Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 HJÆLP - fodring af føl
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 15:20

Nu har jeg i timevis tonset rundt herinde og på det øvrige internet - og er KUN blevet mere forvirret!

 

Jeg har fået et skønt hoppeføl, nyfravænnet fra moderen, på 5,5 mnd. Hun skal jo have noget foder - MEN HVAD?

 

Dyrlægen anbefalede, at vi startede med at bruge Hippolyt Fohlengold som startfoder, da det "smagte" godt. Nu har hun snart spist denne sæk og jeg vil gerne finde den bedste fodersammensætning til hende - og JA, jeg har overvejet at få lavet en foderplan og det bliver også enden af det, hvis ikke jeg bliver klogere af at spørge jer.

 

Jeg har købt mini udgaven af PC-Horse og det er ganske morsomt at lege med (fandt bl.a. ud af, at min gamle hoppe er perfekt dækket ind med det hun får i dag!).

Men med følle er det lidt sværer.. Når jeg ENDELIG finder en sammensætning der er optimal i flg. programmen, får jeg at vide, at grovfodermængden er for høj!! Når jeg så reducerer grovfodermægden, så er hun ikke dækket nok ind.. ARG!

 

Endvidere er det langt fra alle vitaminer og mineraler der er med i programmet, da jeg som sagt "kun" har købt mini versionen. Så hvad med lysin, zink, jern, kobber...

 

Er der nogle, der har en god "grundpille" til føllebas? Her tænker jeg på en "tommerfingerregel", som man kan gå ud fra og så tilpasse alt efter følles størrelse, daglig tilvækst, mm.

 

Lige pt går overvejelsen på en god fuldfoderblanding (måske Equsana), lucerne, sojaskrå og hvedeklid (hvedeklid da det er skide svært at få fosforindholdet højt nok). Og så selvfølgelig en ordentlig røvfuld hø.

 

Hjælp?

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 09:08
Hejsa

Stort tillykke med følle-bølle.. :)

Jeg har fodret alle mine avlshopper og føl med suregrow fra brogaarden..
Jeg kan godt lide at de ikke skal ha så meget mad for at være dækket ind, og selv min rigtig kræsne hoppe spiste det med velbehag.. :)

God jagt - Katja

----*Apasia "FEDE" Egelund *----

Nu med hoppeføl født d. 12.05.10

---* Egelund's Trippel X Couture *---

0
0
Svar på denne tråd
 
 Følfoder
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 10:56

Mine anbefalinger går til:

- balance fra equsana

- grow fra horselux

- gro'n win fra spillers

 

Alle produkter der dækker føllet rigtig godt ind ved forholdsvis lav mængde.

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

Vi har en ledig plads pr. 1. september

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Føl foder
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 11:35

jeg er selv rigtig glad for horselux grow

Har også brugt balance fra equsana syntes dog ikke de så helt så blanke ud

 

Men ja, det er en jungle.

Jeg ville dog ikke skifte allerede nu, tænk på alt det følle allerede har være udsat for af skift. Ville egentligt have anbefalet det foder den er vant til ved avler frem til den er min 9 mdr, men du har jo allerede skiftet en gang, så bliv ved dette foder nogle mdr :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 16:25

mit føl fra marts er startet på fohlen gold som 3 månederes og fik frem til 6 månderes op til 1,3 kg dagligt. er 100 procent ren i røngten.

Syntes dog hun voksede ret stærkt så nu står den på 650 folen gold og 600 gram stuktur gerfreidhei tror jeg det hedder fra eggetsmann det er uden korn og minium af sukker dog uden vitaminer. så føl fodet plan ser sådan ud. 150 gram epusana premium og 650 fohlen gold 600 gram struktur. 400 gram brogården lucern i en krybbe for sig selv wrap alibitum. hun ser super ud på billedet er hun 5 måneder

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 22:28

Mange tak for jeres svar - og hjælp! :)

 

For det første - jeg venter med at skifte til om et par måneder, så følle ikke bliver kastet fra det ene foder til det andet...

 

For det andet har I fange min interesse mht. Horselux - har læst lidt om det og synes det lyder som et spændende foder med en god sammensætning.

 

Men jeg synes umiddelbart den anbefalede fodermængde er høj - 2 kg til et 7 mnd. gammelt føl med en forventet voksenvægt på 600 kg. Er det ikke meget? Mange andre følfoderprodukter dækker føllet ind ved 0,8-1,5 kg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Horselux
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 23:37

et dv føl skal have 1,5 kg.

mine går i løsdrift med en gang fodring om dagen, så her kan de ikke indtage den mængde, de får hvad de kan trække (typisk ca 50%) og så vitaminer for resten, samt prima hø ad lib.

 

Oplever at føl på stald om natten med to fodringer let spiser anbefalet mængde.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider