Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hjælp en kommende førstegangs ejer
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 21:48

Kære kloge hestefolk ?

vi har købt et nedlagt landbrug og skal udleve drømmen om at have er par islændere.

Vi har en stald med to store bokse og højt til loftet (tidligere ejer af huset havde 2 fuldblodsheste). Men jeg vil gerne have en løsdrift og derfor bygge et løsdriftskur på folden - stalden er jo stadig god at have ?

Vores fold er hegnet med gamle uimprægnerede stolper, som er rådne og skal skiftes.

Nå - nu til spørgsmålet..

Hvordan laver vi den bedst mulige fold til billige penge. Da der er meget der skal laves inden vi kan få heste hjem, må vi prøve at gøre det hele billigst muligt, men selvfølgelig stadig i ordentlig og sikkerhedsmæssigt forsvarlig kvalitet.

- hvad er det bedste at bruge som stolper?

- hvilken størrelse skal de have og hvor langt skal de graves ned?

- kan vi evt. Genbruge nuværende gamle tråd (rund og hvid - synlig for hestene, men tror en del af de strømførende tråde er knækket)og så sætte en alutråd nedenunder som leder godt?

 

- hvad kan I ellers give af gode råd, som man skal have ordnet inden man får heste hjem?

 

hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 21:51

Prøv at kig under emnet Hesteejendomme her


VH Pernille

 

Only in math problems can you buy 60 cantaloupes and nobody asks what the hell is wrong with you.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Holdbarhed
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 10:19

Hmm, det kommer jo an på hvor længe man vil have at hegnet skal holde :)

Men en huskeregel er at stolpen skal 1/3-del ned i jorden, for at stå ordentligt fast.

 

Vi købte trykimprægnerede stolper i jem og fix. Kan ikke huske hvor lange de var, men jeg mener at de er banket 30-40 cm i jorden, og er 130 cm over jorden.

Pælene kostede vist lidt under 40 kroner stk, hvis jeg husker rigtigt.

 

Men med den imprægnering er det ikke pæle der holder i en evighed, så vi skal ud og skifte dem på et tidspunkt, da de ikke holder lige så godt som de dyre.

 

Som hegn købte vi hvidt bånd, fordi det er let at se, og jeg synes det er pænt. Det udgør den øverste tråd, den nederste er den hvide nylonsnor, som jeg tænker er det du også mener?

Da købte vi i Biltema, men også her skal man tænke på at pris og kvalitet hænger sammen. Og noget man skal være obs på med både bånd, og de hvide nylonsnore, er at de stykker ståltråd der er i, der giver strømtilførslen, er så tynde at de nemt kan knække, og derfor er det en god ide at der er så mange små strømledere i som muligt, helst 6 eller 8 :)

 

- Derfor mener jeg også at du skal smide det gamle hegn ud, og købe noget nyt, for at være sikker på ordentlig strømforsyning :)

Som ledåbning bruger jeg elastiktråd, med strøm i. Det er ret dyrt, 800,- for 50 meter mener jeg det er. Men jeg er helt vidt med det! Så er det let at tage ledet af og på, så man ikke skal stå og hive og flå i det, hvis det er en anelse for kort :)

Billede

 

Men synes egentlig at resultatet blev okay :)


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Billigt og godt hegn
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 13:33

Da vi flyttede ind på vores ejendom for snart 20 år siden, valgte vi at fjerne det mest af det hegn der var i forvejen, da det var PODA-hegn sat op til får. I min verden er PODA-hegn og heste nogenlunde det dårligste match der findes.

 

Vi har imprægnerede fyrepæle ø8 x 175 cm. Så har vi ringisolatorer, og på alle hjørne har vi dobbelte ringisolatorer, som egentligt er beregnet til led. De går rimeligt nemt i stykker, så de skal skiftes. Men så holder hestebenene længere og det er oftest kun en max to sider af folden der går i stykker.

Billede

 

Som hegnstråd bruger vi hegnstråd nr. 14, en ganske almindelig gammeldags jerntråd, fås billigst i Harald Nyborg.

 

Leddene er som Jeanette's elastikled. Vi er begyndt at købe elastikken i metermål og klippe til selv. De samles med en plade-/rebsamler til nylonsnore.

Billede
eller
Billede

 

Jeg kan se på Nordic Agro at de tager 209 kr for 25 meter elastik. Ledhåndtagene koster ca 15 kroner. Det dyreste er samlerne, der koster omkring 75 kroner for 5, men de kan så genbruges et utal af gange.

 

De færdige håndtag ser såndan her ud:

Billede

Håber det kunne give lidt inspiration.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider