Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 svær skæl? råd?
Forfatter: 
Dato:  08-06-2012 14:35

Hej HN'er - håber i kan hjælpe mig.

Jeg har en 2 årig vallak som har utrolig meget skæl :( Men synes ikke rigtig han går rundt og klør sig (godt være det ikke klør) Men da han er broget (sort/hvid) er det meget let at se, bare man rør ham på det sorte pelt kommer der grå aftryk fra mig. I bunden er det slemt med skæl flager.

 

Har i nogle råd? Har prøvet at vaske ham med heste shampoo - uden virkning.

Set blue horse har noget skæl shampoo til 200 kr - men vil gerne høre om i har erfaringer med dette?

Eller skal man ha dr.dyr på banen?

 


*
**
***
- Lonni & Sixpence -

* Og nu med Baladen *

***

**

*

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 indvortes
Forfatter: 
Dato:  08-06-2012 22:07

Jeg ville vende blikket "indad" mod vitaminer/mineraler

 

Min ene og meget kræsne shetter, har givet mig hovedbrud i et par måneder, hvor den ikke har ville spise sine vitaminer. Travo E blev sorteret fra og nu er jeg ved at køre dem begge ind på Surelimb, da det ikke kan sorteres fra i roepillerne, men det er med få gram ad gangen, ellers går han fra spanden.

 

Og, det har vist sig på hans pels, altså at han ikke har spist sine vitaminer i et stykke tid.

 

Udover vitaminer giver jeg pt. dem alle Tidselolie, og hold op hvor de skinner, de andre altså.

 

Equioil omega 3-6-9 er også rigtig god og skal gives i meget lille mængde,

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm........
Forfatter: 
Dato:  09-06-2012 07:40

Foder og vitaminer har vi været igang med, og er det stadig - Mine hopper ser pæne ud i pelsen, men han er stadig mat og gammel at se på. Måske jeg skulle prøve nogle olier :)

 

Men dr dyr kommer alligevel inden længe - skide vacc hele tiden. Så an man da få et råd derfra..

 

Men ellers tak


*
**
***
- Lonni & Sixpence -

* Og nu med Baladen *

***

**

*

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Olie eller medicinsk sæbe
Forfatter: 
Dato:  09-06-2012 10:29

Har prøvet det samme med en lille forsømt shetlænder med en kæmpeman fyldt med store flager af skæl. Jeg behandlede det, som man behandler babyer med arp (en slags skæl i hovedbunden): spiseolie ned og blødgøre skællen, lad det sidde til skællen har løsnet sig og fjern så forsigtigt skællen.

Hvis det derimod er mere generel skæl i pelsen på kroppen, kan det være en slags svamp, og så er det vask med medicinsk sæbe (fås på apoteket), der er midlet.

Derefter er det foderet, du skal have fat i, hvor jeg også varmt kan anbefale Equifirst Omega 3-6-9.

Held og lykke :O)


Billig opstaldning tilbydes ponypiger i veludstyret privatstald mellem Karlslunde og Tune

Se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smiley
Forfatter: 
Dato:  09-06-2012 10:30

Det var altså en glad smiley, jeg ville have sat ind


Billig opstaldning tilbydes ponypiger i veludstyret privatstald mellem Karlslunde og Tune

Se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skæl/lus
Forfatter: 
Dato:  09-06-2012 15:17

De gange mine har haft skæl har de også haft lus. Så har jeg bare lige behandlet det og vupti....

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme problem
Forfatter: 
Dato:  09-06-2012 18:44

Jeg har kæmpet med samme problem med en følhoppe, som gjorde vold på sig selv for at klø sig. Fodringsmæssigt fik hun hvad hun skulle have og vi prøvede med ekstra zink og med b-vitamin. Jeg har vasket hende i krokodilleshampoo, og det var ikke just overbevisende.

 

Jeg kom i tanke om, at jeg på en eller anden avlerside en gang i tidernes morgen havde læst, at de lavde et afkog på rosmarin. Jeg puttede et glas tørret rosmarin (ganske almindeligt krydderiglas fra supermarkedet) i en gryde og hældte det over med kogende vand. Jeg lavede to afkog på det samme glas/gryde så jeg havde to to-liters plastflasker med afkølet rosmarinvand (meget mørkt, så det havde virkelig fået lov at trække) Så vaskede jeg hende med en mild skelshampoo fra miljøfoder (en grøn flaske fra USA med svovl i) og til sidst skyllede og gned jeg efter med den ene flaske rosmarinvand. 3 dage efter gik jeg ned på folden og vædede hendes man og hale i den anden flaske og gned og masserede det godt ind.

 

Det er nu to uger siden og ENDELIG er hun begyndt at hele og er holdt op med at klø.

 

Om det er rosmarinvandet, det gode sommergræs eller en kombi af det hele, jeg efterhånden har prøvet vides jo ikke... Men du kunne jo prøve med det.

 

Vh

Ida

0
0
Svar på denne tråd
 
 skæl på shetlænder
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 07:48

Min shetlænder havde det sidste vinter, jeg kunne ikke strigle det væk, og det generede ham ikke, det forsvandt af sig selv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 måske lus....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 09:09

Det første jeg tænkte er, at måske din hest har lus??? De få gange mine har haft det, har jeg altid opdaget det ved skæl og kløe.

Hvis du trækker hyppen ud i solsinnet og skiller pelsen ad, kan du måske se de små fyre... hvis det altså er det der er problemet

 

 


Hilsen Dagmar

Ástund, Classic, sort 17 " med smal bom. Ældre sadel, men pæn og absolut rideklar. 2500 kr. Bud modtages.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm........
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 10:23

Rosmarin - lyder spændene . det må prøves :)

 

De kære lus har jeg kigget efter, da mine heste plejer at være plaget af dem næsten hver år. Men ingen at de små dumme kræ kan jeg finde.

 

Men han klør sig heller ikke - han har bare en træst "hovedbund" :/

 


*
**
***
- Lonni & Sixpence -

* Og nu med Baladen *

***

**

*

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skæl og tør hud
Forfatter: 
Dato:  12-06-2012 08:30

Carr & Day & Martin har en medicated shampoo, som jeg med succes har brugt til kløende hale sammen med ganske almindelig olivenolie til at smøre med :) et omegaolie tilskud i foderet er også en god ide.




Rollkur/LDR: It's trying to mimic the finished result by adding its appearance, not by developing the prerequisites.

- Theresa Sandin


Lykkelig ejer af trakehneren Incio B (Stald Birch)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider