Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hovbyld eller??
Forfatter: 
Dato:  05-04-2015 17:36

Hej HN!

Nu må jeg have lidt flere øjne på inden jeg blir blind af at kigge på min kære hest.

Han er en 5 års araber, som jeg rider distance på. Han går med 4 sko, som plejer at være alm jern sko. Men fordi han slider dem super hurtigt, så prøvede vi onsdag og smide nogle tungere og tykkere sko på. Efter smed skridtede jeg en tur, og der var Intet at mærke. Han gik frisk fremad som han plejer. Torsdag rider jeg en længere tur, da jeg sætter i trav kan jeg godt mærke det er som om han trækker lidt på højre forben. Tænker ikke mere over det, da det var få skridt også var han normalt travende igen.

Fredag morgen bliver jeg ringet op af stald ejer at min basse står med hævet forben og er varm på hoven. Jeg bor kun 500 m fra Future, så det gik hurtigt. Jep ganske rigtig så er han hævet på indvendige side af forbenet, lige under knæet, ved ikke helt hvad det hedder? Og han er varm i hoven. Vælger at trække ham en tur og køle hans ben ned med vandslagen i ca 10 min. Han ryger på fold igen, og vi vil tjekke ham senere. Senere er hævelsen faldet og varmen er meget svag. Han kommer på ridebanen, og han er ikke halt men en anelse uren, men den unge herre synes det er sjovt og løber rundt og hygger sig. For "sjov" vælger vi lige og løbe en tur på asfalten for at se hvordan han ser ud. Og der er ingen tvivl, stok halt, selvom jeg løb med ham kunne jeg mærke det i træktovet.. Hmm tænke tænke.. Skriver til smeden jeg muligvis tænker han har søm stukket ham. Vælger fredag aften for en god ordens skyld og bade ham i sæbe spåner.

Lørdag morgen kommer smeden, han fortæller han var i tvivl om to af sømmene han havde sat i, onsdag. Så dem hiver han ud, og tjekker ham lige for hovbyld. Men ingen puls eller reaktion når han trykker ham. Han er stadig lidt varm og hævet på indvendige side af højre forben, men intet alarmerende. Han kommer på fold, og jeg kommer til ham lørdag aften. Da jeg kommer der, er han varm på alle 4 Hove og der er en let hævelse på alle ben. Jeg køler hans ben, med vandslagen igen og smøre med "hot & cold", vi snakker en times tid og da vi aften fodre er der tydelig hævelse på begge forben og puls og meget varm på begge for Hove. Vi blir enige om de nye tunge sko er for tunge til ham og jeg skriver til smeden som gir mig ret, de må af inden der blir lavet en sene skade.. Idag søndag da jeg kommer er han lidt hævet på højre forben indvendige side under knæet, og meget varm på hoven, det samme på højre bagben(?!) venstre side er han helt Fin og kold som han plejer. Smeden giver ham de alm. Sko på igen, og vi mønstre ham på hårdt underlag og ridehus, men niks han er stadig halt på højre forben. Smeden siger sæbe bade og mener boks ro.. Future er ikke fan af boks ro, så jeg ringer til dyrlægen bare for lige at få en second opinion. Han siger straks det er hovbyld, og at man ikke altid kan trykke bylden frem, men at de tit oplever at når smeden er der så kan de ikke finde noget og når de kommer 2 timer efter så kan de finde den. Så sæbe bade, og han er ikke halt i skridt, så på fold med ham, selvom det er hovbyld og muligvis en seneskade, så har han bedst af at komme ud. Så nu står aften igen på badning, jeg badet ham efter smeden havde været der, efter dialog med dyrlægen.

 

Mit spørgsmål til jer, er om i har oplevet noget lign. Eller måske har en ide til hvad det kan være? Jeg er noget frustreret, han er

mit engle barn, og jeg vil bare så gerne ride, men må jo nok væbne mig med tålmodighed. Suk.... Håber i kom igennem, det blev vidst lidt langt ?


Mie Trolle

 

Med ny hest - HO-Cosmos Future OX

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovbylder.....
Forfatter: 
Dato:  05-04-2015 20:54

Hovbylder kan være tricky - og det kan tage noget tid før de kommer frem.

 

Jeg har lige "hygget" mig med en hovbyld som tog 2 måneder før hesten var haltfri :-(

Her var hesten så blevet sømstukket hele 3 søm hen på indersiden af hoven, og min smed valgte så at han ikke lige gad at svare på sin tlf.... Så det endte med dyrlæge og ny smed ind over.

 

Normalt plejer hovbylder at være nemme - skær dem fri, vask i sæbevand og rid som normalt efter et par dage.

 

Seneskader er også noget tricky noget. Men her er der mere tydeligt, hvis du står med en akut skade - så er de hævede og halte. Snigende seneskader ( kroniske ) er der hvor folk rider videre på en "ulden fornemmelse". Som distancerytter plejer man at være hyper opmærksom på haltheder, så jeg tror du ville have opdaget det i din træning.

 

Men selvfølgelig kan du være uheldig, at de nye tunge sko har givet hesten en seneskade :-( Jeg tror dog risikoen er minimal.

 

Jeg ville lade hesten gå på sygefold den næste uges tid. Enten popper der en hovbyld op, eller også er hesten fortsat hævet og halt, og se ville jeg få senen scannet. Her skal skaden helst også være ca 10 dage gammel, for at få det bedste billed af senen.

 

God bedring med hesten.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Future
Forfatter: 
Dato:  05-04-2015 21:12

Hej Charlotte

 

tak for dit svar..

Ja det hele er lidt tricky.. Han er som regel nem og se haltheder på, eller andre ting, da han er en super sensitiv hest, måske lidt hypokonder.. Men de mindste ting, så er hele hans verden ved at bryde sammen, hvis man spørg den unge mand ihvertfald ;)

til aften var hævelsen faldet helt, men der er stadig varme. Det mærkelige er han også er varm i kronraden på højre baghov?

Kan det muligvis være han stadig er lidt belastet af de tunge sko, og han lige skal have et par dage?

Han har været på fold med de andre idag, det mente dyrlægen han sagtens kunne, de går på græs så han står for det meste stille og spiser. Han er blevet badet igen idag, vi ser tiden an, der kommer dyrlæge engang i løbet af ugen, da en af de andre pensionære skal have vaccineret hest. Om det er en sene skade, det må tiden vise, jeg håber det dog ikke.. Så ville min verden også bryde sammen.

Men tak for dit svar, og forsat god påske :)


Mie Trolle

 

Med ny hest - HO-Cosmos Future OX

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halt hest
Forfatter: 
Dato:  05-04-2015 23:57

Det lyder som et rigtig surt forløb, og nu får du lige en masse tanker fra en som har prøvet lidt af hvert ;)

 

1. At han hæver op på andre ben, kan være aflastning. Da min hoppe havde været halt i en længere periode, var hun til sidst stokhalt på et andet ben end der hvor skaden havde været. Hun havde aflastet så meget at modsatte skulder var blevet helt låst. Nå, men pointen var bare at det kan være derfor han hæver på andre ben. Og så kan de tunge sko helt bestemt også være med til det. Selvom de et blevet skiftet, kan de jo godt være skyld i mindre overbelastninger.

 

2. at hesten er mere halt på hårdt underlag burde umiddelbart være et godt tegn. En hest med en seneskade er typisk dårligst på blød bund, hvorimod en hest med en hovbyld vil være dårligst gående på hård bund.

 

3. Hovbylder er noget @!#$! Jeg har prøvet to gange hvor bylden kom ud ved kronranden. Første gang tog det 1,5 måned!! Anden gang en uge.. Begge gange var hesten trebenet.

 

4. Hvis du vil vide hvad der sker, og du vil være sikker, så få lagt en blokade i koden. Den vil bedøve hoven, og hvis hesten så er haltfri, så ved du at problemet sidder i hoven og ikke i senerne. Jeg gjorde det med min hest sidst, for at være sikker, og det koster ikke specielt meget. Men så var jeg på den sikre side!m

 

Held og lykke med det! Husk endelig at opdater os :)


- Louise med dressurmussen Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Future
Forfatter: 
Dato:  06-04-2015 08:06

Hej Louise.

Super fedt du kommer med nogle tanker! Det er rart at få andres mening omkring sagen..

Jeg er glad for du siger du mener det godt kan være en overbelastning og de tunge sko, for det er også det der har strejfet mig selv. Når han blir mønstret på hård bund, så er det når han sætter venstre ben ned han nykker med hovedet, og det gir for mig mening at så på han jo aflaste.. Eller er jeg gal på den? Hans venstre ben er helt fint som det plejer at være, det er højre der er hævelse og varme.. Og i går også højre baghov. Når jeg visiter ham, er der intet.. Men det er jo ikke til at sige?

 

Jeg skal nok holde jer opdateret, jeg tager ned til ham igen her om en time og er spændt på og se hvordan han ser ud! Det med blokaden lyder som en rigtig god ide!


Mie Trolle

 

Med ny hest - HO-Cosmos Future OX

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aflastning og overbelastning
Forfatter: 
Dato:  06-04-2015 09:35

Når hesten aflaster, kan det være forskelligt hvilket ben det vises på. Hvis der er en skade i højre forben, vil en aflastning typisk vise sig i venstre forben eller venstre bagben. Så hvis det er højre bagben, ville jeg umiddelbart tænke at det et overbelastning efter de tunge sko. Men intet er sikkert!

 

Hvis det er en hovbyld, undrer det mig ikke at du ikke får en reaktion.

 

hvis hesten er så halt at den nikker, vil den have hovedet oppe imens det halte ben er i jorden. Hvis skaden sidder på udvendige side af benet/hoven, kan hesten godt være mest halt på venstre volte selvom det er højre ben der er problemet. Dette kan også give en indikation om i hvilken side af hoven hovbylden sidder.

 

Hvis jeg var dig ville jeg overveje om den blokade ikke var en god ide, hvis i ikke snart finder den hovbyld. Hesten skulle nemlig gerne snart blive dårligere gående..


- Louise med dressurmussen Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Future
Forfatter: 
Dato:  06-04-2015 16:31

Hej igen..

 

Til morgen var der ingen hævelse eller varme.. Da jeg kommer til eftermiddag, er han er smule hævet men varm på begge for Hove.. Han kommer lidt i boks og står, og laver andre ting i ca en times tid, det som om når han kommer ind at stå så hæver benene en smule og han er varm på alle Hove, ikke noget alarmerende men nok til det ikke er som det plejer.. Han er minimalt halt på hårdt underlag, og på blødt er det ekstremt svært at se :/ der skulle gerne komme dyrlæge en af de nærmeste dage, så må han tjekkes der. Håber stadig det "bare" er overbelastning, men ingen ting er jo sikkert.


Mie Trolle

 

Med ny hest - HO-Cosmos Future OX

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hovbyld eller????
Forfatter: 
Dato:  11-04-2015 23:17

Det lyder som et meget underligt forløb og der kan være flere ting ind over samtidig. Hvis det er en meget sensitiv hest eller har tynde hornvægge, så er der selvfølgelg større risiko for sømstik og sømtryk. Hovbylder kan virkelig være lumske -især hvis den har lavet "lommer og kanaler" og/eller siver. Så kan den nemlig flytte sig rundt i hoven, hesten være uren, halt, uren, nogenlunde osv. og dette kan stå på længe.

Men i og med at der også er kommet tungere sko på, så er der endnu en "faktor i ligningen", nemlig dét der sker når der "hægtes vægt enden af benet". Hesten er jo skabt til at gå uden sko (jeg er ikke barfodshippie, men smed ) og når hesten skoes og der kommer ekstra vægt på hovene, vil belastningen på sener og led øges idet hesten accelerer og de-accelerer. Jo mere vægt jo større belastning og hvis ikke hesten har lavet aflastningsskader på de andre ben pga den hov der måske er sømstukket/trykket, så kan det bestemt være de tunge sko!

Til de kunder der rider meget på asfalt/rider langdistance, plejer jeg at anbefale søm med hårdmetalskerne -så går der lige dét længere før sliddet når skoene, men hvis der rides rigtig mange km så er det somregel nye sko hver 4.-6. uge.

Og er der heste der helst ikke skal gå med tunge sko, så er alusko værd at prøve.


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bom bom
Forfatter: 
Dato:  11-04-2015 23:22

Søm med hårdmetalkerne:

Billede

 


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovbylder...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2015 11:58

Hovbylder giver vel ikke hævede ben?

 

Jeg tænker da også helt klart, at hesten er overanstrengt pga. de tunge sko - du har pillet dem af, ik?

 

Modsat ville jeg ikke turde at sko hesten før hovbyldsteorien var afblæst, men istedet iføre den boots (Equine fusion kan bruges på fold)

 

Så vær tålmodig, giv hesten ro, (jeg ville lukke på fold) og så selvfølgelig holde øje med hestens temperatur da dette vil indikere om hesten har en infektion.

 

God bedring

0
0
Svar på denne tråd
 
 Også her
Forfatter: 
Dato:  23-04-2015 22:06

Jeg står også i samme situation og håber på en hovbyld men hold op det er frustrerende

Min er ikke hævet men har en varm plet i kronranden på indersiden mod ballen i venstre forben indvendig side, jeg bader og bader og intet sker,fik smeden til at tage hans sko af i går og nu går han med boots han er ikke halt i skridt kun hvis han drejer og traver.

Jeg kørte til Le Tølbøll og fik ham tjekket igennem og hun fandt intet og lokaliserede det til fra kronranden og ned hendes bud er hovbyld eller vrid i hovled.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovbylder
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 00:01

Hovbylder er noget helt forfærdeligt noget!

Jo et ben kan sagtens hæve pga en hovbyld - den ekstra aktivitet kan komme på udtryk på mange måder..

 

Lene: Mon ikke det er en hovbyld hvis det ikke er længere oppe.. Hvis det var er vrid i hovledet, ville jeg umiddelbart forvente mere varme. Det med at bade hoven før der er hul, tror jeg ikke helt på. Men det kunne godt lyde som om at der var en hovbyld på vej i kronranden ved dig, så hvis jeg var dig ville jeg lægge en Animalintex der hvor du føler varme. Den kan nemlig hjælpe med at trække hovbylden frem.


- Louise med dressurmussen Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovbyld...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 09:49

Har du prøvet at måle hans temperatur? Er den forhøjet kan det jo godt indikere, at der er en infektion.

 

Har selv brugt et år på en hovbyld, der blev ved med at vende tilbage. Så det er noget lumsk noget. Her var lykken så at smide 4 sko på :-)


Med Venlig Hilsen

Sofie - Den lykkelige ejer af Surtsey, Tinka og Bojana <3

 

Billig opstaldning med ridehal tilbydes i Hasselager (8361) 12 km fra Aarhus

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider