Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Wrap - lind mave
Forfatter: 
Dato:  29-01-2012 10:41

Hvad kan man egentlig gøre for at forhindre en hest i at få kokasse afføring af at spise wrap?

Wrappen er faktisk ret så tør så det er ikke pga. af for våd wrap.

Der er ikke mulighed for at bruge hø i stedet selv om jeg selv foretrækker hø.

De får halm blandet i wrappen.

Hun får ca. 8 kg wrap til aften (hvilket jeg synes er for lidt)

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

0
0
Svar på denne tråd

måske er det
Forfatter: 
Dato:  29-01-2012 12:02

fordi wrappen indeholder meget sukker eller meget protein... ??

Det har jeg før set - helt tør wrap, men med højt sukker eller proteinindhold, kan give lind mave....

Har du en analyse på dit wrap ??

Ellers ville jeg supplere med lidt ekstra halm i overgangen til maven igen er OK - alternativt brogaardens YSY en måneds tid - det plejer også at kunne hjælpe !!

Hilsen Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2012 12:30

...det er ikke mit wrap da hun er opstaldet ude ;o)

Synes i forvejen hun får alt for meget halm (på fold og ca 4 kg om natten) så mere halm er jeg ikke glad for.

Ved at wrappen er 1. slet så måske er det derfor.

Nogle siger det kan være fordi de fryser på folden, men det burde de ikke have gjort i plus 10 grader for en måned siden... Selv om de står ude i ca 10 timer dagligt.

Vil lige se hvad det er for noget det YSY.

0
0
Svar på denne tråd

Wrap...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2012 14:09

Nogle heste kan simpelthen bare ikke tåle den gæringsproces, der har været i ballen, og så er det fuldstændig ligegyldigt om wrappen er nok så tør. Er det tilfældet, så er YSY kun symptombehandling, og hesten vil igen få problemer når YSY'en fjernes. I sådan tilfælde vil hø (desværre) være løsningen.

0
0
Svar på denne tråd

for tørt
Forfatter: 
Dato:  29-01-2012 17:35

Det kan også være, at wrappen er for tør.

Jeg bliver så ked af det, hver gang en wrap sælger skriver dejlig tør wrap og jeg ser ofte tørstof % over 80 op mod de 90 %. Det er alt for tørt. Når det er så tørt, har den forgæring der skal ske efter wrapning, meget svært ved at ske fuldkommen og der fås derved fejlgæring, som kan give dårlige hestemaver.

Samtidig ser 1. slet wrap som regl (for tiden)ud til at indeholde meget strå og næsten ingen bladdel. Det giver få fordøjelige fibre ligesom halm. Så er der meget strå i wrappen, er det ikke sikkert, at mere halm er ret godt.

Vores heste har små tynd mave, hvis vi kun fodre med 1.slet wrap. Vi blander det derfor med 2. slet wrap, af en type med næsten ren bladdel og næsten ingen strå/stængel og wupti, så forsvinder de små dårlige maver.

Flere artikler beskriver også at tørstof % i wrap til heste ikke må komme meget over 70 %. Sker dette fejler gæringsprocessen i ballen. Endvidere må 1. slet til wrap ikke høstes for sent, da det vil give for grov wrap med for få fordøjelige fibre. Og for mange ufordøjelige fibre giver risiko for dårlige hestemaver. Jo mere bladdel jo flere fordøjelige fibre, som hesten er i stand til at nedbryde.

Når der fodres med wrap skal der påregnes mere pr. 100 kg hest fordi der er "vand" i. Tror nok det hedder 1,5-2 kg wrap pr. 100 kg hest i følge eksperterne.

Held og lykke med foderjunglen og hestemaven. Håber det løser sig.

Vh Helene

Ps. Jeg er også mest til hø, men i år har det ikke været til at skaffe, da vores faste høpusher måtte droppe sin hø høst pga regn. Øv.

0
0
Svar på denne tråd

Perlen...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2012 20:00

...det med for grov struktur tror jeg måske der kan være noget om...for det er faktisk ret grov i strukturen det wrap, der er nok max 25% bladdele i tror jeg... skal lige lure noget mere på det i morgen.

Nogle af de andre heste i stalden har nemlig samme halvtynde mave.

Ja der er godt nok langt imellem sælgere af godt hø...desværre.

0
0
Svar på denne tråd

meget tørt
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 11:22

lucernewrap virker her.

Tina

sort og hvid tovero hoppe 2010 efter colonel coosader

sælges.. ken seriøse henvendelser. . ...

0
0
Svar på denne tråd

loppefrøskaller
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 18:25

kan anvendes mod lind mave forårsaget af wrap. Virker for flere af hestene i min stald

mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

jeg har haft held
Forfatter: 
Dato:  31-01-2012 08:44

med at give min et drys HUSK over sine roepiller en gang dagligt - det hjalp på "wrapmaven".

I år har vi dog ingen problemer med maven HURRA!

Men som der nævnes så er det nog wrappens kvalitet/sammensætning der giver problemet.

Sorte søger part :)

Spalding dressur sadel sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-01-2012 11:26

Jeg har hele efteråret og indtil nu slåsset med at finde grovfoder der ikke slog deres maver i stykker... Har ellers fundet super kvalitets wrap, men de har hver især været for kraftige, selvom de ikke har været våde, de har simpelthen bare bestået af for godt gødet/plejet græsmarker uden det der minder om ukrudtsplanter (brændenælde, tidsel osv), så de har haft on/off saftige prutter... Fandt en overgang godt hø, men han havde desværre ikke nok til resten af vinteren, så måtte på jagt igen efter wrap.. Jeg overgav mig så og købte det samme som veninde/staldejer, og det virker bare for deres maver, dagen efter de fik det, var prutterne perfekte!

Dette wrap består af græs, tidsler, brændenælder, timothe osv, ikke verdens lækreste wrap for os mennesker at se på eller lugte til i forhold til "hvordan en god wrap skal dufte", men det er tilpas tørt og hestene elsker det.. De sorterer selv de ting fra de ikke gider spise og resten ryger ind

YSY kan ikke bruges helbredende, men forebyggende, det fandt jeg ud af da jeg gav mine det, ingen ændring... Er der problemer med maverne på et bestemt type grovfoder, må man skifte.. Såre simpelt :)

Big søger legekammerat, løsdriftsplads derfor ledig til legesyg plag i 8740, send pb for info :)

Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  31-01-2012 16:13

...tror faktisk jeg har fundet ud af hvad der var galt.

Hun fryser simpelthen på folden. Efter jeg gav hende et ulddækken på indenunder hendes 300 grams vinterdækken så havde hun ikke lind mave.

Hun fik et 400 grams på i går med halv hals så skal lige se hvordan hendes mave har det i aften.

De står ude i ca 8 - 10 timer dagligt og har kun halm på folden og det giver jo ikke varmen og løbe kan de jo heller ikke på den frosne jord.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 03:12

Godt hvis du har fundet årsagen.

Synes dog at 8-10 timer på fold uden adgang til grovfoder er meget lang tid. Allerede efter få timer uden grovfoder(2-3)er ph værdien af hestensmavesyre så høj at den begynder at "spise" af mavesækken. Ved godt hvis man er opstaldet ude, at der kan være regler osv, pga andre heste o.a. Så det kan jo være en udfordring, for alle skal jo være enige og samtidig indordne sig under stedet.

Nå, men jeg håber ihvertfald at mysteriet er løst med dækkenet. Nogle gange ville det være ret smart, hvis heste kunne tale menneskesprog, men på sigt ville det måske også blive lidt "støjende"

Vh Helene

0
0
Svar på denne tråd

Loppefrøsskaller
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 08:18

Som en anden nævner, så kan du give hesten HUSK.

HUSK er loppefrøskaller, som du kan købe i større mængder..

Det er utroligt effektivt mod komaver, og der ses hurtigt en forbedring.

"Husk altid, at bag enhver hest, der følger en lang historie. Sommetider har de blot brug for at nogen vil lytte og tale deres sag og danne rammerne tiden fremover.."

0
0
Svar på denne tråd

vrøvl.
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 19:35

Sikke noget vrøvl jeg fik skrevet imorges

Jeg mente ikke høj ph værdi, men lav selvfølgelig. Sorry.

Mener faktsik at dyrlæger har beskrevet at den på få timer falder til omkring 1 i ph værdi, hvor den helst skal være omkring 4, når hesten spiser grovfoder. Nå, nok om det. Ville egentlig bare rette min morgen fejl.

Fortsat god aften til alle

Vh Helene

0
0
Svar på denne tråd

Gjdhdkflgj
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 00:25

Hov...Loppefrøskaller er det ikke det man bruger for at undgå sandkolik? Kan HUSK anvendes istedet med samme effekt? Er det ikke billigere?

0
0
Svar på denne tråd

Du har ret.
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 18:40

Loppefrøskaller bruger man blandt andet til sandkolik.

Loki går i løsdrift og har fri adgang til grovfodder hele døgnet og han lider desværre også af dårlig mave.

Det er dog blevet bedre efter behandling med diastop og loppefrøskaller men der kommer stadig lidt eftersprøjt efter han har gødet.

Nu har vi fået analyseret wrappen og det viser sig at det er den som er synderen !!! der er simpelthen alt for meget protein i den.

Så nu er han kommet på hø, roepiller og loppefrøskaller og må overnatte i boksen i en kortere periode indtil der er styr på maven og wrapsituationen

Jeg køber loppefrøskaller hos Lone askhims, det er det billigste sted jeg har fundet på nettet.

Venlig hilsen Charlotte.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider