Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Råd mod forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  24-05-2015 08:15

Her er mine bedste råd mod forfangenhed:

 

Jeg har de sidste 4-5 år givet mine roepiller hele sommeren mens de går på græs døgnet rundt.

 

Roepiller fylder i maven har har en fantastisk god indflydelse på tarmfunktionen.

 

Jeg blander roepillerne med lidt tilskud her bruger jeg Toprun Pony islænder, men man kan selvfølgelig bruge meget andet, Pony islænder blandinger har den fordel at de har forhøjet indhold af vitaminer og mineraler for det til racer der ikke skal have mindre fodermængde men stadig være dækket ind med vitaminer og mineraler og det passer meget godt til heste der er på græs, selv om det ikke er ponyer.

Úd over giver jeg mine mineral bricks ( som hestebolsjer ) her bruger jeg Eggersmann men der findes selvfølgelig mange andre gode mærker, når man giver mineral bricks er det nemt at dosere til den enkelte når man har mange sammen .

 

Indgræsning: De fleste kommer direkte ud på døgnfold ( hvor der er meget græs ) min 'indgræsning' betyder at de får roepiller 2 x i døgnet den første uge herefter 1 gang i døgnet og oftest morgen og en ordentlig mængde roepiller lige inden de kommer på græs første gang.

 

Altid adgang til hø på folden ( ikke meget )

 

Jeg slår mine folde af for at holde en fornuftig bladmasse så det ikke bare er stængler ( stængler indeholder mest sukker )

 

Jeg avler welsh cobs der er en 'trivelig' race, ovennævnte har virket for mig.

 


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

5
0
Svar på denne tråd
 
 Gode råd
Forfatter: 
Dato:  24-05-2015 11:29

 

Det lyder faktisk meget fornuftigt.

 

Har du nogensiden haft en hest med forfangenhed?

 

Tænker at Welsh Cob's måske ikke er så disponeret for forfangenhed som andre racer som feks. Islænder? eller tager jeg helt fejl?

 

Jeg har gudskelov aldrig haft en forfangen hest, og har ingen erfaring med dette. Førhen kom hestene også bare på græs her, nu indgræsser jeg forsigtigt, fodre opmærksomt osv. så det fylder alligevel en del.

 

Vi har både Shetlænder og Islænder + en Cob, Frieser, mf.

 

Især de små lodne kan godt have det sådan her når de tages på stald...

Billede

 

 

Ved ikke om det er bedst at lukke dem på græs, evnt. med roepiller som du beskriver. De får roepiller 2x pr. dag pt. og afmålt græs. Det er faktisk et stort og tidskrævende arbejde, især når nu der ligger en fold som de gerne skulle over på 24/7.

 


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

Viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Erfaring
Forfatter: 
Dato:  24-05-2015 11:59

Hej Anette

 

Cob'er er desværre disponeret for at blive forfangne, jeg havde for mange år siden en 2 års der blev forfangen og har haft et par andre siden men det er heldigvis en del år tilbage nu og alle før 'mine' roepiller.

I år kom 10 af mine direkte ud på kraftigt græs 24/7, andre startede med at komme på fold hele natten og tilbage på vinterfold om dagen, men 'let indgræsning' hos mig er aldrig mindre end en hel nat.

 

Græsmarkpleje hos mig:

 

Alle græsmarkerne bliver revet med en græsmarksharve om foråret, pletsået efter behov og selvfølgelig gødet, i år har jeg så gjort noget specielt, de fleste af markerne blev slået af inden hestene kom ud på dem, men markerne blev slået så tidligt at græsset var vokset op igen= stor bladdel inden heste kom ud på dem.

Det har fungeret fint, det gør jeg igen næste år, og foldene bliver også slået af et par gange i løbet af sommeren så frøstænglerne og ukrudt bliver fjernet og græsset igen kan koncentrere sig om at producere blade.

 

Ikke gødede eller meget svagt gødede marker er stresset og for at overleve producerer græsset mange frøstængler= så bliver andelen af frøstængler med meget sukker højt, det er bladene hestene helst vil have og bedst kan tåle.

 


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider