Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Spule efter træning -vinter
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 22:39

Min kørepony sveder en del under træning, og jeg spuler ham, når vi har trænet.

Kan jeg fortsætte med det gennem vinteren?

 

Han bliver sandsynligvis jagtklippet på et tidspunkt, og det vil jo hjælpe på problemet, men vil han blive syg af en spuletur når det bliver koldere?

 

Det er ben, hals, bringe og evt. lysken, jeg taler om.

Der er kun koldt vand i stalden.


Hilsen Mette

 





0
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 23:53

Jeg ville aldrig spule en hest om vinteren, uanset hvor svedige de er. Den gang min ikke blev klippet blev hun tørret med en hårtørrer.


"If a horse can do it, an Appaloosa has already done it."

 

Berta - Blandet hoppe 2003.

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Køb og salg af vintage tøj

www.facebook.com/groups/ 241057806085407/

 

4
1
Svar på denne tråd
 
 næsten fuldklip
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 08:39

når min hest trænes meget om vinteren vælger jeg at fuldklippe den og lægge et tykt dækken på. Så kan jeg nå at skridte den tør selv efter hård træning.

Har prøvet med ½ klip men hesten blev forkølet og kunne ikke tørre helt selv efter ½ times skridt.


.

 

www.lusitanopassion.dk

 

Se min hjemmeside med Lusitano heste, fotos og malerier.

1
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 12:25

Nej, aldrig spule hesten om vinteren. Du ender med en møg syg og forkølet hest.

 

Hvis ponyen sveder så meget at den er våd af sved og ikke kommer af med varmen/samt har svært ved at tørre, så er det eneste rigtige at klippe den.

 

Du kan prøve med et jagt klip, men er det ikke nok ville jeg altså fuldklippe den og give dækken på.

 

Det var vi også nødt til at gøre med vores kørepony (Shetlandspony).


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan også
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 16:44

smide et ulddækken over efter kørsel. Det er meget mere effektivt end et fleecedækken - sveden suges ud af pelsen, men dækkenet bliver ikke vådt, for fugten ligger som perler oven på dækkenet bagefter.

 

IKKE spule om vinteren.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke i koldt vand
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 10:54

Min hest bliver vasket efter træning hele året - Når han altså er svedt.

Men ikke i koldt vand. Har jeg stået steder uden varmt vand har jeg haft en elkedel stående. Man kan sagtens vaske en hel hest i en spand vand. Benene kan man vel godt spule i koldt vand. Det har jeg bare ikke hjerte til om vinteren

Bagefter på med netdækken og uld- eller fleecetæpper efter behov.

Største ulempe er, at det tager lidt tid inden han kan få sit udedækken på...

Sørg for at have vand, evt. shampoo, dækken osv. klar, så det går hurtigt med at få dem pakket ind bagefter.

Har aldrig haft syge/snottede heste på grund af "vintervask".

 

Med venlig hilsen

Katrine


Horse Trainer skridtbånd udlejes. Kontakt mig for mere information

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tørre af?
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 12:49

Hej,

 

I "gamle dage", da jeg red min tætpelsede etterpony lige meget sommer og vinter, kom den også til at svede en del med al sin pels. Så hed det gnubning med halmviske, til man havde gnubbet det meste fugt af pelsen og så på med et godt tæppe - evt. med noget løst halm under - indtil hesten var tør. Jeg havde aldrig en forkølet hest eller en hest med øm/stive muskler dagen efter. Selvsamme pony blev kun forkølet én gang i sit liv, og det var p.g.a. kraftig regn i ca. 24 timer i træk midt om sommeren.... Og hun blev trods alt 36 år.

 

Idag står min hest ikke på halm, og selv om den får halm i hønettet, så jeg har adgang til halm, jeg ville nok vælge at bruge håndklæder, hvis jeg fik behovet nu. Det gør jeg så ikke, for jeg rider ikke helt så "energisk" på min hest som jeg gjorde dengang, og en smule fugt på halsen og i sadellejet får lov at tørre af sig selv.

 

Jeg forstår ikke alt det der klipperi - men ok, det kræver jo både knofedt og tid med den anden løsning

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klør sig
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 20:24

Jeg havde helt glemt en halmvisk. Det har jeg også brugt en del af.

Han klør helt vildt, når vi har trænet, og ruller sig gerne i boksen med dækken på .

Jeg lader ham nogen gange rulle sig på banen, inden jeg giver ham dækken på.

 

Da vi træner til blandt andet maratonstævner, har vi en del fart på, så jeg kan ikke undgå, at han kommer til at svede.

 

Jeg lader være med at spule, tror jeg.

 


Hilsen Mette

 





0
0
Svar på denne tråd
 
 vinter og vand
Forfatter: 
Dato:  21-10-2014 17:53

hmm jeg har nu altid skyllet mine over om vinteren hvis de har været meget svedte, og det er gjort i koldt vand, da der ikke har været andet til rådighed året rundt.

 

Mine fuldklippes når jeg ved de sveder og så ellers godt dækken på både på fold/stald og under opvarmning og afkøling, og så skylles de lige hurtigt efter ridning, hvis de er meget svedte for at fjerne salt mm fra pelsen, så en svedskraber over dem efterfulgt af et godt tykt ulddækken, fleece har bare ikke nogen reel effekt i mine øjne.

 

7-9-13 jeg har ikke haft syge/forkølede heste på trods af det kolde vand.

 

Mvh

Mie

 


Med de fire skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg skylelr altid med vand
Forfatter: 
Dato:  21-10-2014 20:05

Mine får både sommer og vinter vasket ben og der hvor de er svedt.

Jeg har dem jo heldigvis her hjemme, så de får bare ulddækner på og står med det indtil de er tørre og kan få deres ude dækken på.

 

Men det kan jo blive et problem, hvis man har dem stående ude og ikke selv kan gå ud i stalden nogle timer efter og skife dækken.

 

Så må man klippe og sørge for de bliver tørret godt med f.eks. halmvisk eller håndklæde.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 mkc jeg gør
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 11:47

præcis som dig og har heller aldrig haft syge heste.

Dog hvis det er frostvejr er det kun ben jeg skyller men med frost grader bliver min heller ikke meget svedt, bare lidt på halsen som jeg kan strigle af.


Tilbyder opstaldning i Odense Sø, se præsentation

PT kun 1 ponyboks ledig, venteliste oprettes hvis nødvendigt.

 

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vore køreheste...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 15:59

... bliver normalt vasket med spand og svamp efter en vinterkøretur - men hvis de er helt vildt svedige og vejret er godt, så kan vi godt finde på at spule dem.

 

De bliver dog altid tørret bagefter - enten med en halmvisk eller et gammelt håndklæde :)

 

Og så tørrer de med et tykt fleecedækken på.

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider