Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 sort havre???
Forfatter: 
Dato:  29-12-2005 23:35
Jeg blev lige inspireret af en anden tråd, ang. sort havre.
I tråden læste jeg, at vedkommendes hest blev fodret med alm. havre og sort havre.
Men så slog det mig? HVad pokker er forskellen på de to?
Og behøver heste ikke have andet end det?
Er sort havre så rig på alskens vitaminer og mineraler at den ikke skal have andet?
Eller er det blot(endnu) en fejlfodring?

Grunden til at jeg spørger er ikke, fordi jeg ønsker at genere andre, men jeg har aldrig brugt sort havre, og jeg aner nærmest ikke hvad det er.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Har ladet mig fortælle
Forfatter: 
Dato:  29-12-2005 23:57

At der er mindre stivelse, mere olie og flere vitaminer og mineraler i sort havre.


Men ingen har forsøgt at bilde mig ind at man ikke skal give andet. Jeg har forstået at man erstatter alm havre med sort havre, og ikke får de der havretossede heste ud af det.


Men jeg skal ikke kunne sige om det passer.


Jeg forsøgte at skifte min plag over fra fuldfoder, til tilskudsfoder og sort havre, men det ville han ikke æde, så vi er skiftet tilbage igen.


Jack guffer det fint, men han æder nu også alt. Om han er blevet havretosset af det, ved jeg ikke endnu, har ikke lige redet så meget siden jeg indførte sort havre.



Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sort/hvid
Forfatter: 
Dato:  29-12-2005 23:59

der er to forskelle på sort og hvid havre.


Den første er naturligvis farven - den sorte er sort/mårk brun


2. Ja nu kan jeg ikke engang huske hvad det er der findes mere i på den sorte end den hvide... Og jeg bruger endda selv den sorte... UPSER. Det er ski gået i glemmebogen efter jeg skiftede


Paints er bedst i Quarter forklædning
Breeding stocks for life
Elsket eller hadet, intet midt i mellem




0
0
Svar på denne tråd
 
 OK...
Forfatter: 
Dato:  30-12-2005 00:09
Så man kan ikke nøjes med at fodre udelukkende med de to slags havre?

Jackpot, jeg har også forstået det som dig, men jeg undrer mig så over, hvorfor man fodrer med begge slags?
Men det kan du selvfølgelig ikke svare mig på.

Jaja stute, hvorfor også huske på noget man ikke bruger?
0
0
Svar på denne tråd
 
 nej det
Forfatter: 
Dato:  30-12-2005 00:48

Niksen det kan jeg ikke svare på.


Men hvid havre giver en vis tænding hos nogle heste, som sort havre ikke skulle gi.


Ren hvid havre giver måske for meget tænding, og ingen hvid havre for lidt tænding, og så kunne en kombination vel være fornuftigt, sammen med mineraler og vitaminer vel og mærke (og hø).



Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jackpot
Forfatter: 
Dato:  30-12-2005 00:51
Tja det lyder da ikke så tosset.

Den forklaring godtager jeg


0
0
Svar på denne tråd
 
 smi...
Forfatter: 
Dato:  30-12-2005 01:00


Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-12-2005 11:10

Hej,


Bruger selv sort havre i stalden og har stor succes med det ved de heste som er lidt "varme" i hovederne.


Umiddelbart kan man fodre med mindre potioner af sort havre pga. høj olieindhold osv. dessuden skulle det være lettere omsætteligt for hesten end hvid havre og derfor får de bedre udnyttelse af havren i stedet for det bare fiser i hovedet af dem.


Men at man ikke skal fodre med tilskud ved siden af passer altså ikke og det skal være tilskud som ved hvid havre.


Hilsen

Lina

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-12-2005 11:10

Hej,


Bruger selv sort havre i stalden og har stor succes med det ved de heste som er lidt "varme" i hovederne.


Umiddelbart kan man fodre med mindre potioner af sort havre pga. høj olieindhold osv. dessuden skulle det være lettere omsætteligt for hesten end hvid havre og derfor får de bedre udnyttelse af havren i stedet for det bare fiser i hovedet af dem.


Men at man ikke skal fodre med tilskud ved siden af passer altså ikke og det skal være tilskud som ved hvid havre.


Hilsen

Lina

0
0
Svar på denne tråd
 
 men er det så ikke også dyrere...
Forfatter: 
Dato:  30-12-2005 18:49

hejsa,


Ja som overskriften siger: Er sort havre så ikke dyrere end hvid havre?


Og hvor kan man mon købe det?


For det lyder da meget interessant!


mvh. Maria


Med venlig hilsen Maria
0
0
Svar på denne tråd
 
 det var min tråd du læste
Forfatter: 
Dato:  30-12-2005 19:12
sort havre må hesten kun få en håndfuld af fordi der er extra olie vitaminer og mineraler i...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Sort Havre
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 13:21

Energiindholdet er stort set det samme,sort havre har et lidt højre protein og lysinindhold og lidt større træstofindhold,lidt lavere stivelsesindhold og lidt højere olieindhold og en anden sammensætning af fedtsyrer.


jeg ville ikke kun foder med havre hverken med den sorte eller den alm.


Skulle der være nogen der ville købe sort havre har jeg sort havre tilsalg.


(y) ;-) KILDETOFTENS HESTEPENSION (y) ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 sort havre
Forfatter: 
Dato:  09-08-2006 14:45
Vi har for første gang dyrket sort havre. Halvdelen blev høstet igår. Vi skal have lavet en analyse af havren. Så det bliver spændende at se hvor stor en forskel der er på sort og alm. havre. Jeg kan også skrive, at vi har for meget havre i forhold til det vi skal bruge, så skulle nogen være interesseret. Bor ikke så langt fra Hjørring, Nordjylland
0
0
Svar på denne tråd
 
 Pris...
Forfatter: 
Dato:  09-08-2006 18:48
Må vi hører???

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen forskel
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 11:42
Har også prøvet det, da det skulle være så godt, men kunne ingen forskel mærke, hverken i tænding eller i mængden der skulle til for at holde samme huld. Så jeg skiftede tilbage, da det var noget dyrere.
0
0
Svar på denne tråd
 
 skal til at bruge
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 10:26

Jeg skal til at bruge sort havre, når der er høstet. for alm. havre giver jeg 1kr. kiloet - den sorte kommer til at koste 1,25 kr. pr. kilo.


Selvfølgelig skal hesten have tilskud med havren, jeg fodre med Spillers OAT Balance - en fibermix uden havre - de får 1/2 havre og 1/2 fibermix.




Med venlig hilsen

Anita Andersen

og

Alle hypperne. !

se mit smukke DSP hingsteføl på min side!!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 julemanden
Forfatter: 
Dato:  13-08-2006 23:42
Miniheste: hvorfor må hesten kun få en håndfuld sorthavre? det har jeg da aldrig hørt før?
0
0
Svar på denne tråd
 
 julemanden
Forfatter: 
Dato:  13-08-2006 23:42
Miniheste: hvorfor må hesten kun få en håndfuld sorthavre? det har jeg da aldrig hørt før?
0
0
Svar på denne tråd
 
 sort havre - rent foder !
Forfatter: 
Dato:  07-03-2009 21:52

Hej

Vi avler selv sort havre til vores heste, og har med stor held fodret mned det i flere sæsoner.

Vi tilsætter selv vitamin og mineraltilskud og giver godt hø eller wrap sammen med foderet.

Hestene trives, har sund mave og er rolige og fornuftige at arbejde med.


Jeg har lige været på hest og rytter i Herning - og blev helt forvirret over alle de mange forskellige slags færdigforder man kan få... Jeg holder fast i min sorte havre :)


Mvh

Vita


Kærlig hilsen
Stutteri Hjortholm
Avl af Irish Cob / Tinker.

Her bor hingstene Clononeen Wren Boy og Hjortholms Boycey

0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  08-03-2009 08:27

sort havre er rigere på bla. protein - der er mere protein i end alm hvis havre- dernæst er olie indholdet lidt større bl.a. Stivelsesindholdet er en smule lavere - og man kan dermed bruge mere af det end af den hvide, men kan faktisk alligevel holde sig i et lavere forbrug.




www.nikon-pics4u.webs.com

www.123hjemmeside.dk/qantico



Traktordæk søges til hø på fold gerne leveret hvis du står og skal af med dine.

0
0
Svar på denne tråd
 
 sort havre
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 23:19

Kan man godt udelukkende fodre på sort havre, wrap og vitamin-mineral tilskud?

For så vil det da løse mine problemer, haha. Står nemlig med en 6 årig sportspony (halv araber, halv Welsh). han er i let arbejde. Ville han kunne klare sig på det? det skal lige siges at han normalt holder et lidt for godt huld og han er MEGET let antændelig, hehe. Men hvordan er det med stivelse og sukker osv. i den sorte havre?


- En rigtig hest er en barbiehest d;






0
0
Svar på denne tråd
 
 Sort havre
Forfatter: 
Dato:  14-07-2009 10:26

Sort havre
Sort havre har en sort skal og kerne. Sort havre har i de senere år fået en lille opblomstring i dyrkningen, da den anses for meget velegnet til hestefoder pga. lidt højere foderværdi, og et lidt højere indhold af fordøjeligt råprotein og calcium.
Til fodring af heste anbefales, at sort havre blandes med almindelig havre i forbindelse med hestefodring.

Sort havre er en art der fra gammel tid anvendtes til fodring af heste. I de senere år har den igen vundet indpas på grund af sit høje fedt- og energi indhold i forhold til alm. havre. Jeg kan se, at indkøbsprisen på sort havre ligger ca 50% over prisen på alm. havre, men om det er prisen værd rent fodringsmæssigt tør jeg ikke udtale mig om.




Den lykkelige ejer af 2 dejlige heste

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er her i tråden skrevet...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2009 14:39

en del om, at stivelses indholdet i sort havre er lavere end i den alm. havre, men intet konkret!

Er der nogen, der kan fortælle, HVAD stivelses indholdet helt præcist er.

- Også gerne protein/olie indholdet... Nogen???


På forhånd mange tak!


Med venlig hestehilsen Lone.



Stald Julshede, - Vi sætter de firebenede i centrum...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Er der slet ikke nogen...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 11:05

Der kan komme med et seriøst bud???


Mvh. Lone



Stald Julshede, - Vi sætter de firebenede i centrum...

0
0
Svar på denne tråd
 
 I mit foderprogram
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 20:23

Hej.


Jeg kan da fortælle hvor forskellen ligger i tallene i mit foderprogram.

Jeg lister kun op her de steder hvor de ikke er ens, for ellers tager det 100 år :-)


Hvid havre:

Foderenheder:79,4 FE pr 100g

Råprotein: 10,3%

Calsium: 1,3 g/kg

fosfor : 3,5 g/kg


Sort havre:

Foderenheder:70,0 FE pr 100g

Råprotein: 11,0%

Calsium 1,0 g/kg

fosfor : 3,7 g/kg


Hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2009 20:13

Rikke, skal du have for disse oplysninger...


Tænkte på om nogle af Jer, der tidligere har ytret sig i denne tråd ikke må vide noget mere konkret, end blot, "at der er mindre stivelse i osv. " for det, er jo sådan set et vidt begreb.

Bud modtages med tak...


Mvh. Lone



Stald Julshede, - Vi sætter de firebenede i centrum...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stivelse
Forfatter: 
Dato:  23-07-2009 19:01

Er stivelse et vidt begreb? Eller hvad er det der er et vidt begreb?


Stivelse er et kulhydrat (polysakkarid) opbygget af glucosemolekyler. Glucose er en sukkerart. Stivelse findes hovedsageligt som oplagringsnæring i fx frø - korn, ærter osv.



Sandra Gastrup


Stutteri Lærkebjerg

www.stutteri-laerkebjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 FenjaHA
Forfatter: 
Dato:  23-07-2009 19:58

Ja, jeg mener såmænd, "hvad er det eksakte stivelsesindhold i sort havre."

Det er jo ikke helt lige meget om det f.eks er på 20, 30 eller 40%, - vel?


Mvh. Lone



Stald Julshede, - Vi sætter de firebenede i centrum...

0
0
Svar på denne tråd
 
 okay...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2009 22:24

Ok :) Ja, det kan jeg ikke svare dig på.



Sandra Gastrup


Stutteri Lærkebjerg

www.stutteri-laerkebjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 fandt lige noget du måske kan bruge
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 08:43

Her er et svar der måske kan bruges ang stivelses indholdet.



Hvad der er godt for heste, kan jo altid diskuteres. Og det er vigtigt at holde sig for øje præcis hvad et fodermiddel er godt for - især når man skal betale ekstra for det.

Sort havre ligner ganske rigtigt vilde ris og anvendes i en række lande bla. Tyskland, Frankrig, Holland som et alternativ til den type havre, vi normalt bruger til heste. I de senere år er anvendelsen af sort havre også steget i Danmark.

Sort havre er primært kendt for at have et højere fedtindhold end den almindelige havre. På den måde skal der bruges en forholdsmæssig mindre mængde.

Når man skal anvende en mindre mængde vil det betyde, at totalrationen alt andet lige vil indeholde mindre stivelse, og i teorien er det en fordel. Der er mange måder at optimere foderrationen på, så stivelsesindholdet er lavt.

Alle fodermidler har deres karakteristika, og sort havre er et eksempel på et fodermiddel - eller en råvare - som kan bruges til hhv. at øge det relative energiindhold og nedsætte det relative stivelsesindholdet i rationen.

Det mindre forbrug skal selvfølgelig vejes op mod merprisen. Sort havre koster normalt mere ift. "alm." havre, fordi udbyttet er lavere.

Bedste hilsner
Dorte Rebbe

Besvaret af: Dorte Rebbe Schou - HorseConsult®

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja den med mindre stivelse...
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 21:13

i sort havre har jeg hørt om.



Dog ønsker jeg slet ikke at stoppe havre i mine heste. KUN hvis det er valset og varmebehandlet.


Jeg er dog mere glad for lina mix.

Havre holder jeg mig langt væk fra.


Tror det er en tros sag.......Måske ikke.... Hvem ved?



Hiihii


"At hesten driller eller er farlig, er ALTID en undskyldning for rytterens fustration og manglende forståelse for hestens natur og måde at lære på".

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg fodre...
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 21:41

heller ikke med havre eller anden ubehandlet korn for den sags skyld, men derfor kunne det stadigvæk være interessant at vide, hvor mange procent stivelse, der helt nøjagtigt er i sort havre.

Undrer mig over, at der slet ikke er nogen der ligger inde med netop disse data...


Rikke:

Tak for dit lange saglige indlæg, - men stadigvæk intet om stivelsindholdet i %


Så jeg søger fortsat videre...


Mvh. Lone



Stald Julshede, - Vi sætter de firebenede i centrum...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gammel tråd jeg ved det:-)
Forfatter: 
Dato:  14-04-2013 11:10

Men, hvis jeg taster 1000 gram sort havre og 1000g alm havre ind i sund hest så giver de begge et stivelses indhold på 406g

Så altså ingen forskel på stivelses indholdet.

Mvh Rikke

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider