Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Muskelfattig 3 års
Forfatter: 
Dato:  20-06-2015 20:40

Har netop købt en skøn Welsh sec A på 3 år.

Fin fin hoppe, men ret muskelfattig over ryggen. (Har netop fundet ud af i aften, at hun er fodret forkert hos tidligere ejer (ikke nuværende sælger) fra hun var fravendt til hun var 2,5 år.

Hun går nu på græs (og har gjort det siden 1/5 ca.), og der er rigeligt til de næste par mdr.

Hun skal kun gå og hygge og trækkes ture det næste år. Til næste år er planen at tilride hende.

 

Hvad skal jeg fodrer med? (Udover grovfoder), så det giver hende de bedste betingelser?


 

 

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

 

Welsh Sec. D (plag) søges til blivende hjem - se min profil.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  20-06-2015 21:16

Show Improver fra Saracen, lucerne m. olie og vitaminer :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 21:00
Tak for svar, det kigger jeg på.
Vitaminer/mineraler siger sig selv ;-)
Det var et specifikt fodertilskud, jeg tænkte, at nogen måske havde erfaring med..

 

 

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

 

Welsh Sec. D (plag) søges til blivende hjem - se min profil.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hhhjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 22:32

Show improver kan sagtens give som tilskudsfoder. Det gør jeg selv :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 13:56

Hvis "formen" ikke er det vigtigste og hun ikke skal "showes", ville jeg ligge størst vægt på at det var et foder til opdræt fx Balance fra Equsana og så masser af grovfoder. Så du er helt sikker på hun får det hun skal ha, nu ved jeg ikke hvordan hun tidligere er fodret forkert, men jeg tænker der bare et hældt et eller andet i hende...

 

Musklerne skal nok komme efterhånden som hun bliver trænet til næste år.


Sælges:

2 års vallak e. BH Zack

1 års hoppe e. BH Zatchmo

 

Mor er bl.a helsøster til A-hest i dressur

 

se præsentation

2
0
Svar på denne tråd
 
 Man har
Forfatter: 
Dato:  26-06-2015 14:37

formentligt ikke givet hende det foder, hun har haft brug for i den tid, hvor hun har vokset aller mest. Det er ikke sult jeg mener, men hun er formentligt ikke fodret med føl og unghestefoder.

Jeg kender ikke til de nærmere detaljer. Jeg spurgte bare en der kender hestens fortid, da jeg undrede mig.

 

Pt går hun på sommergræs, og er fint i huld. De har rigelig græs. Jeg tænker bare, om jeg burde give hende et tilskud vede siden af græsset, nu hun er så muskelfattig.. Vil gerne give hende de bedste betingelser, så hun er mere klar til sadel/tilridning næste år.


 

 

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

 

Welsh Sec. D (plag) søges til blivende hjem - se min profil.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderstand
Forfatter: 
Dato:  27-06-2015 13:40

Hvis foderstanden er i orden og hun ellers er fin og blank i pelsen, så ville jeg nok nærmere kigge på muskelopbygning og ikke så meget fodertilskud.

 

F.eks. Begynde at trække ture med hende i forskelligt terræn. Gode lange ture hvor hun får brugt kroppen, op og ned af bakker osv. Selvfølgelig bygge distance og tid op stille og roligt. Så vender hun sig samtidigt til at komme ud og se lidt forskelligt og der er grundlag for en masse hygge med hende.

 

Samtidig masser af timer på en stor fold, hvor hun rigtig kan bevæge sig og bruge kroppen. Så er jeg sikker på at musklerne nok skal komme i kombination med en optimeret foderplan, der passer til hende.

 

Show improveren indeholder så vidt jeg husker rigtig meget stivelse. Så den ville jeg nok ikke bruge, hvis hun ikke er for tynd. Det eneste særlige ved det foder er vist at det indeholder risklid og det kan jo købes billigere for sig og bare tilsættes det daglige foder. Mon ikke et foder til heste i vækst er bedre?

4
1
Svar på denne tråd
 
 Vi er begyndt
Forfatter: 
Dato:  28-06-2015 03:28

at gå lange ture med hende. Hun er vant til at se verden ved hånd - også før vi købte hende. Hun har MASSER af jord at blotre sig på, oven i købet med bakke Så håber på det kommer med tiden.

 

Hun er ikke speciel blank i pelsen, og der sidder stadig totter på siden af maven på hende med vinterpels, hvilket også er en indikation for "dårlig ernæring" generelt. Vi er trods alt i juli måned snart..

 

Tak for oplysningen omkring fodret. Jeg må kigge nærmere på, hvad jeg skal give hende, når græssesonen er slut. Lige nu går hun og spiser græs døgnet rundt, og det er vel egentlig det bedste for hende..


 

 

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

 

Welsh Sec. D (plag) søges til blivende hjem - se min profil.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Døgngræs
Forfatter: 
Dato:  28-06-2015 10:55

Jeg fodrer stadig min ved siden af døgngræs. Men nu har jeg også en stor slank DV på 173 cm. Så det kan jo ikke helt sammenlignes med en pony. Hvis pony (eller hesten) er til den runde side ville jeg blot give nogle gode sommermineraler som kiks.

 

Jeg fodrer selv med St. Hippolyt hesta mix Classic, der er et foder med meget højt indhold af næringsstoffer og skal udfodres i ret lav mængde. Agrobs pre alpin Aspero, for tyggetiden og 100 g hørfrø om dagen. Herudover salvimin grøn (min hest får ikke fulddosis fuldfoder i forhold til at være dækket ind) og biotin. Samt hvidløg for at tage toppen af insektgenerne. Han er så flot i pelsen, har sunde og stærke hove.

Så det foder vil jeg anbefale sammen med strå ad libitum. Evt. med en del af strået i slowfeeder, hvis den bliver for tyk.

 

Min hest var også i dårlig foderstand, muskelfattig og med mat pels og dårlige hove, da jeg købte ham sidste år. Han er blevet så flot, men nøj hvor har jeg også hældt foder i ham det sidste år. I en lang periode fik han også horseprofiber fra NAG og majsflager og så Ungulat hovkur. Derudover så masser af motion, foldtid og en dygtig smed til at rette hovene op.

Der skal godt nok hældes noget mere end man lige tror i sådan en unghest, der skal til at sætte muskler i forbindelse med tilridningen. Da jeg lige havde købt ham fik han også lidt hørfrøolie for at få pels, hud og hove på rette vej. Men der får han jo så hørfrø i stedet for nu.

Ligesom han spiste rigtig meget lucerne, der indeholder en del protein. Her mener min dyrlæge dog at det ikke rigtig kan noget i forhold til blot at give ekstra hø. Udover lige at øge tyggetiden på krybbefoderet.

 

Om om vinteren spiser han ca. 8 kg wrap, 10 kg hø og så halm på folden, 2,5 kg gulerødder og 3-400 g roepiller om dagen. Roepillerne synes jeg også er et rigtig godt foder, der giver en masse mæthed, feder godt og giver en masse fordøjeligt fiber. Hvis man ikke gider den lange i blødsætning kan man altid bruge speedibeet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ormekur
Forfatter: 
Dato:  29-06-2015 07:51

Det lyder som om du skal starte med en ormekur, også når du siger hesten ikke helt har fældet færdigt.

 

Derudover, så tror jeg at jeg ville få checket hesten af en dygtig kiropraktor, for at se om der kunne være låsninger, som gør at hesten ikke udvikler muskler rigtigt.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for dit
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 18:04

lange svar Pærevælling :)

Jeg har haft ungheste før, men det har været DV´ere, og derfor helt anden type hest.

Hun er såmænd ved godt huld. Har ikke været tynd. Hun er nu, efter 1 mdr. på græs ved at blive lidt vommet, men slet ikke som ponyer kan blive.

 

Rosenholm; tjek for orm var det første jeg gjorde. Hun havde ingen. Pelsen er forsvundet nu..

Låning har jeg ikke lige overvejet, nu jeg ved, at hesten er fodret mangelfuldt igennem lang tid i sine føl/plag år. Hun er ej heller blevet brugt eller har haft skader. Men selvfølgelig kan man aldrig udelukke en låsning... Men kiro vil jeg lige overveje.


 

 

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

 

Welsh Sec. D (plag) søges til blivende hjem - se min profil.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Velbekomme
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 22:42

Jamen velbekomme - håber du kunne bruge det.

 

Synes des da det lyder til at du gør det rigtige. Får pony dækket ind med vitaminer og mineraler og rigelige mængder foder, så måske lidt omega fedtsyrer til at hjælpe pelsen lidt ekstra på vej. Så vil jeg da tro i snart er på rette vej.

 

Mht. kiropraktor er det en interessant idé - du må i hvert fald meget gerne følge op hvis du får pony undersøgt. Kunne være spændende at høre om kiropraktorens bud på manglende muskler.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tænker
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 15:36

det samme som dig mht. kiropraktisk vurdering. Dog er jeg ret sikker på, at det handler om fodring og mangel på samme.

Men uanset vil jeg få kiro og massør (og selvfølgelig tandlæge) ud inden vi går i gang med og ifm. tilridning til næste forår.


 


 

 

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

 

Welsh Sec. D (plag) søges til blivende hjem - se min profil.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fodring af ponyplage
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 21:23

Ponyplage behøves ikke blive fodret med alt muligt fint fancy unghestefoder, de skal have wrap/hø og så en god vitamin-/minerablanding.

 

Faktisk fodrede jeg sidste vinter også mine varmblodsplage med Equsana Balance og wrap og intet andet, og de har aldrig set bedre ud.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hoppe, plage og føl sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 Grovfoder
Forfatter: 
Dato:  11-07-2015 01:40

af god kvalitet kommer de i hvert fald ikke til at mangle. Det vil altid være deres primære ernæringskilde.

Jeg tror nu alligevel, at jeg vil give hende lidt ekstra godt ved siden af. Så har jeg i hvert fald gjort hvad jeg kunne, ved siden af træning, for at give hende de bedste betingelser for at få lidt flere muskler i den ryg.

Hun går som sagt på græs, hvislket i mine øjne må være det aller bedste for hende.


 

 

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

 

Welsh Sec. D (plag) søges til blivende hjem - se min profil.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-07-2015 08:40

Hvilke vitaminer får hun nu på græs?

Jeg ville med det du skriver, give hende en Microvital kur oveni de daglige vitaminer til lige at få fyldt depoterne op


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

2
0
Svar på denne tråd
 
 netop netop
Forfatter: 
Dato:  11-07-2015 08:58

Det er netop dét, at en pony-plag er muskelfattig, der får mig til at foreslå at den skal undersøges af en kiropraktor, da det - normalt - skal være meget ringe grovfoder, græs mm, for at den bliver så uudviklet.

 

Men ja, en Microvital-kur ville være en god idé oveni.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor er det
Forfatter: 
Dato:  28-07-2015 13:04
Fedt med så mange svar og reflektioner 👍

Jeg kan fortælle, at Happy (som hun hedder) ser meget bedre ud allerede. Hun får intet andet end masser af græs, og blev startet op på vitamin/mineraltilskud.

I næste måned (1/8) starter vi op med wrap.

 

 

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

 

Welsh Sec. D (plag) søges til blivende hjem - se min profil.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fodertilskud
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 09:01

jeg har rigtig god erfaring med linamix , min blev på en måned væsentlig pæner i huld


Løve

1
0
Svar på denne tråd
 
 suregrow
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 20:52

Min 3-års for Brogårdens suregrow, da jeg skulle have et foder som passede både til ungheste og til heste i fol.


Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Linamix
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 20:16

er det den fra Equifirst?

 

Det lyder som det het rigtige ift. pelsen og huldet (sidstnævnte er OK), men hvad med muskler?


 

 

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

 

Welsh Sec. D (plag) søges til blivende hjem - se min profil.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider