Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 halt hest- hvorfor og hvad nu?
Forfatter: 
Dato:  02-09-2014 17:30

For 14 dage siden trådte min hest en forsko af. En del af hornet fulgte desværre med, og da det skete på folden så jeg ikke hvordan det skete.

Samme dag kan jeg konstatere at hesten har forøget puls i den forben, men ikke er halt, dog self ømfodet da han ikke kan gå uden sko.

Smeden kommer to dage senere, lægger ny sko på samt kunsthov, og hesten er igen flyvende. De næste 7 dage går med dressurtræning (vi skulle starte jysk mesterskab) og hesten er super godt gående. dag 8 dag jeg henter ham på fold kan jeg mærke noget er galt. han er rengående i skridt men tydelig halt i trav, og kan nærmest ikke støtte på benet på buet spor. Der er igen kraftig puls i benet, og hoven (hele hoven) virker varmere end den anden.

Vagtdyrlægen syntes ikke det var akut så vi fik pænt lov at vente på vores egen dyrlæge dagen efter. Dyrlægen mente der var tale om en hovbyld- muligvis inflammation i senen. Metacam og antibiotika til 5 dage (det er 5 dag i dag)

hesten er i klar bedring, men stadig ikke ren på buet spor (tjekkede 20 sekunder i longe i går) hoven er ikke varm, ingen mærkbar puls, men måske stadig en anelse hævet. Smeden mener ikke der er tale om en hovbyld, da hesten så også ville være halt på lige spor.

jeg føler mig en lille smule overladt til tilfældighederne, har ingen anelse om hvad der er galt, hvor lang tid det tager, genoptræning osv..

her er en lille video fra i går. Det er venstre forben der er tale om.

Video

 

det er ikke let at filme og holde tov..


Nu med guldhesten Brødsgårds Leander!

 

En rigtg hest er en fjordhest!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halt hest
Forfatter: 
Dato:  02-09-2014 20:32

Nu har jeg bøvlet rigtig meget med hovbylder og ødelagte hove, og jeg tænker om han ikke bare kan være øm? Min hoppe har lige haft en hovbyld der kom ud ved kronranden, og selvom bylden var kommet ud, var hun halt i 2 uger efter.. På hård bund er hun også stadig lidt

øm nu. Det er bare min tanke :) Jeg har flere gange erfaret at efter en skoning i hendes dårlige hov kommer der lidt varme og puls, og så kan hun blive øm i et par dage.. Så falder det til ro igen. Det er bare min tanke :)

Hvis du ikke har lyst til at vente og se tiden an, så må du jo få taget et billede af hoven.

Bare lige til det der med halthed og hovbylder: her her du min hest første dag bylden var i gang. Meget halt! Hovbylden sad i venstre forhov på udvendige side. Da jeg skiftede volten, var hesten så godt som haltfri. Så jeg køber ikke smedens forklaring! Min hest var 5 dage senere trebenet, men der havde bylden også udviklet sig mere, så hvis bylden kun er under udvikling, så synes jeg det forklarer haltheden på din hest.

Video

 


- Louise med den dejlige Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovproblemer
Forfatter: 
Dato:  03-09-2014 11:35

Min hest lavede et nummer sidste uge, hvor han trådte skoen skævt og fik jokket optåen op i tåen af hoven.

Smeden og dyrlægen var overbeviste om, at der var en hovbyld på vej og jeg skulle derfor bade i sæbevand og give ham ro.

 

En lille uge efter, var han ok i skridt men nikkende halt i traven. Jeg fik taget røntgenbilleder af hoven igår, og det viser sig, at han har brækket noget af hovbenet.

 

Jeg tilkaldte dyrlægen netop fordi, at der ingen voldsom puls var.


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider