Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Silke pels der ikke er vandtæt?
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 20:01

Jeg fik i juni mrd et super dejligt hoppeføl (PRE) Hun er født med den korteste og blødeste pels jeg nogensind har oplevet. Da hun er omkring 5 uger bliver hun syg med lungebetændelse og får en kur og kommer hjem fra sommergræs. Da regnen kommer igen et par mrd efter bliver hun igen syg. Dyrlægen kommer ud igen og her bemærker dyrlægen denne her silkebløde helt bamse aktige pels. Vi snakker om at hun ikke har noget fedtlag og at hun ikke skyr vand men i stedet er meget våd når det har regnet + at hun har haft sævrt ved at tage på...Så hun har meget mod min vilje fået dækken på og har så ikke været syg siden. og tager rigtigt fint på igen.

 

Men jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer med denne pelstype.. Kan man være så heldig at den ændre sig på sigt. og har i nogen erfaring med om det er arveligt? jeg har selv hoppen til føllet og hun har ikke lavet dette før men hingsten er fra USA og dermed svær at vide meget om. Så kom endelig med jeres erfaringer..

 


 

Avl og salg af Pura Raza Española

www.staldrohan.com

 

Salg af Heather Moffet pads

http://www.rohansrideudstyr.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 dækken
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 18:48

Sådan en silkepels har min Chanell, selv man, hale og pandelok er sådan noget tyk ultrablødt noget, istedet for helt almindeligt strid hestehår.

 

Hun var lige knap 4 år, da jeg fik hende og jeg selv var 12 år. Min pony skulle i hvert fald ikke gå med dækken, for dækken var kun noget dovne mennesker, der ikke gad bruge tid på at strigle deres heste, brugte

 

Hver eneste vinter var Chanell syg flere gange med blærebetændelse, forkølelse, blærebetændelse, underlivsbetændelse, influenza og så lige en gang blærebetændelse eller 3 mere. Dyrlægen foreslog flere gange dækken, fordi alt det Chanell fejlede var kulderelateret, men den sure teenager(=mig) ville ikke høre tale om den slags

 

Da jeg flyttede hjemmefra og selv skulle betale dyrlægeregningerne, blev jeg lidt mere lydhør overfor idéen om dækken . Efter 9 vintre med nærmest konstant antibiotikakur til Chanell, købte jeg det første dækken til hende og det reducerede antallet af sygeperioder, men fjernede dem ikke helt. Det var først året efter, hvor jeg for første gang fik hende klippet, at hun blev helt sygdomsfri.

Siden er hun blevet klippet hver vinter, også selvom hun ikke har lavet en skid i perioder.

 

Hun har ikke været syg én eneste gang, siden hun begyndte at blive klippet og gå med dækken!

 

Så når der er nogen, der siger "Alle heste kan gå uden dækken", så bliver jeg sådan lidt livstræt og tænker tilbage på den dumme møgunge, der havde nøjagtig samme holdning, indtil hun da heldigvis blev klogere

 

Chanell er 26 år på nuværende tidspunkt og er aldrig vokset fra sin silkepels. Jeg ved ikke, om det er arveligt.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

9
1
Svar på denne tråd
 
 Interessant betragtning!
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 10:25

Jeg "hader" at klippe heste med silkepels (jeg kalder det kaninpels ), da skærene skal være ultraskarpe/nyslebne for at kunne klippe de bløde, bøjelige, fine hår over.

 

Men jeg ser jo også kun dem, der skal klippes og allerede går med dækken. Men jeg vil meget gerne spørge mig for næste gang jeg møder en hest med kaninpels/silkepels og høre om ejeren oplever lignende problemer om sommeren!

 

Og hvem der har givet Karina en (n) ved jeg ikke. Jeg har givet en (y) ;-)


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 ihhhh..
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 11:14

Nu havde je glige fået skrevet et langt indlæg.. også gik min computer død..

 

Mange tak for dine erfaringer Karina.. Super interesant læsning.. og det sætter nogle tanker igang hos mig.. Jeg havde mange af de samme tanker som dig og særligt med føl.. Et føl går i min verden bare ikke med dækken.. MEN det gør hun.. Jeg er meget nysgerrig på den arvelige del af det, ikke mindst fordi hende her er ud af noget ret specielt blod som ikke lige ellers er i dk. Og det ville være særdeles brugbart på PRE avlen. Men man kan sige at det kræver man gør sig nogle overvejelser.. og husker at skrive det i kontrakter når man sælger føllene.. De kan jo blive meget alvorligt syge hvis man ikke er obs på dem..

 

Camilla. Det lyder som om du møder en del af dem? Meget interesant.. og du må meget gerne høre ind til det.. for umiddelbart er det ikke noget der er mange der ved noget om.. jeg spurgte vores farvenørd indenfor foreningen og hun var godt nok bekendt med denne pels.. men ikke selve genetikken i det..

 

Spændende Spændende..

 


 

Avl og salg af Pura Raza Española

www.staldrohan.com

 

Salg af Heather Moffet pads

http://www.rohansrideudstyr.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har den her pelstype
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 11:47

Jeg har set den her pelstype hos ældre cushingheste når de skal lave vinterpels. Hvor de netop mangler fedtlag og pelsen er kort og meget dårlig til at lede vand væk. Den ene hoppe kom på cushingmedicin og nu har hun almindeligt hestepels.

 

Håber føllet vokser fra det og får normalpels senere.


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april

0
0
Svar på denne tråd
 
 Camilla Hesteklip
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 11:50

Jeg kan ikke huske om det var dig der var ude og klippe lille hvide Belinda der havde cushing? Det var forrige efterår?


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april

0
0
Svar på denne tråd
 
 Keppie
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 12:59

Det sjove er med hende her at pelsen nu her ikke er kort.. den er tyk lækker og vamset.. men fuldstædig som en svamp.. ! jeg tror lige jeg prøver at tage nogle billeder.. ;)


 

Avl og salg af Pura Raza Española

www.staldrohan.com

 

Salg af Heather Moffet pads

http://www.rohansrideudstyr.com

1
0
Svar på denne tråd
 
 Baby uld
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 13:15

har oplevet nogle føl der var mere sugende end vandafvisende, dog heldigvis ikke med sygdom til følge. Dem jeg kender har fået alm pels i løbet af sommeren det år de bliver et :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Keppie...
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 18:58

Der må jeg blive dig svar skyldig. Det kan også have været Tine eller Linda, der har været turen forbi.


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dækken
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 23:45

Hehe Camilla, du har jo haft "fornøjelsen" af at klippe Chanell

 

Der fik du både kanin/silkepels for alle pengene og en hys kilden pony

 

StaldRohan: Jeg har mødt mange, der har haft rigtig svært ved at forstå, at en pony der, på daværende tidspunkt, ikke lavede en skid, skulle både klippes og have dækken på. Men jeg ved, at jeg gør det rigtige for Chanell, det er mig der betaler dyrlægeregningerne og så kan andres mening være ligegyldig

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

2
0
Svar på denne tråd
 
 rettelse
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 11:58

Ja det er ikke en kort pels, men den stritter mere. Den ligger ikke fint ned og leder ikke vandet væk som mere stridt hestepels.

 

Nu er det godt nok føl så det skulle være meget usandsynligt den har cushings, men nu for en sikkerhedsskyld spørger jeg. Er der tegn på at hoppen eller hingsten skulle have de problemer?


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har et par stykker
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 20:52

som har kort, tæt, ikke-vandskyende pels og det har de haft hele livet.....de er voksne nu, 12 og 13 år lige om lidt. Vi har haft dem fra føl, de er fætter og kusine......de får dækken på i regnvejr, hvis det også blæser/er koldt og de går med dækken om vinteren (klippede rideheste).

De har aldrig været syge.De har ikke Cushing, der er taget blodprøve på alle i stalden og ben/hove fejler intet.

Vi har et par gange haft føl der blev forkølede i kraftigt sen-sommer-regn-storm-kulde- vejr.......men klaret det med tør boks, hvidløg og ind om natten til det var ovre.


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 kendte engang
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 08:20

jeg kendte engang en hest, der manglede underulden og derved ikke havde pels der var modstandsdygtig overfor regn og blæst. Ergo gik den fra sensommer til og med forår konsekvens med dækken .. ellers stod den med tynd og dårlig mave..

 

så mon ikke de der "kaninpelse" kan være lidt af det samme, at det rent faktisk er underulden der mangler.. og så er der altså ikke noget at gøre.. der skal dækken på..

 

Hvis det ikke er underulden.. så erfarede jeg sidste vinter at den hest der fik olie i maden var den hest der bedst skyede vandet væk i snevejr.. om det har været tilfældig skal jeg ikke kunne sige, men jeg har ihvertilfald tænkt mig alle de store får olie inden længe..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Silkepels
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 09:32

 

Jeg vil lige spørge jer, som har heste med silkepels om jeres også er særlige sensitive mht berøring på pels/hud ?

 

Vi har en ponyhoppe med silkepels,(så vidt jeg ved,medfødt) og bortset fra problemet med at hun skal gå med dækken+hals fra tidligt efterår til sen forår (selv på regnkolde sommerdage) da hendes pels suger vand/regn og hun bliver kold. Så oplever vi også at hun er meget sensitiv, fx. hvis en anden hest på folden vil nusse hende, det er ok i starten, men hurtigt bliver det for voldsomt for hende, hun ømmer sig og trækker sig væk. Hun bryder sig ikke meget om at blive striglet, kun på få særlige steder på kroppen syntes hun det er dejligt. (Hun bliver striglet dagligt, men gør det så blidt/hurtigt som muligt)

Under ridning er der ingen problemer, hun er super glad for at arbejde, en rigtig "pleacer", går LA,(spring og dressur)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 21:35

lefab98 - det er vel underulden hesten har og overpelsen den mangler?


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 12:10

Min pony har det samme, hun kan ikke tåle vand. Hun får en megatyk bamsepels der er super til alt andet end vand. Den er helt glat og silkeaktig, sommer og vinter. Så hun bliver klippet og går med dækken. Hun er ellers en Shetlænder/Islandshest mix men galt er det ligevel


 

Berta - Blandet hoppe 2003. Part søges www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/325043/

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Køb og salg af vintage tøj

www.facebook.com/groups/ 241057806085407/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffff
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 12:51

Vores Shetlandspony har en silkeblød pels som også er dårlig til at vandafvise. Dog er hun langhåret nok og har også kunne gå uden dækken.

 

Lige indtil det blev for meget regnvejr. Så klasker pelsen i stedet sammen og hun blev våd i inderpelsen.

 

Hun fik dækken på. Nu har hun ingen problemer :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Genkendeligt
Forfatter: 
Dato:  08-02-2015 10:37

 

Fik lige en Aha oplevelse ved at læse med her.

 

 

Vi har en Islænder hoppe som jeg gang på gang har undret mig over, kan stå og ryste af kulde. En ISLÆNDER for pokker...!!!

 

Jeg har altid sagt at dén hest har kaninpels og hun er blød som... en kanin.

 

Hun har nogle træk som jeg ikke rigtig kan sætte finger på og så er hun stort set ikke vokset siden hun var 1½ år. Hvilket jeg syntes er MEGA underligt!

 

Jeg har fluks givet hende et regndækken på. Hun står med en ret kraftig vinerpels, så jeg er også lidt i tvivl om, det er godt at give hende et varmere dækken på.

 

Hvad ville i gøre?

 

Hun har ikke tendens til at svede som vores anden Islænder, han er begyndt at gnubbe sin pels af i hovedet fordi han får det for varmt. Han plejer at komme på døgnfold pr. Marts.

 

Atli Jan. 2013

Billede

 

Vala Jan. 2015

Billede

 

Hun er 4½ år. Tror i at hun kan vokse mere, hvis vækst, pels og kulde hænger sammen og hun får mere varme fremadrettet så at sige?

 

.. eller hænger dette mon slet ikke sammen?

Hun er dog overbygget pt. :)


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider