Det kan også være, at wrappen er for tør.
Jeg bliver så ked af det, hver gang en wrap sælger skriver dejlig tør wrap og jeg ser ofte tørstof % over 80 op mod de 90 %. Det er alt for tørt. Når det er så tørt, har den forgæring der skal ske efter wrapning, meget svært ved at ske fuldkommen og der fås derved fejlgæring, som kan give dårlige hestemaver.
Samtidig ser 1. slet wrap som regl (for tiden)ud til at indeholde meget strå og næsten ingen bladdel. Det giver få fordøjelige fibre ligesom halm. Så er der meget strå i wrappen, er det ikke sikkert, at mere halm er ret godt.
Vores heste har små tynd mave, hvis vi kun fodre med 1.slet wrap. Vi blander det derfor med 2. slet wrap, af en type med næsten ren bladdel og næsten ingen strå/stængel og wupti, så forsvinder de små dårlige maver.
Flere artikler beskriver også at tørstof % i wrap til heste ikke må komme meget over 70 %. Sker dette fejler gæringsprocessen i ballen. Endvidere må 1. slet til wrap ikke høstes for sent, da det vil give for grov wrap med for få fordøjelige fibre. Og for mange ufordøjelige fibre giver risiko for dårlige hestemaver. Jo mere bladdel jo flere fordøjelige fibre, som hesten er i stand til at nedbryde.
Når der fodres med wrap skal der påregnes mere pr. 100 kg hest fordi der er "vand" i. Tror nok det hedder 1,5-2 kg wrap pr. 100 kg hest i følge eksperterne.
Held og lykke med foderjunglen og hestemaven. Håber det løser sig.
Vh Helene
Ps. Jeg er også mest til hø, men i år har det ikke været til at skaffe, da vores faste høpusher måtte droppe sin hø høst pga regn. Øv.