Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Har hun EMS?
Forfatter: 
Dato:  27-11-2013 11:09

Hej med jer.

 

Her spørger en moden pige om gode råd.

 

Kender i det at man går og fornemmer at der et eller andet som ikke heeelt er som det skal være. Sådan har jeg haft det med min fjord hoppe i et par år..

Først lige vores historie:

 

Fik hende for 2,5 år siden,er pt. 12 år, var super slank/flot, synes dog hun havde for meget pels, til det var sommer, men gik udfra det var vitaminer mv.og synes det blev bedre, var i fol, hvilket jeg ikke var klar over, fik føl April 12, fik afvide at sådan en hoppe kan tåle alt det græs den vil, når den har føl ved siden...men hun fik tynd mave, var self. godt i huld, meen synes det var til den gode side. Så da føllet blev vendt fra kom hun ned i huld, synes dog det var lidt af en kamp..fik Rocky og hø.

 

Så begyndte hun at vise andre sider, hun blev hys! hun passer fint på dianosen hvinsk, synes jeg, har talt med dyrlægen om at skulle lægge dråber af olie op i hende, skulle være en ny, billigere metode og mindre "indgreb".

 

Hun tåler ikke ret godt græs i ret store mængder og reagere med tynd mave bare ved fold skifte på "samme" græs stykke, så meget følsom i maven.

Hun drikker meget vand gerne ca. 40-50 Liter på de 12 Bokstimer, bruger sin saltsten fornuftig.

Er pt ok i huld, men tager hurtigt på hvis hun får lov.

Synes hun har noget fedtkam, og blev lidt tøndeformet efter føllet, sadlen glider frem,var det ikke inden...

Er meget mad fokuseret, altid sulten...

Hæver i bagkoder ved for meget halm.

synes altid hun har haft noget sort skæl/smus i pelsen mest under halsen.

 

Har været øm i hendes brystmuskler, og med min massøren har vi set sadlen som synder,da den begyndte at glide frem... er ikke glad for at galopere med rytter, men synes hun gør det fint på fold, der er ingen ømheder eller andet at se...har fin energi generelt...men har bare altid set lidt sur :-(

 

Har tidligere løftet sine forben højt, når vi skulle trave også uden sadel, men stopper med det når man driver lidt frem...men det må da være ømhed tænker jeg??, synes dog ikke hun gør det mere...

 

går uden dække og sko

 

 

 

Dyrlæge og smed, siger ok til hende når de tilser hende..

 

Jeg tænker bare!! har hun ligget på vippen de 2,5 år jeg har haft hende og kan jeg evt. gør noget andet..

 

 

jeg gik over på horselux easy i år,¨netop for at undgå for meget tivelse og sukker. det år fint, men hendes mave er en lille smule løsere end den plejer, synes jeg, dog ingen løs mave...men er åbenbart meget følsom i hendes system..

 

det var mine tanker, lidt rodet måske men hvad tænker i?

 

På forhånd tak :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tanker om EMS
Forfatter: 
Dato:  27-11-2013 11:40

Hej,

 

Det er svært det der med at vurdere mange faktorer og finde ind til kernen :-)

 

Jeg har bidt mærke i to ting, du skriver. Først det med det sene pelsskifte det første år. Dernæst hvor meget hun drikker. Disse to symptomer kunne pege i retning af Cushings. Prøv at se et andet sted i dette forum - der er en tråd om Cushings, og om at det lige nu er billigt at få hesten testet. Testresultaterne kan diskuteres, som du også kan se i tråden, men det kunne da være en mulighed for dig.

 

Fedtkam kan være et af tegnene på EMS, så for en sikkerheds skyld kan du lige så godt behandle hende som en EMS-hest.

 

Det lyder som en dame, der er meget nøjsom (som den slags oftest er), så hvis jeg var dig, ville jeg vælge at fodre på stråfoder af andet slæt (og med lidt løs mave gerne tørt hø, hvis kvaliteten er god) og så et vitamin-mineraltilskud uden kalorier, hvis hun vil æde det. Der findes mange slags at vælge imellem. De kan evt. blandes op i opblødte roepiller eller lidt lucerne, hvis de ikke glider ned uden hjælp.

 

Masser af motion er under alle omstændigheder godt.

 

Det var umiddelbart mit input til dig. Håber det kan hjælpe dig lidt i forvirringen :-)

 

Held og lykke med damen!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 altid svært at svare
Forfatter: 
Dato:  27-11-2013 12:18

Uha det er altid svært at forsøge at svare, men jeg vil da gerne gøre et lille unseligt forsøg.

 

om din har ems eller ej så er det en god ide at sætte fokus på foder, og fodre efter en ems venlig foderplan. du er velkommen til at se på min hjemmeside der er en artikel om ems http://www.cfab.dk

 

ang. vinskhed så er det min erfaring at "gamle hopper" både hvis de har fået føl for flere år siden men også hopper der ikke har være ifol godt kan udvikle lidt adfærd som vinskhed - det plejer jeg at tage med urter - det er rimeligt billigt hvis du får den korrekte blanding og ikke køber et eller andet dyrt færdigt produkt.

 

så alt i alt kan din hoppe jo sagtens have lidt af hvert og en begyndene ems og lidt vinskhed oven i kan som sagtens give lidt irretation og derved måske lidt mindre lyst til gallop.

 

men som skrevet er det jo altid svært at give råd ud fra et indlæg, når man ikke selv har hesten mellem hænderne.

 

jette


 

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

 

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

 

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Highhat
Forfatter: 
Dato:  27-11-2013 12:20

Hvis du har lyst kan du se min video og måske ha det med i overvejelserne

 

http://youtu.be/X1t65zYKIz0

2
0
Svar på denne tråd
 
 At lytte
Forfatter: 
Dato:  27-11-2013 13:10

Først tak for jeres gode forsøg og er ved at skrive til dyrlægen om at få taget den blodprøve, så kan man da udelukke noget tænker jeg og pt. skulle det jo være billigt, så hvorfor ikke..

 

Og Wunder, årh en god lille video, ja det at lytte er jo det vigtigste og også derfor jeg prøvede HN af, den dér fornemmelse....bliver jo ved med at være der....så nu må vi se, hvor vi ender..

 

men har tænkt at skifte til ren vit/min + hø, så kan jeg jo ikke skære ret meget mere ind til benet...

 

tak for jeres tid til at svarer :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 EMS eller ej
Forfatter: 
Dato:  27-11-2013 13:23

Jeg synes også at det kunne lyde som Cushings netop grundet øget væskeindtag og dårlig pelstab/sætning. Fedtkamme går også fikt hånd i hånd med Cushings, her forekommer det nemlig også, ligesom EMS.

 

Så mit bud ville umiddelbart være Cushings hvis der er noget :)

 

Som der også allerede er nævnt, kan man få dem testet billigt nu, så det er da en mulighed :)

Min egen har EMS - eller det vil sige, at han ikke er testet, for jeg synes at hans tegn er så tydelige, at det ikke er nødvendigt, medmindre han skal medicineres.

 

Men selvfølgelig tager jeg jo så mine forholdsregler, i forhold til hans fodring :)Og selv hvis hesten ikke har EMS eller Cushings er det jo ikke dumt at forebygge ved ikke at give for meget sukker og stivelse :)


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 Facebook gruppe
Forfatter: 
Dato:  28-11-2013 11:44
Hej Lene,
Hvis du er på Facebook er der en gruppe om EMS og Cushing.
Der er der flere med masser af viden og erfaring i begge dele.
:-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 jjjjjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  01-12-2013 22:45

Ang. billig blodprøve pt...hvad går det ud på?


Kærlig hilsen

Charlotte Bursche

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billig blodprøve
Forfatter: 
Dato:  02-12-2013 09:34

Charlotte: Den billige blodprøve tester ikke EMS, kun Cushings og det er 2 forskellige ting :)

Men det går ud på at laboratorierne kører en kampange, hvor de dækker laboratorieudgifterne, så man kun selv skal betale for at få dyrlægen ud og lave en blodprøve :)

 

Jeg snakkede lige med min egen dyrlæge om det her i morges :)

Kampangen kører indtil næste år engang, kan ikke huske om det er april det slutter? :)


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider