Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Foder UDEN stivelse og sukker
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 17:48

Hej

 

Jeg skal bruge et foder der indeholder minimalt sukker og ingen stivelse. Min dyrlæge har forslået betfor (også skal hesten have E-vitamin), men kan min hest leve af det?

 

Min hest har alt for høj muskelværdi, og derfor skal han skrifte til foder unden sukker og stivelse.

 

Håber i har nogle gode forslag.

 

Mvh

Sarah

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 17:55

Hvis du vil fodre med roepiller, så vælg Speedi-beet. Der er meget, meget mere sukker i Betfor.

 

I Speedi-beet er du helt nede på ca 5 procent sukker indhold. Men, har du en kræsen hest - så er det ikke sikkert at du kan få Speedi-beet i den ;) (been there)

 

Hvis du ønsker roepiller, ville jeg vælge det, lidt lucerne m. olie og vitaminer.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 18:31

 

Hvis du helt vil af med stivelsen, så er fremgangsmåden og vælge et vitamin produkt fx Hippolyts Pre Alpin natural mineral, Horselux Multivit e.l organisk uden stivelse i. Nogle producenter propper stivelse i deres vitaminer som fyld fx Equsanas Minivit.

 

Også supplere med roepiller, lucerne eller fiberpiller alt efter hvor let eller svært hesten har ved og holde huld eller mangler energi.

 

Det vigtigste er grovfoder ad libitum.

 

Det eneste fuldfoder jeg kender uden sukker og stivelse er fra Simple Balance og det er ikke billigt - ligesom resten af deres produkter, men det er tilgengæld lækkert og indholdet er bare i orden.

simplebalanceshop.dk/shop/simply- complete-20-188p.html

Der findes fuldfoder med stivelse under 10% som er Horselux Easy og Pavo Care4Life - det er de med lavest tildeling i mængde.

Resten kan ses her, de er nok også dyrere.

www.foderdata.com/mindre-end-10- stivelse-0---15-kg.html


Nu med eget ponydyr

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Pavo ...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 20:34

Min forfangenhedshest får:

 

- Pavo Care4life

- Salvana mineraler

- Pre Alpin Aspero (helt uden sukker og stivelse)

 

mine får også roepiller og i starten fik han kun Pavo Speedi beet, men nu får han lidt Betfor i som de andre også får.

Der ud over får han wrap der er analyseret for at vide indholdet af sukker/stivelse


Mvh Mette Stelmach med alle de skønne Pletter
Følg Sartors Simply the Best på Facebook her

<3 <3 <3 I hjertet gemt, men aldrig glemt <3 <3 <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 22:41

Jeg overvejer Pavo's Care4life.

 

Hvorfor giver du vitaminer ved siden af? Det skulle vel ikke være nødvendigt?

 

Min skal have E-vitamin og Cortaflex ved siden af, uanset, hvad jeg fodret den med.

 

Mvh

Sarah

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brogaarden ....
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 22:45

Har noget foder, der er lavet specielt til heste med forhøjede muskelværdier og tendens til nyreslag. Mener det er det, som hedder Safe & Sound :-)

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
0
Svar på denne tråd
 
 St hippolyt
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 23:44

www.foderdata.com/mindre-end-10- stivelse-0---15-kg.html

 

jeg fodre med equigard

Stivelse 3 %

sukker 6 %

og roepiller efter endt ridetur.

selvom der står noget andet i linket giver det lidt en fornemmelse af hvad og hvor lidt og hvor meget der er i.

mvh

 



"En vane har lange rødder."

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  21-09-2014 11:54

Tak for svarene! Og de links der er kommet. De giver en smule overblik :)

 

Safe & Sound er bestemt også med min liste med overvejelser.

 

Jeg må ringe rundt til de forskellige foderkonsulenter på mandag, så må de hjælpe mig med at finde det mest optimale til min hest.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grovfoder
Forfatter: 
Dato:  21-09-2014 13:59

Jeg bruger Horselux Easy til min, som også tidligere har haft alt for høje muskelværdier. Der er ca. 8 % stivelse i. Det fungerer fint, og blodprøverne har været fine de sidste par år.

 

Derudover vil jeg anbefale dig at få tjekket dit grovfoder, altså hø eller wrap. Det gjorde en stor forskel for min hest at skifte her.

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2014 18:07

har også også kørt på stivelses og sukkerfrit.. Der brugte jeg Pavo's Care4life, den er super god og bruger den stadig..

 

Ellers blev hø og halm vandet, for og få det værste stivelse skyllet af.. (Den står på tørv, så det var kun det den skulle spise)..

 

INGEN æbler, gulerødder eller lign. godbidder.. Brugte Heucobs fra Müldorfer som godbidder, da sukkerniveauet er meget lave i dem..

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm.....
Forfatter: 
Dato:  22-09-2014 13:27

Enhver veltrænet hest vil have for høje muskelværdier fordi man samligner med heste som har stået stille en boks i 14 dage. Så med mindre værdier er meget høje, vil jeg ikke være bekrymet. At din dyrlæge oveni kan finde på at anbefale Betfor fatter jeg ikke. Der er 25% sukker i Betfor, det kan næsten ikke blive værre.

 

Hvis du endelig vil fodre mest sukker/stivelsefrit er det at bruge Salvana OK mineraler og lurcerne fra Simple Balance eller Hyppolyt Lucerne Cobs (det eneste på marked som er uden melase og oile).

Så er hestene dækker ind uden nogen former for ekstrafyld i foderet. Man kan også give lidt grøntpiller oveni.


- Hilsen Micro -

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift tilbydes til heste

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 eggersman
Forfatter: 
Dato:  22-09-2014 14:54
Jeg har skiftet mine over på den nye blanding fra eggersman den er hel kornfri skal tilsættes vitaminer. ikke noget der skal blandes med vand og andet. den indholdet 2.4 stivelse og 4 i sukker. Super blanding .
du kan finde den på eggersman hjemmeside under speciel foder
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  22-09-2014 17:51

Ang. muskelværderien på min hest: han har været i genoptræning i 3 måneder (altså ikke hårdt arbejde) og hans muskelværdi er over 900, den skal ligge omkring 150. Så der er bestemt grund til bekymring!

 

Jeg tror det ender med Speedibeet fra Pavo, eller Care4life ligeledes fra Pavo.

 

Tak for alle jeres indput :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 12:45

Jeg vil anbefale Fiberpiller fra Horselux, vitaminer/mineraler og hø.

Min egen er på den kost, netop fordi jeg gerne vil undgå stivelse og sukker. Høet er der lavet analyse på fra den landmand der har det :)

Jeg bruger Salvanas vitamin bolcher, da de er nemme at dosere :)
Derudover giver jeg Horselux Mash 1-2 gange i ugen.


- Annecathrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tina :)n ?
Forfatter: 
Dato:  04-10-2014 22:45

Hvad hedder det nye produkt fra Eggersmann?
Jeg bruger Omega 3 easy fra Dangro, lavet på både stivelse og sukker, men med mange FE, og så salvemin grøn eller rød vitaminer.
For mig er det ret væsnligt at der også er mange FE i, så de kan nøjes med en lille mængde.
Min Shire på 1022kg. får 1100g. omega 3 easy om vinteren, og selvfølgelig masser af hø/wrap , med eks. Care4 life, ville det være nødvendigt med en større mængde pga. de få FE i forhold til Omega 3 easy.
Så kan være mange ting der spiller ind når man vælger foder :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg fodre
Forfatter: 
Dato:  05-10-2014 10:04

Med kwik beet og ERS pellets fra Brogården ?

 


EN RIGTIG HEST ER EN OLDENBORG.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Marstall
Forfatter: 
Dato:  08-10-2014 11:49

Jeg har brugt Pavo care 4 life da min hest har cushing og bandelyst fra sukker og stivelse. Men hun er samtidig min ridehest og Pavo har ingen energi indhold til dette, da hun også er 18 år skal hun have mere energi end hun kan få gennem wrap/hø. Derfor er jeg gået over på Marstalls VITO som kan fåes i piller (skal opblødes) og i musliform. - super lækkert foder :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Regulator Complete
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 19:47
Afgjort Regulator Complete, som er et super koncentreret foder i pilleform - ca 3% sukker og stivelse, så vidt jeg husker - længere ned kommer du ikke. Med dette foder er din hest dækket ind på alt! :-)
3
0
Svar på denne tråd
 
 Foder til ems - forfangen
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 23:24

Jeg har prøvet det meste af det foder som bliver nævnt ovenfor, til min nu 5 års hannoveraner som i sommers fik diagnosen, tildens til EMS og var svag forfangen med rotation i hovbenet, på trods af, at vi havde passet på græsset, men åbenbart ikke nok. lige fra plag har hun haft tildens til overvægt, men på trods af at jeg i flere år har været næsten hysterisk med hvad hun har fået, har hun udviklede EMS og forfangenhed.

 

Jeg har prøvet det meste af det som folk nævner, og fælles for mange af dem skal hesten have meget lidt af foderet, det mener jeg er helt galt, man skal give hestens tarme noget at arbejde med, man skal ikke sulte dem.

da hun fik equigard tabte hun sig godt nok, og hendes fedt depoter blev mindre, hun kunne ikke lide myslien, så hun fik pillerne, men hun så meget kedelig ud, og fik i den sommer både sacrosider og sommermuk, hvilket jeg vil mene må være en svækkelse af immunforsvar, syntes også det underligt man skulle supplerer men en ekstra glykogard (mener jeg dethed).

senere prøvede vi Care for life, det måtte jeg hurtigt stoppe med, da hun sorterede så meget fra hun ikke ville have, at jeg ikke var sikker på hun fik hvad hun skulle.

det største gennembrud kom da hun fik brogaardens safe & Sound, det virkede rigtig godt for hende med alt det struktur, og samtidig der kunne komme noget mere i krybben, men efter 6 måneder blev hun træt af det.

Nu har jeg fundet et foder som jeg virkelig kan anbefale, og hun ELSKER det, hun vejer 550 kg, og får dagligt

2 kg. Equisana recover

og da hun nu faktisk er i en huld hvor hun ikke skal tabe sig mere får hun nu 400 g equisana healt fiber, som giver noget energi uden at belaste hverken sukker el. Stivelses niveauet. Og så gør det jo heller ikke at prisen er bedre for pengepungen!

hun får lavfrutan hø, næsten så meget hun kan spise i småmaskede net, og allivel taber hun sig, og før hvor jeg sultede hende var hun bare usund og se på.

Det blev lidt langt indlæg- sorry

 


Karina Stenå

www.peakbreeding.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 Roepiller
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 19:46

Giver roepiller mere energi

0
0
Svar på denne tråd
 
 God slankefoder
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 10:35

Jeg har samme problem som dig, og fodrer med Pavo Liga. Prøv at Google det.


0
0
Svar på denne tråd
 
 eggersman
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 12:35
Eggersman hedder struktur kornfri. Den findes under speciel foder på deres hjemmeside.
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 08:42

equine sensitive

0
0
Svar på denne tråd
 
 121345
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 23:18

Regulator Complete, og så er det billigt, min 5 år hingst får 500 g om dagen og en sæk med 15 kg koster 15 kr.

Sad i går or regnede prisen ud for en pony som skulle veje 300-325 kg. og der var prisen ca 2,6 kr pr dag og St. hippoly lå på 11,6 kr om dagen. noget man lige skal tænke på.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider