Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Bid til min hest
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 09:30

Hej jeg har en hest som jeg rider jagter på men jeg har meget svært ved at holde ham selvom jeg har treringsbid på ham og sidder i den nederste ring nogen der har en løsning med hviket jeg kan gøre om jeg skal have et andet bid type til ham

0
0
Svar på denne tråd
 
 Julemand
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 09:52

Prøv med en rem eller kæde, i den lille ring hvor kindstykkerne sidder. Det forstærker effekten af biddet væsentlig, da du så får træk i nakken og under hagen også.

 


 

Hilsen Rikke

Nu med rød musse
Brettings Alapay

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bid til hest
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 10:41

Tak for svar hvor stram skal den sidde lidt løs eller sidde til

0
0
Svar på denne tråd
 
 Myler kombinationsbid
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 11:33

En veninde har en supersensitiv fuldblod, som hun også rider en del jagter på. Og dyret koger selvsagt over af og til uanset mængder af dressur- og springtræning på banen.

 

Jeg lånte hende mit Myler kombinationsbid og hun drønede af sted på jagt med det - ovenud begejstret!

 

Selvom biddet ved første øjekast ser lidt voldsomt ud, så er det et relativt blidt bid, da det også påvirker tryk over nakken og over næsen ved træk i tøjlen. Så biddet har også lidt hackamore effekt (y)

 

Billede

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bid til hest
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 14:54

Hej skal man så ikke have almindelig næsebånd på hvor kan det købes henne jeg har en tinker som er mega stærk hvad størrelse tro du det skal være har du evt et billede hvor en hest har det på så jeg kan se hvordan det skal sætte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Størrelse og tilpasning
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 18:14

Hej, skal man så ikke have almindelig næsebånd på? Hvor kan det købes henne? Jeg har en tinker, som er mega stærk. Hvilken størrelse tror du, at det skal være? Har du evt. et billede, hvor en hest har det på, så jeg kan se, hvordan det skal sidde?

Det er en umulighed at gætte ud fra hverken race eller billede hvilken størrelse din hest bruger. Et Bitfit til måling er nok det sikreste bud. Myler har det med at være store i størrelsen pga. udformning, så du skal mindst en størrelse ned i forhold til almindeligt bid.

 

Jeg har sat et link i indlægget før, hvor der står Mylers komobinationsbid.

 

Den benyttes uden næsebånd og kindstykkerne fastgøres i de øverste ringe, så de skal kunne spændes ret højt op (evt. kan du købe kindstykker en størrelse mindre/kortere).

 


0
1
Svar på denne tråd
 
 elevator/ amerikaner bid
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 19:31
Jeg har med succes med elevator/ amerikaner , på min spring hest, den kunne kun gå med det bid, for eks 3 rings kunne hun ikke gå med den var for hård men denne virker på den måde det er i nakken den har effekt.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffff
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 21:56

Tre rings bid er noget biiip.

 

De har faktisk direkte modsatte effekt, hesten bliver bare hård i din hånd og går i mod biddet i stedet for at lytte til bremsen.

 

Jeg ville helt klart overveje en pelham stang (der er også kæde på) i stedet for. Det har en god effekt, man skal ikke have særlig meget tryk/fat får der går et signal igennem på hesten. = ergo kan man hurtigere give efter og rose)

 

Den ligger også forholdsvis stille i munden på hesten. Evt udelt bid.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 bid til jagt
Forfatter: 
Dato:  04-05-2015 08:56

Mange jagtryttere er glade for et kimblewickbid

0
0
Svar på denne tråd
 
 Julemand
Forfatter: 
Dato:  04-05-2015 10:56

Kæden/remmen skal lægge så meget til at du ikke kan trække biddet i yderposition som man ofte ser ved et ringbid.

 

Jeg har ikke prøvet Myler kombinationsbiddet, men det ser ud som om at det er samme effekt, dog får du ved Myler også pres på næsen.

 

Jeg synes heller ikke at treringsbiddet har en særlig god effekt uden kæde på, men med så synes jeg egentlig at effekten er hip som hap om man brug ringbid eller pelham.

 


 

Hilsen Rikke

Nu med rød musse
Brettings Alapay

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 En jungle af bid
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 12:39

Hej TS

Jeg er jagtrytter og det er min mand også. Vi har redet mange jagter efterhånden.

 

Det med bid er et hype og der er altid rigtigt mange meninger og holdninger.

 

Der er ikke nogen nem løsning. Og der er ikke et facit for, hvad du skal og ikke skal. Du skal gøre det, du føler er bedst.

 

Jeg kender godt det med at hesten bliver ivrig på jagt. Særligt i serier, i bred front, ja simpelthen i flok. Derfor er det også vigigt at kunne bremse og styre sin hest i felt.

 

Jeg rider selv med et større bid på jagt og hjemme, træner jeg med alm. trensebid. Jeg har prøvet at ride med alm. bid på jagt, hesten gakker helt af og jeg sidder og hiver og flår den i munden. Har jeg et større bid på, så kan jeg styre min hest med en lillefinger på jagt.

 

Der er nævnt forskellige bid. Og det der passer til en, passer ikke til en anden. En sand jungle. Der er nævnt et myler-bid og der er et billede af den. Jeg har sådan et og det er IKKE et hit her. Det er uroligt, det flagrer og duer simpelthen ikke, trods det at det er markedsført så godt. Men igen, det kan godt være, det virker på en anden hest. Jeg har prøvet det på tre heste og det har ikke duet en fis på nogle af dem. Men måske duer det på andre heste. Det er ikke til at sige, for meget er individuelt.

 

Så er der nogle der nævner at sætte en strop under et pessoa-tre rings bid. Det er en god ide. Det giver en "løftestangs-effekt" og hvor stram den skal være, er også efter behov. Prøv dig frem.

 

Yderligere er der nogle der nævner pelham, kimberwick-bid mm. prøv dig frem. Og brug det der passer til din hest. Der er mange bid og det er en jungle.

 

Men synes det er fair at du gerne vil kunne holde din hest på jagt, og kadancen er bare noget højere der end ellers. Jeg har gennem tidens løb prøvet MANGE forskellige bid.

 

Britt

2
0
Svar på denne tråd
 
 forskellige bid
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 12:48

Britt har så ret her...
Den ene hest jeg har fungerer både på Pesoa med hagerem i læder, samt en gummi pelham...

Den anden hest jeg af og til rider fungerer over hovedet ikke på Pesoa, det beskrevne Myler eller alm. bid, men en alm to delt jagt kandar og kæde til hagerem fungerer (ikke deltarem på men tøjle i nederste ring).... Denne hest måtte vi forsøge stort set alt på, før vi fandt en løsning både hest og rytter kunnen klare :-)

Mit udgangspunkt på mine mange heste gennem tiden har altid været et pesoa bid med en god læder hagrem på.... her er flere justeringsmuligheder og inden man starter sin første jagt på en ny hest bør man lige have været på tur med nogle ryttervenner og givet den lidt gas, så man kan få en fornemmelse af hvad der skal til for at holde sin hest, så i begge får en god oplevelse.

Mvh.

Morten

2
0
Svar på denne tråd
 
 Bid til hest
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 13:24

Tak for svar jeg må prøve mig frem vil prøve med er treringsbid og en rem kan man også sætte kæde på istedet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kimblewick eller jagtkandar
Forfatter: 
Dato:  18-05-2015 22:08

Hej Jette

Jeg har selv en hoppe som jeg har forsøgt et utal af bid på i springning.

I forhold til det myler bid som henvises til ovenfor har jeg forsøgt det til min ellers MEGET fremadgående og til tider ustyrlige krikke, men på det bid vil den end ikke sætte af på et spring. Jeg har til gengæld stor og god erfaring med et jagtkandar, her er et link

24ride.com/hest/bid/bid-hest/jagt- kandar.html

Jeg kandaret fungerer perfekt på min hest, det er blødt når den er til at styre men effektiv hvis hun er ved at stikke af eller på andre måder bliver ustyrlig, men det bliver aldrig så størkt at det tager modet fra hende, som jo også er det der gør hende glad og stadig synes det er sjovt.

Mange andre kan godt lide et kimblewick fordi det er delt, det er stærkere end jagtkandaret.

Til det får du også lige et link. 24ride.com/hest/bid/bid-hest/tre- delt-kimblewick-bid.html

Jeg håber du finder en god løsning på problemet, men jeg vil klart anbefale jagtkandaret ud fra egne erfaringer :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bid til hest
Forfatter: 
Dato:  18-05-2015 22:56

Hej tak for hjælp så er det bare lige hvilket der er bedst til min har redet med treringsbid med tøjlen i nederste ring og har svært ved at holde ham

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jagt kandar
Forfatter: 
Dato:  18-05-2015 23:03

Jeg ville nok prøve med jagtkandaret da det er det mindst skarpe af de to bid, der er ingen grund til at bruge noget stærkere end nødvendigt og med mindre den er helt "død" i munden burde det være nok. Et kimblewick kan holde selv de meget meget stærke heste.

Og jagtkandaret kan købes til en overkommelig pris :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bid til hest
Forfatter: 
Dato:  18-05-2015 23:12

Okay nogen gange går det lidt bedre med at holde ham men det er når han strækker halsen helt så kan jeg ikke holde ham så løber han især efter første spring så kan jeg ikke holde ham

0
0
Svar på denne tråd
 
 jagtkandar
Forfatter: 
Dato:  18-05-2015 23:17

Det lyder lidt som min egen hest, den tager også biddet efter landingen, der hjælper jagtkandaret meget. Det er faktisk det eneste bid som fungerer helt optimalt på hende. Jeg skal dog ikke kunne sige om det er skarpt nok til din hest, men hvis det ikke er nok er kimblewick biddet som sagt skarpere. Jeg ville dog forsøge mig med at købe et jagtkandar i første omgang også fordi tøjlen kan justeres så den bliver skarpere og laver jeg mit bid så skarpt som muligt venter min hest næsten for meget, så det har virkelig en stor effekt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bid til hest
Forfatter: 
Dato:  19-05-2015 09:39

Hej hvordan med størrelse på et jagtkandar er det samme størrelse som på et alm. Bid hvor stram skal kæden være

0
0
Svar på denne tråd
 
 Størrelse jagtkandar
Forfatter: 
Dato:  19-05-2015 10:18

Et jagtkandar skal være samme størrelse som som man normalt bruger. I forhold til kæden skal den aldrig være helt stram, for så har den ikke den ønskede effekt med ikke at være skarp når man har en løs hånd, men ellers kan man selv bestemme hvor stram den skal være, det forsøger man sig frem med og finder meget hurtigt ud af hvad der fungerer synes jeg :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bid til hest
Forfatter: 
Dato:  19-05-2015 11:01

Okay mange tak vil prøve med sådan et bid

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bid til hest
Forfatter: 
Dato:  24-05-2015 20:26

Hej er der nogle der har et billede af en hest med et jagt kander så jeg kan se hvordan det skal sidde

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider