Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Indgræsse nu??
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 13:11

Jeg skal flytte midt i december og hesten, 4½ års Islænder vallak, skal selvfølgelig med, så har lige et spørgsmål angående græsset nu.

 

Han går nu på en fold, hvor der ikke er ret meget græs tilbage og det der er, er nedbidt. Folden er ca på størrelse med en fodboldbane, måske lidt større, og de går kun 3 ponier, så lidt græs får de jo nok i løbet af dagen, men det kan ikke være ret meget.

 

Det nye sted kommer han til at gå på nogle store folde, hvor der stadig er en del græs, så der vil han jo få meget mere græs og derfor er jeg selvfølgelig bekymret for hans mave og især en potentiel forfangenhed

 

Jeg har snakket med nogle forskellige om det, hvor de fleste siger, at jeg ikke skal være bekymret og at jeg ikke behøver indgræsse ham, da der intet er i græsset nu, men et par få siger at der stadig vil være lidt næring i græsset og at jeg bestemt skal indgræsse og det er også det jeg selv tror mest på, så jeg har fundet en mark, hvor der er græs og er nu oppe på 1 time til 1½ om dagen. Det er f...... koldt at stå der med ham, men der er ikke mulighed for en fold med græs på opstaldningsstedet, så det er eneste måde jeg kan gøre det på.

Det nye sted kommer de ud mellem 8 og 9 og ind igen når det bliver mørkt. Jeg vil så prøve at begrænse tiden på fold lidt i begyndelsen, men vil jo samtidig gerne, at han kan være ude så meget som muligt.

 

Hvad siger i herinde? Hvor "farligt" er græsset i december og hvor meget skal jeg indgræsse og begrænse tid på fold i starten???

 

På forhånd tak

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hos mig
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 22:36

Jeg har for et par uger siden fået hegnet vinterfoldene. Der er meget græs, og jeg var også lidt urolig for at lukke dem direkte derover.

Dog er græsset ikke så "farligt" nu, men de kan stadig godt blive syge/dårlige af det.

 

Jeg lavede en "hurtig" indgræsning.

1. dag 0,5 time

2. dag 1 time

3. dag 2 timer

4. dag 4 timer

5. dag 6 timer

og så fuldtid..

 

En enkelt (ud af 8) havde lidt vandig affæring, men ellers ingen problemer - de var dog meget mætte når de kom ind :-)

 

Hilsen Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider