Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Har du husket gødningsprøven?
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 10:43
Indsat fra nyheden Har du husket gødningsprøven?:

Indvoldsorm hos heste skal kontrolleres og evt. behandles jævnligt, da de ellers udgør en sygdomsrisiko for hesten. Hvis din hest ikke har fået undersøgt en gødningsprøve i år, er det et godt tidpunkt at gøre det nu.

 

Undersøgelse for orm

Hesten bør optimalt undersøges for orm to gange årligt; i foråret (april/maj) og efteråret (midt august-midt oktober). Undersøgelsen foregår ved at en dyrlæge eller veterinærsygeplejerske undersøger en gødningsprøve fra hesten i et mikroskop, og tæller hvor mange æg pr. gram gødning hesten udskiller. Hvis hesten udskiller for mange æg, skal den behandles.

 

Gødningsprøven

Gødningsprøven skal tages af frisk gødning, og tages ved at 1-2 gødningsknolde fra toppen af pæren opsamles i en plastikpose. Luften trykkes ud af posen, der bindes knude og den opbevares køligt til den kan blive undersøgt (inden for 24 timer).

 

Ormestrategi

Især ved større hestehold er det en rigtig god idé at få alle heste undersøgt og evt. behandlet samtidig, så de ikke smitter hinanden på skift. Det er meget vigtigt at alle heste undersøges - hvis nogle massivt inficerede heste ikke behandles, kan de ødelægge hele arbejdet med at få undersøgt og behandlet de andre heste. Hestene bør som nævnt undersøges to gange årligt, og bliver hestene lukket på sommergræs, bør de undersøges og evt. behandles inden de flyttes til den nye fold, for at undgå smitte til denne. Opsamling af gødning på folden, eller samgræsning/foldskift med drøvtyggere holder ormepresset nede.

 

Nye heste i stalden og unge heste

Det er altid en god idé at nye heste, der skal føres ind i flokken, undersøges og evt. behandles for orm inden de flyttes til det nye opstaldningssted. Føl og plage er ofte inficeret med orm, og bør undersøges hyppigere end voksne heste.

 

 


Billede

Arkivfoto: JP-photo

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forældet artikel?
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 13:57

Jeg bliver bekymret for om informationen i artiklen er forældet. I hvert fald synes jeg, at dette lyder som en forældet anbefaling:

 

... bliver hestene lukket på sommergræs bør de undersøges og evt. behandles inden de flyttes til den nye fold for at undgå smitte til denne.

 

Hvis alle heste er behandlet med ormemidler, er de ikke fri for orm, de er alene blevet fri for de orm, der var følsomme overfor ormemidlerne. Det betyder at de orm, der kommer med over på den nye fold alle er resistente. Resistente orm, der formerer sig, får resistent afkom.

 

Hvis nogle heste ikke havde fået ormemidler eller hvis hestene havde gået på folden inden de fik ormemidler, ville der være orm tilstede på folden, som ikke var resistente, og så vil der være en større andel af de nye generationer af orm, der heller ikke var resistente.

 

Min opfattelse bygger på artikler og videoindslag med dyrlæge og "ormeforsker" Martin Krarup Nielsen. Det er muligt at min opfattelse er forkert, men jeg råder Hestenettet til at undersøge sagen, og sikre at nyhederne ikke medvirker til udvikling af større resistens hos hestenes indvoldsorm.


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Resistens
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 14:34

Hej Nina

 

Så vidt jeg ved, er ormekur før foldflyt stadig det der anbefales rigtig mange steder. Det giver dog rigtig god mening det Martin siger (har tjekket det op), så jeg har rettet teksten i artiklen

 

Jeg tror nu ikke problemet er så stort, så længe man husker at tage gødningsprøver. Ved mindre man har et meget højt ormepres, så alle heste skal behandles, vil der jo stadig komme heste med på græs der er ubehandlede og har følsomme orm med sig. Samtidig skulle der da helst ikke være ret mange resistente orm, og dem tager hesten jo med uanset, kan man sige... Nå, men det er selvfølgelig en helt anden diskussion, og jeg kan selvfølgelig kun anbefale at man gør alt hvad man kan for at nedbringe risikoen for resistens

 

 

Mvh

Catharina Sahl

Nyheds- og fagredaktionen

0
0
Svar på denne tråd
 
 husk....
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 16:53

Husk prøve for bændelorm. Jeg har hver vinter i den periode, equilab har anbefalet, testet via gødningsprøve. Senest omkring denne jul..

 

Men her i foråret fik jeg taget blodprøve, og sør'me om ikke min plag var FULD af bændelorm, havde så mange de overhovedet kan have.

 

Og ja, hun havde her i vinters haft små-kolikker konstant. Efter bændelorme-kur har der ikke været noget siden.

 

Men de kan jo blive smittet igen i løbet af 10 uger....!

 

Puha, så pas på, hvis I har en, der har små kolikker konstant. Det kunne være noget andet.

 

Nu skal jeg døje med min, har set, de får arvæv i tarmen, mindsket optagelse og irriteret tarm!


Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gødningsprøver
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 17:57

Jeg siger ja tak til mere forskning i heste og betydningen af indvoldsorm

 

Min 3 års vallak fik sidste forår konstateret 0 orm via gødningsprøve.

 

Han kom på græs og så godt ud, men i løbet af sommeren tabte han sig. De andre heste så fine ud i huld; nogle var endda for tykke.

 

Da han kom på stald i efteråret blev der taget gødningprøve igen - udvidet for bændelorm = 0.

 

Han spiste godt og har aldrig haft kolik, men blev ved med at se træls ud.

 

En "gammel" erfaren dyrlæge så ham, og udfra historien om hans huld problemer blev der ordineret ormekur i november.

 

Derefter gik det stærkt med ham. Idag er han lidt for tyk , men hellere det end en utrivelig hest.

 

Jeg er den erfarne dyrlæge meget taknemmelig for hans "kliniske" blik.


Mvh Janni

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 20:32

Tak, Cat, fordi du tog mit indlæg seriøst.

 

Jeg er på ingen måde ekspert i orm og resistens, men jeg har lyttet til Martin Krarup, som virker særdeles kompetent, og vil gerne medvirke til at udbrede de strategier, som giver mindst risiko for udvikling af resistens.

 

Det er en rigtig kedelig tanke, at der måske en dag er en hesteejer, der står med en hest, som er hårdt angrebet af orm og det så viser sig, at der ikke længere er virksomme midler på markedet.

 

Og mere forskning, ja tak. Jeg har set på Hest-online, at Martin Krarup har fået mulighed for fortsat at forske i hestes involdsorm - godt nok i USA, men det er da bedre end ingen forskning. Og jeg håber, at han også i fremtiden kan finde tid til at formidle sine resultater til os almindelige hesteejere.


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 kan man tjekket for bændelorm nu?
Forfatter: 
Dato:  17-05-2012 00:21

kan man tjekke for bændelorm nu? min hest ved 30/4 tjekket sammen med de øvrige heste i stalden og han havde et ormtal på 2300, hvilket jeg syntes er voldsomt højt. han skal derfor gentjekkes om en uge. han blev tjekket og behandlet i efteråret hvor han kun havde et orm tal på 650. jeg har hen over vinteren haft meget svært ved at holde huld på ham, men har troet det var pga væskst. han bliver 5 år i år og er 177 i stang

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider