Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Ville i dele folden op?
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 00:45

Hej alle.
Sagen er den at jeg har tre dejlige heste, to store varmblodshopper som jeg bruger til springning og en shetlandsblanding til selskab.

Min ene hoppe hedder Lady og er en 16 års, som jeg har haft i 3,5 år og som har fungeret som min lærehest. Hun er meget dominerende og er klart førehest i flokken. Min anden hoppe hedder Viny og har været hos os i 1,5 år, hun er meget venlig og laver generelt ikke ballade. Men problemet er, at Viny er en hest jeg har købt og redet op og som nu går 130 i spring på distrikt og landsplan - hende er jeg meget glad for og passer jeg selvfølgelig ekstra meget på.. Men men, min dominerende hest lady og viny kan til tider godt komme op at toppes, som damer nu gør - desværre er det selvfølgelig altid viny der får skaderne :(
Senest er hun blevet sparket på bagknæet og har måtte have ro og jeg er bare SÅ træt af de begge kommer til skade (lidt for ofte).

Jeg har ellers altid været fortaler for at heste er sociale dyr og at de skal gå i flok - men jeg er simpelthen så træt af at skulle være bange for at komme ud til en skadet hest - igen igen.

 

Det skal lige siges at når de går på døgnfold i sommeren kan de sagtens enes, fordi de ikke er adskildt om natten - så der er det intet problem.

Men ville i dele marken op her i vinterperioden??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan godt følge dig....
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 11:31

Jeg kan godt følge dig.

 

Jeg har også altid været fortaler for, at mine heste skal gå sammen. Og da jeg har to store varmblodsvallaker med krudt i måsen, så er der blevet leget til den store guldmedalje :-)

Småskrammer og småskader gør mig intet, når hestene er unge og under uddannelse.

Men nu står jeg med en skadet 7 års, som lige var nået at debuterer i MB0 - man kogte lige lidt rundt ude på fold, og så stod han på 3 ben :-(

 

I forbindelse med hans skade, ja så skulle han jo stå på sygefold, så de blev skilt ad. Og her 5 måneder efter skaden og 2 måneder inde i genoptræningen, ja der har jeg ingen planer om at de skal gå på fold sammen om vinteren.

 

Jeg prøver på at gøre deres liv så socialt så muligt. Foldene ligger op og ned af hinanden, så de leger grimeleg over hegnet, og de gnuffer hinanden over hegnet. Og de kan løbe side om side, hvis de vil tage en ræsertur. Men deres hingstelege hvor de går og skubber hinanden, ligger på forknæ og slåes, eller stejler op ad hinanden, dem har de ikke.

 

Nu er min 6 års også ved at blive gjort klar til at debuterer i MB0, og jeg bliver altså noget pylret. Der ligger meget arbejde i at få dem derhen, og skader slår virkelig en seriøst tilbage.

Og med de to måneders skridtgenoptræning jeg lige er færdig med på den skadede, så skal jeg love for, at jeg vil gøre meget for at undgå det igen.

 

Så jeg ville nok ikke tøve med, at adskille foldene om vinteren. Og så lade dem gå sammen om sommeren, hvor græsset ligger en dæmper på udadfarende reaktioner.

 

mvh Charlotte

 

3
2
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 12:16

Tusinde tak for svar - også en træls situation i er i :(
Men ja, hvis bare det var fordi mine to heste legede, de gør det simpelthen bare fordi de bliver to gimper overfor hinanden - selvom de også nyder hinandens selskab..

Og ja, nu hvor min ene går 130 og (forhåbentlig) kan blive gjort klar til indendørs DM, så vil jeg bare ikke at der sker unødvendige ting som foldskader

Men ja, der er jo nok ingen vej udenom at folden skal deles op for en tid.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 19:36

nu har jeg selv et styks rappet k... og jeg ved at det er nemmere at sætte dem sammen end at der er hegn imellem.

min nedlægger bare hegnet, eller rettere det gjore begge mokker. til sidst blev det for meget for udlejere og hopperne blev sat sammen. og så var faktisk det. så lang tid at de har noget at spise - som du selv skriver er der ikke noget problem om sommeren hvor de har græsset - så du skal bare sørger for at de har noget at tygge i hele vinteren

er nu mere bange for at hesten kommer til skade i et hegn end hvad de kan lave sammen

 

nu jeg er så modstander af at man ikke har heste gående sammen. har selv hvad der kan ske i stedet for.

er man bange for at der sker noget, så sørg for at de har noget andet at tænke på. er der ikke noget græs, ja så find noget hø/wrap/frøgræs/? som de kan gå og tygge i.



0
0
Svar på denne tråd
 
 bombom
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 19:44

Ja, desværre er problemet bare at de har masser af adgang til alt hvad de kunne tænke sig at æde - både græs og en lade hvor de kan gå ind hvor der både er frøgræs og wrap hver vinter.

Jeg har heller ikke tænkt mig at de ikke skal kunne se hinaden, havde bare tænkt mig at dele deres fold op, sådan er der er hegn mellem.. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 01:00

Jeg ville ALDRIG byde en hest at gå på alenefold... Såre simpelt.. Så ville jeg finde en anden løsning.... Min nye unghest er ikke en billig hest og han bliver ikke billigere med tiden, og han skal ikke gå sammen med heste der bider/sparker, men i leg er det ok med små skrammer....


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

3
1
Svar på denne tråd
 
 111111111
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 07:24

Vi købte en hoppe for snart 1 år siden. Det er det vi på landet kalder en københavner hest, vandt til få timer på fold, som regl alene, eller max med en anden hest af sammen køn. udover dette er hun en flaskehest. så har ikke fået de naturlige instinker med ind fra modermælken. hun har heller ingen trang til at følge andre heste. så om hun forladen på folden af de andre eller skal være alene hjemme et par dage ( hvis de andre på lejer/stævner ) det er hun fuldstændig lige glad med.

 

Vi har den overbevisning som så mange andre at selvfølgelig kan/skal den stå på fold med andre ( sælger ville ikke love dette, da de aldrig havde prøvet )

 

Vi satte den sammen med med vores 2 vallakker, som er forholdsvis rolige, den ene er måske lidt langsomopfattene på et vink fra en vognstang. men efter et halvt år hvor hun jægede rundt med den ene på folden og den anden bankede hun hvis lige han ikke fattede budskabet.

 

Måtte jeg skille dem af efter valakken fik en skade på grund af hoppen, jeg lavede en hegn gennem folden så kunne de stå på hver sin side, og aldrig har vores hoppe været så tilfreds, og vallakkerne så rolige. så vores kommer ikke på fold sammen mere. det ville være synd.


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dele....
Forfatter: 
Dato:  21-10-2014 10:56

Jeg ville dele folden op, de overfladiske skader er til at leve med, men de andre....

 

Når man nu har hestene hjemme så er der ikke så mange kombinations muligheder, så må man løse tingene på bedste vis.

 

Min hest står på sygefold på tredje måned, efter en sur foldskade. Men de bliver dog lukket sammen igen, når hun er frisk igen. Hvis jeg trode at det ville ske igen ville de blive skildt ad.

 

Vi kan da hurtigt blive enige om at det er bedst at hestene går sammen, men det er bare ikke altid muligt / den bedste løsning, og så må vi finde den løsning der virker.


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 07:50

Jeg tror jo på heste ikke skal stå alene: Heste er flokdyr jeg tror på at man derved får en sundere hest, fysisk og psykisk.

Er vinterfolden stor nok ? er der mad nok til hele dagen ? Det gamle ordsprog : "når krybben er tom bides hestene" er sandt nok.

 

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 for tæt/samlet?
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 08:58

Jeg ville kigge på placeringen af foder, mængden af steder de forskellige slags foder tilbydes og foldens størrelse.

 

Når nu hestene kan gå sammen om sommeren, må der være noget der fungere godt der, som er væk om vinteren.

 

Hvordan er det placeret i stalden om natten og hvordan fungere det?

 

Jeg har prøvet at have to sure harper, den ene værrere end den anden, men jeg nægtede at bygge en ekstra løsdrift og slæbe vand mere end et sted hen om vinteren, så de måtet bare lære det.

 

De fik holdt hinanden i skak og blev meget bedre begge to, men de blev også i en periode fodret med lucerner i den samme murerbalje hvor jeg holdt øje med dem. Lagde en af dem ørerene ned og mukkede over den anden smed(drev) jeg mokken væk. Så kom de lidt mere ydmygt tilbage til truget og endte med at kunne dele, selvom jeg gik rundt til de andre også. (så kunne jeg nøjes med at rømme mig, hvis jeg så et forkert vrik med ørene).

 

Og så må jeg lige morer mig over udtrykket "Københavner hest"


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider