Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Utrivelig shetter
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 23:05

Hej alle hesteelskere!

 

Vi har en dejlig shetlænder på fjorten år, som vi er meget glade for (surprise!)Desværre ser han ikke ud til at trives så godt som han burde:(

 

*Han har stort set ikke smidt noget af sin vinterpels endnu, og hans hårlag er ret tottet og har ikke rigtigt glans.

*Han har i et stykke tid været plaget af hårtab og sår rundt omkring på kroppen, primært på halsen og i hovedet. Jeg ved så meget at det ikke er lus, for det har han haft tidligere i år, og er behandlet for det. (fik en anden kur for det sidste år, som tog alle parasitter og snyltere)

*Hans energiniveau er ikke ligefrem noget at prale af... men det er nok bare dårlig kondi...;)

 

Lige lidt om hans hverdag:

 

*Han går i løsdrift hele året.

* Udover græs, får han stråfoder. (Hø, halm)

* Han har en enkelt foldkammerat. (Vallak på Otte)

* Bliver brugt til en trækketur ca. en gang om ugen (max)

* Han får ikke så meget menneskelig kontakt.

* Han havde lidt det samme sidste år, men det gik mere eller mindre over i løbet af sommeren.

 

Jeg har tænkt lidt på om hans trivsel måske også afhænger lidt af hans dagligdag... kan heste kede sig så meget???

 

Kunne det mon hjælpe at sammensætte en foderplan til ham??

 

Jeg håber at der er nogle der kender til det med utrivelige heste, som jo som sådan ikke er syge...

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 00===00
Forfatter: 
Dato:  03-06-2012 00:05

Han lyder lidt som min på 17 år. Han har også en ret dårlig hud pt. Lige nu har han også store skaldede pletter rundt om, pga. han klør sig meget på træstammerne. Har lige måttet behandle 2 håndfladestore områder på bagdelen, hvor han havde kløet sig til blods! Han har heller ikke haft utøj, men en meget tyk pels som han også først nu er ved at smide. Og har har fået B-vitamin i foderet her i foråret, men det har ikke hjulpet synes jeg.

 

Han er dog en glad fætter, superfræk og en rigtig diva. Han bliver snakket med og klappet hver dag. Om ikke så længe har han smidt vinterfrakken og så ved jeg at han bare står så flot og blank i sit sommertøj og det synes jeg er betryggende at vide.

 

Jeg var lige på Hjallerup idag, der var en del shettere. Og ret mange af dem så lige så pjaltede ud som ham jeg har. Så det ligger nok bare til nogle af dem...

0
0
Svar på denne tråd
 
 ******
Forfatter: 
Dato:  03-06-2012 00:53

Får han nogen vitaminer/mineraler ?

 

 

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min utrivelige shetter
Forfatter: 
Dato:  03-06-2012 12:34

Hej Mette!

 

Nej, han får ikke vitamin/mineraltilskud lige pt... Men det kunne nok være værd at prøve;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 det kunn
Forfatter: 
Dato:  03-06-2012 14:34

det kunne godt lyde som om han har svamp..

 

Det kan komme af heste der sveder pga for meget pels, og viser sig ved at der kommer pelsløse områder


Sagde Maya

Med Vito, ponyen med charme og selvtillid



Hvil i fred, elskede og savnede Nobi
1999-2008...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vitamin og mineral tilskud
Forfatter: 
Dato:  03-06-2012 15:55

Han skal under alle omstændigheder have vitaminer og mineraler, det fåes i mange forskellige udgaver, bolcher, piller, slikstene mv.

 

Alle de ting du skriver er indikatorer på visse mineral- og vitaminunderskud.

 

Lidt mere motion og menneskekontakt ville nok ikke skade, men det burde ikke give de "symptomer".

 

Held og lykke med ham.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vitaminer
Forfatter: 
Dato:  03-06-2012 16:30
selvom man er lille, skal man stadig have sine vitaminbehov dækket ;-) Det kan tage lang tid at genopbygge et underskud, dvs måneder.Lus og utøj kan de sagtens få af flere omgange, men tjek evt. Med dyrlæge om hvor lang tid kuren "holder".

Desuden er manglende soginering også en mulighed, forstået sådan at huden trænger til luft grundet lang vinterpels. Daglig gnubbeture med gummistrigle kan gøre underværker. Du kan evt pøve at vaske den lille fyr i svovlshampoo. Det kan købes hos dyrlægen, og har en gavnlig effekt på huden. Dog kun hvis det ikke er utøj. Vasken kan evt gentages efter ca. 4 dage.

Held og lykke med ham.

Mia F

Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Orm...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2012 20:24

Jeg er enig med de andre i, at den burde få noget vitamin/mineraltilskud. Det kan fås meget billigt :)

Jeg tænker dog på, om den kunne have orm? En pony i min stald havde en meget grim pels, og det vist sig den havde bændelorm. Av av i mavsen.


Sagde Anna


Hvis vi vil opnå et smukt resultat til hest, må træningen være smuk.

Hvis vi vil lethed, flow og balance, må vejen derhen være brolagt med netop dette!

0
0
Svar på denne tråd
 
 utrivelig
Forfatter: 
Dato:  03-06-2012 20:46

måske den stadig har orm er den tjekket for blodorm?ja noget ordentlig vitamintilskud vil anbefale briketter det hedder vist summerfit,at den måske bliver striglet lidt oftere,har en minishetter hun er blank i pelsen veltilpas blir striglet dagligt får reed miils fuldfoder og lucerne og går på stor fold 14 timer inde om natten står på spåner ,hun har lige fået orddnet tænder så det kan også være din måske trænger til det

0
0
Svar på denne tråd
 
 mmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  03-06-2012 23:26

Din pony er jo ikke syg, men savner bare menneskelig kontakt, ifa at blive striglet dagligt og noget menneske kontakt dagligt, dvs blive nusset og pusset og snakket med ....


0
0
Svar på denne tråd
 
 shetter
Forfatter: 
Dato:  12-06-2012 09:28

vi havde en shetter der ikke smed vinterpelsen tidligt nok.og for at undgå svamp klippede vi den aldrig problemer med pelsen siden og vitaminer skal alle heste have

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider