Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvorfor vende bund i træpilleboks
Forfatter: 
Dato:  22-01-2015 12:36

Har lige et spørgsmål til træpillebund.

 

Hvordan kan det være, at man vender bunden. Jeg bruger ikke selv træpiller, men står i en stald, hvor nogen bruger dem.

Synes det kommer til at stinke skrækkeligt, når de vender bunden.

Er der noget fornuft i det eller hvad ?

 

Jeg har tørv i boksen, og der skal man passe på ikke at stikke hul i overfladen, når først den er blevet fast, for så kommer det også til at lugte. Ved tørv lægger man oftest bare nyt ovenpå.

 

Så vidt jeg kan bedømme ud fra min egen boks og dem med træpiller er det en hel del dyrere med træpiller end med tørv.

 

Hvad erfaring har I andre - både med hensyn til lugt og pris ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-01-2015 13:13

Jeg har aldrig vendt bunden i mine træpillebokse... Og det gøres heller ikke nu hvor Lotus står på træpillesmuld, der fjernes klatter hver dag og synlige tissepletter... Han skal stå tørt og blødt her i denne våde tid

Træpillesmuld er billigere end træpiller, har aldrig stået på tørv og kommer heller ikke til det, det er alt for mørkt i min optik :)


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

2
0
Svar på denne tråd
 
 Vender heller ikke..
Forfatter: 
Dato:  22-01-2015 13:51

min træpillebund.. Jeg fjerner @!#$ dagligt og en gang i ugen fjerner jeg tispletten..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-01-2015 19:47

jeg vender heller ikke bunden,- men man gør det vel for at spare piller/penge...


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-01-2015 20:23

 

Jeg vender, fordi jeg har haft muget en bund ud på en boks der ikke havde været vendt i 1 år - det er IKKE sjovt!

Men jeg tager så også klatter jævnligt og når jeg så vender bunden, så tager jeg det der er helt vådt og lugter ud.

Jeg gør ikke det nogen gør, som er at de vender bunden og lader det våde tørre fordi det så genbruges - det synes jeg ikke duer.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 på grund af$$$$
Forfatter: 
Dato:  22-01-2015 20:32

Man gør det for at spare men godt lugter det ikke, selvom det lugter af $$$$$ :-)


 

http://Hestewrap.dk

 

www.facebook.com/ Hestewrap.dk?fref=ts

 

Kvalitet til dit hestehold

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 usundt
Forfatter: 
Dato:  22-01-2015 21:31

Det kan da bestemt heller ikke være sundt for hesten at skulle opholde sig i amoniakdampe når madrassen vendes !!

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Vende madrassen
Forfatter: 
Dato:  22-01-2015 22:10

Vi vender madrassen, når den begynder af være hård (som regel et tegn på, at den er gennemvåd i bunden).

 

Vi vender hele madrassen, så alt den våde, der har ligget nederst, kommer op. Så kan man nemt tage alt det våde sammenpressede og køre ud. Derefter jævnes der og strøes et godt lag nye piller ud over.

 

Vi gør det bestemt ikke for at spare, men for at madrassen ikke bliver for tyk og hård. Hos mine hopper er der nemlig ikke en tisseplet man kan fjerne. I stedet bliver hele madrassen våd i bunden, og det vil jeg ikke have liggende et helt år.

 

Andre vælger at skrabe det tørre løse væk og grave det våde ud, men jeg syntes det er meget nemmere at vende madrassen.

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 jeg vender
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 06:15

jeg vender min træpille bund af samme grund som Mette (my-lady)

det er så meget nemmere at fjerne det våde!

Det som endnu ikke er pladder vådt flyttes ud i det hjørne hvor hesten skider.

 

Jeg vender også for den bliver ved med at være blæd og lækker, synes den bliver så hård ellers?

 

Jeg har ikke problemer med amoniak lungt når jeg vender bunden


Mvh Kathrine

www.facebook.com/kathrineoghopperne

Med to smukke stjerner på himlen og tre dejlige i stalden

 

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

0
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg syntes..
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 08:20

bestemt ikke det er besværligt at fjerne den våde plet, måske mine heste bare er godt opdraget, men de tisser det samme sted hver gang og derfor er det super nemt lige at skrabe det løse væk og fjerne den kvarte trillebør våde træpiller..

 

Jeg syntes bunden bliver alt for løs når man vender den og hestene får meget nemmere omrokeret så bunden bliver for tynd i pletter..

 

Jeg blander så en balle spåner i hver 14. dag og det syntes jeg også er med til at gøre at bunden ikke bliver hård, men let fjederne..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

4
0
Svar på denne tråd
 
 Og mine bunde..
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 08:21

har lagt i 2½ uden at blive skiftet.. En gang om året fjerner jeg pletten under vandspand og hvor de skider og fylder så ekstra op, men hverken vender eller skifter hele bunden..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 18:10

vi tager klatter hver dag, og tispletter når de titter op gennem overfladen, og i weekenden skraber vi det løse væk så vi kan fjerne det våde nederst.

 

vi blander easystrø i en gang i mellem, og oplever aldrig en hård bund.

 

vi har 3 heste der deles om 55m2 boks/løsdrift, så det er selvfølgeligt svært at sammenligne til en alm boks.

 

jeg tror at trådstarter mener at man vender det våde opad for at det kan tørre og genbruges,- sådan læse jeg det i hvert fald


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 
 vending træpillebund
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 18:33

Ja, det var det, jeg mente Misssophie. Undrede mig nemlig over, hvorfor man ikke bare smed det våde ud, og fyldte nye tørre træpiller i.

Synes det stinker af ammoniak. Og jeg har ondt af den hest, der skal stå i ammoniakdampene + ondt af nabohestene.

 

Men tak for alle de gode svar :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 spørger lige
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 16:40

Beklager hvis jeg lige stjæler lidt af tråden men bliver lige nød til at høre: Hvad så hvis man har et bokssvin af en vallak som faktisk kun tisser i midten af boksen. Hvordan vil i så muge i denne boks og ellers "pleje" den?

 

Mvh

Sandra C

 


Rideveninde søges & FULDopstaldning tilbydes

8 års allround Trakhner hoppe sælges, byd evt. byt med trailer

- Forsvunden pony efterlyses-

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen grund til at vende bund hos os
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 17:09

Mine står på træpiller og det fungere rigtig fint for os. Når de kommer på fold om morgenen så fjerne jeg alle hestepærer og deres tispletter - så alt det våde kommer ud. Når jeg aftenfodre så fjerner jeg også hvad der er kommet så de kan gå natten i møde i en ren og tør boks. På de måde er der intet behov for at vende bund, da alt smulderet hele tiden er tørt og luftigt. Jeg bruger ca. en 4-5 poser (dem på 16kg) per måned per boks.


Følg mine to søde heste her - Fjordhesten Fjord og Araber blandingen Blomme, vi rider bidløst og bømløst og vi hygger os :) www.facebook.com/pages/Lilys-heste/ 1526090627619346

1
0
Svar på denne tråd
 
 madres
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 08:45
Har Jer med den såkaldte bund eller madras overvejet hvad det kan give at konsekvenser for hestens luftveje at ligge på sådan en??
I siger selv den stinker forfærdeligt, og den eftersigende skulle være blød og varm. Men alligevel bliver bunden hård med tiden og skal vendes (dette stinker i hele stalden efterfølgende og forsvinder ikke sådan lige efter 10 min. Så det går også ud over andre heste)
At hesten skal ligge ned med mulen mod bunden og indsnuse den duft er slet ikke sundt - allergi og luftvejsproblemmer opstår.
Varmen forsvinder også, derfor bunden bliver hård.
Jeg vil ikke pege fingre af folk, men håber det kan give lidt stof til eftertanke med den gammeldags metode at lave bund.
Det er meget sundere at fjerne alt vådt og klatter hver dag, så bunden er tør, ren og elastisk.
Jeg har selv et bokssvin af en stor dv vallak, men jeg bruger kun 4-6 sække om måneden. Bunden er altid lys, ren, tør, god mængde og elastisk.
;-)
1
1
Svar på denne tråd
 
 Nu ved..
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 10:29
Jeg ikke lige hvornår du mener man har madras..

Men min bund lugter ikke når jeg fjerner tispletten en gang i ugen og min bund er bestemt ikke hård og den er meget lys..

Men jeg vender aldrig bunden, kan virkelig ikke se logikken i at vende bunden og slet ikke dagligt..

Jeg har en astma og allergihest og er meget omhyggelig med boksene.. Jeg oplever ikke hoste som følger af min bund..

 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 madras og bund -kartofel kartoffel.
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 10:46
Hvorfor have bund overhovedet? Siger ikke det er den eneste grund til allergi mm. Andre ting kan også spille ind
Men med den danske vinter står heste på boks omkring 12-15 timer i døgnet. Nogle mere nogle mindre men det skal vi ikke hænge os i.
Amuniak er ikke sundt at indånde og det sider altså i bunden. Vil i selv bryde jer om at ligge i en seng der er tisset i. Selvom den er tør?
Jeg er ikke ude på at pege fingre som jeg skriver men prøver at give jer et nyt syn på en gammel metode som måske bare ikke er det værd mere. Hestetivsel er jo mere og mere i højsæde.
Ked af hvis nogle føler sig stødt.
1
1
Svar på denne tråd
 
 Der er da..
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 11:08
Nød til at være en bund i boksen.. Du mener vel ikke seriøst at hesten skal stå på den rene beton..

Så du er nødt til at beskrive hvad du mener med bund.!

Jeg mener ikke mine står på madras, men du er måske uenig.?


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

1
1
Svar på denne tråd
 
 Og må endnu..
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 11:12
Engang pointere at det ikke lugter af ammoniak når jeg fjerner tispletten.. Og husk på at hvis det endelig lugter af ammoniak bær man starte med at se på sin fodring.. For så tilføre hesten formentlig for meget protein..


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
1
Svar på denne tråd
 
 det samme
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 11:22
En bund af tis eller madras af tis er det samme. Nogle kalder det ene og nogle det andet. Som jeg skriver kartofel kartofel.
Så må du da kunne forstå jeg heller ikke mener rent beton gulv når jeg siger, luftig, lys, ren og tør bund. Ellers kan det jo ikke lade sig gøre....
Fodring skal ikke diskuteres i dette forum, ts spørg hvorfor bunden skal vendes i en træpilleboks - ergo nogle der laver bund af tis også "rent" strøelse på toppen.
Du laver jo selv den såkaldte bund Annemette.
Men føler du at du er blevet ramt af mit indlæg, jeg skrev ikke for at ramme nogle, bare stof til eftertanke....
0
0
Svar på denne tråd
 
 Føler..
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 11:49
Mig ikke ramt.. Tror såmænd vi er meget enige..

Syntes det er direkte ulækkert at nogen kan finde på at vende bunden og blot lade en del af de våde piller ligge til tørre for at spare penge..

Jeg syntes heller ikke det er optimalt at lave store tykke halmmadrasser der både kan lugte ganske frygteligt men også udleder store mængder fugt til indeklimaet..

Jeg har en tyk, luftig og lys bund.. Men jeg har da set de mest afskyelige mærke og våde pille, forstår ikke at folk vil byde deres heste det.?


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

2
0
Svar på denne tråd
 
 Træpiller
Forfatter: 
Dato:  07-02-2015 12:21

Hestene i min stald står på træpiller boksene bliver vendt fuldstændig ca 1 gang månedligt. Det der kommer op til overfladen er på ingen måde vådt, men meget fast og skyld i den hårde madras. Hestene får trådt det hårde ud igen når boksene vendes og madrassen er igen blød og luftig. Hvor er det ulækre i det? Mine bokse er altid lysere og mere indbydende at se på når de er blevet vendt, da mange af de forputtede træpiller ligeledes kommer frem.

 

Jeg kan ikke have pæne bokse uden at vende disse. Der er startet op på 12x16 kg træpille poser og de tilføres to nye hver uge. Puttes der spåner i har man da først elendighed da disse absolut bliver våde. Og så er heste bare forskellige vi har et stk eksemplarisk opstalder vallak hvis bund slet ikke har været vendt. Men han er så også ekstremt renlig og støvsugende...




0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  08-02-2015 12:00

grunden til at din bund bliver hård, som du beskriver det, er jo netop at der bliver tilført fugt, altså tis.

 

så ved at vende bunden, lader du jo netop det fugtige/våde tørre op


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider