Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Han tyraniserer de andre!
Forfatter: 
Dato:  01-08-2010 10:03

Min Fjordvallak på 2 1/2 tyraniserer de andre heste på folden.

Særligt min 7 årige travhoppe står for skud. Min 15 årige Fjordhoppe er mere bestemt overfor ham og beskytter traveren mod ham så godt hun kan.

Hvordan kan jeg finde ud af hvorfor han er sådan?

Er det fordi han stadig er ung og skal prøve de andre af?

Er nødsaget til at lade ham gå alene for at han ikke skal skade hende, men er det holdbart i længden for ham?

www.stald-soemosegaard.dk

Lykkelig ejer af de skønneste hypdyr i verden :0)

Søger Belgiske Kæmper (ikke bla.!)

0
0
Svar på denne tråd

Lege.....
Forfatter: 
Dato:  01-08-2010 11:13

Har han ingen legekammerater, kunne forestille mig at han mangler en at bøvle og prøve kræfter med, når han er så ung.

Mvh Rikke

www.rideklub-vestsjaelland.dk

Klubben uden grænser

Ingen bønder = ingen mad.

0
0
Svar på denne tråd

Legekammerat
Forfatter: 
Dato:  01-08-2010 13:15

Både ja og nej. Har en 2 årig shetter som godt kan lege og bryde med ham, men kan selvfølgelig godt se at det ikke er helt det samme som hvis det var en af samme størrelse

Men dvs at nøglen til problemet simpelthen er en legekammerat på samme størrelse og alder?

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidej.......
Forfatter: 
Dato:  01-08-2010 17:05

Når jeg ser mine to ungheste - 2+3 års vallaker - brugte krudt på hinanden, ja så mangler han nok en at lege med.

Men det skal så også sige, at jeg har en gammel hest på 15 år, som med meget hård hov kan fortælle de to knægte hvor skabet står. Der er kun EN fører på folden - og det er den gamle.

Hvor de to små "slåes" så småt om at være nr. 2 eller 3 i rangfølgen - så er de slet slet ikke i tvivl, når den gamle kommer skridtende og ligger øre af dem ! Så ved de godt at det gælder om at komme af vejen.

Generelt synes jeg nok hopper plejer at kunne sige fra - men hvis din traver er forholdsvis ny på folden, eller rangerende lige over din vallak, ja så vil det naturligt komme at der bliver strid om rangordenen.

Jeg kan også se, at min 2 års i denne sommer er meget mere strid over for den 3 års, fordi den ligger lige i rang over ham - så der mokkes rundt når der gives hø på folden m.m.

Men en legekammerat ville nok ikke være af vejen.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Tyraner
Forfatter: 
Dato:  02-08-2010 09:00

Jeg har snart haft mange heste i min varetægt. Ungheste, vallaker, hopper, gamle heste osv.

Min mening er, at der er lige så mange måder at være på, som der er heste. Man kan ikke sige noget generelt.

Jeg har haft en utrolig legesyg ungvallak, der på ingen måde tyraniserede,men drillede meget og var legesyg.

Så har jeg haft en ungvallak der i den grad var underst i hierakiet.

Jeg har haft en unghoppe, der var nederst i hierakiet, da hun var lille, men nu ligger øverst.

Pt. har jeg er 3-årig, som alle de andre koster rundt med.

Så ingen regler her.

Hvad tyraner angår, så havde jeg opstaldet en lille 3-er pony, der var lidt af en tyran.

Han skræmte, dem han ikke kunne lide, gennem hegnet.

Han kom på alenefold i et halvt års tid, og derefter gik han sammen med de andre under mere fredelige forhold.

Når der kom en ny i flokken, kunne vi starte forfra.

Hos mig er det den der ødelægger harmonien, der må bøde, indtil lektien er lært.

Hilsen Mette
Tanni og Duchess

Part søges til hoppe på 7 år.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-08-2010 11:31

Det er netop også ham der er blevet taget væk fordi det er ham der laver balladen.

Han går meget målrettet efter traveren og fandt efterfølgende ud af at han havde fået bidt hende. Ikke voldsomt men stadig nok til at han ikke bliver en del af flokken foreløbig.

Han gjorde det at han trængte hende op i det ene hjørne og holdt hende fanget dér, og hver gang hun prøvede at komme forbi så afspærrede han vejen.

Var han ikke blevet taget ud er jeg sikker på hun var røget gennem hegnet med mange flere skader til følge..

Det er noget rigtig øv at han må gå alene og alternativet er, at han bliver lukket sammen med den 2 årige shetter, men så opstår der et nyt problem, for den 2 årige er bedste ven med en 1 årig shetter og de er pot og pande og det ville ødelægge mere end det gavnede hvis de to blev splittet ad!

Jeg tænker lidt om det er vejen frem at han får en ligeværdig kammerat, for der er jo ingen garanti for at han ikke reagerer på samme måde overfor den!?

Håber han ændrer adfærd overfor hoppen, ellers er han nok dømt til at være ene hest på folden..

Men hvordan kan en 2 1/2 årig få lov til at dominere en 7 årig og så en hoppe? Jeg har altid troet at hopperne var de "seje" og lå over drengene!?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider