Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Græs på kornmark...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2010 18:56

Jeg har hest opstaldet ude, hvor de indtil nu har gået på vinterfold uden græs (+ hø og halm)...


Imorgen skal vi hegne det sidste om græsmarkerne, og så skal de vænnes til græs.


Den ene mark er dog en tidligere kornmark, hvor der er sået græs i bunden.

Jeg var oppe og kigge på marken idag, den er grøn, men det er af korn - ikke græs... Der er nok en anelse græs i bunden, men ikke noget der batter det mindste...

Umiddelbart tænker jeg "ikke godt", men har faktisk ingen anelse om det er godt eller skidt for hestene???

0
0
Svar på denne tråd
 
 hjælp?!
Forfatter: 
Dato:  09-05-2010 20:16

Slet ingen der ved noget....??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Græs på kornmark
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 08:15

Hej,


Jeg ved desværre ikke nok om emnet, men jeg ville aldrig selv sætte mine heste "på græs" på en kornmark.


Den mark du skriver om er en udlægsmark med græs, men hvor spildkornet er spiret vil jeg tro.


Der er nogle, der tager slet på en græsmark med udlæg af lidt korn, men umiddelbart er der ingen der direkte lukker deres heste ud i en kornmark - ej heller wrapper en kornmark til deres heste - jeg tror simpelthen at det er for stærkt til hestene og at de kan blive syge, men som sagt ved jeg desværre ikke nok om emnet.


Vh. AnjaR



0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er helt...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 09:25

normalt, at man sår græs som udlæg i korn, og derved kan der godt året efter være en andel af korn i græsset - spiret spildkorn.


Da kornet i modsætning til græsset ikke er flerårigt, vil kornet forsvinde, efterhånden som det græsses af.


Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tænker bare
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 20:59

Hej,


Det er selvfølgelig ganske normalt med en udlægsmark, men tænker bare, at hvis der stort set intet græs er, men i stedet kornplanter i stor stil - ja så ville jeg ikke turde lukke mine heste "på græs" på sådan en mark af frygt for at det er for stærkt og de bliver forfangne..


Fandt lige en anden tråd om emnet:


www.heste-nettet.dk/forum/5/ 466234/466234/


Vh. AnjaR



0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaaaa
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 22:17

Vores marker vare alle sådan da vi flyttede. Vi startede bare ud med et lille stykke og det er gået fint. Men de skal nok ikke have ret meget af det..


Jeg var også bekymret den gang, men alternativet var at de skulle stå på stald hele sommeren xD Så vi prøvede lykken..


Men hvis du forsøger, VÆR FORSIGTIG - tror det en rigtig forfangenhedsfælde...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 23:01

Ja det er især også det med forfangen jeg er nervøs for... Min hest var begyndende forfangen for to år siden, men fik det stoppet i tide og sidste år var der intet.


Men jeg tør sgu ikke... Der er intet græs på marken endnu, kun korn... Ejer vil gerne at kornet bliver græsset af, så græsset kan få luft. Der er sået græs i, men intet kommet op endnu.


Jeg må lige lufte min bekymring i stalden, og se hvad vi kan/skal gøre...


0
0
Svar på denne tråd
 
 lej får
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 23:55

Hej!


Jeg ville også være bekymret. Det ideelle ville være at få nogle får til at græsse det af, hvis i har mulighed for det :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis der er...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 08:49

meget korn i, ville jeg så nok vælge at få pudset folden af; det har stort set samme effekt som afgræsning, men er nåske lidt lettere at administrere end en flok får...


Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider