Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Sommereksem efter flytning
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 16:04

Vi har solgt vores 3 års vallak ultimo maj måned til en jeg kender. Kort tid efter at han blev flyttet begyndte han at få nogle sår i hovedet under pandelokken og enkelte andre steder. Hun har nu fået lavet en handelsundersøgelse på ham, og i den forbindelse tog de en blodprøve for at tjekke for sommereksem.

 

Det viser sig så, at han skulle have det Pt. ved jeg ikke andet, end at det var det svaret var. Har lige spurgt mere ind til det.

 

Men kan sommereksem "bare sådan" opstå i forbindelse med en flytning? Vi har selv avlet ham, så han er jo født og opvokset det samme sted. Har altid gået ude/løsdrift hele året rundt. Han har fået sammen med en pony med sommereksem, som man jo kunne se, blev angrebet, men ham her har aldrig fejlet noget som helst!

 

Køber er jo enormt glad for hesten - men kan ikke påtage sig en masse ekstra omkostninger pga. dette, og det kan man jo ikke fortænke hende i.

 

Men jeg undrer mig bare over, hvorfor det pludselig er et problem, og tænker om det måske kunne være gavnligt at forsøge med at opstalde ham et andet sted? ...or what to do?

 

øv øv øv...

 


Hilsen
Tina

 

 

Dressuremner sælges:

Vallak, f. 2012, forv. 162, Max Højgård/Xanthos

Vallak, f. 2011, forv. 165, Sirdro Song/Xanthos 

Hoppe, f 2008, 171 cm, Conetti Lynghøj/S Bounty ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 tilføjelse...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 16:11

Det er i en mild grad, at han har det. Minimumsreaktionsgrænsen er 150, og han har 163. Men hvis han skulle vokse fra det, så skulle han have gjort det nu ifølge dyrlægen.

 


Hilsen
Tina

 

 

Dressuremner sælges:

Vallak, f. 2012, forv. 162, Max Højgård/Xanthos

Vallak, f. 2011, forv. 165, Sirdro Song/Xanthos 

Hoppe, f 2008, 171 cm, Conetti Lynghøj/S Bounty ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 16:43

 

Jeg overtog min sidste år i april - og før det kender jeg ikke noget, andet end jeg havde part i vinter halvåret og kendte hende dermed ikke i sommermånederne.

 

Men hun stod to steder ( 500 meter fra hinanden ) fra april-juli og her var der ikke nogle voldsomme tegn, lidt hårløs bag ved ørene men ikke noget voldsomt.

I juli blev hun flyttet til et sted med mange træer, det andet var en meget åben mark godt nok med en sø i nærheden.

 

Men her blev hun pludselig helt hårløs i hele hovedet, det kom gravdist men gik stærkt. Ligeledes hårløs ved yver, lyske, "armhulerne" ved forben og hævede lidt op der også. Samt hun fik 117 knopper på alle fire ben som jeg trodede var mug - trods knas tør sommer.

 

Det mente dyrlægen var sommereksem. Knopperne forsvandt sidst på sommeren da det blev køligt og regnvejr.

I år står hun så et andet sted og jeg har intet bemærket til det. hun er ikke hårløs i hovedet - nåede at blive lidt, men det forsvandt hurtigt igen.

Jeg har i år været hurtig ude med insektdækken og fluemaske, så om det har hjulpet ved jeg ikke - men det tænker jeg i hvert fald vdr. hovedet. Men ellers er hun ikke hårløs og ingen knopper.
Men her er heller ikke samme mittetryk overhovedet, hvis der overhovedet er nogen. Det er kun klæg og alm. fluer.

 

Så lang historie kort; den kan godt reagere hvis den flytter til et nyt sted.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 22:59

Det behøver altså ikke være mega besværligt eller omkosteligt at ha en eksemhest.

 

Vores shetlænder sørger jeg blot for at ha dækket rigtig godt ind med vitaminer og mineraler og så ha et eksemdækken klar til foråret. På med dækken før skaden er sket, så ødelægger de heller ikke dækkenet.

 

Til vinter overvejer jeg dog at eksperimentere lidt med hans foder, idet jeg synes han viser det i mindre og mindre grad, så jeg vil lege lidt med olie og alternative urteblandninger...


Sælges:

DV plage/føl, både hopper og hingste. Efter Laurino, Boney M, Sunny Boy og Zack... se præs.

2
0
Svar på denne tråd
 
 her findes lidt gode råd
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 23:52


1
0
Svar på denne tråd
 
 Stress
Forfatter: 
Dato:  30-07-2014 23:00

Det giver altid stress for hesten at blive flyttet - og det kan være nok til at tallene som du nævner ryger lige over grænsen.

 

Stress nedsætter immun-forsvaret og det er jo specielt skidt i forårs- og sommermånederne, hvor insekterne står i kø for at plage hestene både med stik og bid !!

 

Jeg har selv købt en ny hest for nogle måneder siden og den fik efter en måneds tid lidt muk og knopper på benene (hvilket den aldrig har haft før), selvom vi jo som bekendt har haft det meget tørt i meget lang tid.

 

Jeg gav hesten en kur med microvital fra Hippolyt,og der er nu kun et enkelt lille muk-sår tilbage som jeg tror vil være helt væk inden for ganske få dage.

 

Så måske det kunne være en idé at give hesten en immun-stimulerende kur ??

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 15:06

Ja sommereksem kan godt udløses ved flytning. Hvis mittetrykket er højt det nye sted og hesten ikke kan komme i læ for dem så kan det udløse det.

 

Jeg synes det lyder underligt at hun først har fået lavet handelsundersøgelsen efter hun har købt hesten og flyttet den.??

 

 

Hvis hun er så glad for den som du skriver hun er så kunne hun jo flytte hesten hen til et sted med mindre mittepres og se om det ikke går væk igen.

 

 

Jeg har selv en importeret islnder med sommereksem i svær grad. Hun må ikke gå uden eksemdækken og skal have adgang til læ. Jeg tager hende også på stald ved solnedgang da mitterne er værst ved solopgang og solnedgang.

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øv øv øv
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 11:29

Sommereksem er noget f..... har skabt i vrede. Der findes oceaner af gode forslag til, hvad man kan gøre - men det, der virker på den ene hest virker ikke nødvendigvis på den anden.

Eksemen er jo en allerligsk reaktion på mitternes spyt - og så vidt jeg har forstået betyder det et overaktivt immunforsvar - og altså ikke et svækket (er dog ikke dyrlæge - det har jeg bare fået at vide).

Og det kan udløses af stress, så det giver god mening, at det kommer efter salg + flytning.

Det der helt sikkert virker - er at holde hesten væk fra mitterne. For min hest betyder det en kombi af eksemdækken (her har jeg heldigvis fundet et meget godt og MEGET billigt hos AB-rideudstyr, så den omkostning er blevet væsentligt mindre) og så at holde den inde når mitteplagen er værst. I år kan man overhovedet ikke se, at hun har sommereksem - bortset fra at hun altså går med "burka".

Når det er sagt skal man altså holde af hesten for at orke det.

Men så igen - hvem holder ikke af sin hest?

 

Vh

Eva

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider