Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 svær at holde huld
Forfatter: 
Dato:  08-05-2015 08:16

Hej

 

Jeg har en Holstener hoppe, som har været vanrøgtet, og har derfor svært ved at finde et foder som hun kan holde ordentligt huld ved, hun er stadig til den tynde side, håber at når hun nu kommer ned og gå i engen med masser af græs, men jeg vil gerne høre hvilket foder at i bruger til jeres heste, som har lidt svært ved at holde huld.

  • helst uden for meget stivelse
  • noget man ikke skal give mange kg af

 

Så kom frisk med jeres erfaringer, er i kontakt med st hippolyt, men de anbefaler jo kun hvad der er godt fra dem af :)

 


Hilsen

 

Stine

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-05-2015 09:39

Hippolyt HAR bare suværene produkter, så jeg ville ikke være ked af at lytte til deres forslag :)

 

Jeg ville især kigge på StrukturE eller deres nye SOLO produkt, samt give Glyx mash hver dag til hun er normalvægtig...

 

Min 5 års DV, jagthest in the making med ture på 18-20 km om ugen, med en forbrænding af en anden verden, holder fint huld og energi på 1,8 kg SOLO pellets om dagen, samt har ad libitum grovfoder både i boks og på fold... Han får Glyx 2-3 dage om ugen ligeledes og Linustar i krybben for at trække eventuelt sand med ud og give de aminosyrer som græsset endnu ikke har gjort :)


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
0
Svar på denne tråd
 
 Opfedning
Forfatter: 
Dato:  08-05-2015 10:44

Jeg har fodret min vallak op på følgende menu:

 

8 kg wrap (det er hvad vi har med i staldlejen)

hø ad libitum - normalt æder han omkring 10 kg i døgnet

der er halm til rådighed på folden i døgnets lyse timer (hvilket faktisk gjorde en forskel i forhold til da han stod på en anden gård hvor grovfoderet i november måned udgjordes af nedbidt græs)

 

I krybben fik han 3 gange om dagen

 

400 g lucerne med olie

400 g hippolyt hestamix Classic (som faktisk er til nøjsomme heste, men et super foder hvis du spørger mig)

4-500 g Nag horseprofiber (det feder og er meget lavt i stivelse og sukker)

200 g majsflager (undgå dem hvis du ikke ønsker stivelse, men de feder godt)

 

Herudover 100 g hørfrø og 2,5 kg gulerødder om dagen.

 

Det var dyrt men effektivt. Nu er det en stor ung vallak jeg har, der ved at opbygge muskler, så der skal noget foder igennem. Da han begyndte at blive normalvægtig, skiftede jeg et måltid ud med 400 g roepiller, dette også i forbindelse med at han blev taget af græsset for vinteren.

 

Nu hvor han er i perfekt foderstand får han følgende menu 2 x dagligt

 

Agrobs pre alpin aspepero 1 håndfuld (for at øge tyggetiden)

hestamix Classic 400 g

 

Natmaden består af agrobs Wiesenflakes med et drys af hvidløgspulver. Han får vel omkring 300-400 g inden opblødning.

 

Herudover 100 g hørfrø, vitaminer (da han ikke er dækket helt ind på den lille mængde fuldfoder) og uændret mængde grovfoder.

 

Indgræsningen er begyndt og han virker til selv at regulere mængden af grovfoder i takt med øget mængde græs. Så hvor meget hø han præcis spiser pt. ved jeg ikke, fylder bare ind så han aldrig løber tør.

0
0
Svar på denne tråd
 
 holde huld
Forfatter: 
Dato:  08-05-2015 22:29

Min gamle ponyhoppe begyndte pludseligt at tabe sig for 8 uger siden, på trods af ad libitum wrap og en foderplan, som hun har levet fint på hele vinteren. Når hun taber sig, så går det desværre stærkt og det er før set, at hun kan gå fra meget erotisk sommer buttet til radiator hest på blot én uge

Da hun ligger på grænsen til at være positiv i cushings testen, er mega kræsen og samtidig er sart i maven ved almindelig stivelsesandel i foderet, så måtte jeg ud i lidt af et detektiv arbejde, for at finde noget hun både kunne tåle og gad spise. Det tog desværre en uges tid med detektivarbejde og levering af det nye foder og hun nåede at tabe sig mere, end jeg synes godt var

 

Jeg har fodret hende op med Cush Care Condition, som er et nyt foder fra D&D og som kan købes ved Brogaarden. Det er et foder udviklet til heste med stofskifte problemer og som derfor ikke tåler stivelse/sukker særlig godt, men som samtidig har svært ved at holde huld. Det er meget lavt på både stivelse(6%) og sukker(4%), mens fedtindholdet fra gode olier ligger på 12%, hvor normalen er omkring 5-6%.

 

www.brogaarden.eu/Heste.527/Cush- Care-Condition- 18kg.41143.aspx#.VU0VgfntlBc

 

Hendes foderplan ser således ud pt:

 

3 x dagligt

100g lucernemix fra Brogaarden

500g Cush Care Condition

 

1 x dagligt

250g Speedibeet

250g Glyx Mash

 

På de 7 uger hun har fået det nye foder, er hun igen blevet rigtig pæn og så kan hun faktisk vældig godt lide det


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-05-2015 00:27

nu ved jeg godt at du ikke lige var så glad for stivelse

men jeg brugte i vinter til mine to, lidt sort havre i foderet, og det var altså super godt. Bare man ikke giver dem for meget, for så kommer der krudt i enden på dem oveni.

det er jo altså vel et par 100 gram om dagen for at bruge det som fedede kost.

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Build up og wrap....
Forfatter: 
Dato:  09-05-2015 10:45

Min vallak var meget tynd, og tør i alle sine lemmer - der gav jeg Build up fra Brogaarden og alt det wrap han kunne spise 24/7... Det virkede perfekt... Samt han fik - Equitop Pronutrin, som er et produkt som forebygger mavesår og retter op på sart mave, som ofte følger med en hest som har svært ved at optage sit foder.

på få uger ændrede han udseende.

Billede

 

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  09-05-2015 11:20

Giv masser af hø og wrap.

 

Så ville jeg give Show Improver fra Saracen og lucerne m. olie.

 

Det virker :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Struktur E
Forfatter: 
Dato:  09-05-2015 14:52

Hej

 

Jeg har en skadet hest som selvfølgelig ikke skal have præstationsfoder for tiden, har 2 sække struktur E man kan få hvis man vil hente dem.

 

30330962

0
0
Svar på denne tråd
 
 mange tak for svar indtil videre
Forfatter: 
Dato:  09-05-2015 17:22

Hun får masser af Hø/wrap, så det kommer hun ikke til at mangle, hun har hø balle døgnet rundt, og får lagt wrap ud til sig også...

 

Vil kigge lidt på de forskellige produkter i nævner, for det er godt nok en jungel at finde frem til noget.

 

Vil aldrig komme til at bruge sort havre til hende, da hun simpelthen ikke kan tåle det i maven stivelsen... Hun har kørt på et foder, med for høj stivelse, og allerede der, blev hendes krybbebidning forværret gange 10, og hun får simpelthen ondt i maven af det :)

 

Havenpia: Ærgeligt at jeg ikke lige bor i nærheden af dig, for det havde jeg fået anbefalet at prøve på hende :)

 

Men takker for svar indtil videre, bare kom med flere hvis der er andre som har noget at byde ind med :)

 


Hilsen

 

Stine

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Horselux
Forfatter: 
Dato:  10-05-2015 04:51

Horselux Fiberpellets til at supplere for hold er super effektive og til at betale

 


KH Christina :)

 

Støvlsig Hestefoder, Forhandler at Horselux, Islandsk tang, FLEXHook karabinhager og trailerreklamer.

www.facebook.com/stovlsighestefoder

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Risklid
Forfatter: 
Dato:  29-05-2015 12:13

min hoppe har også haft brug for at tage på. Jeg bruger risklid, fås både fra Brogården og Danggro (maxi rice). Hun får et halvt kilo om dagen udover sit foder, og sammen med Lucernen som jeg har sat op til 1,5 kilo om dagen. Det har hjulpet meget og på 14 dage kan jeg se stor forskel.


Er de fleste de bedste eller bare de fleste?

Avler af grandprix hest :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 horsepro
Forfatter: 
Dato:  29-05-2015 12:46

Jeg rider military og beder om meget af mine heste. De fodres på Horsepro Fiber, Linamix og får risklidolie.

 

Derudover får de vitaminer, men det er jo ikke dem der giver sul på kroppen.

 

Den der går hårdes får 1,5 kg fiber, 1,2 kg linamix, 25 ml risklidolie (Equine america) og så går den på græs hele dagen og har fri adgang til wrap hele døgnet. De andre får noget mindre, men de trænes langt fra ligeså hårdt.

Min 5-års der trænes på noget Lb/La niveau i dressur og spring og uden galoptræning og ikke nogle lange militarystævner får ca 1 kg horsepro fiber, 0,5 kg linamix og så græs og wrap som den anden.

Treårs der er ved at blive gjort udstyrsvandt får græs/wrap og så ca 0,5 kg fiber.

 

Det er ædle heste med blod i som let bliver tynde.

 


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billigere løsning?
Forfatter: 
Dato:  29-05-2015 18:23
Hej,
Kan godt se det er et stykke tid siden denne tråd er startet, men lad mig komme med en idé alligevel ....
Gennem flere år har jeg forsøgt at 'opfede' en gammel hest (23 år) - forgæves, og meget dyre løsninger. Så snakkede jeg med en temmelig rutineret avler, og hans svar er 'elite kalv 1'.
Det er egentligt mælkeerstatning til kalve (som navnet antyder...), men kan gives som pulver opblandet i foderet til heste.
Ca 2 dl pr dag giver huld, en spiseske giver bare meget pæn pels.
Udover mælkepulver får hesten st.hippolyts naturmysli og byg, samt hø/græs.
Det er det billigste og mest virksom jeg endnu har prøvet.

Held og lykke!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider