Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvilken slags halm bruger du?
Forfatter: 
Dato:  10-04-2013 18:40

Kunne godt tænke mig at høre hvilken slags halm du bruger, hvede, byg osv?

 

Jeg går tilbage til halm igen efter 2 år på træpiller men er lidt i tvivl om hvilken slags halm jeg skal bruge.

Hvilken slags halm er lysest og er der nogle der suger bedre end andre slags?

 

Mvh

Sandra C


Rideveninde søges & FULDopstaldning tilbydes

Ryttervant 6 års allround trakhenerhoppe e.Chopin m. Chopstik til farfar.

Hjem før pris el. Udlånes

- Forsvunden pony efterlyses-

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vår byg halm
Forfatter: 
Dato:  10-04-2013 20:17

Hej. jeg bruger vår byg halm, godt halm der suger godt og nok det bedste til hestens mave hvis de skal have halm,:) Mvh Jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Velkommen i klubben
Forfatter: 
Dato:  10-04-2013 20:19

jeg er også gået tilbage til halm,

 

Byghalm er det bedste, især vårbyghalm, gyldent og duftende.

Her æder hypperne det med velbehag.

 

Vinter byg halm kan også bruges uden problemer.

Hvedehalm og havrehalm, suger ikke så godt, men kan bruges som en nødløsning.

 




IMC


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halm strøelse
Forfatter: 
Dato:  10-04-2013 22:03

Bruger helst byg da det suger bedst, på en tyk tør bund kan jeg godt finde på at bruge hvede da det er super let at strø op, men kun en periode og så byg igen, skifter lidt når bunden er bygget.

 

havre er elendigt, rug har jeg ikke prøvet, raps er super når det er kvast, men elendigt inden.


 

Beklager taste og stavefejl

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges, 1, 2, 3 og 4 års drenge

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 til boksen
Forfatter: 
Dato:  11-04-2013 16:24

Til bund ville jeg altid bruge rapshalm, elsker det til bund. Det behæver ikke snittes (easy strø), fjedrer.

 

Til spisen ville jeg give grønhalm.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-04-2013 09:06

vi har før stået på spåner, men skiftede også til halm igen i vinters af flere årsager.

 

Jeg bruger hvede halm, det er billigere, lettere at få fat i, og er nemt at stå op.

 

i den kolde periode står de på dybstrøelse, da døren altid står åben ind til stald, og der var altid tørt.

 

nu hvor der ikke er frost mere er boksene muget i bund, og der tages klatter hver dag i stedet, og der er ingen problemer, ingen våde bokse eller noget.


 

 

Lækker stor 3 års irish cob vallak på 3 år og 157 cm sælges.

Skriv privat for mere info, sælges billigt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi bruger vårbyg...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2013 11:10

... det er lettest (og dermed billigst) at få fat på hvor vi bor.

Det er nok det mest lyse, og hvis man får fat i noget som ikke har fået vand mellem høst og presning, så er det helt gyldentgult.

 

Desværre så suger den flotte gyldentgule halm stort set ingenting.

Det allerbedste strøhalm er det, som har fået vand (og er tørret igen, naturligvis) mellem høst og presning. Det bliver mere gråt at se på, men det er også mere porøst med småhuller i strået, og det suger væsentligt bedre.

 

Halm suger nemlig KUN i "enderne", ikke midt på strået. Det vil sige, at jo kortere stråene er og/eller jo flere huller der er i dem, jo bedre suger de :)

 

Hvis du vil have gyldentgult halm, så vil jeg råde dig til at få det snittet. Det er ganske vist ikke så let at flytte rundt med, fordi det smuldrer fra hinanden - men stråene er jo helt korte, så det suger godt.

 

Vi har tidligere strøet med snittet hvedehalm, og det var uden tvivl det, der sugede bedst og gav det bedste indeklima.

Det er bare ret dyrt og besværligt at få fat på, hvor vi bor.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 snittet halm
Forfatter: 
Dato:  12-04-2013 11:10

Vi bruger snittet halm her. Gerne hvede eller rug da det suger bedst. De får vårbyg de kan spise ved siden af samt masser af hø og wrap.


Opstaldning kan tilbydes for 1-2 heste/ponyer om vinteren. Helst vallak/hingste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskelligt
Forfatter: 
Dato:  12-04-2013 17:53

Vi bruger helst vårbyghalm . Dels ser det dejligt lyst og lækkert ud, dels spiser de helst af det og så suger det også godt .

Enkelte her står på enten spåner eller træpiller og de får også en smule vårbyghalm at tygge i foruden deres wrap og hø .


Stald Graven

 

Opstaldning tilbydes på privat gård .

 

Løsdrift ledig . Plads til ca 4 heste/ponyer. Togvogn med tilhørende folde .

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vårbyg
Forfatter: 
Dato:  12-04-2013 18:01

Jeg bruger vårbyg. Det suger godt og er bedst egnet til foderhalm.

 

Kan jeg ikke skaffe vårbyg, bruger jeg vinterbyg.

 

Hvedehalm vil jeg ikke bruge. Det suger elendigt og der er større risiko for, at det pakker sig i maven på hesten, så den får halmkolik.

 

Havrehalm har jeg aldrig prøvet. Men mig bekendt er byghalm det bedst egnede til hestehold.


Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bunden
Forfatter: 
Dato:  12-04-2013 21:39

her bruges der også helst vårbyg, eller bare helst byg, nu henter vi det gratis ved naboen, har knap brugt en bigballe i år så er ikke storforbruger.

 

snittet halm ville jeg gerne bruge nu hvor jeg ikke længere har en astma hest, men det er ikke til at få herude til små penge, så så hentes der hos naboen istedet.

 

en af mine står dog på træpiller/spåner da han ikke tåler at stå på halm = sure stråler og stor halmvom.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

Wrap fra 2 slet 2012 sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 300 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi bruger
Forfatter: 
Dato:  14-04-2013 11:23

hvedehalm.

 

Et enkelt år har vi forsøgt med byghalm, da det bare ser meget mere tiltalende ud med den flotte gule farve og den bløde (og glatte) struktur.... Men ak oh ve.... Sugeevnen var helt hen i vejret og da vi har nogle enkelte bokssvin, var der over natten fuldstændig klistret og vådt i deres bokse :-(

 

Samtidig oplever jeg det som meget sværere at arbejde med... Der skal bruges flere kræfter på at få det strøet ud/rystet løs, i forhold til hvedehalm.

Vi bruger minibigballer, så jeg ved ikke om det vil være nemmere at stø byghalmen ud, hvis det er i små baller.

 

Eftersom halmen udelukkende bruges som strøelse, så er det sådan set underordnet om de finder det appetitvækkende eller ej....

Og ja, jeg er klar over at hestene ind imellem napper en tot halm fra den nystrøede bund, men de har rigeligt med wrap, så det er ikke meningen at de skal leve af halmen.... Det er jo så ikke ensbetydende med at de ikke MÅ spise af det, hvis de føler lyst/behov for det.



Zamangah

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider