Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Alt for tyk!
Forfatter: 
Dato:  16-07-2014 00:24

Hej alle,

 

Jeg er ny her på HN, men oprettede en bruger, for at spørge jer til råds, om en islænder jeg har lånt.

Han er 10 år gammel og har stået hos mig i 2 år indtil her i foråret, hvor han kom tilbage til sin oprindelige ejer. For en uge siden så jeg ham igen og blev dybt chokeret. Han har en mankam som er stenhård og dobbelt så stor som sidst jeg så ham. Udover det er han trumlefed, og har fedt lagret overalt på hele kroppen. Vil sige han har taget omkring 150 kg på.

 

Nu har jeg taget ham hjem til mig, hvor han står sammen med min hoppe. Jeg vil gerne høre jeres råd om sikkert vægttab for sådan en islænder.

 

På forhånd tak!

 

ps. Det er ham på billederne..

Billede

 

Billede

 

Billede

 


CLS

0
0
Svar på denne tråd
 
 hold da op
Forfatter: 
Dato:  16-07-2014 01:21

Pyha. Ja, græs er jo helt bandlyst, men det er du nok selv klar over.

Jeg ville henvende mig til Jórun fra Hippolyt eller Brogaarden og få en korrekt plan til hesten.

 

Du skal i hvert fald have fat i noget groft hø, med analyse og meget lav sukkerpct. (max. 6%).

 

Det er jo hamrende farligt at have den overvægt, men også at tabe det for hurtigt, så det udskiller sig i leveren.

 

Held og lykke med projektet, godt du tager over.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Mit projekt
Forfatter: 
Dato:  16-07-2014 08:16

Min pony, ikke ishest, røg på skrump sidste år i august

Jeg måtte flytte hesten !

hun havde kæmpe nakkekam hård kæmpe lår og en rigtig sofa at sidde på der kunne stå vand på ryggen af hende.

1. den røg på spåner

2. Kontaktede en hippolyt konsulent angående equigard, og foderplan.

3. Købte småhullede hønette målte høet op og blandede det med halm.

4. købte mundkurv greenguard, er den mest humane af mundkurve.

5. Motionerede hver dag, men var meget opmærksom på hestens humør og energiniveau.

6. Købte lobs som godbidder.

7. Eftersom jeg ikke er selv i stalden. Lavede jeg en seddel til boks døren. Ingen godbidder af nogen slags. Hverken æbler eller gulerødder, brød. Intet. De få godbidder hun må få vil jeg give hende. Det er mig der jager med hende, og mig der er bussemand hele tiden.

Det fungerede rigtig godt. Men vær opmærksom på stress på hesten. Min blev forkølet en måned efter. Og fik pencilin kur 1 uge. Så måtte pakke hende ind i dækken, allerede fra september. Hun frøs tilsyneladende. Og jeg var ikke klar over eller havde ikke tænkt over at spåner er koldere en halm, selv om hun havde god bund. Der kan være mange ting der spillede ind. Det var jo en skArp kur. I år er vi mere opmærksomme. Efter flere flytninger af hende som også er stressende. Men nogen gange er man nødt til det. Når man tror man betaler for det man aftaler. I forhold til skånefold og aftaler om af og på med mundkurven. Og at man kan acceptere at man ikke propper i andres heste af godbidder. Og igen at der er skånefolden det sted man har hesten. Jeg er selv dybt chokeret over stadigvæk at andre folk tør eksperimentere med min hests helbred. Har to gange inden for dette år måtte måttet flytte, fordi andre var bedre vidende, det er super at være bedrevidende, min hest tager bare på hver gang andre har tænkt og gjort noget ved hende, uden min accept. Man må gerne fortælle mig hvor forkert jeg er på den. Man skal bare ikke rykke rundt på hende på folde og putte mere mad i hende end jeg siger. Jeg har jo lagt en foderplan. Og oplyst hvordan jeg vil have det. Bum.

nu er nakkekammen væsentlig mindre man kan lige ane hendes ribben. Lårene er der stadig men også mindre.

Essensen af det hele er motion og hele tiden og tyggetidsbeskæftigelse. At hesten er glad og ikke står fuldstændig alene på en jordfold. Alt stresser hesten. Og kan gøre tingene meget værre. Min livline har været mundkurven. Hun kunne komme med nogen af de andre ud på lidt græs. Når der ingen græs var. Havde jeg stadig ro i kroppen. For det var ikke hende der spiste jord. Det kunne ikke komme med igennem mundkurven. Og hun kunne fint spise halmen fra foderautomaten.

det var min historie. Det er stadig et projekt. Og er ved at overveje andet billigere foder til vinter. Om jeg tør lave om på gode resultater fra hippolyt ved jeg ikke endnu. Vi er stadig i overvejelserne.

Held og lykke med dit projekt.



"En vane har lange rødder."

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-07-2014 13:38

Uha du er godt nok nødt til at gøre noget alvorligt ved den overvægt inden det måske udvikler sig til forfangenhed og det kan komme pludseligt når den er så fed. Jeg har selv en islænder på kur, den skulle tabe sig ca. 40 kilo, den har nu tabt sig 35 kg på 2 mdr. Slankekuren blev iværksat af min dyrlæge, min hest måtte på lille nedbidt fold, 4 kg hø (fra sidste år) 600 gr. Alfa omega ( lucerne) 200 gr. Alpen grun mash, 1 kg. gulerødder, vitaminer og mineraler, deruderover lidt tidsler og brændenæller på folden, mine 2 islændere er på stald om natten da min anden islænder ikke kan holde huld på så lidt mad og derfor kan fodres ekstra i boksen, jeg fordeler den samlede fodermængde på 4 måltider. Min dyrlæge sagde at et vægttab på 5-6 kg. om ugen var iorden da vægttabet ikke må gå for stærkt (for ikke at få fedtlever) det har de sidste uger været svært at holde humøret oppe på mine heste især den der overhovedet ikke er for tyk, har nu fået grønt lys til at sætte dem på et lille stykke græs, der er blevet slået ned i gang om i ugen i den tid der er gået indtil nu og hvor er de glade og tilpasse med at få lov at komme på græs, min må ikke tage på så kontrol med vægtmålebånd hver 3.dag

Det er en hård og svær proces for både hest og ejer så jeg ønsker dig alt mulig held og lykke og håber din hest kan holde humøret og ikke stresser over kuren

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jvfr dyrlægen....
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 20:52

På råd jvfr dyrlægen, der hele tiden har fulgt min ene ishest, fordi han fik sukkersyge og blev forfangen i foråret ( uden græs) har han tabt 80 kilo på 2 mdr. Han får 4 kilo hø afvejet pr dag -i starten fordelt på 5 måltider - men nu kun på 3-4 fordi jeg ikke kan blive ved at køre på gården 5 gange i døgnet. han står i spåneboks om natten, mest fordi han så ikke også spiser de andre hø - og fordi han får medicin i sit foder.

 

Han bliver nu fodret med eguigard fra Hippolyt og får salvimin som vitamintilskud, da Hippolyts foder ikke dækker ham ind i de mængder han må få - lidt rodepiller og som tilskud får han gastrogard fra Hippolyt, hvilket virker rigtigt godt. I starten fik han en masse magnesium - det skal han måske han igen.

 

Men fordel høet i finmaskede hønet - så bliver tyggetiden længere. Min hest går med mine andre 2 heste om dagen - dog ikke på græs. Af hensyn til alles trivsel og sociale mulighed har jeg fravalgt græs denne sommer, men fodrer alle tre - for de var alle ved at blive smådepressive en overgang fordi manglede hinanden andet end over et hegn. Alle trives godt og er glade trods situationen.

 


Hilsen May-Britt Neumann.

 

Kurser i Reikihealing, Snakke med Dyr, Workshops, healing og kanalisering på Sjælland og øerne...

 

http://bagsvaerd-dyreklinik.dk/

http://www.dyreneswebshop.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 God effekt
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 23:45

Jeg har haft rigtig god effekt med Equigard kombineret med Glucogard.

De kan selvfølgelig ikke gøre underværker alene, og man skal også tænke på græsset og hø.

Det er en dyr omgang, men den virkede glimrende for mig Han får stadig Equigard, men ikke Glucogard pt, fordi han har tabt alt hvad han skulle, og faktisk liiige en anelse mere. Men vil helt sikkert give ham det igen når jeg lukker ham ud på vintergræsset.
Han står pt på nedbidt jord/grus fold og får ca 5 kg hø dagligt nogle gange lidt mere.


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heldigvis
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 00:07

har jeg ikke selv haft det problem.

men en fjordbolle (og pænt sagt så var hun en bolle..) som mine stod sammen med, var tykkere end din. det var helt vildt. første gang jeg så hende blev jeg faktisk mundlam, fordi der kom sådan en mega tyk tønde rullende hen imod mig.

 

jeg fandt så ud af at ejeren af stalden, og hesten, ville være god ved hans hest + de to andre (det var inden jeg fik hest opstaldet der) tog en stor murerspand, fyldte den med valset havre, og så fordelte han den imellem de tre heste (eller rettere et føl og to hopper). desværre blev de ikke bundet i den store boks, så fjorddamen tog det hele

 

da jeg så fik mit føl ind, blev der hurtigt sat en stopper for det.

Nul havre - ingen af hestene lavede noget som helst.

de fik så godt nok wrap til aften, og de gik på græs ca 5 timer om dagen

Fjordhesten, abelone, tabte i løbet af 1 års tid, over 150 kg. og blev faktisk en pæn dame (hun var altså en fin fjordhest som har en stambogsført søn)

 

hun tabte sig faktisk lidt ekstra senere



0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har seks gange
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 07:50

slanket nyankomne, opstaldede heste med en tilsvarende overvægt:
* fire store ponyer med en vægt på 600-620 kg, normalvægt 450 kg
* stor tinker med en vægt på 750- 800 kg, normalvægt 500-520 kg
* varmblod med en vægt på knap 700 kg, normalvægt 550 kg.

ALLE gangene har vi brugt samme opskrift, som er noget billigere end det de andre foreslår:

1. halm eller frøgræs ad libitum i kasse på folden, vi har frøgræs af god hygiejnisk kvalitet, men een gang var der for meget energi i det og jeg måtte bytte det ud med noget andet.
2. Roepiller 1 kg tørvægt
3. Sojaskrå efter størrelse men ca. 300-600 gram
4. Regulator Complete i 1,5 gang anbefalet mængde, nogengange dobbelt op de første 6 uger (afh af hvilken fodring de kom fra)
5. Nogengange lucerne, hvis kun halm, så mindst 1 kg
6. AFMÅLT tør wrap, de fedeste/forfangne fik det faktisk ikke den første måned...og ellers 3-4-5 kg.....hvis wrap, så generelt minus lucerne
7. salt og magnesium

De smider en 60 kg første måned og de 30-40 kg er vand, så der er ingen risiko for fedtlever:
Det har været HELT uproblematisk.....
God fornøjelse.


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Eva
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 08:58

vi klarer også slankekure her uden alt det fine dyre fra Hippolyt. Folk må selvfølgelig gøre hvad de vil .

 

Man skal virkelig kende sin græsmark/nedbidte mark og sit hø/frøgræs/wrap.

 

Vi har høautomater, så vi er forkælede med at kan give rigtig mange små måltider pr dag. Og der er en del gratis motion i systemmet.

 

De skal være dækket med protein, hverken over eller underforsynede og man skal kende kalorierne på høet. Halm eller endnu bedre grene og bark er et godt supplement for at de har noget at tygge i.

 

Vi plejer at kunne få dem til at tabe sig til en rimelig normalvægt på en 4-6 mdr.

 

Jeg har måtte sande med mange år som foderkonsulent at det ikke er alle steder og alle ejere der kan finde ud af at slanke en hest, selv med en foderplan i hånden.

 


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april

0
0
Svar på denne tråd
 
 slankekur
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 19:52

når vi skal slanke vores ismuler kommer de på en meget nedbidt fold. de får hvedeklidsgrød

hvedeklid

foderkalk

mineraler i pulver

bukkehornsfrø

æbleeddike cider

 

bukke horns frøene sætter forbrændingen op og er også godt til mennesker der vil tabe sig. jeg har set mange fede heste blive rigtig pæne på den kur og det har gået forholdsvis hurtig kombineret med motion.


Hilsen Maria

 

***Frk-Maluie***

 

Gør livet til en fest,

rid islandsk hest.

 

I regn, slud, sne og blæst, har vi det alle bedst på en Islandsk hest!

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider