Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Roepiller - nej tak...
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 10:38

Vores tidligere Shetlandspony fik roepiller (ca to "håndfulde") opblødte om dagen. Hun elskede sine roepiller med lucerne i og spiste altid op.

 

Nu har vi fået en ny pony da den tidligere desværre tog over regnbuebroen for to uger siden.

 

Den nye Shetter vil altså ikke røre de roepiller. Det er lidt vigtigt hun spiser sin mad da hun jo skal have sine vitaminer (hun er 4 år gammel og i okay huld)

 

Hun gider heller ikke spise vitaminerne rene og lucernen rent ved hun altså heller ikke lige om er noget. Hmm.

 

Hun får omkring 2 kg hø og 2 kg wrap pr dag så hun ikke ender med at blive for rund. Hun får hø og wrap sammen med den store i løsdriften de spiser ikke altid det hele op derude. Pt får hun også B vitamin.

 

Hun skal være vores nye kørepony og vi er gået i gang stille og roligt med træningen. Hun er rå, men er kan det normale grundarbejde såsom strigle, gå pænt, løfte hove osv.

Hun har fin energi pt.

 

Hvad kan jeg gøre for at få de roepiller i hende? Jeg har prøvet at give hende meget lidt blandet op med lucerne, men nix. Hun er ikke helt sikker. Hun tager en bid og spiser så ikke mere.

 

Har i andre ideer eller skal jeg glemme roepillerne i en periode. Har også overvejet om det fordi hun rent faktisk er mæt og ikke er sulten. Eller skal jeg virkelig over at give hende noget musli. (vi fodre den store med Natur Musli fra Hippolyt)

 

Vi valgte jo at give den tidligere pony roepiller fordi vi fornemmede at hun gik og var sulten trods hø og lucerne og det hjalp helt enormt meget.

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville blot..
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 10:48

lade hende bestemme og hun vil pt. ikke have roepiller.. Så ville jeg give Natur Müsli, som I alligevel har på lager..

 

Jeg syntes I giver hende rigeligt grovfoder (fibre) til at jeg ikke tænker at hun er sulten og har behov for den lille mængde ekstra fibre hun ville få igennem roepillerne..

 

Ellers kan I jo overvejer Semper Cubes fra Hippolyt.. Det er et rent vitamin/mineral tilskud presset i hestegodbidstørrelse og som dufter af urter..

 

Mine to heste var de to første dage lidt skeptiske, men derfter var det ligefør de kunne få skum om munden når de fik dem..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

2
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 11:44

Nej, du har nok ret. Vores tidligere pony fik nemlig lidt mindre hø da hun var for tyk. Så hun havde nok mere behov for roepillerne til at få mæthed i maven.

 

Til gengæld elsker den store roepiller, så at få dem brugt er ikke noget problem. Hun får dem indimellem sammen med mash :)

 

Jeg vil jo helst ikke sætte hende ned i grovfoder.

 

Jeg overvejede også at prøve at blande roepiller med lidt mash for at se om hun så kunne lokkes til at spise lidt af det sammen med vitaminerne, men der er jo noget mere sukker/energi i mash som hun pt ikke har behov for, så det er jeg ikke så meget for, da hun jo ikke laver så meget endnu. Hun skal jo føst lige i gang :)

 

Hvordan fik du dine vænnet til roepillerne? Blandede du dem med noget først eller gav du dem blot rene eller hvordan?


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 kræsne shettere
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 12:11

Shettere kan godt være kræsne

 

Mine elsker lun roegrød med kamille-the over, altså roepiller, kogt vand og kamille.

 

Eller kogt vand, og revet, frisk ingefær

 

Du kan evt blande Alpengrün Mash i eller erstatte det med roepiller (fra Agrobs), den er beregnet til EMS-heste.

 

Lidt revet gulerod elelr æble kan også være godt som tilvænning i roegrøden.

 

Måske foretrækker den lille roegrød for sig og lucerne for sig. Pre aspero er også et godt alternativt til lucernen. ´De små kan hurtigt få rigeligt protein.

 

Men start ud med meget lidt af hvert, det kan være uoverskueligt for de ikke så madglade heste, hvis portionen er stor.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Mine får..
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 12:37

Speed Beet med lidt mash i som et lille lækkert måltid.. Især om vinteren når de har været ude en hel dag med frost..

 

Det spiser de med velbehag, men serverer jeg Speedi Beet uden Mash.. Så er der sure miner, det bliver dog spist i løbet af natten..

 

Det var Semper Cubes mine rigtig gerne ville have efter et par dages skepsis ;-)

 

Men som Rosenholm skriver er der jo mange muligheder.. Kamili, hybenpulver, mynte, mash (Alpen grun er næsten uden sukker og stivelse).. Måske det blot hjælper at skift til Speedi Beet.?

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 12:56

Tak for jeres svar.

 

Jeg tror jeg prøver at give hende meget lidt og så blander en smule Mash i for at se om hun overhovedet kan lide det :D

 

Ellers må jeg prøve at smide lidt Natur Musli oveni og se.

 

Kamille the er faktiske en god ide (y) Det har jeg i baghovedet til også at kunne prøve.

 

Og hvis Emmy stadig ikke gider det, så ved jeg Lara elsker alle de ting i nævner :D (ædeøre)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 13:24

Ude hos os er der ogås stor forskel på hvordna de kan lide roepillerne, nogle vil have det så tørt som muligt, andre næsten som grød - så du kan også prøve dig frem med vandmængden.


Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 sssssddd
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 13:56

Jeg har prøvet med lidt faste/grødagtige. Måske jeg skulle prøve med lidt mere vand så :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 foder....
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 14:18

Hvad plejer hun at spise ?

 

De kan godt være et stykke tid om at vænne sig til roepillerne, så måske skal du bare prøve med en mindre portion

 

Semper cubes er ikke et hit hos Prestige 1-2 stykker kan han spise fra hånden, men resten bliver spyttet ud...

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddd
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 14:31

Hun plejer vidst at leve af wrap og TM Minivit (hedder de ikke det?) Vitaminer. Og op mod show sæson plejede avleren af give Equsana musli (kan ikke huske hvilken en)

 

Men primært tror jeg hun har levet af vitaminer da hun ikke har været brugspony hos avleren :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vitaminer
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 16:17

Hej igen

 

hvorfor så ikke fortsætte med hø/wrap og vitaminer og så se om

hun kan holde huld på det?

 

Hvis hun begynder at tabe sig/virke sulten kan du prøve at introducere roepillerne igen

 

hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tid …...
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 18:03

 

Måske hun lige skal have tid til at vænne sig til alt det nye. Da jeg lige havde fået min egen hjem ville hun heller ikke spise noget i en periode.

I starten smagte hun lige en mundfuld og til sidst rørte hun det slet ikke - jeg troede måske det var fordi hun ikke kunne lide det så prøvede lidt forskelligt, men der var ikke rigtig noget der behagede damen. Derfor fik hun bare en periode (2-3 uger måske en måned kun lucerne) det var det eneste hun havde lyst til også hø, men så lige pludseligt så fik hun lys til at spise og nu er der ikke noget hun ikke spiser.

Jeg tror det var en tilvænnings periode, hvor hun simpelthen var overvælet selvom det virkede som om hun tog det hele rigtig rigtig pænt.

Så hvis bare hun får hø nok til at holde hulden så sker der jo ikke noget ved lige at give hende tid til at se det hele an i stedet for at tilbyde hende noget nyt hver dag.

På trods af det så var der faktisk én ting der hjalp lidt på ædelysten ved min hoppe, epona olien fra horselux - jeg havde tilbudt hende det på mine fingre først lige for at se om det var noget - efterfølgende hældte jeg det ovenpå hendes foder som en slags dressing og blandede det ikke - så begyndte det at glide ned og nu får hun det ikke mere og hun spiser alt.
broberghandel.dk/produkter/22-olie/ 154-horselux-epona-olie/

 


Cecilie og damerne Esma og Polle
Når tårene over tabet bliver til smilet ved minderne.
carbello i hjertet.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 19:52

prøv evt at bland roepiller med grønpiller

mine fik dem blandet med vand, så sådan en slaps suppe, og det elskede de virkelig - noget værre griserri idet det halve af stalden var smurt ind i det.

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffff
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 08:32

Tak for jeres forslag.

 

Jeg kan desværre ikke give hende andre vitaminer da de er inkl. prisen i opstaldningen så det bliver altså dem. Alle de andre heste spiser dem, så jeg er sikker på det blot er tilvænning når hun er vant til at få nogle andre vitaminer. (måske nogen der smager bedre) Vi bruger Hippolyts vitaminer.

 

Jeg bliver jo nødt til at give hende noget i krybben da hun ikke gider spise vitaminerne rent. Dem skal hun jo have.

 

De bliver fodret tre gange om dagen og hvis den store kun får mad tror jeg Emmy alligevel føler sig lidt snydt over der intet liggeri krybben (Skøre pony)

 

Igår prøvede jeg at give hende lidt Natur Musli, vitaminer og lidt lucerne. Det spiste hun næsten op, jeg stod også ved hende imens hun spiste og måtte da også lige få hende til at koncentere sig om at spise færdig. Så jeg tror også stadig det er fordi alt er nyt, selvom hun er helt cool og godt kan lide at være der, samt trives med Lara derude :)

 

Så de næste par dage prøver jeg med meget lidt roepiller, med lidt lucerne og lidt mash i og ser. Jeg sætter hende lidt ned i mængde, det kan være hun lige skal have en måneds tid før hun er helt vant til det hele :D

 

Hun gør ellers hurtige fremskridt i longe og i træningen alligevel, enormt arbejdsvillig og glad, meget lærenem pony.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 11:54

Min hest synes heller ikke at hverken lucerne eller roepiller er et hit, spiser det kun hvis det er blandet med lækker musli :)

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil tvinge foder i den som den egentlig ikke har brug for :-) Giv den vitaminerne med en håndfuld natumusli hvis den vil spise det, og så give den hø/wrap/frøgræs/halm for resten :-)



/Line

Fuldblod, hesten med xx faktor!
 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 12:17

Nu vil jeg jo heller ikke tvinge foderet i den!

 

Jeg skriver at jeg gerne vil have hun spiser roepiller og vil selvfølgelig prøve at lokke hende til at få dem ned, det kan som en anden skriver, være lidt flytningsstress der gør at hun måske pt er småt spisende.

 

Så det kan være at det hjælper at tilbyde roepillerne på en anden måde eller med andet foder samtidig. Så hun vænner sig til dem. Tit er roepiller tilvænning.

 

Jeg har netop givet hende musli med hendes vitaminer i går, men arbejder stadig på at prøve at vænne hende roligt til roepillerne.

 

Hun tager nemlig en bid af det hvis jeg laver dem, men så er det som om hun ligesom mister lidt fokus på at spise og så gider hun ikke at have mere.

 

Så jeg tænker at det er tilvænning.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 roepiller
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 20:57
Hvis den ikke vil ha roepiller så køb betfor. Det er roestrimler der også skal blødes op. Min den ene shetter vil heller ikke ha roepiller. Der er sukker/ melasse indhold i betfor. Men mine fungerer godt på det plus vitaminer og hø selv de næsten ikke bliver brugt.
0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 21:15

I dag blev roepillerne blandet op med en lille sjat Irish Mash fra Hippolyt. Så fik hun det med lucerne og vitaminerne i.

 

Vupti, det gled direkte ned og ponyen blev stående ved krybben med hovedet nede i den uden at "svæve rundt" og være uinteresseret lige pludselig.

 

Så det gør jeg et par uger og så trapper jeg mash'en stille ned og ud til slut :D

 

Tak for råd.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-10-2014 07:57

Skønt når man finde en løsning!!!


Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 har ikke læst alle indlæg
Forfatter: 
Dato:  05-10-2014 14:17

men min plad ville heller ikke have roepiller.. Han lærte at kunne lide dem, ved at jeg blandede mash i. Så trappede jeg bare ligeså stille mashen ud af roepillerne :-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider