Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 hjælp til tynd hest
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 08:14

jeg søger hjælp til at finde noget foder til min hest som kan fede ham op.

info om hesten

7 år

dv/old

182 cm

700 kg.

 

min hest begyndte at tabe sig voldsomt i foråret, han blev undersøgt og det viste sig at han havde orm. blev behandlet og er efterfølende tjekket og der er ingen orm nu.

han har fået ordnet tænder, og er tjekket af dyrlæge for at tjekke, der ikke er andet galt. og det er der heldigvis ikke.

jeg har siden jeg fik ham som 4 års, i perioder haft problemer med at holde huld på ham , men ikke så slemt som nu.

han rides 4-6 gange om ugen på lb/la niv dressur

 

hans foderplan ser pt sådan ud:

800 g hippolyt naturmysli

700g saracen show improver

400 g lucerne

500 g byg ( vil hest undgå dette men det har virket før)

1 dl sojaolie

12 kg hø af ny høst ( han kan ikke nå at spise mere på en nat)

og så går han på en græs fold med begrænset græs, pga det tørre vejr.

 

skal jeg evt prøve at skifte naturmyslien ud med struktur e?

jeg ønsker hest at anvende foder fra hippolyt, da han trives på dette. har prøvet en del og hippolyt har givet den energi og pelsgans.

 

jeg har kigget på risklid og kompeet men ved ikke om det er noget der virker.

 

jeg er åben for forslag til foder bare det ikke er fra equsana, dette kan han ikke tåle, får knopper af det.

 

det ville være rart at kunne fodre mere simpelt.

 


Lifewave er fantastik :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hest
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 08:54

de orm den er tjekket for er det også blodorm og bændelorm??

 

Når jeg siger sådan selvom du siger den er tjekket for orm så kommer jeg altid til at tænke på en træls oplevelse jeg har været ude for med en hoppe jeg havde indtil 2008 som jeg troede var tjekket for alle slags orm men som jeg desværre fandt ud af ikke var tjekket for blodorm og derved havde fået skader på blodkar så det endte i aflivning.

 

Selvfølgelig sir jeg ik din hest er der men jeg ville alligevel ta fat i min dyrlæge for at høre om den er tjekket via larvedyrkning for blodorm og via blodprøve for bændelorm..det tager kun en opringning..men nogle gange skal dyrlægerne presses lidt før de vil indrømme de ik har tjekket for disse orm(ja også en erfaring herfra)

 

når det så er sagt så ville jeg få sat den op i foder(men ik af byggen for det er som regel kun energi de får via det)..de 800gram hippolyt er det i løbet af hele dagen den får det eller pr måltid?4

 

ja det har jeg også selv oplevet ik er nok til nogle heste og jeg gik derfor selv fra Hippolytten(også fordi min fik knopper i sadelleget og equsana ville min slet ik æde efter han var syg med en virus i vinters som gjorde han fik en blister i munden).

 

så nu får min eggesmann cool mix eller også kan jeg anbefale møllerens hestespark som jeg brugte til min hoppe for at få den til at tage på (og det fik jeg gjort selvom det viste sig hun var syg).

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 svær hest
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 21:39

der er tjekket for alle orm. desuden er der taget blodprøve for vitamin mangel og allergi. alt er så det skal være.

i fælge dyrlægen onsætter han bare sit foder hurtigt og kræver mere.

 

Naturmyslien er pr dag og i fælge anvisning fra hippolyt. han har fungeret 1 år på det uden vægttab. indtil han fik orm i foråret samtidig med pelsskifte.

 

jeg overvejer om jeg skal bytte naturmyslien ud med skruktur e.

han fungere enlig fint energimæssigt og hans pels , hove ovs er fine. men jeg mangler noget der feder til ham.

jeg ville gerne have mere grovfoder i ham men pga længere fold, kan han desværre kun nå de 12 kg på en nat. og der er desværre ikke meget græs tilbage pga tørken. og han rører ikke hø på folden, selvom jeg har tilbudt ham dette.

 

jeg har desværre ikke mulighed for at anvende eggemann, da der ingen forhandler er i nærheden af mig.

 

jeg har mulighed for at anvende hippolyt, brogården, saracen, nag, gls, equifirst. evt osse pavo.

 

salvamin vil han ikke spise.

linamix er prøvet enda med dobbelt dosis efter anvisning fra produkcenten, dog uden succes.

 

jeg har overvejet at prøve riskild eller kompeet.

jeg modtager meget gerne gode råd, da jeg ikke kan se at se min hest så slank.

 


Lifewave er fantastik :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 fandt nogle stykker
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 23:47

www.zooplus.de/shop/pferde/ pferdefutter/ eggersmann_pferdefutter/403174

 

www.zooplus.de/shop/pferde/ pferdefutter/marstall_pferdefutter/ sport_linie/404026

 

www.zooplus.de/shop/pferde/ pferdefutter/muehldorfer/403623

 

jeg handler selv hos zooplus, da jeg kan få det hele både til hest, kat, kanin og fugl, og så kommer det lige til døren, og er faktisk rimelig billig

 

jeg vil så sige at jeg har selv brugt naturmuslien til mine, men var desværre ikke helt tilfreds. syntes ellers at det lød lovende, og har altid syntes at de laver noget godt. Men ikke lige den

nu bruger jeg så kun hø og vitaminer til mine, og for en gangs skyld trives de super på det. vitaminerne er fra eggermanns, og det samme er det lucerne jeg bruger (lugter super godt), og begge dele køber jeg hos zooplus.de har nemlig rigtig meget forskelligt, bla også sort havre, et produkt med både sort og guld havre, og mange andre sjove ting



0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere foder
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 09:29

En ridehest på 700 kg skal have 10-11 FE/dag og det er der ikke i det du nævner. Så mere foder med med højt energiindhold, f.eks. majs, byg, hvede eller et foder med højt indhold af disse. Sørg også at vælge hø med højt energiindhold, evt. wrap i stedet, da ædelysten tit er større på dette .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
1
Svar på denne tråd
 
 Foder.......
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 09:30

Jeg kan stærkt anbefale Brogaarden's Build Up :)

 

Jeg har ellers de sidste par år udelukkende brugt Eggerman's Hafer Ergänzer og egentlig været glad for den. Men da butikken i nabobyen lukkede og jeg dermed skulle kører 40 min hver vej for at hente foder samt jeg ikke så de samme foderresultater som tidligere, så valgte jeg at sige farvel til Eggersmann.

 

Jeg er derefter skiftet til Brogaarden's Build Up, som jeg også tidligere har brugt med stor succes.

www.brogaarden.eu/Alle-produkter-- (old).483/Build-Up.15- kg.40715.aspx#.U9CyyP2KC70

 

Det er specielt egnet til heste, der skal genoprette eller forbedre foderstand, muskelsætning og styrke. :)

Min fuldblod har i vinters ikke været meget for at spise Eggersmann's Hafer Ergänzer og har mange gange kun kigget ned i krybben og derefter vendt røven til. Hans ædelyst ændrede sig fuldstændig, da jeg begyndte at give ham Build Up. Han kaster sig nu over krybben og den er slikket fuldstændig ren hver evig eneste dag. Han går på døgngræs, men det er desværre ikke nok for ham. Og det er lige meget om græsset er tørt eller om det er grønt og saftigt. Hvert år er jeg nødt til at fodre ham med krybbefoder hele sommeren.


Jeg gør derfor det at jeg fodrer ham både før og efter jeg rider. Det var et tip jeg fik fra Brogaarden for nogle år siden.

 

Før jeg rider:

550 g Build Up

130 g Lucerne

1 dl. olie

 

Efter jeg rider:

1100 g Build Up

130 g Lucerne

1 dl. olie

 

Efterfølgende kommer han hver dag på egen græsfold med 5-6 kg wrap, som han får lov at hygge sig med et par timer eller natten over. Og når han er færdig bliver han lukket tilbage til resten af flokken. Han foretrækker faktisk wrappen fremfor græsset i år, og det gør det lidt nemmere for mig at finde ud af hvor meget han reelt indtager og dermed tilpasse det.

 

Det er lidt besværligt, men nu er jeg så heldig at jeg bor på gården, så jeg kan hurtigt hoppe på cyklen og hente ham frem og tilbage. :)

 

Men ellers synes jeg klart du skal kontakte Brogaarden og få lagt en foderplan på din hest. Det er ganske gratis og man kan få den tilpasset undervejs.

 

Held og lykke med ham :)


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 12:37

Skift til Struktur E

Især når der ikke er meget græs, ville jeg skifte sojaolien og byggen ud med Linustar fra Hippolyt (gule hørfrø), de feder godt og tilfører vigtige aminosyrer den ikke får fra græsset når det er nedbidt...

Tilbyd wrap på folden...

 

Og så ville jeg give ham Horselux/NAG Fiberpiller istedet for lucerne og saracen.... Samt det kan være en fordel at servere mash 3-4 gange om ugen, det fordrer sund fordøjelse og dermed optagelse.. I denne varme tid ville jeg vælge Hippolyts AlpenGrün eller Glyx mash der kan serveres kold

 

Husk at give ham elektrolytter efter svedudbrud, dette kan også være grund til han ikke tager på og sørg for at han ikke overopheder på folden, at holde temperaturen nede kræver ligeså meget som når de skal holde varmen nemlig... At holde huld i sommervarmen, kan kræve ligeså stor indsats som om vinteren :)

 


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
0
Svar på denne tråd
 
 ssssssssss
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 13:06

Natur Musli feder jo ikke. Jeg fodre med Natur Musli og Struktur E. Det giver energi og pelsglans, men ikke fedt :)

 

Jeg ville bruge Show Improver på fuld gas, skru den helt op på det der står de skal have for at være dækket ind. Så ville jeg prøve Linamix som tilskudsfoder.

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 besværlig hest
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 16:04

mange tak for jeres svar:D

 

anja : tak for dine links, dem vil jeg tjekke ud :D

 

Djensen: det er det samme med wrap. han spiser ikke mere af det, faktisk mindre, han elsker sit hø og spiser det før wrap. han fik begge dele i opstarten til det nye hø.

 

josephine: saracen show impower er stort set det samme som build up, bare en smule billigere.

 

jeanette : jeg vil prøve at skifte narturmyslien ud til dette.

nag fiberpiller er prøvet og de giver desværre ikke det ønskede resultat. han bliver varm i hovedet af dem:( og han er ellers normalt en rolig hest. jeg har prøvet at flere omgange at fodre med dem, samme ting sker hver gang.

fik ikke skrevet at han får irishmash et par gange i ugen, desuden eletrolytter.

det er desværre svært at styre hvor varme de bliver her i denne hede.

 

sandra : jeg havde overvejet at skrue op for saracen. ville dog helst have en produkt fra hippolyt men kan ikke rigtig finde et tilsvarende produkt hos dem.

linamix virker ikke på ham. har efter at have talt med produkten, givet dobbelt dosis i en periode på 6-7 mdr men uden resultat. den gang voksede han næsten 10 cm på 4 mdr, og det endte faktisk med at ham først tog på, da jeg gik imod min egen overbevisning om ingen korn, og gav ham både havre og byg fast. jeg har fjernet kornet fra ham helt og det er faktisk derefter han begyndte at tabe sig, hvilket jo ikke giver nogen mening.

 

jeg har selv fodret mine heste i de sidste 10 år, og jeg har altid fodret kun med grovfoder og vitaminer, lidt fiberpiller hvis de manglede lidt huld. absolut ingen korn, men ham jeg har nu, er meget anderledes end alle de andre heste jeg har haft.

da jeg købte ham for 3 år siden, fik han store mængder korn.

da jeg fik ham fjernede jeg alt korn og så startede han med, at vokse voldsomt. jeg har prøvet meget forskelligt dengang til at få huld, dog var det først da jeg gav 2 kg korn om dagen, han tog på. den store mængde korn er jeg ikke glad for. men han tog på, faktisk så meget at han blev meget for tyk, dyrlægen bad mig fjerne kornet igen og siden er han begyndt at tabe sig. kornet er det eneste der er ændret, udover at wrap/hø mængden er sat op.

min dyrlægen siger jeg skal give kornet igen. men jeg tænker der må da være andre muligheder end det.

 


Lifewave er fantastik :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 16:18

Spøjst, har aldrig hørt om den reaktion på fiberpillerne :)

 

Men LinuStar er et godt bud, de feder virkelig godt! Men ellers kontakt Christina Kryder fra Hippolyt, hun er super god til at sammensætte foderplaner og tænker ud af boksen


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 17:54

Du kan også prøve med majs, men det er jo igen - stivelse :)

 

Men det kan måske hjælpe som et tilskud i en periode så. Samtidig med du skruer op for Saracen.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke foder ekspert
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 21:25

Jeg er langt fra foder ekspert, men i tidernes morgen havde min nyindkøbte dv plag efter ngle mdr temmelig svært ved at holde huld...og hun fik tjekket tænder, foderplan, orm, og der var jo ikke det gode råd vi ikke fik fra både dyrlæger, ryttere og andre staldkammerater...men uden held.

 

Jeg brugte dengang Dodson & Horell (mener jeg det hed) og var også modstander af større mængder korn.

 

Pludselig en dag var min plag så udhungret at hun på en gåtur rundt på en dressurbane, valgte at ligge sig og ikke rejse sig. Jeg gik med hende , da jeg fornemmede noget var galt og tænkte...kolik -ud at gå. Jeg måtte hurtig ringe til dyrlægevagten og han kom fra Næstved til Amager. Det første han sagde var: Det ligner en hest med mavesår....og mit svar: jeg er ligeglad hvad du tror der er galt, bare du vil hjælpe mig med at redde min hest, når ingen andre vil godtage at noget er rivende galt!

 

Den fik en gastroskopi og dertil hørende behandling med medicin til 3.000,- om md.

Det hjalp gevaldigt, men der manglede stadig det sidste....og avleren fra jylland sagde lidt i en joke...ja, så brug da det foder den er opfostret med. Og gode råd var dyre...men jeg gav det et forsøg.....og vupti hesten tog på i et sundt tempo og det holdt ved. Idag er hun 10år og avlshoppe, flere gange tjekket for mavesår efterfølgende. Hun er rask i maven og får havre, valset byg, melasse og vitamin/mineral (lidt ala salvimin). Det får hun 2 kg af ca. 3 gagnge daglig og er super fin.

 

Så nogle gange skal man ikke være så stivelses forskrækket....det kunne jo være netop det der var galt.

Og den behandlende dyrlæge har fulgt os flere år efter og blev også midre hysterisk hvad det angår :-)

 

Min pointe...giv hesten noget mere og giv den det der hjælper uanset hvad forskning og moderne ideer siger.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Risklid
Forfatter: 
Dato:  25-07-2014 06:47

Kan kun sige jeg har rigtig gode erfaringer med risklid.. Fordelen er den slet ikke går ind og generer hestens tarmflora eller det man allerede fodrer med i forvejen.. De skal ikke have så meget af det, så det er nemt til en kræsen hest og vores kræsne spiste det.. Resultatet kan man begynde og se allerede efter en måned og det er ikke så dyrt.. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 min hest
Forfatter: 
Dato:  25-07-2014 20:44

mange tak for jeres svar :D

det har givet mig en del at tænke over.

dyrlægen har været med inde over hele tiden, han får ordnet tænder af en uddannet tanddyrlæge. han er tjekket igennem og dyrlægen kan ikke finde noget på ham, har spurgt ind til mavesår men dette afviser dyrlægen. hun peger på fodret og siger jeg skal give korn igen. så det ender nok med at det er den vej jeg må gå, men ikke før jeg har prøvet bla risklid og et par af de andre råd her i tråden.

det skal lige nævnes at han ikke er voldsom tynd, bare meget afpilet at se på. jeg er ret hys med min hest, og da han er meget stor, kommer han hurtig til at se for slank ud. og det kan jeg bare ikke have. også hjælper det ikke at de fleste andre heste i stalden, er easykeepers og er noget for tykke, så det kommer til at se værre ud. dyrlægen mener det handler om 50-75 kg. hvilket osse er meget i min verden.


Lifewave er fantastik :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder foder foder
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 12:13

Ja det er ikke altid nemt at få noget, der virker på de fleste heste, til at virke på alle Jeg har også fodret med Natur musli fra St. Hippolyt og det kunne mine ene dressurhest bare ikke fungere på. Han var altid lige i underkanten af huld og havde ikke energi nok til den daglige træning. Så skiftede jeg over til Struktur E og sikke en forskel. I starten fik han halv af hver(natur musli og struktur e) og til sidst kun Struktur E og så masser af hø.

 

Hilsen Rikke


1 sæk Equigard sælges. Afhentningspris 150 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hø- wrap
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 13:10

Det er vigtigt at give hø- wrap fordelt i hele døgnet hvis der ikke er græs på folden og det er der ikke ret mange steder nu:-(

 

Hø er ikke bare hø, og wrap er ikke bare wrap!!

 

Nogle der sælger hø siger stolt at det er enghø og ikke er gødet, græs der ikke er gødet laver mange frøstængler og ikke så mange blade= antallet af foderenheder er lavt!! = græs der ikke er gødet vil altid give dårligere hø/ wrap!!

Hø skal være grønt at andelen af blade stor!

Det samme gælder for wrap, de fleste heste vil hellere have wrap end hø, hvis din helst vil have hø kan det tyde på at wrap'en ikke er god nok!

Alt for mange laver hø de pakker ind og kalder det wrap, men når man åbner det lugter det ikke som wrap for der har ikke været noget plantesaft så det kunne ensileres.

 

= først sørg for at growfoderet til din hest er i orden og så tilskudfoder, men grundfoderet vil altid være hø eller wrap!og til din så meget grovfoder som den kan spise.

 


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tynd hest
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 16:29

Jeg har lige købt en ung vallak, der i handelsundersøgelsen fik under middel i foderstand. Jeg har haft ham i en måned og han har allerede taget pænt på.

 

Han får pt. følgende en gang i døgnet, da han udover krybbefoderet går på døgngræs. Vi har heldigvis masser af græs tilbage endnu, endda fint og grønt græs.

 

600 g Gls lucerne med olie

700 g müsli, brugte Saracen show improver, men er skiftet til cooling mix med urter.

100 g hørfrø

250 g hyppolyt ungulat (ikke for vægten, men til hovene)

90-100 g salvimin grøn. Da han ikke er dækket ind vitaminmæssigt med den mængde müsli han får.

hvidløg med b-vitamin, mod insektbid.

 

Når jeg har ham oppe har han altid hø i boksen, men det er jo ikke meget han når at spise af det.

 

Han er ikke i arbejde pt. Jeg har manglet udstyr såsom sadel, han har været halt pga. et sår osv. Så nu må vi se hvordan det går med foderstanden, når han kommer i gang.

 

I dit tilfælde ville jeg øge mængden af lucernen og vælge en variant med olie tilsat. Ville give fuld mængde anbefalet i daglig dosis til din størrelse hest. Fordelt over flere måltider. Har du prøvet soyaskrå? Hvis ikke, så ville jeg overveje at tilføje det i foderplanen. Begge dele pga. proteinindholdet, der bør hjælpe med opbyggelsen af muskler. Hvilket en undervægtig hest jo typisk mangler.

 

Jeg er også selv lidt luren ved at give korn, men vidste jeg at min hest trives på det og at det hjalp den med at holde huld, så ville jeg ikke tøve med at genindføre det i den daglige foderplan.

Men som dig ville jeg også afprøve andre muligheder først.

 

min får i øvrigt også en smule hørfrø olie, når jeg lige husker at jeg har det. Købte det før sækken med hørfrø, så nu er behovet jo ikke så stort. Så tænker jeg gemmer det til vinterens fodring.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fedefoder
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 23:39

Jeg står desværre selv med en tynd hest, dog grundet længere sygdomsforløb, men hun skal fedes op også og hun får:

Døgngræs

1,3 kg Hestamix fra Hippolyt

500g-1 kg Lucerne

200 g Linustar

200 g majs

3 dl olie

og ca 5 kg hø dagligt afhængig af hvor meget hun når at spise mens jeg har hende inde som selskab for min pony der går på jordfold.

 

Dette er godkendt af både en foderkonsulent og de dyrlæger der har behandlet hende i hendes sygdomsforløb.

 

Vi går bevidst udenom sådan noget som Brogaardens Build up. Jovist det går hurtigt, men det er at fodre hende op på stivelse og det skal vi ikke, hun skal fodres op på fibre.

- Og det virker for min. Det er ikke noget der knips trylle sætter vægt på, på en nat, men hun bliver målt med mellemrum og har taget et par cm på for hver gang.

Jeg vil i hvert fald være fortaler for Linustar som den anden Jeanette også. De er rigtig gode, og giver den gode form for fedtsyrer, samt kan udfodres som de er, uden fare for blåsyreforgiftning.

 

Har ikke erfaring med Struktur E, men det er da helt sikkert et bud.


Ellers kan man øge mængden af olie, de kan klare op til 3 dl dagligt. Min får bare det billige rapsolie. Man kan også være endnu bedre og bruge hørfrøolie, men det er dyrt og tåler ikke rigtig hverken varme eller sollys, så fiser effekten desværre ud.

 

Risklid har jeg hørt rigtig godt om, men har ikke prøvet det selv - det koster spidsen af en jetjager.

Er normalvis ikke til Equsana, ej heller dem der har med mine foderplaner at gøre, men alligevel har jeg faktisk fået anbefalet noget der hedder Health Fibre, som skulle være noget a la fiberpiller så vidt jeg husker.

 


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 nyt foder, vejen frem
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 01:16

mange tak for jeres svar.

 

rikke. tak for dit svar :D

 

Bent. min hest får grovfoder 2 x dagligt. og tilbydes hø/wrap på marken. han går på gøet græsfold. min wrap/hø mand laver prima kvalitet, hø/wrap af hesteblandning og altid gøet. jeg ved ikke hvor meget der er i høet endnu da foderanalysen ikke er kommet retur men det bliver at være af prima kvalitet og med højt indhold af fe. jeg bruger ikke wrap pt da det pga varmen i vores stald, hurtigt bliver dårligt, derfor hø men så snart det bliver køligere , kommer han tilbage på wrap.

 

pærevælling: jeg bruger gls lucerne med olie. soyaskrå er jeg lidt betænklig med at bruge, da jeg ikke vil have han får for meget protein. min foderkonsulent ser han får rigtig meget igennem grovfodret.

 

jeanette: min hest kan slet ikke tåle equsana. han står ud med det samme. har prøvet flere produkter fra dem. selv deres rene vitamintilskud får han knopper af.

 

 

jeg har den sidste uge været ved at bliver skør i hovedet, af at tænke på foder.

jeg sad på en nattevagt og kiggede billeder igennem af min hest fra sidste sommer og frem til nu.

han var super flot i juli sidste år , lidt til den runde side, en anden dyrlæge end jeg plejer at bruge, kom til tandrasp og syntes han var alt for tyk og lignede en ems hest. hun tog en blodprøve, hvor hesten lige var kommet efter 4 timers indgræsning. selvfølgelig havde han for højt blodsukker. jeg fjernede alt stivelse fra ham som anbefalet. og gik i gang med at undersøge ems. og fandt ud af at hesten skal være fastende. jeg fik anden dyrlæge på og han havde ikke ems.

jeg skiftede på det tidspunkt væk fra havens green vet mysli + sorthavre til naturmysli og ingen havre. stadig samme mængde grovfoder fra samme slet og samme mark

jeg kan så ud fra billederne se at han siden stille og roligt er blev tyndere og tyndere. frem til nu hvor han ikke er pæn.

så nu har jeg sammen med min foderkonsulent aftalt at gå tilbage på den plan jeg havde dengang hvor han var pæn. dog med lidt højre mængde , pga hans huld

da der ikke er nogen forhandler af havens tæt på mig, osse grunden til at jeg dengang skiftede, men en kollega viste mig siden, pferdfutter.

så nu har jeg bestilt havens green vet mysli hjem og skal ud til den lokale bondemand i morgen og afhente sort havre.

så må jeg stille og roligt skifte ham tilbage på det, og se om det ikke løser problemet.

 

nogen af jer der har erfaring med havens foder ? kan ikke læse så mange erfaringer på det. i følge min foderdame var det nemt at afstemme i foderprogrammet.

 


Lifewave er fantastik :D

1
0
Svar på denne tråd
 
 Equsana
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 08:15

jlouise: Som skrevet er jeg ikke selv videre begejstret for Equsana, da min hest også reagerede på det, den gang hun fik vitaminer derfra.
Jeg har ikke forsøgt med Health Fibre, men den skulle efter sigende ikke indeholde de ting som hestene reagerer på - men jeg ved det ikke, eftersom jeg ikke har prøvet.

 

Var også kun et forslag og ikke en lov ;)


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar :d
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 09:05

jeanette :D tak for forslaget :D

jeg tør bare ikke prøve for de 4 gange jeg har prøvet forskellige equisana, har min hest stået med de vildeste knopper, som har været længe om at forsvinde.

men det lyder da positivt at der ikke er skulle være noget de reagere på i dem:D

foder er en ren jungel, specielt når man har en så sart hest som min.

jeg ville allerhelst bruge et rent vitamintilskud, men dette fungere ikke til min hest. han bliver mat, mangler energi og bare generalt kedelig at se på, fik muk ovs. jeg har prøvet salvamin både grøn og deres røde, pavo, racing, equisana og den gamle travo. intet virkede.

og så er jeg jo fortaler for fiberpiller men han bliver varm af dem. så kan desværre ikke kende min ellers rolige hest , når han får dem, har årøvet flere gange. har ellers brugt dem til alle mine andre heste gennem tiden, uden den uheldige bivirkning

jeg har kun oplevet en anden hest reagere på dem, nemlig min venindes gamle hest. han var osse rolig af natur men da han fik fiberpiller, blev han et energimonster.

 

jeg har ved mine andre heste, altid selv lagt foderplan ved brug af sundhest, de sidste knap 12 år.

min nuværende hest, trives bare ikke ved de planer der blev lagt, med forskellige produkter, selvom alt stemte i programmet. derfor kontaktede jeg en prof.

hun har virkelig fået sin sag for med den her hest. han reagere bare ikke som normalt.

 

nu håber jeg hans gamle foderpaln virker :D så jeg kan få min pæne runde hest tilbage :D

 


Lifewave er fantastik :D

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider