Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 problemer ved skoning.
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 12:47

kære HNér

jeg har denne skønne pletmule. der simpelthen ikke bryder sig om at få banket sømnene i skoene/hoven.

hun reagere ved at stejle, sparke bagud eller ved at gå frem og tilbage.

situationen er at jeg og smeden syntes at det begynder at blive for farligt nu, så skoene er kommet af.

 

der er intet når hun bliver beskåret, for pillet de gamle sko af, det kommer først lige så snart der bliver banket på sømnene/skoen.

 

jeg har gået og banket på hendes sko når jeg har haft renset hove og der reagere hun også dog ikke lige så voldsomt.

 

jeg er kommet til de punkt at når hun skal igang igen og skal have sko på så må hun få noget beroligende så både hende og smeden for en okay oplevelse.

 

lige nu står hun skadet og skal stå på sygefold det næste halve år. så det gør intet skoene er pillet af, men det bliver jo en problematik jeg allerede skal tage hånd om nu hvis jeg skal have en hest der skal kunne skoes uden beroligende i længden.

 

så her er det jeg har brug for råd og vejledning i hvordan jeg kan vænne hende til larmen - slagene, uden hun nærmest eksplodere.

 

og jer med hesten der er lige sådan hvad her i gjordt af erfaringer?


0
0
Svar på denne tråd
 
 Er det nødvendigt?
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 14:34

Hej,

 

Hvis min hest reagerede så voldsomt, ville jeg gøre et af følgende:

 

1) Droppe skoene, hvis ikke de er absolut nødvendige (man kan gøre meget med boots nu om dage)

2) Prøve en anden smed et par gange (min egen stejlede ved pålægning af sko, da hun var ung. Senere skiftede jeg smed, og foruden at hesten omgående begyndte at stå stille, gik hun også 200% bedre på benene, så det kan nogle gange være en god løsning)

3) Hvis intet af ovenstående duer, så prøv at få en adfærdsekspert til at kigge på sagen

 

Det er simpelthen ikke det værd, at du eller smeden skal komme til skade i forsøget!

 

Held og lykke.

 

MVH
Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 14:37

Drop skoene

 

Det er virkelig de færreste heste der har et reelt behov for jernsko... Der er boots og utallige tiltag man kan gå igang med for at lave sunde hove, der kan klare sig uden sko nu til dags :)


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

2
6
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 14:50

Min har lige fået forsko af igen efter lidt over et år med, pga. genopretning (ja, det var nødvendigt i denne periode ;-) men hurra, at de ikke længere er nødvendige).

Han var heller ikke vildt begejstret den første gang der skulle søm i, men jeg begyndte så at træne det med det samme, efter første smedebesøg - med klikker!

Det er ellers ikke noget jeg gør vildt meget i, men her var den super.

Til at starte med fik han et klik og goodie for bare at holde en løftet hov helt stille (det kunne han så godt i forvejen, men her startede vi altså), så fik han klik for at holde den stille når jeg bankede forsgtigt med en hovrenser, sidenhen lidt kraftigere banken med hovrenseren, og til sidst bankede jeg med en smede-fil jeg havde fået, hvilket nok ligner selve sømningen mest.

Alle trin blev der klikket for mange mange gange, inden jeg gik videre til næste trin, og det tog sevfølgelig nogle dage inden han var helt ok med hvert trin.

Da vi kom til banken med smedefilen på skoen, og han stod fint med det, gjorde jeg det lige en gang hver dag indtil den næste gang smeden kom, og siden var der ikke det fjerneste problem med søm.

 

Jeg er overbevist om, at timingen med klikkeren ift. godbidderne gjorde den store forskel (og at jeg startede med noget som han godt kunne, så han ligesom vidste at det var lige præcis det med at holde benet stille, der var et ønskede).

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Sko...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 15:07

Min hest bryder sig heller ikke om slagene der kommer, når man banker søm i sko - på baghovene, men det er fordi han har slidgigt i lænden, så det gør ondt på ham, men samtidig har han dårlige såler, så han er nødsaget til en form for beskyttelse af hoven 24/7.

 

Jeg har i stedet valgt at få en barfodstrimmer ud, der kan lime sko på. Erika Mørup. Hun er super dygtig og også ved at uddanne sig til beslagsmed og er ikke kun fastlåst i ideen om en barfodshest.

 

Det kunne være en mulighed.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 16:27

prøvet at holde hende uden sko.

men det kan simpelthen ikke lade sig gøre. lige så snart jeg går i gang med træning af hende så er der intet horn tilbage på hoven og så står jeg med en meget ømtået hest.

det er dog kun hendes baghoven der bliver så ømme.

 

hun har ikke den stærkeste hov kvalitet. hun har fået biotin tilskud i sin mad siden jeg købte hende, men er igang med at prøve noget nyt. som jeg håber hjælper endnu mere.

 

hun havde rigtig mange hovbylder som plag, og havde en igen her i sommers og har nu også været inde og fået fjernet næsten halvdelen af sin ydervæg på hoven på grund af white line diseas.

 

boots kan sagtens være en løsning ridemæssigt i en periode, men da jeg skal ride rigtig meget på vej for at komme til ridebane og ridehus, er jeg ikke sikker på de er holdbar nok i længden.

 

jeg har skiftet smed for et år siden og har ikke lyst til at skifte da smeden i smarbejde med dyrlægen er med indover diverse sygeforløb der har været med hovene.

 

men tror jeg fortsætter med at banke på alle fire hove og så rose hende når hun står stille.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Limsko
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 17:55

Hvad med at få limet sko på hende i stedet for? Så skal der jo ikke sømmes i hoven.

 

Har ikke selv erfaring med dem, men mange er rigtig glade for dem. Så det var da en mulighed du kunne snakke med smeden om.

 

Kender en del der rider meget i boots. De ser ud til at holde fint. Selv er jeg ikke så imponeret af konceptet endnu, men har da et par boots til forbenene til min. Bruger dem til grus og asfalt. Men ikke på banen. Virker fint, sålænge hovene er fine og jævne. Altså hovene må ikke være kantede eller flossede, så drejer booten. Hvilket har været et problem, da skoene lige var røget. Der flækkede sømhullerne jo.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 21:33

Mange modeller boots er jo netop beregnet til mange km, også på vej.... Der er distance/trail ryttere i udlandet især, der rider sygt mange km på ALT underlag der virkelig slider på deres boots... Vi rider INTET i forhold til deres km og underlag her i DK :)


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
1
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 21:56

Du kan sagtens prøve limsko. Der har jeg også været - dog mest fordi min hest ikke havde noget horn at sømme i til sidst efter tabte sko gengangede gange.

 

Men lim sko er DYRE.

 

Jeg ville nok overveje at træne det. Gerne med en masse godbider ;)

 

Jeg tænker også at hesten faktisk godt kan være øm i hoven og stødende når han banker i, faktisk går op i hoven og rent faktisk gør ondt.

 

Har hesten meget "bløde" hove eller har hesten tidligere været forfangen? Er hesten for tyk?


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 sandra
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 08:45

hun har aldrig været forfangen, ej heller for tyk,

men hendes hov kvalitet har været meget ringe. er blevet væsentlig bedre. men de mangler ligesom det sidste for at blive ekstra stærke og ikke så modtaglige.

 

jeg har overvejet limsko. men må indrømme at de er meget dyre. så er boots noget billigere i længden.

 

men tager lige en snak med min smed og dyrlæge om problemet og løsninger.

 

må man endelig starte dressur stævner med boots på?

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit bud
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 10:50

Som jeg læser det er står hesten pt syg pga et hovproblem... Mit bud er på den baggrund at det har

gjort ondt ved skoning og den derfor har reageret!

 


 

 

Kristina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 kristina
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 11:04

kan godt se det virker som om det først er sket nu, men hun har gjort det fra starten af hun fik sko på. vi regnede bare med at den første gang var på grund af det hele var nyt. anden gang gik det lidt bedre men stadig ikke uden dramatik. tredje gang gik hun amok med bagbenene, og nu her skulle hun kun have et syge beslag på bagbenet men måtte opgive. så nu går hun uden. ikke lige dyrlæges råd men hun bliver så beskåret hyppigt på det bagben så hun ikke kommer til at stå skævt.

og som både min smed og dyrlæge sagde så skal det ikke være på bekostning af nogle kommer slemt tilskade.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 11:25

Nej, til dressur er boots desværre ikke tilladt, men det er heller ikke nødvendigt at de har dem på på en fin dressurbane :)


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
1
Svar på denne tråd
 
 skosko
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 11:56

Hvis smeden har lagt for snævre sko på kommer sømmene alt for tæt og har de få gange nevet lidt mens de blev sømmet i (ikke alle søm eller hver gang, men blot få gange, eller i hestens fortid ved en anden smed) har hesten lynhurtigt lært at sømme banke tingen ved smed er av av. Bliver denne handling i hestens hjerne ikke ændret med en anden, vil hesten altid huske smerten også selvom det måske er en anden smed og det ikke længere gør ondt. LIdt ligesom en person med tandlægeskræk......

Det er dog vigtigt at du sikre dig, at din smed ikke kommer for snævre sko på eller sømmer for tæt. Jeg stod selv i noget lignende engang og jeg troede virkelig ikke det kunne være smeden, for han var meget dygtig og havde mange konkurrence heste i sin kundekreds osv.

Kan din hest gå uden sko er det jo fedt og at fortrække. Kan den ikke og du vil prøve limsko, skal du blot huske, at det ikke er ret mange smede, der har den viden og erfaring der skal til med limsko. Magasinet hest bragte for noget siden en artikel om det.

Ellers er det bare at træne det væk, så du får sat en ny "handling" i gang i hestens hjerne.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bedøvelse..
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 19:38

Min nu 17 årige hest, var også næsten umulig at sko som yngre.. Han kunne ikke gå uden sko, og løsningen blev, at han blev bedøvet når han skulle skoes.. Efter et års tid prøvede vi igen uden bedøvelse, og det gik fint.. Med tiden har hesten lært at få sko på, ikke er noget problem, så idag står han nærmest altid og nærmest sover, når han skal skoes :) Så intet er umuligt ;)

pøj pøj med din :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 fgcvhbj,nm v
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 21:42

Hvis du ikke selv har problemer med at løfte og rense hovene,er det bedste du kan gøre,at rense hovene så tit som mulgt,bare brug en børste,så den bliver fortrolig med at der sker noget,udover det skal du hver gang du løfter hovene,slå på kanten af hovene både for og baghove,med en lille hammer,så vil hesten med garenti før eller siden blive fortrolig med at der bliver slået på hovene.

 

Du skal også huske at når du løfter et bagben,skal du først trækkke det lidt hen imod dig selv,før du strækker det bagud,og en fejl som mange gør er at de hiver benet for meget udad istedet for at lade dem følge hestens naturlige måde at bevæge dem på.

Altså aldrig hive benene ud fra hesten,men lade dem følge siden af hesten. Det kræver ganske vist at du eller smeden kan gå ned i knæ,og holde benet under hesten,og ikke bare hive benet ud fra siden,det er de færeste heste som finder sig i det.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider