Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Dårlig tamflora - Gastrolar?
Forfatter: 
Dato:  04-08-2014 21:43

Hej kloge HN'er :-)

Sagen er den at jeg har høj mistanke om at min dreng har en problem med sin tarmflora og gæring i maven, efter at have fået al for meget wrap... Trods at vi skærer ned, så det som om der intet sker.. Hesten har lige fået ormekur :-)

Der overvejes også et forsøg med loppefrøskaller

 

Men hørte som om blue horse gastrolar, nogle der har erfaringer med dette? Eller med produkter der har samme effekt?

 

 

Her et billede, han har tabt sig SÅ fint på halsen og bagparten og er på ingen måder fed, men hans mave er super hård og opspilet?

Billede

 

Eller nogle der har helt andre bud end dem jeg har?


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito..

 

...SOM NU SØGER PART!!!

 

Undervisning, træning og inspiration..

http://www.vitosworld.dk/

 

 

 

Følg og på Facebook!

www.facebook.com/VtiosWorld

1
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddd
Forfatter: 
Dato:  04-08-2014 23:12

Mon ikke bare han er oppustet fordi han har fået alt for meget stråfoder?

Vores den lille får også en kæmpe mave hvis hun har fået for meget wrap. Hun kan slet ikke tåle det. Derfor får hun udelukkende kun hø nu.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 gastrolar
Forfatter: 
Dato:  05-08-2014 06:48

er mig bekendt et produkt mod mavesår- dvs ikke decideret til taremforbedring.

 

Men der er mærker på markedet der er gode til det, loppefrøskaller som du selv nævner, zoolac mv.

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 maveproblemer
Forfatter: 
Dato:  05-08-2014 15:02

der findes så mange forskellige tilskud til hestemaver.

Min erfaring er, at hestene ikke gider æde loppefrøskaller (testet på min lille flok på 2 heste og 4 ponyer) min teori er, at de klistrer fast i munden på dem.

 

Da min ene lille pony pludselig stod med en fejlgæring en morgen sidste sommer, anbefalede min dyrlæge mig, at give den en smule hvedeklid blandet med vand - det skulle være godt ved både tynd og hård mave. Det så også ud til at have en god effekt på ponyen.Det er da i hvert fald et billigt forsøg.

 

Er det selve tarmfloraen den er gal med, så skal du nok have fat i et gær-produkt fx. ysy, msm, equiforce sacc.

 

Ved dog ikke om nogle af dem decideret hjælper mod en oppustet mave.

Vh Jannie


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mave...
Forfatter: 
Dato:  05-08-2014 16:04

Sandra: er 100 på han heller ikke kan tåle Wrap i den omfang men tror han skal have et skub tilbage... Hvor køber i hø? Ved du bor i omegnen af mig nemlig og vi vil gerne skifte til

hø hvis vi kunne finde noget til en fair pris :-)

 

 

karina: Hm der står der inde at det også er til dårlig tam flora men ja havde også betænkligheder pga det...

 

 

jannie: tanken er jeg vil købe nogle loppefrø til store heste dag og prøve om han gider... Han har fået Wrap i mange år og reagerer pludselig meget voldsomt på det??

 

 

Nogle der kender nogle produkter jeg kan søge på? :-)


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito..

 

...SOM NU SØGER PART!!!

 

Undervisning, træning og inspiration..

http://www.vitosworld.dk/

 

 

 

Følg og på Facebook!

www.facebook.com/VtiosWorld

0
0
Svar på denne tråd
 
 jjjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  05-08-2014 22:21

Vi køber hos en der hedder Erling. Han levere mega hurtigt, han tager 300 kr for en stor balle. Sådan en holder jo nærmest evigt til en shetlandspony og kvalieten er god. Du kan lige skrive privat, så kan jeg finde et nr til dig hvis det er.

 

Ja, de små bliver bare virkelig tykke og oppustet af wrap :(

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pavo Care4ife
Forfatter: 
Dato:  05-08-2014 22:24

Vi har fodret vores unghet der havde problemer med maven med Pavo Care4Life, det har virket til perfektion. Det er faktisk anbefalet til heste der udnytter foderet godt, så det vil sikkert være fint til en pony.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-08-2014 07:49

Da jeg brugte loppefrøskaller (mod sandkolik), brugte jeg dette produkt: HH Care Psyllium Husk Mash, min foderforhandler sagde det var vigtigt at loppefrøskallerne var kogt inden, ellers havde de ingen funktion og det var de i dette produkt, desuden kan de godt lide det og det er nemt og bruge...

 

Desuden ville jeg, som du selv er inde på, begynde og fodre med hø istedet.. Måske give ham en sukkerfri og stivelsesfri kur.. Det kan gøres med og vande høet, så det meste stivelse bliver skyllet væk og så fodre med f.eks. care4life fra Pavo, der er helt sukker og stivelsesfrit.. Da min pony havde problemer med maven, gjorde jeg dette i et par måneder og det gav en helt anden "hest".. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Problemer med maven
Forfatter: 
Dato:  18-08-2014 12:59

Hej,

 

Først og fremmest, står ponyen på halm?

For min hest gør det en kæmpe forskel, for han spiser rigtig meget af det, hvilket gør ham vommet- ligesom din pony.

For meget halm er desuden heller ikke godt for hestens tarmflora, da den ikke kan omsætte det ligeså godt som hø/wrap.

Så hvis den står på halm, ville jeg råde dig til at finde en anden løsning, som f.eks. træpiller.

Men at fjerne halmen, gør ikke ponyen mindre sulten :-)

Derfor ville jeg give den noget grovfoder med et lavere indhold af foderenheder- dvs. kan udfodres i større mængder uden at hesten bliver tykkere.

Jeg er selv stor fan af roepiller, der fylder mere i maven, uden at hesten tager på.

En rigtig god ide, er som du selv er inde på, at give hesten loppefrøskaller. Det har hjulpet meget på min PRE, som lider meget af tynd mave.

Jeg ville generelt kigge på fodringen først, før jeg købte en masse af de dyre produkter man kan finde nu til dags, for så fjerner du ikke problemet, men holder det måske kun nede.

 

Mvh. Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Loppefrøskaller
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 17:49

Har aldrig hørt at loppefrøskaller skal koges. Har brugt dem til mig selv, kattene og hunden. Rører det altid op med vand. Da det ellers er vældig ubehageligt at indtage. De klister nemlig til alt inkl. ganen.

Det et har haft god effekt på maverne på katte og hund. For mig virkede det ikke, men det viste sig så at jeg er laktoseintollerant og så virker et fibertilskud jo sjovt nok ikke.

 

Zoolac som som en anden anbefaler er mælkesyrebakterie. Det hjælper også på kat og hund, men har aldrig givet det til en hest.

 

Jeg har også hest i samme område som Sandra og køber hø fra en der hedder Peder, bor i Hove. Rigtig lækkert hø til meget rimelige priser. Du kan både få i minibig og små baller. Skriv hvis du skal bruge et nr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 udover HUSK
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 22:05

som jo virker her og nu på en lidt løs mave -så ville jeg overveje Profeed. Det er dejlig drøjt i brug og uden tilsatte dikkedarer :)


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville slet..
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 09:08

ikke købe mig fattig i en masse tilskud, men blot lade ponyen overgå til hø i stedet for wrap..

 

Wrap kan altså have den effekt at hestene bliver oppustede.. Har selv en der ikke tåler wrap, næsten uanset hvor tørt det er..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke koge loppefrøskaller!
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 13:23

Hej allesammen

Jeg vil bare lige rette den opfattelse, at man skal koge loppefrøskaller før udfodring, selvfølgelig skal man ikke det. Mig bekendt er det kun produkter som f.eks. mash og hørfrø man koger/overhælder med kogende vand, men IKKE loppefrøskaller.

Loppefrøskaller kan man bare røre tørt ud i krybbefoderet, eller røre dem ud i f.eks. afkølet mash eller roepiller lige inden udfodring.

Jeg vil lige komme med lidt ekstra bonus info om forskellen på loppefrø og loppefrøskaller, da jeg kan se, at der er mange i de forskellige indlæg her på HN, der nogle gange kludrer lidt rundt i den jungle, som tilskud og foder til heste efterhånden er.

RENE loppefrøskaller består udelukkende af de fiberrige skaldele, der sidder uden på et loppefrø. Det er de fiberrige skaldele der sammen med tarmsafterne danner en tyk slim/gel.

Når man giver en hest loppefrøskaller pga sandophobning i tarmen, eller som forebyggelse mod dette, er det denne slim/gel der skånsomt trækker sandet ud af tarmen sammen med gødningen.
Rene loppefrøskaller har en swelling Volume på 40. Det vil sige, at de opsuger deres egen vægt x 40.


HELE loppefrø indeholder kun 27% af den virksomme skal (de fiberrige skaldele), mens de øvrige 73% består af frø/kerne.

Det er som bekendt skallen (de fiberrige skaldele) der er virksom, når man taler om sandudrensning af hestens tarm, mens frø/kerne kun kan betragtes som et fyldstof.

Så vær opmærksom på, at der er stor forskel på at købe loppefrø og loppefrøskaller! Det skal være loppefrøskaller, for at det er den rene vare!


Husk at loppefrøskaller ikke kun er godt til sandudrensning af hestens tarm, eller forebyggelse af sandophobning i tarmen. Det er også super til at hjælpe hesten til at holde fordøjelsen i en sund balance.

Vil du vide mere om hvad loppefrøskaller egentlig er, og hvad de kan, så er du meget velkommen til at kontakte os for mere info, da loppefrøskaller er noget af det, vi ved en del om i Daminoshop.


Mvh Betina fra Daminoshop




 

Fodertilskud til heste.
Lave priser, høj kvalitet.
http://www.daminoshop.com

1
0
Svar på denne tråd
 
 Gastrolar
Forfatter: 
Dato:  02-09-2014 22:22

Jeg har af flere omgange på forskellige heste haft gode resultater med at give en "kur" med BH gastrolar til heste der havde oppustede maver. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider