Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Erfaring med øjenbetændelse?
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 20:16

Hej alle sammen :)

 

Hvad er jeres erfaringer med øjenbetændelser på hesten?

Både med sygdommen, hvilken grad og hvor længe der gik før i begyndte at se forbedringer?

Og var jeres svære at behandle med øjendråber?

Har de haft tilbagefald eller var det en éngangs forestilling?

 

 

Min hingst har fået konstateret øjenbetændelse og synes han er virkelig voldsomt ramt! Dyrlægen kom ud og tjekkede ham og han får nu dråber to gange dagligt (med livet som indsats - hold nu op han bryder sig ikke om det!) .

 

Jeg synes det er blevet bedre, men det ene øje er stadig hævet.(behandling startede i søndags).

Men desværre klør han sig også en del hele tiden.

 

Jeg har vedhæftet et billede fra den morgen jeg kom ud og han stod med hævet øje.

 

 

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

:( :(


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 I vores stald ....
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 23:13

.... var der ret mange heste, der var angrebet for ca. en måned siden. Tror det skyldes de mange fluer i år + vores stald er ret varm og til tider lidt fugtig.

 

Jeg vaskede med kamille-te hver dag i næsten to uger (efter dyrlægens anvisning) og lagde fluemaske på de første par dage, hvor han var hårdest angrebet.

 

Nu er der kun en lille smule "snask" tilbage i øjnene, når jeg trækker ham ind fra fold.

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg behandlede..
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 08:15

med øjndråber og hesten syntes ikke det var sjovt, men stod pænt og var bagefter snotfornærmet..

 

Udover behandling med dråber vaskede jeg hans øje to gange om dagen med saltvand (jeg købte det færdigblandet på Apoteket).. Jeg fugtede en engangsvaskeklud godt med saltvand og tørrede så øjet over, tog så en ny klud og tørrede snask væk uden om øjet..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...........
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 19:29

Tak for jeres svar. Godt de har fået det godt igen, kan desværre ikke sige det samme om min lille dreng... Det er blevet rigtig slemt, selvom han får øjendråber, så dyrlægen kom igen idag.... Han skal nu dryppes med en anden type øjenmedicin og så op til flere gange dagligt! Årh, han er bare så svær at dryppe, vi er to mand om at holde ham og han panikker fuldstændigt :(

 

Håber det vil hjælpe ellers skal han indlægges :(

 

Har vedhæftet lidt billeder fra idag efter næsten 1 uges behandling:

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 er i sikre på øjenbetændelse?
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 20:38

Med så hævet et øje, ville jeg faktisk mistænke det for at være noget andet end øjenbetændelse - især når første behandling ikke virker spor. Ved f.eks. mistanke om et fremmedlegeme i øjet kan man få dyrlægen til (efter eventuel bedøvelse) at skylle øjet igennem med nogle poser saltvand. Desuden bør hesten vel også lyses igennem med farvet væske, for at se om der er hornhindeskader, det kan også se voldsomt ud.

Beklager hvis du allerede har gjort ovenstående, jeg ville bare lige give dig rådene med, for hvad der kan forveksles med øjenbetændelse. Og stakkels din hest, den er godt nok hårdt ramt - jeg ville høre dyrlægen, om ikke I kan få noget antibiotika man kan give oralt, sammen med noget smertestillende (finadyne f.eks.), så du måske kan give øjet en pause for lokal behandling..

 

Held og lykke.

1
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...........
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 20:51

Hej T1NE :)

 

Tak for dit svar, det ser nemlig rigtig skidt ud - også derfor jeg ringede efter dyrlægen igen! :(

 

Han er blevet tjekket i begge øjne for fremmedelegemer, og også for hornhindeskader (de der farvenogen i øjnene), men der var ikke noget at finde.

 

Hun snakkede om at hans ene øje var lidt ''mat'', men hun mente ikke det var regbuehinde betændelse (eller hvad det kaldes)??

 

Han er kommet på smertestillende, selvom han også var det de tre første dage fra i søndags.

Jeg har allerede spufgt op til flere gange om der ikke er noget medicin dser kan gives anderledes (fx paste), men jeg får at vide der kun er øjendråber, hvilket er pænt besværligt for os, da han nu er så hovedsky, da han har så meget ubehag ved at vi drypper ham, er SÅ ked af det over det!!


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 prøvlige
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 20:58

Jeg synes du skal ringe til en anden dyrlæge, eller bare vente herinde og høre om det virkelig kan være rigtigt at man ikke kan give antibiotika oralt til en (så slem) øjenbetændelse.

 

Min hest har fået antibiotika oralt, efter et fremmedlegeme i øjet, det blev først skyllet med mange liter saltvand, og derefter blev der behandlet præventivt med smertestillende og antibiotika i munden - Men har du fået skyllet øjet igennem af dyrlægen?

 

Selvom der ikke er noget at se, kan et lille (usynligt-størrelse) hår eller sandkorn volde meget smerte, irritation og føre til en betændelse, der ikke rigtigt forsvinder, før fremmedlegemet er ude. Så at skylle kan være en rigtig god ting! Men som hesten har det nu med øjet, skal han selvfølgelig bedøves, da det tager en god halv time at skylle og hesten skal stå helt stille.

 

Som sagt ville jeg ringe til en anden dyrlæge og høre, jeg vil tro at der er flere behandlingsmuligheder, end dem din dyrlæge giver dig pt. Og altså: hvis ikke du kan komme til øjet længere, så er din lokale antibiotika behandling jo ikke meget værd, hvilket dyrlægen måske burde forholde sig lidt til. Behandles skal det i hvert fald, som det ser ud nu :-(

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...........
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 21:23

Er meget enig, jeg har virkelig også spurgt om en anden behandling, for det volder mig rigtig meget besvær, plus det er synd han er så bange :(

 

Hans øjne (begge to) blev skyllet igennem, da han blev bedøvet, og hun tjekkede med ditten og datten og fandt ikke noget.

 

Tror jeg må høre om en anden form for behandling ja.


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-11-2014 12:05

Vi har for nylig fået en hest i stalden, der efter sommergræsperioden havde øjenbetændelse.

Jeg gav hende vitamin boosterkur (Mikro Vital)for at genoprette hendes immunsystem.

Det hjalp ret hurtigt, uden dråber. Så måske du skal tænke at hjælpe hesten indenfra også.

Held og lykke..

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...........
Forfatter: 
Dato:  11-11-2014 22:33

Han får sine vitaminer osv, men kan godt være han skal have en booster af en art.

 

Dog en glædelig opdatering at det er blevet MEGET bedre med de nye øjendråber. Øjenene er klare og ikke hævede mere, nu er det kun hans sår om øjenlågene der skal hele.


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

1
0
Svar på denne tråd
 
 T¨årekanal
Forfatter: 
Dato:  12-11-2014 09:47

Sidste år havde min også øjnbetændelse. Dråberne hjalp ikk :-(

Han fik skyllet tårekanal da den var helt tilstoppet og efterfølgende øjnsalve i 8 dage. Der var makant bedring allerede efter 1-2 dage. Fik at vide at min hest har smalle tårekanaler og jeg kunne godt forvente at det vil blive et tilbagevendende problem. Det er dog indtil nu kun været en gang yderligere. Ved ikke om det er derfor, men han har i år gået med fluemaske længere end han plejer, så måske det er derfor.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  12-11-2014 15:58

Jeg giver altid fluemaske på når de har fået øjnbetændelse. Dog er din meget, meget ramt :( Stakkels lille hyp.

 

Jeg ville give en MicroVital kur fra Hippolyt :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 HM.....
Forfatter: 
Dato:  14-11-2014 08:35

tænker det med at booste immunforsvar vil være godt som supplerende.

Jeg vil give ham rød solhat. Min hest min havde problemer med tårekanalerne og bihulerne og han får boghvede.

Boghved er en urt og ikke hvede, det er god til mange ting men især til blodomløbet og bihuler, tårekanaler og sådan noget.

vi har aldrig probleme mere, siden han får det.

bare et forslag

boghvede fåes i helsekostforretninger


 

----------------KATJA-----------------

Ejer af Fredriksborg vallak Junker Søndergård :-)

Os 2 for altid, du vil altid være i mit hjerte...R.I.P. min ven <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 et enkelt, men godt middel
Forfatter: 
Dato:  20-11-2014 02:57

imod øjenbetændelse, er en lille smule aloha vera gel, 99% rent, i det nederste øjenlåg.

Det er væk på 2-3 dage.


Med venlig hilsen Lene


www.hestebamserne.dk

 

FIRST RIDER dukke, anvendelig til tilridning,tilvænning til vægt, udlejes på ugebasis

 

HENRA 1½ HESTES TRAILER UDLEJES I KALUNDBORG.Total vægt 1300 kg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 er det...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2014 20:02

...Spersadex som han bliver dryppet med nu, for så kan det tyde på uveitis/måneblindhed (også pga det matte øje)og det er meget smertefuldt.

Da min gamle hoppe blev angrebet af uveitis et par gange om året, fik jeg lavet en fluemaske, hvor der blev syet en blød lap ind mod øjet så det var i mørke hele tiden.

Det hjalp på helingen og smerterne.

Rigtig god bedring med den lille dreng, problemer med øjene er bare ikke sjovt

 

Mvh

Britt


 

 

Savnet er stort:

 

 

Lady Lianna 1984-2004

Magic 1996-2006

Cherie 1986-2009

Freja 1991- 2010

Miss Kath xx 1992-2014

 

Wintec wide dressur 16.5 - 17" KØBES

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...........
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 23:05

Hej alle sammen og tak for gode råd

 

Jeg kan glæde jer med at Justins øjne er blevet rigtig fine! De nye øjendråber havde betydeligt en effekt i den rigtige retning. Hans øjne er faktisk helt fine og nu er der begyndt at vokse ny pels ud, de steder han havde kløet af.

 

Så nu håber jeg bare det var det! :)


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider