Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Foder ekspertise søges.....
Forfatter: 
Dato:  28-09-2014 10:20

Hej kære foder eksperter. :-)

 

jeg eg har den hersens plag på 2,5 år. Han har indtil videre gået på horselux grow med stor succes.

Han kan ikk gå på fuld ration denne vinter, da han så blir for tyk.

Derfor er han pt på 1/4 ration grow og fuld ration naturmineral fra agrobs.

 

Jeg vil dog gerne af med foder der indeholder GMO, og vil derfor spørge jer om i tænker jeg vil kunne droppe grow ( og beholde vitaminer og roepiller) og i stedet give hesten 1/2 kg lucerne eller i bedste fald hive ham 1/2 kg alpengrun musli fra agrobs?

 

Vil det være helt hen i skoven eller hvad tænker i?

- skal måske lige sige, at hesten har fri adgang til hø hele døgnet. Der er ikke analyse på.

 

Nuværende foderplan ser sådan her ud:

 

Billede

 

På forhånd mange tak. :-)


dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Plag på 2,5
Forfatter: 
Dato:  28-09-2014 12:52

Hvis den bliver for tyk af grow til vinter er det nok fordi den ikke vokser så meget mere og derfor har et mindre behov for FE.

Og ja, så kan du godt prøve at køre den over på kun roepiller og vitaminer, samt hø ad lib.

Roepiller og lucerne skulle eftersigende ikke være godt sammen da lucernen bliver blød i vand. Har ikke selv testet dette.


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 uden gmo
Forfatter: 
Dato:  29-09-2014 18:51

Hippolyt er vist helt uden gmo, tror det er øko.

Prøv at kontakte dem......Ved deres foder til føl og plage "stopper" ved 2 år og så rådgiver de en videre til nogle mineraler og vitaminer. Så tror ikke du behøver at give din hest, hverken grow eller müsli men bare en god vitamin blanding.

Jeg ville nok kontakte en agronom og eller dyrlæge med foder som speciale. Ved det er gratis hos hippolyt og der er det kun agronomer og dyrlæge der rådgiver og ikke "bare" sælgere. Og du behøver ikke være bange for, at de kun anbefaler egne produkter. Har flere gange oplevet, at de har fin viden om andre mærker også.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 08:33

Du har ret. De er ret dygtige hos st Hippolyt. Jeg har kontakt til dem. :-)

 

Jeg har også fået flere forslag til foderplaner.

grunden til, at jeg ikke umiddelbart følger en af dem er, at jeg gerne vil have så lidt krybbefoder som muligt.

og alle foderplanerne er på ca 2 kg om dagen. Det er i min verden liiiige rigeligt....

Jeg er til meeeeget hø og wrap og lidt foder i krybben. :-)

 

Og da jeg ikke har analyse på mit hø/wrap ( skifter forhandler løbende gennem vinteren) så fik jeg ret hårde ord fra st Hippolyt.....

Så med det inmente, så søger jeg hjælp hos andre foder-eksperter lige pt. ;-)


dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har heller..
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 10:44

ikke analyse, tiltrods for at jeg kører med grovfoder fra samme mark hele året rundt.! Det er selvfølgelig godt at vide hvad der er i grovfoderet, men jeg syntes også det kan blive for præcis..

 

Mine øjne fejler intet og jeg kan sagtens se om mine heste trives eller om de evt. har mangler.. Plus jeg ca. hvert år får udtaget blodprøve til fuld analyse og der mangler de aldrig noget..

 

Jeg fodrer med rigtig meget grovfoder.. En minibig i ugen til to heste.. Derudover får de hver 500 gram Natur Müsli og en håndfuld lucerne.. Det er to ældre heste.. Den ene suppleres med Struktur E når han rides..

 

I dit tildælde.. Vil jeg sagtens mene at du kan fodre på samme måde evt. med tilsætning af lidt ekstra vitamin/mineral blanding..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 forstår godt
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 12:24

Jeg forstår altså godt at Hippolyt prøve at vidergive vigtigtheden af analyse.

Det er fuldstændig umuligt at kende protein-indhold, sukkerindhold, FE osv. uden dette. Man kan IKKE se det på grovfoderet og i mine øjne svarer det til, at sækkene hos foderstoffene er ens og at man bare tager en tilfældig sæk, uden at vide om det er til højtydende konkurrenceheste, nøjsomme shettere eller ældre heste med særlige behov.

Så hvordan regne en foderplan ud, når du ikke aner hvad der er i, og grovfoderet skulle jo gerne være grundstenen i fodringen, tilskud vitaminer osv. skal supplere grovfoderet, altså sætte ind dér hvor der er mangler i grovfoderet, fx. kan det være lavt på protein, eller højt for den sags skyld, det aner du ikke og med en unghest er det ikke mindre væsentligt.

 

Og iøvrigt så laver du også et foderskift hver gang du skifter grovfoder, hvilke påvirker tarmsystemet, så det ville da være smart, hvis du kunne få fra samme parti vinteren over.

 

Du kan få lavet analyser til 15 pund i england i øvrigt

1
0
Svar på denne tråd
 
 BUmbum
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 14:39

Ja så fik vi lavet foderplan til guld drengen.:-)

 

Og sørme om han ikke endte på st Hippolyt naturmusli....

 

Billede

 


dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider