Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Min hest skal skifte foder. Hvordan?
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 16:44

Hej alle.

 

Da min hest skal skifte fra det ene kraftfoder til det andet, er jeg lidt i tvivl om hvordan det skal gøres?

 

Hvordan plejer I at gøre?

 

Tak på forhånd.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Således
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 17:20

Jeg tager 100 gram fra det gamle foder og erstatter det med 100 gram af det nye foder

 

Det gør jeg de første 4 dage

 

Efterfølgende erstatter jeg 100 gram hver 3. dag 2 - 3 gange, efter det er det hver 2. dag

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderskift
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 22:42

Jeg har altid bare skiftet fra den ene dag til den anden. Kan ikke rigtig forstå, hvorfor det skulle være noget problem? ;-)

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jdjekrkrke
Forfatter: 
Dato:  21-09-2014 00:25

Forklaringen på hvorfor foderskifte altid skal foregå langsomt kan bl.a findes på denne hjemmeside: www.hesselagerdyrlaeger.dk/35245189

 

"I blind- og stortarm foregår den langsomme nedbrydning af de mere tungtfordøjelige dele af foderet. Passagetiden er lang og volumen er stort. I tyktarmen foregår nedbrydningen af de såkaldte cellevægs-stoffer ved hjælp af bakterier og mikroorganismer. Forskydninger i sammensætningen af disse organismer kan føre til dårlig fordøjelse med forskellige følgesymptomer som diarré, gæringskolik, forfangenhed og vægttab. Det er derfor vigtigt, at foder-ændringer sker gradvist, for at vænne mikro-organismerne til det nye foder. En stor del af den energi, som hesten bruger til arbejde og vedligehold, produceres af mikro-organismerne i stortarmen, ligesom mange livsvigtige proteiner og vitaminer."

 

Undtagelsen er mig bekendt mash, som gerne må erstatte et helt måltid. Og hvis nogen har forklaringen på, hvorfor det er tilfældet, er jeg lutter øre, for det giver umiddelbart ingen mening.

 

Når jeg har skiftet foder har jeg også blot udskiftet lidt af det gamle foder med det nye og gradvist ladet det nye foder udgøre en større og større del, indtil jeg helt har udfaset det gamle. Jeg har typisk gjort det over en uge, men måske er det i virkeligheden for hurtigt? Jeg har set eksempler på staldkammerater, der har skiftet fra dag til dag uden problemer, men jeg tænker better safe than sorry.


0
0
Svar på denne tråd
 
 3 uger
Forfatter: 
Dato:  22-09-2014 13:24

Hej,

 

En gammel tommelfingerregel jeg har lært er, at foderskift skal ske over 3 uger. Jeg har nogle gange fraveget reglen, hvis det er et skift mellem 2 slags foder, der ligner hinanden meget m.h.t. indholdsstoffer. Desuden findes der kræsne heste, der foretrækker langsom tilvænning for ikke at gå helt fra foderet ved et skift. Så helt generelt går jeg ind for meget langsomme skift - også når det gælder grovfoder. Jeg kunne f.eks. ikke drømme om at skifte fra sidste års wrap til wrap fra i år sådan lige pludselig. Her blander jeg også de to slags gradvist over lang tid.

 

Hellere tage det lidt for langsomt end risikere noget....

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider