om vinteren taget i betragtning at han ikke sætter vinterpels eller får underuld, og dermed lade ham fryse og tabe sig - bare fordi man er stædig omkring at en hest SKAL gå uden dækken? For det er hvad jeg vil kalde på grænsen til vanrøgt. Man er nødt til at kigge på den enkelte hests behov - nøjagtig som med børn.

Fuldbloden går ikke med dækken om sommeren, dog pt. med insektdækken og så kan det ske at han får regndækken på de dage hvor det blæser og regner meget, men det kommer sørme også helt an på temperaturerne. Det er en vurderingssag, og jeg er så egoistisk at jeg tænker på hans helbred frem for en principsag. Han skal ikke bruge unødig energi på at holde varmen, når han i forvejen har svært ved at holde vægten. Det skal lige siges at han går på døgngræs, får foder 3-5 gange i døgnet samt alt det hø/wrap/halm han vil spise. Men det er selvfølgelig MIN holdning og MIN måde at tage mig af MIN hest på.

 

Jeg har også en shetlænder. Ham var jeg nødsaget til at klippe i september 2014, selvom jeg ikke var meget for det. På trods af kun 15 grader og blæst, stod han og var fuldstændig gennemblødt på folden hver evig eneste dag. Han var sløv og uoplagt, forståeligt når han brugte al sin energi på at komme af med varmen, og når det regnede så frøs han fordi han i forvejen var gennemblødt. Jeg startede med at klippe halsen, men det hjalp slet ikke, så det blev en fuldklip, og så havde jeg pludselig en pony med mere overskud. Han har derfor gået med dækken hele vinteren. Puha jeg er en ond hesteejer, at jeg observerer min hest har problemer med at komme af med varmen, klipper ham og dernæst giver ham dækken på - puha. Meld mig bare til Hestens Værn.
Han går nu uden dækken, også når det regner. Men hvis det bliver koldt, blæsende og med meget regn, så kunne jeg måske godt finde på at give ham et tyndt regndækken, fy fy skamme mig.

 

Og igen for at bruge dine egne ord - så synes jeg at det er ærgeligt, at DU er så stædig på, at det du gør er det rigtige, når du i MIN verden gør det forkerte. Jeg synes du bør kigge på dig selv inden du peger fingre ad fingre.

 

Jeg er overbevist om at alle hesteejere gør hvad der er bedst for DERES hest - man må jo gå ud fra at de kender den bedst. :)

 

Beklager hvis jeg har stødt nogen undervejs.


Sagde Josephine

Med sine to soulmates og guldklumper M & N <3

 

Løsdrift med hestevelfærd i højsædet?
Så tag et kig på Kærgården i Farum med nyanlagte vandrefolde.

www.facebook.com/pages/ K%C3%A6rg%C3%A5rden ...

4
0
Svar på denne tråd
 
 Rettelse
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 13:47

Der skulle have stået "...peger fingre ad andre."


Sagde Josephine

Med sine to soulmates og guldklumper M & N <3

 

Løsdrift med hestevelfærd i højsædet?
Så tag et kig på Kærgården i Farum med nyanlagte vandrefolde.

www.facebook.com/pages/ K%C3%A6rg%C3%A5rden ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 du forholder dig ikke til undersøgelsen
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 14:59

Hvis du mener der findes en undersøgelse af danske rideheste der viser de bliver 7 år gamle i snit, så synes jeg du skal finde den.

 

Der er da ikke nogen der skriver at det ikke er problematisk at RIDEheste ikke bliver ældre, såfremt det er sandt. Det eneste jeg skriver er at den undersøgelse ikke findes.


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 det er i det
Forfatter: 
Dato:  14-07-2015 18:13

Det er i det fleste tilfælde ejeren der tager beslutningen om at hesten behøver at gå med dækken, mange heste ville vælge at gå uden når der er 15+, det er min opfattelse.

Nu tror folk nok fordi jeg har startet tråden at jeg er en koldblods heste ejer som kun rider skovture, men jeg har halvblods, og DV heste, og dressurhesten som går C-stævne har vinterdækken på om vinteren, er ikke klippet eller noget, og om sommeren har hun aldrig dækken på, hun har fået sit overgangsdækken af i april i år og har ikke haft en på siden. min gamle springhest som i sin tid gik C-stævner havde aldrig dækken på hverken vinter eller sommer, kun sveddækken/uld om vinteren når hun gik stævner eller var til træning, hun svedte så heller ikke mere end hun var tør efter afskridtning, men var meget mere frisk end dækken hestene, hun var aldrig forkølet eller noget.

Men hvis det skal til at være sådan heste skal stå ude i 20 grader med dækken på, tror jeg da man skal til at tænke på ikke at bruge sådanne heste i avl, det kan jo ikke være et sundt individ (dyr)ikke at kunne stå ude uden dækken i 20 grader en alm. dansk sommer dag.

Skønt det har skabt så megen debat, og mange vil med til at fortælle hvorfor man har den holdning man har, men fordomme om at bare fordi man ikke lige syntes hesten skal gå med dækken hele døgnet, året rundt, at så er man en natur heste trunte, kan man godt lade være at tro, der er mange heste der fungere uden dækken og går stævner m.v.

Jeg ved også nogle heste er mere kuldskær end andre, men er det vores egen skyld?

Det hele startede egentlig med jeg så et sted at der i England var givet bøde til nogle der havde ladet deres heste gå ude med dækken i temmelig meget varme vejr, så det var desideret dyrmishandling.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
2
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider