Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Foldtid
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 21:08

Hej Alle

 

Jeg har været ude at finde nyt opstaldningssted til min hest og er blevet lidt overrasket over, hvor forskelligt folk opfatter foldtid.

 

Jeg har hørt rigtig mange sige - jamen de er ude 5-6 timer, og så står jeg og tænker dvs at de står i boksen 18-19 timer.

 

Hvad er for jer acceptabel foldtid?


Mange hilsner


AnetteE

 

Med smukhesten Salina Brorstrup (Oldenborger)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Foldtid
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 22:38

Jeg synes egentlig det kommer an på hesten og, hvordan forholdene er, samt vejret. I min verden er det vigtigste at de kommer ud hver dag. Jeg er så heldig at have mine heste ved mig, ja de lever så et ret luksus liv:-)når vejret er godt jamen så kan de sagtens gå ude hele dagen, og når vejret er trist med regn og blæst og de står ved leddet jamen så kommer de ind. Hvis foldene er mudret og der ikke er meget at pille i for dem, så synes 5-6 timer er fint...

4
0
Svar på denne tråd
 
 Foldtider
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 23:05

For mig kommer det meget an på årstiden..

Min hest går på døgnfold fra maj/juni og kommer ind igen til september.. Når hun står på boks vil jeg gerne at foldtiden følger dagslyset. Dvs at om vinteren når det er mørkest, så er hun ude fra 8-9 til 16-17.

Om morgenen vil jeg egentligt gerne have min hest ud så tidligt som muligt, men når man er opstaldet ude, så må man finde sig i at hestene ikke altid kommer ud så tidligt som jeg gerne ville..

 


- Louise med dressurmussen Lo'moone!

1
0
Svar på denne tråd
 
 simpelhen
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 00:02

mine er på fold samme tid hele året. fra morgen til hen på eftermiddagen, alt efter vind/vejr og om de gider at være ude - står hjemme.

jeg har valgt ikke at have sommerfold. jeg mener nemlig at heste trives bedst med at deres hverdag er rimelig stabile uden for store forandringer.

de har så et stor fællesboks inde, og her hygger de sig så. har ikke mulighed for at lave løsdrift her hvor jeg bor nu. har dog også prøvet det uden at hestene syntes så meget om det.



1
1
Svar på denne tråd
 
 løsdrift løsdrift
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 00:04

Jeg er enig med dig TS, det er korrekt at vende det "på hovedet". 16-17 timer i en box, for et dyr som er skabt til bevægelse .

 

Jeg har haft heste hjemme i løsdrift i 10 år nu og jeg tror faktisk slet ikke jeg længere kunne acceptere anden måde at have dem på. Ikke at jeg siger at alt andet er forkert, blot at jeg ikke tror jeg kunne forlige mig med det.

8
0
Svar på denne tråd
 
 Foldtid
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 09:43

Jeg synes det kommer meget an på hvilken hest man har. :)

 

Mine heste står begge i boks om natten, da ingen af dem desværre trives i løsdrift. Den lille blev deprimeret og ville hverken spise eller drikke og stod bare og hang uden gnist i øjnene, og den store er ikke alverdens højt i hierakiet og får derfor ikke indtaget nok foder, hvis ikke han kan få det i fred.
De elsker begge deres boks med private-time, hvor de kan spise i fred og ro samtidig med de har selskab af de andre heste.

 

Mine kommer ud mellem 6 og 7 og ind igen tidligst kl. 18 i vinterhalvåret. De får også lov at stå ude selvom det regner og blæser, de stiller sig som regel bare med rumpen mod vinden. :)

 

Så snart foråret kommer er de på fold til 19-20 tiden. I sommerhalvåret går de på døgnfold (juni/juli - september/oktober).

Jeg ville ønske at mine kunne gå i løsdrift, så jeg slap for at tænke på foldtid, ind/ud osv., men det er desværre ikke en løsning pt. :)

 


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 En gang løsdrift - altid løsdrift
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 09:44

Er fuldstændigt enig med Rosenholm.

 

Efter at have flyttet mine i løsdrift på min egen ejendom for to år siden ville jeg meget nødigt tilbage til traditionel boks opstaldning igen.

 

Mine heste kan selv vælge om de vil være ude, eller inde i en stor fællesboks i laden, og jeg blev i starten meget overrasket over at se hvor lidt de egentligt vælger at være indendørs. (på trods af at det er her de får deres hø i vinterperioden)

 

I lørdags, da regnen stod ned i stænger fra morgen til aften valgte de alligevel at stå og hænge ude midt på folden :O)

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 11:07

Jeg har jo haft hestene i løsdrift i mange år efterhånden, købte så min nye dreng Lotus, han kom også i løsdrift og trivedes umiddelbart med det... Så blev vi nødt til at flytte og der var løsdriften endnu ikke bygget, så det blev boks en vinter, det kunne jeg vist lige overskue... Det har så vist sig at Lotus faktisk trives bedre i boks end løsdrift, han har bedt om ikke at komme i løsdrift igen... Han elsker sin alene tid i boksen nemlig, men hvor han stadig kan se og snakke med de andre

 

JEG har det svært med boksen, men min hest har så ikke....

 

Dog følges lyset i den stald, så de kommer ud fra kl 7.15 og lige pt kommer de ind ved 18 tiden, så de par måneder hvor det er mørkest kommer de ind ved 16 tiden, hvor jeg så gør ekstra meget ud af at komme og motionere ham efter de er kommet ind, så jeg ikke tager af hans foldtid...

 

De har 2 kæmpe folde, hvor den ene stadig er ren græs og på den anden har de så hø

 

Jeg ville ikke kunne forlige mig med 5-6 timers foldtid... Og jeg håber lidt Lotus får mod på at prøve løsdrift igen, om ikke andet så når vi køber vores egen gård og kun vil have 3-4 heste ialt


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

3
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 13:04

 

 

Da jeg selv stod for udlkningen på gammelt opstaldingsted, kom mine ud kl.5 og ind mellem kl.19-20 i weekender kom de først ud kl.8

 

Hvor de står nu kommer de ud alle ugens dage kl.7 og ind mellem kl.19-20

 

De er på døgnfold fra slut april til oktober/november.

 

Vi er så også så heldige, at vi INGEN mudder har haft nogen af stederne



Selv den mindste stjerne lyser.....

2
1
Svar på denne tråd
 
 Forskelligt......
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 16:33

Jeg er så heldig at have hestene hjemme, så jeg bestemmer selv - men er jo også afhængig af, at jeg selv skal tage ind/ud.

 

Så de kommer ud ved 7-8 tiden, og ind alt mellem 16-19 i disse dage. Generelt følger de "lyset", og ved meget blæsende/regnfulde dage kan de snildt risikerer kun at være ude i 4 timer.

Om sommeren er jeg en doven hund, så der bliver de om muligt smidt på døgnfold.

 

MEN når det er sagt, så trives de maksimalt med at komme på boks hver dag - selv om sommeren. Så her kommer de oftest ind, hvis det er bagende solskin, klægtid ect. Og de nyder at slappe af hver for sig - for ude på fold vil den ene hele tiden lege, og føler at den skal have styr på alt og alting som sker i omegnen.

Rent faktisk ligger de flade som pandekager og snuer i boksen om sommeren, så ofte får de lov til at stå inde i fx 4-6 timer ved middagstid. For det er tydeligt MIT behov at have dem på døgnfold, mere end deres behov.

 

De steder hvor jeg har haft dem opstaldet om vinteren, der har jeg været fint tilfreds med 5-6 timers fold. Og især den mest energiske hest jeg har trives super med kort foldtid, med boks med masser af "uro" omkring sig, med heste som trækkes frem og tilbage, mennesker omkring sig hele tiden ect.

 

Mvh Charlotte

3
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 16:46

Hvis jeg (gud forbyde det) skulle have hest i boks igen,- ville mit minimum være ca 12 timer.

 

derved er det i min verden altså ikke nok at de fx kun er ude i de lyse timer om vinteren,- det er jo kun ca 8 timer.

 

hvis folden er ordentlig og der er sat lidt lamper op til flytning af heste ml fold og stald, bør det heller ikke være et problem at have dem ude mens det er mørkt (jeg har aldrig oplevet det som et problem)

 

idag har vi løsdrift, og de gamle boksheste har aldrig fungeret bedre...


*** Misssophie


3
1
Svar på denne tråd
 
 boxheste skygge
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 19:29

Fordelen ved løsdrift er jo også, at en hest aldrig står og gerne vil ind pga sol, insekter, regn eller blæst. De går bare ind, når de har lyst.

Kan godt forstå at heste, der ikke kan søge væk fra insekter og bagende sol fx., gerne vil ind i deres box i stedet.

 

Mine pels-ponyer, bruger så absolut mest deres løsdrift om sommeren i dagtimerne. De har truckergardiner for og ingen vinduer mod syd, så der er fri for insekter og dejligt køligt.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Mine har....
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 20:44

Mine vallakker har såmænd en løsdrift at gå i, træer at gå i læ/skygge ved, og bakketoppen at stå og lufte på - men det ændre ikke på, at det er i boksen de slapper helt af.

 

Så for mine hestes skyld, så får de lov til at komme på boks - jeg gider reelt ikke at skulle holde træpilleboksene om sommeren, men hvis jeg vil mine heste det de gerne vil, så må jeg jo knokle med det.

Og tilpasse udhvilede heste, er jo bedre end stressede heste i løsdrift - også selvom man synes de burde...

 

Kunne jeg få nogle heste der trivedes i løsdrift, så ville det være skønt - men mine gør det altså ikke.

 

mvh Charlotte

3
1
Svar på denne tråd
 
 Tak. for svar allesammen
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 20:47

Jeg kan se at de fleste har samme holdning som jeg, at 5-6 timer er i den (meget) korte ende.

 

Da jeg har opstaldet ude, så må jeg jo nok leve med at jeg ikke kan få det 100% som jeg gerne ville have det ?. Men er nød til at se på plusserne. Dejlig, kuperet og ikke mindst tør fold (ikke engang mudder ved leddet). Dejlig ro mellem hestene. Hesten trives og så må jeg leve med de ca. 8 timers fold. Heldigvis kan jeg lukke hende ud når jeg er i stalden og ordne boks m.m. Så sammen med ridningen giver det lidt ekstra ude tid.

 


Mange hilsner


AnetteE

 

Med smukhesten Salina Brorstrup (Oldenborger)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 20:56

Lotus har såmænd hele 3 læskure han kan gå ind i, læbælte på 7 ud af 10 sider med træer, meget kuperet og med små bakkedale de kan stille sig i ved blæst også... Alle muligheder for at gå i læ for nedbør, sol og insekter... Men han er glad for sin boks ikke desto mindre

 

Jeg vil aldrig byde min hest at skulle stå på en flad jord-mudderfold uden mulighed for at gå i læ, uanset årstid, det er kun sygefold for en meget kort periode det kan gå an....


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

2
0
Svar på denne tråd
 
 Afhænger af forholdene
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 09:26

Foldtid afhænger af forholdene i min verden. Jeg har heste i området omkring København og der er altså ikke voldsom meget jord hvilket betyder det bliver pladret op af hestene hvis de går for mange timer i det våde vejr.

 

Jeg vil hellere have at mine heste er ude 4-5 timer på rimelige tørre græsfolde hvor de kan løbe omkring og lege og har noget at nippe i, end de skal være ude i 10-12 timer på en fold med dyb mudder hvor de står og hænger.

 

Syntes mange pensionære på opstaldnings steder glemmer at tage højde for foldens beskaffenhed når de råber på 10-12 timers fold tid i Storkøbenhavn.

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 14:47

Hej.

 

Ja, jeg tænker ligesom dig. 5-6 timer på fold - det betyder at hesten står stille de resterende timer i døgnet på 3x3 kvm.

 

Jeg har også redet løsdriftheste de sidste 7 år og er lige begyndt at ride boksheste igen. Nøj, hvor er den tilvænning altså svær - det er sgu ikke kun en hest, der skal vænne sig til at stå i boks igen. Det at hente en hest, der står smurt ind i sin egen gødning og at sætte hesten ind i boksen efter ridning, så den bare kan stå der... og glo... ej, det er godt nok svært at vænne sig til igen!

Jeg siger ikke, at det er forkert. Alle hesteejere tror jeg, gør det, de mener er bedst for deres heste og det er jo ikke alle mennesker, der har mulighed for løsdrift...

 

Men hvad jeg ved med sikkerhed er, at når jeg får min egen, så skal den stå i løsdrift! Jeg vil også gerne have, at min hest har et spændende liv, når jeg ikke rider på den! Der er ikke noget som et sætte en hest på fold, når den galopperer ned til sine kammerater. :) Noget andet er at stille den i boksen og se den kigge langt efter en med store, brune øjne...!

 

Heidi

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Hjemme hos os
Forfatter: 
Dato:  28-02-2015 09:08

Jeg har holdt hest i løsdrift og på stald. Her fortrækker jeg helt klart stald.

Vi lukker, om vinteren, ud kl. 6.30 og de kommer ind når det begynder at blive mørkt.

Er vejret meget dårligt og hestene da gider ind, så kommer de ind.

 

Så snart, der er varmt nok ryger de på døgnfold.

 

Vi har en meget blandet stald med avlshoppe, plag, pensionist, motionsheste og konkurrancehest. Så der er mange forskellige behov for både hesten og rytteren.

 

Synes vi har fundet den perfekte balance.


 

Smuk prinsesse pony sælges.

Opstaldning tilbydes

staldlauenborg.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  28-02-2015 12:54

 

Jeg har også altid synes at 5-6 timer ikke var længe. Men jeg skulle flytte hest i efteråret og kiggede og kiggede efter et sted der opfyldte mine krav ( blandt andet mulighed for grovfoder på folden, bestemme strøelse og foder selv samt hø/wrap ad libitum ) og ridehus.

 

Det sted har jeg fundet, foldtiden er bare ikke altid 10 timer. I de mørke vinter måneder har hun muligvis kun være på fold 2-3-4-5 timer ind imellem.

Lige nu kommer de ud kl. 9 og ind mellem 16 og 17.

 

Og jeg har en hest der trives bedre end nogensinde. Hun kan endelig, endelig gå på folden uden og komme ind med 117 bidemærker og kan få lov at stå og spise grovfoder - eller rettere tør spise grovfoder i samme bunke som de to andre heste.

 

Og hun er i det hele taget så afbalanceret i forhold til de andre steder vi har stået.

 

Jeg ved hun altid har grovfoder i folden, så jeg er ikke bekymret for at hun står inde længe ind imellem. Jeg rider også tit efter hun er kommet ind, så hun lander tit først i boksen kl. 6-7 stykker.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  01-03-2015 09:37

jeg har svært ved at se det fair i at hesten skal lide under at ejer bor i københavn

 

-men hvis man kører en tur på fx amager, korser man sig jo, når man ser de fleste steder

 

det bør ikke være et valg mellem 4 timers foldtid på en nogenlunde tør hestefold, eller 12 timer på en pladret fold, for så må det betyde at foldene ikke er store nok i forhold til det antal heste der går på den

 

12 timer på en ordentlig og rimelig tør fold kan altså godt lade sig gøre,- men ja, sikkert dyrt og svært at finde hvis man vil have hest lige i nærheden af københavn...


*** Misssophie


3
3
Svar på denne tråd
 
 Foldtid
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 07:20

Uha, jeg har altid haft det sådan, at hestene skulle være ude sp meget tid som muligt. I vinter halvåret alle døgnets lyse timer.

 

Men jeg må indrømme at på det punkt har jeg altså rykket mig lidt.

 

Jeg havde min hest opstaldet et sted (blev flyttet i lørdags), hvor de gik ud så meget som overhovedet muligt, hvilket jeg var super tilfreds med. Men da jeg finder ud af at der intet græs er tilbage på folden, samt kun får en lidt halm ud til deling kl. 9 om morgen, så er der utrolig lang tid til kl. ca. 17.00 ...

Det resulterede i at hestene kedede sig og derved begyndte og jagte hinanden, slås osv.

Min egen hest stod stille med en skade i 3 uger i descember. Og en ny skade i januar som tog 4 uger.

 

Jeg har derfor valgt at flytte ham.

 

Jeg blev (ligesom dig) ret forundret over opstaldningssteder og deres folde/foldtider.

 

Synes der er overraskende mange steder hvor de kun står på jordfold i 2-3 timer om dagen. Det vil jeg absolut ikke tilbyde min hest!

 

Det nye sted han er kommmet hen er foldtiderne meget efter vind og vejr. Hvis det er skidt vejr og alle hestene står og hænger ved leddet, så kan de godt komme tidligere ind og få deres hø i boksen i stedet. Jeg synes det er en god løsning - og jeg stoler 100% på at de tager de rette beslutninger.


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 1111111
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 08:06

vi har hestene hjemme, og kan gøre som vi syntes.

Jeg arbejder tæt på hjemmet.

kl 06.00 foderes de, og i løbet af formiddagen køre jeg hjem og lukker ud ( tager regndækkner på hvis nødvendigt mm ) det er jordfolde ikke spec bløde. der har har de strå ( halm/frøgræs ) de kan nippe i hele dagen. jeg ordner deres bokse omkring kl 17-19 stykker, og så begynder se at vise tegn på at vil ind.

De fodereres når de kommer ind, og igen kl 22,30.

er vejret helt at H...... til så er alle bokse forsynet med halvdør/stalddør ude til, så får de en god bunke strå at gumle i, og så kan de stå og kikke ud hvis de har lyst, og bliver vejret bedder lukkes de bare ud sener ( fordelen ved at arbejde tæt på hjemmet )

 

Jeg er tilhænger af at de står så længe ude som muligt, men med de 3 meget forstellige heste vi har, er det den gyldene middelvej der fungere for os.

Den en står gerne ude uanset vejr og vind. Den anden hader når det blæser eller regner, så vil han gerne ind. Den sidste er det vi kalder en københavner hest. der kun har været vant til få timer på fold dagligt, så der har det været en omvæltning med så mange timers luft dagligt ;o)

 

Selvfølgelig skal heste på fold dagligt, men ikke for en hver pris. det jeg mener at hvis vejret er dårligt, er jeg sikker på at de heller vil stå inde og kigge ud, ende ude og kigge ind....

 


:O)

1
0
Svar på denne tråd
 
 lyse timer
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 18:40

nu går mine hjemme og har næsten altid gjort det, men det ene år vi var opstaldet ude kom hun ud måske en time om dagen og så blev hun redet 1 time x 2 hver dag også, så hun fk en smule motion, men hverken hesten eller jeg synes det på nogen måde var optimalt og da slet ikke til en hest som kom direkte i stalden fra døgnfold, men stedet havde 2 folde til deling mellem hestene og den ene blev normalt altid brugt til rideskole hestene og privathestene havde så den sidste til deling og blev lukke tud i hold for at undgå skader.

 

hjemme kommer mine normalt ud mellem 5-7(8) alt afhængig af arbejdstider, men oftest er de ude ved 6 tiden året rundt.

Om vinteren lukkes de ind omkring kl 17 når det er mørkest, nogle gange tidligere hvis vejret er helt slemt, og som dagene bliver længere får de flere timer ude, indtil de sendes på døgnfold omkring midt maj- midt oktober.

 

Jeg foretrækker at have dem ude flest mulige timer, men står de bare og hænger ved ledet, kan de ligeså godt stå og hygge med grovfoder i boksen.

 

mvh

Mie


R.I.P Dagirr, tak for de mange skønne stunder vi havde :) <3

 

Med de tre skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 udeeeeeeee
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 14:03

Ja, Anette det er meget svært at finde et sted med megen foldtid - har selv ledt.

jeg synes også det er sørgeligt at heste står 20 timer i deres boks - især når man kommer ud nogen steder og de slet intet har at tygge i stik i mod hestens natur. Reelt findes der meget få steder der leverer optimale løsninger set fra hestens synspunkt og visse ejere.

 

Tilgæld vil jeg også sige, at se steder ( mange steder) hvor hestene blir lukket i mudder til knæene - og de står der i timer, det er vist heller ikke optimalt.

Det du har fundet lyder ok- og som du siger, må man opveje for og imod.

Dybest set er der jo mange - rigtig mange heste ejere, der slet ikke lukker deres heste ud. Synes altid det er så trist at opleve - samt heste, der står inde i høj sol.

Har heller aldrig fattet det med at binde hesten på staldgangen mens man muger - luk den dog ud på folden i mens.

 

Endnu mere underligt er de heste ejere, der ikke lader deres heste komme på sommerfold - så er man jo ikke rask.

 

Kan jo kun håber fremtiden byder på mere af dette; naturligthestehold.dk/?page_id=19

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 20:02

 

Jeg synes det er ærgerligt når det hele bliver firkantet.

 

Det er ikke alle heste der fungere i løsdrift, ligesom ikke alle heste fungere med at komme på døgnfold på en kæmpe græs mark.

Og ligesom at bare fordi hesten står mere på boks, end den er på fold, så betyder det ikke den står i mudder til knæene på folden og ingenting og tygge på, på fold eller i boks.


Nu med eget ponydyr

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 08:48

Enig med MRJN, det er ikke så sort og hvidt :)

 

Jeg er selv igang med at finde et nyt opstaldningssted, kan godt finde steder hvor hesten må komme ud fra morgen til aften om vinteren, men så er det oftest på små mudderfolde og det skal min hest IKKE...

 

Skal faktisk se et sted idag, privat, hvor der er løsdrift med ad lib wrap og så går de ude i 10-14 timer om vinteren, døgnfold sommer, 5-6 hektar og ca 5 heste... Perfekt løsning til Lotus som gerne vil døgnfold, men helst boks om vinteren, her vil han kunne få en masse foldtid under ordnede forhold, men stadig komme i boks om natten

Jeg vil skulle give afkald på ridehus, men disse findes der 3 af indenfor en radius af 2 km, det tætteste er 700 meter fra stalden gennem skoven :)


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 MalenaP
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 09:11

Der er altså forskel på heste og på deres behov. Nogle fungerer efter de helt naturlige basisbehov i løsdrift året rundt, og så er der nogle af os, der har heste som ikke synes om den idé. Jeg vil hellere have to glade heste i boks med mellem 10-12 timer foldtid dagligt, end to deprimerede heste i løsdrift, der ikke får det at spise de skal, fordi JEG skal insistere på at det hele skal være naturligt.

 

Derudover er det ikke alle heste, der kan tåle at komme på sommerfold/græsfold døgnet rundt..

De fleste hestemaver er ikke bygget til at spise al det lækre græs vi har her i DK, og jeg er også overbevist om at det er derfor vi har så mange forfangne heste efterhånden.

Selvom det er super idyllisk at lukke hestene på græs, så er det ikke nødvendigvis det bedste for dem. Man er netop ikke rask (for at bruge dit eget udtryk), hvis bare man smider sin hest på sommerfold uden at tage hensyn til om den kan tåle det. Det er i min verden tæt på dyremishandling at smide sin hest/pony med tendens til forfangenhed på græs. Det er jo ikke for hestens bedste, men som regel af egoistiske årsager fra ejerens side af.

Igen, jeg vil hellere have en sund og rask hest på jordfold, end en fed tromle med ondt i benene på græsfold.

 

Jeg mener at man kommer længst med at kigge på sin egen hest og vurdere dens individuelle behov, i stedet for bare at generalisere.


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 09:38

Jeg vil sige; Det kommer helt an på hesten.

 

Min tidligere hest ville aldrig have trives i en løsdrift, han elskede sin boks og freden ved at komme derind og æde sin wrap.

Han skulle dog helst have rigtig længe foldtid da han godt kunne lide at være ude.

 

Ca fra kl. halv 8 morgen og så tog jeg ham ind til frokost kl. 14. Så kom han ud igen bagefter og var ude til ca kl. 19-20 stk hvor jeg kom og red ham.

 

Min nuværende hest er helt anderledes. Hun er som sådan lidt mere ligeglad, hun kan sagtens stå i boksen og bare slappe af og nøjes med at være på fold 5-6 timer. Det ville jeg dog ikke byde hende alligevel, men hun har ingen problemer med det overhovedet. Hun gider nærmere ikke stå for længe ude hvis det regner, blæser og i total knæmudder. Så foretrækker hun at stå inde og hygge sig med wrap ;)

 

Men vi valgte at smide hende og shetteren i løsdrift med ikke så meget mudder og løsdrift de frit (med halm) kan gå ind i og lægge sig tørt og stå.

 

Det trives hun faktisk også ganske udmærket med. Tror indimellem dog at hun alligevel savner lidt sin boks :) Men hun klarer det godt alligevel.


Igen - heste er altså forskellige.

 

Jeg kender også en hest som konsekvent - hver gang det begyndte at regne - så sprang den simpelthen over hegnet og smuttede ind i sin boks. Hestene havde fri adgang til wrap og skur på folden, men nix. Hesten ville i boksen. Mystisk :D


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kompromis
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 10:47

Selvom jeg har idndtryk af at ordet "kompromis" nærmest er et fy-ord her på HN (i hvert tilfælde hos en del ænder", så kan det jo altså i den virkelige verden være nødvendigt. Der er nok ingen tvivl om, at vi alle godt ved, hvordan vi optimalt ville holde vores heste, men det skal jo desværre også være håndterbart for både rytter og hest.

 

Jeg ville egentligt gerne have min fjordhest i løsdrift, men hun er så blød og så lavt i hirakiet, at det ville være svært for hende i de fleste løsdrifter. Kunne jeg finde en lille løsdrift med få flinke og helst små heste (hun er faktisk mest tryk ved andre fjordheste), så kunne hun måske godt fungere i en lødrift, selvom hun er meget glad for hendes boks(=fristed). Skulle jeg være så heldig rent faktisk at finde sådan et sted, så er der også lige den lille detalje at hun ikke kan tåle græs. Selv den smule der kommer på vores jordfold er faktisk nok til at hun sætter depoter, og hun er nu begyndt at få Metformin.

 

Jorden på vores folde er desværre lerjord, hvilket bevirker, at når det regner så meget som det har gjort i vinter, så bliver der MEGET mudret, der hvor de færdes mest. Jeg kunne måske godt finde et sted til hende med en tør jordfold, men hvis det så betyder at hun kommer til at stå der alene, så er det jo et spørgsmål om "pest eller kolera". Nu har hun selvskab at et par andre søde heste med samme problem som hun selv. (PS: Jeg har ikke økonomisk mulighed for at "smide" x-antal tusinde kroner i en anden mands mark for at komme muderet til livs).

 

Det blev lidt langt men konklusionen er at min hest står i boks og kommer ud (i øjeblikket på en temmelig mudret fold) om vinteren ca. 8 timer og efterhånden som lyset kommer tilbage i lægnere tid og døgnfold om sommeren.

 

Jeg skal ikke kunne udelukke at jeg kunne finde et sted der lever op til alle vores behov, men ind til videre har der ikke været noget her i området, og hvis jeg skal kunne passe min hest og komme til den hver dag, som jeg ønsker, så skal det altså ikke være 50 km. væk.

 

Kompromiets kunst kan være svær, men nogle gange desværre nødvendig.

 

Birgitte


3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider