Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Græsning hele året
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 12:38

Hej, jeg er ved at skrive et projekt ang græsning og jeg vil gerne høre jeres erfaringer med helårsafgræsning. Hvor mange heste på hvor meget jord for at undgå for meget optrædning. Samt fordele og ulemper. Er det jeres erfaring at der kommer en mindre mængde græs op forår, gøder I stadig, hvad er marken udlagt med osv. Jeg håber I vil dele jeres erfaringer.


 

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub

Se mere på min profil

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 13:34

Jeg har en stor fold i forbindelse med min løsdrift, og der er græs hele året rundt. Selvfølgelig bides det ned henimod vinter, men de nipper da lidt græs henover vinteren. Vi gøder om foråret, pudser den af når der er tidsler/brændenælder i kolonier, og lægger den om når den virkelig trænger.


Spændende føl ventes i 2015; Franziskus/Heslegård's Louis, For Romance/De Noir og Everdale/Stedinger

www.stutterikrone.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Græsmarker
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 14:40

Efter min mening er det danske klima ikke egnet til helårsafgræsning, græsset kan ikke tåle/ har ikke godt af at blive bidt helt ned i vinterperioden= det skal helst have fred fra ca 01.11. afhængig af vejret.

Nu er jeg kommet en del i wales hvor rigtig mange heste går på græs hele året, men deres vejr er lidt mildere end her og de har generelt større græsningsarealer.

Waliserne passer deres græsmarker meget bedre end normalt er i Danmark, mange græsmarker bliver 'pudset' af med en fåreflok og herudover pudser/slår de markerne af flere gange i løbet af en sommer: resultat de har rigtig flotte græsmarker.

 

Nu er det ikke så mange her der lige har en fåreflok til afgræsning, men det vil være en stor fordel hvis græsmarkerne bliver pudset af 2-3 gange i løbet af en sommer, og sidste gang om efteråret inden vinteren, det hæmmer ukrudt'et og hjælper græsset


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 16:25

mine heste har stået hos en landmand. han havde to store folde på ca 10000m2.

om sommeren gik der 4 heste på 1 fold, og om vinteren havde de så begge folde, fordi han ville ikke have sin mark ødelagt. jo mindre plads jo hårdere er de ved jorden

han brugte så den ene fold om sommeren til wrap.

den anden blev slået af der hvor der var høje brændenæller mm

vi havde altid græs, og det var ikke nedbidt.

der var dog ikke nogen heste på døgnfold.

 

nu står de hjemme men her har jeg desværre ikke så meget jord, så de bliver foderet ved siden af hele året - de kommer så hellere ikke på døgnfold. der har dog været lidt græs hele vinteren også



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 18:41

vi har 2 heste på ca. 5 tdr land om vinteren og ca. 3,5 om sommeren. Foldene pudses af 2 gange om året, forår og efterår og vi har rigeligt græs.

 

vi gøder stadig hvert forår.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lukker I så
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 12:22

græsfoldene af når I gøder dem? Og i hvor lang en periode?


 

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub

Se mere på min profil

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 foldene
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 18:25

Her har vi 3 folde der kan skiftes mellem normalt, to sommerfolde på knap 1 hektar hver og så en vinterfold på ca. 2-2,5 hektar.

 

Vinterfolden kommer de på omkring slut oktober og tages fra igen primo marts.

Sommerfoldene skifter de imellem ca. hver måned men ellers i forhold til hvordan de er græsset ned og vejret, den ene fold har tendens til at blive meget sumpet hvis vejret er for vådt for længe, så der går de oftest kun i tørrere periode. Før i tiden gik hestene på foldene først og så vores får, nu har vi desværre ikke får længere, hvilket gør at vi skal afpudse dem oftere.

Sommerfoldene afpudses normalt et par gange om året, alt afhængigt af behov og hvordan de ser ud, står der mange tidsler/brændenælder imellem afpudsningerne, tages disse gerne med leen.

 

Vinterfolden bruges til at lave hø/wrap på om sommeren, og er tilsået med en lav-fruktan græsblanding hvori der er en rækker urter og lucerne også.

De to sommerfolde er tilsået med en alm. græssort indtil videre, dog bliver det nok en lav fruktan sort når de skal lægges om igen.

Alle folde gødes i foråret og vinterfolden gødes mellem første og andet slet også.

 

I år tager vi første slet på den ene af sommerfoldene, da vi kun har 3 heste nu og tja vi har grovfoder nok til at de ikke behøver blive flyttet endnu og så er de egentlig runde nok til at de ikke behøver blive flyttet til en mark med så meget græs. nogle gange er easykeepers ikke nemme at have når man har plads nok.

 

mvh

Mie


Life is what we make it.

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 og ox hoppe fra februar 2012 sælges, se min profil for flere oplysninger

0
0
Svar på denne tråd
 
 Græsfolde
Forfatter: 
Dato:  31-05-2015 12:33

Der hvor min står, står der 10 heste om vinteren, og de har ca. 10Ha at gå på i vinterperioden. Terrænet gør det umuligt at omlægge og der gødes heller ikke. Der anvendes køer til at trimme græsset. Der er ikke problemer med at græsset er fuldstændigt smadret, når vi når til foråret.

Om foråret kommer de over på en anden mark, og i løbet af sommeren skiftes der rundt mellem forskellige folde, men sådan at vinterfolden får en lang pause. Om sommeren kommer der også heste ind udefra, men der er rigeligt plads til dem.


Vh

Jannie

 

*Uddannet D-dommer i spring*

0
0
Svar på denne tråd
 
 vintergræs
Forfatter: 
Dato:  02-06-2015 20:37

Da jeg var barn havde vi en mindre sommerfold der blev gødet i foråret og dererfter brugt hele sommeren hvor der var en masse vækst i græsset.

 

Hen mod efteråret kom hestene ud på en nærliggende mark der var sået med vårbyg med udlæg i foråret og efter høst hegnet ind til hestene. Så havde de masser af plads og masser af græs hele vinteren.

0
0
Svar på denne tråd
 
 græs græs
Forfatter: 
Dato:  06-06-2015 06:00

Hej Janne

Jeg har i år forsøgt mig med at lade mine heste have græsfoldene hele vinteren, istedet for som ellers at have dem på jordfold.
Det kom sig af at jeg var træt af indgræsningsHELVEDE hvor den ene af mine heste trods indgræsning til 2 timer foregik over 5-6 uger stadig havde tendens til gæringskolik ved den mindste ændring i tidspunkt på dagen, temperatur eller regn.

De (3 varmblods + 1 shetlænder) har i denne (ufattelige våde) vinter gået på ca 1,2 hk. hvor af 1/6 er jordfold.
De har trådt græsset en hel del op, men det kommer stædigt igen stille og roligt. Planen har været at lukke af og gøde mens de gik på det lille stykke græsbane ved siden af, men der er jeg ikke nået til endnu.
Det var en hel almindelig hestegræs-blanding der blev sået for 5 år siden da vi flyttede ind.
De andre somre har vi haft problemer med tuer på græsfoldene der hvor de har skidt og tisset, men i år har vi nemt kunne rengøre folden helt ca. slut april og derefter holde den rimelig ren og der er ingen tuer. Der kommer pt. græs nok op til at de først går i slowfeederen og spiser halm efter kl 18, og de kommer på fold senest kl 7.
7-9-13 ingen gæringskolik.

Det her er helt sikkert min fremtidige løsning. De har trivedes med den ekstra plads hele vinteren, dvs. mindre "nu trænger vi til at løbe og slå måsen i vejret"-adfærd, de har græsset sig selv ind = mindre besvær. Og jeg har ikke noget imod at supplere med hø hele sommeren. For mig giver det derimod mening at de spiser nogenlunde det samme (i forskellige forhold) hele året rundt.

Min shetlænder går desuden på græs med de andre for 3 år i træk nu (ellers har jeg altid holdt ham fra det) og det er først da han fik lov til at græsse at hans mave gik i ordentlig i orden og han smed tøndeformen og blev pæn at se på. Han har i vinter (og nu) fået ½-1 kg hø inde, og han er slank og pæn og maven fungerer!


Lene Særmark

BBH Basisinstruktør

Træning til glæde for hest og rytter

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=17&i=4558&...y=desc&e=0

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Janne...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2015 09:19

Janne du kan da ikke lave et seriøst projekt over det her tema udfra folks udtalelser her?

 

Om en given fold kan holde til at blive græsset året rundt kommer da meget an på jordbundsforhold, drænforhold, ormepres, græsstyper gødskning og meget andet?


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider