Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Nogle med allergiheste??
Forfatter: 
Dato:  05-05-2006 20:24

Hej Alle-sammen;)


Er der nogle af jer der har heste med allergi??


I så fald, hvordan opdagede i det og hvordan var hesten påvirket??


Håber på svar:)







Welsh Cob. Sec. D
Det bedste ride- og køredyr i verden
Vil du se et pragteksemplar???
Kig på min præs.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Allergi
Forfatter: 
Dato:  05-05-2006 21:17

Jeg har en allergi hest! Jeg opdagede det, da dyrelægen konstant mente det var lungebetændelse eller halsbetændelse. Hun blev behandlet hver 14 dag og dette var jo ikke holdbart- hverken for hesten eller for mig.

Hun rallede i lungerne efter hård konkurrence og hostede mange gange store slim masser op. Dyrelægen mente ikke, at de kunne gøre noget!

Hvordan reagere din hest? hvordan er du kommet på, at din måske kan have allergi? der er flere ting, som kan pege på allergi! Så som hesten bliver mere om mere ukoncentret i sit daglige arbejde, hvis hesten små hoster eller laver underlige rømme lyde...hvis hesten virker enormt træt efter arbejde... men selvfølgelig også direkte slim og forkølelses lignende tilfælde...

Min hest døjer ikke længere med hendes allergi, men det kræver at man virkelig går op i, at hesten lever som en allergiker!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uhh, det er en lang historie
Forfatter: 
Dato:  05-05-2006 21:36

Men jeg vil gerne prøve at fortælle den


Det startede sidste sommer, hvor jeg gentagende gange kom ned på folden og mødte en hest med voldsom forhøjet vejrtrækning.. Man siger jo, at normal hvile-vejrtrækning er 15-20 i minuttet, men Perfi havde helt op til 70 gange i minuttet..


Dyrlægen blev kontaktet og han mente at det kunne være hjertetilfælde.. Perfi blev indlagt på KVL, hvor hun var i godt 14 dage.. Vi fik hende hjem uden klart svar.. Det hele var lidt rodet, den ene dag var hun ved, at dø i følge blodprøver osv og den næste så det helt anderledes ud Hun var rød og letter irriteret i svælget, men der var ikke noget der tydede på en infektion.. Hun fik vidst taget en bakterieprøve og sådan... Hun blev longeret og fik derefter taget blodprøve for at se om hun iltede sit blod ordenligt.. Den ene prøve var meget dårlig, mens den anden var betydelig bedre!!


De fandt nogle mærkelige ting i hendes lunger, som de så MEGET sjældent.. Det kunne være et tegn på noget allergi, men det passede alligevel ikke helt.. Der var intet der rigtig stemte overens og alle dyrlægerne derinde rev sig i håret


Hun blev sendt hjem med pencilin og binyrebakhormoner og det hjalp og der var ikke mere den sommer..


Nu efter vejret er blevet mere sommeragtigt er jeg igen begyndt at kunne se forandring på hendes vejrtrækning og den er lang tid om, at falde efter arbejde..


Idag skrev jeg ned, så jeg har præcise tal, når jeg om et par dage ringer til dyrlægen..


Jeg longerede hende først i 8 minutter trav og gallop, men mest trav!! Hun pustede meget og svedte (ikke voldsomt sved) og efter 5 minutters skridt var hendes vejrtrækning 60 på 52 sek.


Så blev hun longeret yderligere 7 min. i trav og gallop og igen mest trav!! Efter 6 minutters skridtpause var hendes vejrtrækning 97 på 60 sek.. Efter yderligere 12 minutters skridt var hendes vejrtrækning på 79 på 60 sek.. Så det falder meget langsomt og det foruroliger mig meget!!


Godt nok er hun lidt for tyk, men i så dårlig form er hun heller ikke.. Hun er blevet longeret, gået ture med og jeg er også begyndt at ride hende..


Og envidere går hun på fold 11-12 timer om dagen... Hun er 4 år


Uhh, det blev vidst en lang smøre:)




Welsh Cob. Sec. D
Det bedste ride- og køredyr i verden
Vil du se et pragteksemplar???
Kig på min præs.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderallergi
Forfatter: 
Dato:  05-05-2006 22:32

Jeg har os en allergi hest.. Det startede med hun fik nogen underlige knopper på hele kroppen.. fik dyrlægen ud for at se på det, men han kunne ikke sige hva det var.. Så der blev taget en blodprøve og det viste sig, at hun ikke kunne tåle foder, birk og nogen andre ting.. Det er lagermider som er i foderet hun ikke kan tåle.. køber havre hos en bonde for der skulle ikke være lige så mange lagermider i.. Det har os hjulpet meget og der har intet været hele vinteren, men nu er det begyndt lidt igen.. men det er pga birkepolden, som er ret høj for tiden.. Men der er ikke rigtig noget som man kan gøre ved det.. desværre..

Men hun bliver dog ikke påvirket af det andet end hun får de knopper på kroppen..


Men som Ivory26 skriver er det vigtigt, at man virkelig går op i, at hesten lever som en allergiker!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Allergi
Forfatter: 
Dato:  05-05-2006 23:44

Ja... jeg kan se samme symptomer hos din som hos min. Men jeg vil forslå dig, at købe en pulsmåler. Du skal også tjekke det. Det er enormt vigtigt, at kende både puls og vejrtrækning.

En hest i topform går fra 99-103 pulsslag i minuttet lige efter træning, til omkring de 70-80 slag efter 10 min.

Hvis hun bliver motioneret dagligt og du rider hende- burde hun med sikkerhed ikke virke sådan.

Jeg har ikke de store hjertevarme historier, at fortælle om KVL- desværre! Synes ikke de er så dygtige! Og deres kundepleje er heller ikke god!

Er hun forsikret? så ville jeg tage til Sverige og få hende undersøgt! Kan ikke lige huske om det er Helsingborg dyrehospital det hedder- men de er dygtige!

Hvis hun ikke er forsikret og du ikke lige ligger inde med de store summer penge, vil jeg foreslå dig følgende:


Det optimale vil være døgn fold- med hus eller mulighed for at komme ind efter lyst! Alt foder, som kan støve skal vandes(ikke drukne), hø og halm skal rystes til der ikke er mere støv(ikke i nærheden af hende). Spåner som strøelse, da det er støvfri. Foderkrybbe, vandkop, spande rengøres engang om ugen, for at undgå bakterier. Du skal også tænke på, at fra et støvkorn flyver op tager det 8 timer om at lande... Så der skal gerne gå 8 timer fra du har ordnet boks til hun kommer ind. Det er også MEGET vigtigt, at muge i bund i boksen hver dag, da ammoniakdampene ødelægger hestenes luftveje. Desuden dannes der svampespore i halm og afføring, hvis det ligger!

Det er meget vigtigt at hvis du giver hende korn, at det er vådt. Alt korn indeholder Lager-mider. Lagermider er en stor irritation for allergi heste og mennesker!

Min hest får Secreta Pro fra Equidan. Det er specielt udviklet til allergi heste og det er det som har reddet min hest! Efter hun begyndte på det har hun ikke været syg en eneste gang. Min hest er travhest og er rundt på de forskellige travbaner- hvor der hver gang er nye bakterier og virusser. Hun kan stå ved siden af en syg hest, uden at blive smittet. Før var hun syg dagen efter. Det virker!!!

Et alternativ til Secreta proen er akupunktur. Mange allergi heste er ekstremt ømme på deres lungepunkter.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til, at kontakte mig her eller på min mail...

Skal lige siges jeg selv har astma og allergi, så jeg ved hvordan det er.


Held og lykke- håber mit råd kan hjælpe dig lidt!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Allergiheste
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 13:26

Ivory26:

Tak for dit svar Nej, jeg synes også at opholdet på KVL var lidt "spild af penge" misforstå mig nu ikke, men det hele var lidt rodet.. prøver der forsvandt, prøver der skulle tages om osv..


Dyrlægen blev kontaltet idag, men han var i belgien, så jeg måtte ringe igen i morgen Er ret utålmodig og vil bare finde ud af, hvad den hest fejler!! Jeg VED at der er noget galt, men hvad??


Lige endnu et spørgsmål!! Hvis det er allergi, ville hun så ikke være konstant påvirket??


Det er jo lidt op og ned med hende




Welsh Cob. Sec. D
Det bedste ride- og køredyr i verden
Vil du se et pragteksemplar???
Kig på min præs.



0
0
Svar på denne tråd
 
 allergi
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 22:21

Ja det er netop det jeg mener med KVL- noget rod!

Jeg vil lige nævne din hests symptomer til min onkel, som er dyrelæge og høre hvad han siger...

Du skal se på hende som allergiker... hun har sikkert pollen allergi! Hvad er der af planter og træer i nærheden? Birketræer? Bynke? er det mest når det nye græs kommer? bliver det bedre hen over sommeren eller stopper det først om efteråret? Er der mange mælkebøtter, kløver i hendes fold? Kig det hele godt igennem!

Men synes du skal prøve det der Secreta Pro. Du kan få det hos dyrelægen eller på www.equidan.dk . Det skader ikke at prøve. Tror virkelig det vil hjælpe. Det styrker imunforsvaret og luftvejene. Min havde også en slags pollen allergi og hun var også mest påvirket i forår og sommer.


Knus

0
0
Svar på denne tråd
 
 Også her...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 22:33

Jeg har også en allegi hest og hans symtomer er forøget vejer trækning i hvile og også ved arbejde og især om sommeren.


Jeg har fået lavet en test i holland og han reagerer kun på lagermider.


Han bliver fodret med hø, havre, luserne , hvidløg, grøn salvimin.


Han står på halm og er mange timer på fold samt stalden er klimastald med vindue og meget luft.


Jeg har prøvet secreta pro, men uden virkning.


Jeg syntra at han dette forår indtil nu er mindre påvirket...men nu må vi jo se når vi kommer længere hen på sommeren.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Allergiheste
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 09:36

Tak for jeres svar


Idag bliver der ringet til dyrlægen, så må han sige hvad der skal gøres.. Om hun evt. skal indlægges igen??


Jeg har lige et spørgsmål til: Jer med allergiheste kan i ride normalt på dem i deres allergiperioder eller står det hele på standby??




Welsh Cob. Sec. D
Det bedste ride- og køredyr i verden
Vil du se et pragteksemplar???
Kig på min præs.



0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har haft
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 10:33

en allergi hest, og han kom i behandling hos www.sencistop.dk

for 8 år siden og han er tip top i dag har ingen allergi...

det kan købes i helsekost forretninger det er helsam der har overtaget konceptet.




MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 ups forkert adresse
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 10:37

www.sensistop.dk hedder det...
Hvad er SensiStop?

SensiStop er et sammensat homøopatisk lægemiddel. .

Behandlingen er uhyre enkel: SensiStop dryppes direkte i munden to - tre gange daglig i ca. 3mdr.

SensiStop er hos lægemiddelstyrelsen registreret som homøopatisk lægemiddel.

Omtaler
Lars Rudbeck /SensiStop er bl.a. kendt fra Tv2: Nyhederne & Rigets Tilstand. DR1: 19-Direkte, DR-P1: Spørg om sundhed, TV3: Debatprogrammer & Morgen-TV, flere store artikler i Jyllands-Posten og Berlingske Tidende. Desuden adskillige artikler i ugeblade/ magasiner/ hesteblade.










MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 allergi
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 12:14

Det lyder som om du endelig har fundet ud af hvad hun fejler - og selvom det er ærgerligt, så er det da bedre end dårligt hjerte.


Jeg har en hund med pollenallergi, og selvom det ikke helt kan sammenlignes, så måske alligevel. Han bliver også helt god på binyrebarkhormon, men det synes jeg ikke er så fedt af give maj-august hvert år, så min far hjalp mig med at finde et håndkøbsmedicin til mennesker som hjælper på selve allergien.


Ud over allergi er han dog også generet rent mekanisk af pollenkornene som kommer ind i næsen, dvs. hans slimhinder hæver op og næsen løber lidt i vand selvom pillerne fjerner hans vejrtrækningsbesvær.


Og det passer lige med, at jeg har skullet starte op på pillerne nu her.


Ud over de staldmæssige forhold er der altså mulighed for at prøve sig frem og evt. finde noget medicin som virker lindrende på hendes symptomer. Det er ikke sikkert du finder det i første hug, men det kan lade sig gøre.


Hvad angår hø ville jeg nok vande det, ikke blot ryste.


Og så ville jeg købe en af de her nye fluemasker med næse og simpelthen ride med den samt selvfølgelig lade hende gå med den på fold.


:Pia


0
0
Svar på denne tråd
 
 har også
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 15:35
hejsa jeg passer også en allergi hest.den er allergisk over for pollen sikkert også det din er hvis det først er kommet nu her efter det er blevet varmt...min hoster og bliver let forpustet.det startede for alvor i tirsdags hvor i søndags var der overhovet ikke noget da jeg var ude at ride ..Den havde dyrlæge i fredags hvor den fik en binybarcamon indsprøjtning den har en god effect på de fleste heste..men vi skal give det 14 dage og se om det virker.Hvis det ikke virker skal den have en indsprøjtning men ventapolamin men for at den må få det skal den være chippet og det er den ikke derfor prøvede vi det andet først..Grunden til at den skal være chippet er hvis den engeng skal slagtes så kan de spore det det er en ny regel fødevarestyrelsen har lavet...Men den skal heller aldrig slagtes..

HILSEN

ANJA og FRAGGELHESTEN

0
0
Svar på denne tråd
 
 Allergiheste
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 19:10

Tak for den gode respons på dette indlæg.. Dejligt at man altid kan hente hjælp herinde


Pjemm: Den fluemaske du snakker sorterer den de ting, som generer fra eller hvad?? Har du evt et link til en side, hvor de kan købes??


Perfis næse er også begyndt at løbe her efter vejret er blevet godt.. Men en ting jeg stadig er lidt i tvivl om er, at hun kan have helt normal vejrtrækning og så er den pludselig høj.. altså det kører lidt op og ned! Hvis hun havde allergi ville hun så ikke være konstant påvirket??


Hvordan finder man ud af om en hest har allergi?? Kan det ses ved en blodprøve eller??


Og hvad koster sådan noget allergimedicin til en hest??




Welsh Cob. Sec. D
Det bedste ride- og køredyr i verden
Vil du se et pragteksemplar???
Kig på min præs.



0
0
Svar på denne tråd
 
 binyre ???
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 19:32

det holder hesten ikke længe på, det er en dårlig løsning, jeg mente det alvorligt med sensistop, hvis du altså vil have din hest bliver gammel.

vedr blodprøve . . . som er en god løsning der kender jeg en...

Lene Høj er speciallæge inden for allergier og hun har testet mange heste bla en meget brugt avlshingst inden for travsporten, den var helt apatisk og man fandt derfor ud af at den var allergisk over for feks ceyenne peber, mystisk men det fandt man så i foderet en blanding - den blev analyseret og taget fra.

Lene Høj finder du i Charlottenlund du kan tage hende på kraks.

men det koster ca 3000 kr. hesten får taget en blodprøve af en dyrlæge og den sendes til Lene der analysere den.


velbekommen/ det var så lidt...



MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd
 
 hej stinas
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 19:48

det svinger også med min hest ang vejrtrækning men det er jo også forskelligt hvor meget pollen der er i luften..min fik allergi for 5 år siden og det er kun i forår og sommer månederne den er påvirket og der er ikke noget at høre på hverken lunger eller hjerte,så det kan kun være pollen allergi og der er jo pollen i græs træer blomster ovs så der er jo nok de kan reagere på..Men det der ventapolamin som bruges til allergi til heste er ikke særlig dyrt medicin det der er dyrest er at få dyrlægen ud og hvis hesten ikke er chippet skal den også have den og den koster 99kr fik jeg afvide af dyrlægen i fredags..Men jeg har rådført mig med 2 dyrlæger og de siger begge at det er det bedste man kan give dem mod allergi...Men få da lige dyrlægen ud og få lyttet på den det kan jo være noget andet der er galt...


HILSEN

ANJA og FRAGGELHESTEN

0
0
Svar på denne tråd
 
 Binyabark homoner
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 19:55

Binyabarkhomoner er homoner. Hesten får det bedre luftvejs mæssigt- hvis behandlingen er sat ind i tide. Med dette mener jeg, hvis hestens lunger og bronkier ikke har taget skade. Men binyabarkhomoner er INGEN løsning på dette problem, kun over 1 måneds tid. Ved brug af dette over længere perioder kan hesten få lever og nyrersvigt! Taler altså af erfaring! Binyabark homoner er også direkte doping og får hesten til, at yde over evne. Man tror at hesten er frisk og vil mere og virker rask, men den tærre på sig selv og det kan ende med den visse død.

Jeg er selv astma patient og var forsøgs kanin da jeg var barn og ung. De skulle også prøve binyabark homonerne på mig og sagde det havde ingen bivirkninger. Godt nok blev mine lunger bedre og jeg kom ovenpå med min lungebetændelse, men jeg tog også 15 kg på, på 14 DAGE! Kroppen svulmer op og kommer aldrig til, at være sig selv igen.

Det er det rene gift!

0
0
Svar på denne tråd
 
 biny hormoner
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 19:59
det er jo heller ikke noget hesten skal have mange gange i streg det er der jo ikke nogen hverken mennesker eller dyr der har godt af..

HILSEN

ANJA og FRAGGELHESTEN

0
0
Svar på denne tråd
 
 lige en ting til
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 20:03
og min har nu ikke ændret adfærd siden den har fået en enkelt sprøjte men har den ikke virket inden 14 dage får den også noget andet en biny

HILSEN

ANJA og FRAGGELHESTEN

0
0
Svar på denne tråd
 
 Binyabark homoner
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 23:43

Anja: Hvis du læser mit indlæg ordenligt! Så kan du se jeg skriver at det er ok over en periode på 1 måneds tid! Jeg ved godt,at det hjælper, men det er endnu engang ganske unaturligt, det som sprøjtes ind i kroppen på dyret. Binyabark homoner er det samme som anabolske steroider og annadur.

Binyabark homoner er en god løsning et par gange hen over sommeren, da det har en positiv indvirkning på luftvejene og hjælper heste som har pollen allergi bla.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det hedder
Forfatter: 
Dato:  08-05-2006 01:14

Binyrebarkhormon og det er fordi det er et hormon, der dannes i binyrernes 'bark'. Binyrerne sidder ved siden af nyrerne 8-)


At give indsprøjtning med det kan være en udmærket nødløsning i en ekstrem situation, som den er lige nu mht. pollen, men det duer ikke i længden (n)


Sensistop er afprøvet i et forsøg på KVL for et par år siden. Der kunne ikke konstateres nogen forskel på om hestene fik det eller ej. En af os her på HN, karinae's hest var med i forsøget.


Vi har prøvet sensistop, desværre også uden effekt :-(


Til gengæld giver vi inhalation med binyrebarkhormon, fuldstændig magen til det astmapatienter får (mig selv inclusive ;-) ).

Det skulle være rimeligt uskadeligt, når det ikke gives som indsprøjtning, det er en meget lille dosis.

Det virker ret fint på både mig og hesten (y) , når man samtidig sørger for et støv- og ammoniakfrit staldmiljø og foder (y)


Det allerbedste er døgnfold + evt. medicin (y)




:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vaccination
Forfatter: 
Dato:  08-05-2006 10:32

Jeg har også en pollen-allergiker hest. Symptomerne er hosten forår/sommer - oftest i starten af ridning, og i slemme perioder under hele ridningen. I skridt hoster han dog sjældent.


Det er blevet konstateret via en blodprøve, der blev sendt til USA og analyseret. Har hørt, de også gør det i Holland.


Jeg har fået et mangeårigt vaccinationsprogram til min hest. Det har hjulpet en del, og er i modsætning til andre ting, der er nævnt her, en varig løsning. Det er efterhånden længe siden, men jeg mener han blev vaccineret hver dag i starten, derefter trappet ned i løbet af et års tid til en gang om måneden, og så har han fået vedligeholdelses dosis en gang om måneden i 2-3 år derefter.


Nu har han så nogle andre skavanker der gør, at han kun kan skridte, så jeg ved reelt ikke, hvordan han ville reagere under "rigtig" ridning nu, men han har virket ikke synderligt generet her i løbet af weekenden, hvor alt er sprunget ud.


Det har formentlig ikke løst allergiproblemet 100% men det har helt sikkert hjulpet, og i forhold til hvad jeg før brugte på dyrlæge og medicin syntes jeg ikke, det har været dyrt. (Det er som sagt længe siden, så jeg kan ikke huske nøjagtigt, hvad jeg har givet for det - men jeg synes helt sikkert, det har været pengene værd).


Held og lykke.

Nanna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Glemte lige
Forfatter: 
Dato:  08-05-2006 10:37

I øvrigt er det vigtigt at få undersøgt helt nøjagtigt hvad din hest ikke kan tåle. Det er jo ingen grund til at tage 100 forholdsregler, som reelt ikke har nogen betydning for din hest, mens du kan komme til at overse andre, som kunne have betydning.


F.eks. kan min hest sagtens stå på halm, og reagerer ikke på støv. Jeg vælger dog at fodre med wrap frem for hø, men det er fordi det er høstet tidligere, og dermed ikke indeholder så mange pollen, ikke ikke så meget fordi det støver mindre.


Du er nødt til at vide, hvad din hest reagerer på, for at kunne sætte ind de rigtige steder - særligt hvis det er nogle fodermidler den er allergisk overfor.


Nanna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Allergi
Forfatter: 
Dato:  08-05-2006 10:54

Jeg har også haft en multiallergier, som reagerede med respiratoriske problemer.


Diagnosnen blev ret let stillet - der blev taget en blodprøve som blev analyseret i udlandet (Holland??) efter 10-14 dage kom svaret - et skema som kunne fortælle præcis hvilke planter/fødevarer mm han var allergisk overfor.


Han kom efterfølgende i flere behandlinger, han blev immuniseret gennem et lille års tid, afprøvde SensiStop (i samarbejde med to dyrlægestud.), urtebehandling og endelig radiologi. Intet hjalp, desværre og jeg har ham desværre ikke længere.


Ja, det var jo ikke særlig opløftene, men der er mange former for allergi og reaktionerne er forskellig fra dyr til dyr. Det sammen gælder for behandlingen af allergiere - nogle har gode erfaringer med en benadlingform, mens den ikke fungerer for andre.

Håber du finder noget der fungerer for dig og din mule. Held og lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 allergi
Forfatter: 
Dato:  08-05-2006 18:03

min kstår også på halm og får wrap om vinteren og der er der heller ingen problemer.Det er kun om sommeren og i foråret..

Håber da også du finder en løsning...pøj pøj men den lille pru


HILSEN

ANJA og FRAGGELHESTEN

0
0
Svar på denne tråd
 
 Allergi
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 13:41

Jeg er også indehaver af en allergihest.

Det er en 10 årig DV vallak, han startede sidste år i april måned med at pruste når jeg red ude, men der var ingenting når vi red i ridehus. Da han kom på sommergræs i ultimo maj blev det gradvist værre, men kun når han blev redet - hvilket han blev udendørs - vi kunne ikke konstatere noget når han gik på marken.

I juni kontaktede jeg dyrlægen som kom og lyttede på han hjerte og lunger = ingenting.

Startede så med 2 slags allergimedicin; Flixotide (som han skulle have i 14 dage) og Lomudal som han skulle have resten af sæsonnen.

Jeg syntes nogle gange at det hjalp lidt, men andre gange kunne jeg ikke mærke nogen effekt, begyndte så at ride med mulenet hvilket havde en virkning, selvom det ikke stoppede helt.

Jeg syntes at det var værre når der var meget solskin, og overvejede sidste år om jeg kunne finde nogle solbriller til ham.

Heldigvis har der ikke været noget fra ultimo sep. 2005 og frem til ca. 1. maj i år, hvor vi jo også er begyndt at ride ude.

Jeg er startet d. 1. maj med Lomudal (som inhalation), og rider også med mulenet, han pruster en lille smule,men ikke meget. Jeg har bestilt fluemasker - men går og venter

på at de skal komme med posten. Håber at det hjælper .

Har generelt ingen problemer med halm, støv og med at ride i ridehus, og han hoster ikke.


Tove

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 13:56

Tak for alle de gode svar


Status lige nu er, at vi har snakket med egen dyrlæge, som ikke var alt for optimistisk, da hun jo kun er 4 år osv..

Han anbefalede os at ringe til Landbohøjskolen, som jo kender hende..


Nu har vi snakket med den dyrlæge, som havde med Perfi at gøre sidste gang og hun foreslog, at de hev hende derind igen! De vil slet ikke beholde hende så længe som sidst- kun et par dage..


De vil så lave en endoskopi (kigge ned i lungerne), lave en arbejdstest og tage blodprøver for pollenallergi.


Jeg og min mor frygter lidt at Perfi har udviklet for store lunger og det mente dyrlægen vi meget nemt kunne have ret i!!


Igår var jeg dog lidt mere optimistisk, da jeg ikke kunne mærke noget på Perfi, men det ændrer jo ikke på det faktum, at hun ikke kan holde til at arbejde uden at puste som om hun har løbet gallopløb


Men nu bliver hun i hvert fald tjekket igen og hvis hun ikke er syg får vi i hvert fald det bekræftet i steden for at gå i uvished!! Hvis hun er syg må vi tage den derfra


Så krydsfingre for Perfi




Welsh Cob. Sec. D
Det bedste ride- og køredyr i verden
Vil du se et pragteksemplar???
Kig på min præs.



0
0
Svar på denne tråd
 
 sensistop
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 15:07
jeg har prøves sensistop...uden nogen tegn på bedring..
0
0
Svar på denne tråd
 
 Åh nej
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 19:09

Jeg står i præcis den samme situation som dig Stinas lige nu eller næsten.


Min hest har igennem lang tid hostet når han blev varm under ridning og her på det sidste har det været så slemt at jeg måtte stoppe. I går var jeg igen ude og ride for at se om der var nogen ændringer, men nej nu hev han også efter vejret :-(

Så idag kom dyrlægen idag og jeg skal igennem den behandling som i alle nævner er så farlig eller uden forbedring.


Nu bliver jeg da virkelig bekymret for om han nogensinde kan bruges som ridehest. Det skal lige siges at min hest står ude døgnet rundt året rundt, så jeg går ikke udfra det kan være støvallergiker han kan være.


Dyrlægen mener også at det må være pollen-allergi af en art blandet med at han så har været forkølet, hvorfor hans allergi er blevet forstærket.


Jeg håber virkelig på det bedste de næste 14-dages tid ellers skal han også have foretaget endoskopi.


Jeg er også interesseret i at høre nærmere om den der maske? Har den en virkning? Og hvor kan den købes?


Til pollen-allergiheste-ejere: Kan I ride jeres heste her i denne periode?

Stinas: Undskyld hvis du føler jeg "overtager" dit indlæg lidt med så mange spørgsmål, men er lige så meget på bar bund som dig. Jeg håber det er ok, jeg har benyttet tråden til at spørge videre.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Allergiheste
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 23:02

Simse: Jeg føler overhovedet ikke, at du overtager noget som helst.. Jo flere erfaringer vi får på bordet, jo bedre


Jeg er da ked af at høre, at din hest også er syg jeg forstår ikke helt udfra dit indlæg, hvad det er du skal prøve?? Sensistop??


Håber din hest får det bedre:)




Welsh Cob. Sec. D
Det bedste ride- og køredyr i verden
Vil du se et pragteksemplar???
Kig på min præs.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er da
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 00:55

noget, der tyder på at sensistop er temmeligt virkningsløst, når så mange skriver i tråden at det ikke har haft nogen virkning, og det samtidig er gennemprøvet på Landbohøjskolen også uden virkning...

Hvorfor så bruge tusindvis af kr. på det ?:-)


Vores historie er mere solstråleagtig. Grandi fik allergi for 7-8(?) år siden, han fik Lumodal i starten, men det skulle gives flere gange daglig, så han har siden fået Rhinocort 1 gang daglig (y) Det får jeg selv, og det virker godt ;-)

Hans vejtrækning er blevet meget bedre. Han kunne ikke galoppere en 20m volte uden en enorm hjertebanken dengang :-(


Jeg fortalte min læge om hestens allergi, og han sagde at Lumodal var et ret gammeldags produkt i forhold til de andre mere moderne 8-)


Solen kan virkelig genere, og små fnug i luften (n) Grandi går med hel-fluemaske på folden og med næsenet på skovture - om dagen. Om aftenen er der ikke noget.


Det kan virkelig anbefales at ride om aftenen (y)


Sidste år stoppede hans headshake 1-2 uger efter at de var kommet på døgnfold (y)




:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Allergimedicin / Rhinocort
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 08:42

Nina, du skriver at du giver Rhinocort, gives det også som inhalation med maske ??

og hvor meget giver du ??

Jeg kender ikke så meget til allergi, da jeg heldigvis ikke selv lider af det, men hvis der er noget som er bedre end andet, er det da værd at prøve.

Tove.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pollenallergi
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 09:03

Jeg har selv en hest med pollenallergi..


Det startede for lidt over 2 år siden hvor hendes vejrtrækning var meget forøget og det lød frygteligt. Min daværende ridelærer mente det var noget i nakken på hende så vi fik en dyrlæge ud der også kunne lave noget akkupunktur.

Han lavede dog en endoskopi på hende og han sagde hun havde nogle hvide plamager i halsen som bestemt ikke skulle være der. Hun fik noget pencillin og fik noget urtebehandling også, og så kom han igen 3 uger efter. Der var det blevet værre og endnu engang lavede han endoskopi og hun fik mere pincillin. 3 gang han kom var det ikke blevet bedre med hende og han sagde direkte til mig "Hvis hun ikke er blevet rask af sig selv inden 1 måned kan vi ikke gøre andet end at aflive hende" og så kørte han..


Jeg var gal over det svar så jeg ringede til Ullits dyrlægerne og fortalte hvad han havde sagt og om hvordan Bianca havde det. Han ville gerne at jeg kørte hende over på dyrehospitalet til dem så de kunne kigge på hende derovre. Dermed blev det gjort og hun endte med at stå der i ca. 2 uger.

De lavede endoskopi på hende og kunne overhovedet ikke se det samme som den anden dyrlæge havde set. Slet ikke. De tog så en blodprøve på hende som blev sendt til USA som ville fastslå hvad hun var allergisk overfor hvis det var allergi. Og det var det så. Det viste sig at være pollenallergi, hun er allergisk overfor flere forskellige græstyper, og en del forskellige træer..


Dyrlægen bestilte en vaccine til mig i Finland som hun er blevet sprøjtet med siden oktober 2004. I starten skulle hun stikkes hver 2. dag men nu er det kun 1 gang om måneden..


Sidste sommer var der slet ikke noget med hende. Der var kun 1 dag hvor jeg synes hendes vejrtrækning var lidt forøget så der sprang vi rideturen over..


Nu skulle jeg så bestille en ny vaccine her for et par måneder siden og der fik jeg at vide at man ikke længere kan få vaccinerne fra Finland, at de nu kommer fra Tyskland og man skal have tilladelse til at føre dem ind i landet.. Da jeg snakkede med dyrlægen for et par uger siden havde de stadig ikke fået tilladelsen til det, så pt. går Bianca uden sin vaccine :(


Men den vaccine kan helt klart anbefales..



0
0
Svar på denne tråd
 
 hej simse
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 15:41

jeg har skrevet længere oppe min fik en biny sprøjte i fredags og det har allerede hjulpet igår hostede den kun 3 gange hvor imod i lørdags 20 gange så det er da en forbedring og igår kunne jeg trave og gallopere uden problemer .den hoster kun hvis man rider i langt græs eller er i nærheden af mange birke træer...

Men som sagt længere oppe må den jo ikke få det mange gange ,det er der jo ikke nogle der har godt af...Men hvis det bare kan hjælpe her i starten af sommeren hvor det er værst er det jo dejligt...så det håber vi på ellers må vi finde på noget andet..

Men håber du finder en løsning..


HILSEN

ANJA og FRAGGELHESTEN

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, Tove
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 02:53

Det virker rigtig godt - både på mig og hesten (y)


Du kan læse om det på netdoktor og astma-allergiforbundet mv. Det anses for at være en temmelig harmløs behandling (y)


Han får 4 pust i hvert næsebor 1 gang daglig som inhalation. For det meste af kopiproduktet Pulmicort. Dosis er 200 mikrogram pr. pust.


Inhalationsapparatet hedder EQUINE HALER, og det har vi nu brugt stort set hver dag i 6-7 år, tror jeg det er. Som regel ikke om vinteren, da det næsten altid stort set der. I vinter blev der desværre givet hø i stalden i en periode, og det kan han ikke tåle, så der måtte vi give ham medicin alligevel (n)


Det er bedst at ride om aftenen eller natten, da lyset generer og pollentallet er lavt om natten (y) Vi red den skønneste aftentur i skoven i dag fra kl. 21 til 22, der var intet at spore. Mens i går var han noget generet, der red vi kl. 17.


I dag er han kommet på døgnfold, og så bliver det spændende! Sidste år forsvandt symptomerne totalt efter 2 uger på døgn, og de kom først en smule tilbage, da hesten igen kom på stald i slutningen af september (y)


Men det hjælper at holde symptomerne nede (y) De store udbrud af allergi har det med at forstærke de allergiske angreb, så hvis man kan holde det nede på et acceptabelt plan, er det langt det bedste (y)


Siden vi omlagde hans staldforhold og begyndte at give medicinen, har vi ikke haft ret mange dage med gener (y) Før var han så hårdt angrebet, at han slet ikke havde vejr til at galopere




0
0
Svar på denne tråd
 
 Stinas
Forfatter: 
Dato:  12-05-2006 13:06

Hej igen,


Jeg mente at han har fået 2 gange af binyre indsprøjtninger.


Nu skal jeg lade ham stå mindst en uges tid og så om denne behandling har hjulpet, ellers skal han have foretaget en endoskopi og blodprøve. Men jeg håber da virkelig den har hjulpet, selvom det ser lidt sort ud . Da han stadig prustede meget efter første behandling. Yderligere er dyrlægen ret sikker på det er allergi han har overfor et eller andet og det kunne meget vel være pollen-allergi. Men jeg må være optimistisk og håbe denne behandling er nok og det er et lille udslag af allergi. Man har da lov at håbe :-)


Stinas: Er der noget nyt angående din hest?


Men hvor er det rart alligevel at høre, der kan gøres en masse mod pollen-allergi. Så er der i hvert fald masser af muligheder for behandling af ham, hvis han skulle være så uheldig at have fået pollen-allergi. Hvor meget skal i give for sådan en vaccination hver måned så og har i mulighed for at give den selv?


Tove: Nu kan det godt være jeg spørger dumt , men hvorfor fluemasker? Hvad kan det hjælpe på? Jeg tænker straks at en fluemaske kun dækker øjnene? Og jeg tænker at det er næsen der skal "pakkes" ind, men så kan de vel ikke spise? Hvorimod jeg synes et mulenet virker mere logisk, hvor kan man få fat i sådan nogle?


Rigtig god weekend til jer alle.





0
0
Svar på denne tråd
 
 allergiheste
Forfatter: 
Dato:  12-05-2006 20:25

Hej Simse:)


Jeg krydser da i hvert fald fingre for, at din hyp bliver rask


Der er ikke rigtig noget nyt ang Perfi.. Hun bliver forhåbentlig indlagt her inden for en lille uges tid.


Jeg har bare sådan på fornemmelsen at hun er 'færdig'

Hun har sandsynligvis for store lunger og så er det jo en kronisk tilstand.. Så det er vel begrænset, hvor meget det kan bruges?!


Jeg elsker min Perfi mere end noget andet i mit liv, men jeg har hest for at ride og jeg kan ikke nøjes med en hest på ½ tid


Jeg er faktisk lidt flov over, at jeg føler sådan, men sådan er det nu engang.




Welsh Cob. Sec. D
Det bedste ride- og køredyr i verden
Vil du se et pragteksemplar???
Kig på min præs.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Stinas
Forfatter: 
Dato:  12-05-2006 20:44

Åh nej, det håber jeg da virkelig ikke :-( Jeg krydser også alt for at det ikke er for store lunger den har. For som du jo selv siger ja så kan den i hvert fald ikke bruges som ridehest, hvis det er tilfældet.

Men hvor er det træls, den er da ikke så gammel?


Jeg har også den indstilling, at jeg har hest for at ride så det skal du endelig ikke være flov over i mine øjne :-)


Skriv endelig når der er noget nyt :-)


Jeg krydser ALT for jer


0
0
Svar på denne tråd
 
 Problemet
Forfatter: 
Dato:  13-05-2006 01:55

med vaccinationsprogrammet er, at man ikke kan være sikker på, at man får alle de allergi-givende ting med i programmet (n)


Jeg har fx en del allergi, som ikke giver sig udslag i prik-testerne, men som helt klart er allergi 8-)

Og det skulle i følge vores dyrlæge værre endnu sværere mht. heste...


Der kan det være en bedre idé at give medicin imod al allergi som sådan.


Grandi har i øvrigt været meget plaget af besværet vejrtrækning med 'dobbelt udånding' (engbrystighed/astma), det er også blevet utroligt meget bedre (y)




:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd
 
 allergiheste
Forfatter: 
Dato:  13-05-2006 10:11
Jeg skal nok holde jer opdateret mht til Perfi



Welsh Cob. Sec. D
Det bedste ride- og køredyr i verden
Vil du se et pragteksemplar???
Kig på min præs.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til Simse
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 09:31

Jeg har en fornemmelse af at allergien bliver forværret når der er meget solskin, og derfor ville jeg forsøge mig med en fluemaske ( de findes også med UV-filter), og så har jeg set at helmaskerne har ligesom et mulenet, altså sådan at den ikke er pakket totalt ind.

Jeg har bestilt helmasken hos Shires og en anden maske uden mulenet hos Nethesten. Desværre går jeg stadig og venter på dem begge, da de var i restordre, det var jo ellers i sidste uge at der var meget sol - men den kommer jo nok igen.

Jeg er meget spændt på at se om det har en virkning.

Dog skal det lige siges, at min hest IKKE har hostet, sådan som du beskriver med din.

Han pruster og virker lettere irriteret når han rides, men mulenettet tager en hel del.Det virker lidt som om det mest er i starten, og så går det ligesom lidt over igen, men det er jo ikke ens hver dag.

Mulenettet har jeg købt via en anden rytter som havde købt det gennem dyrlægen. Jeg kan ikke lige huske hvad det hedder, men kan finde brochuren hvis det har interesse, ellers ved jeg også at det kan købes gennem Hørsholm Dyreklinik.

Hej fra Tove.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til tove
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 10:45

Mange tak for svar.


Ja, du må meget gerne finde ud af hvor man kan få mulenettet.


Når du har modtaget dine masker, må du da meget gerne skrive om det har nogen virkning :-)




0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 14:08

Nå, nu sker der da lidt! Perfi bliver indlagt i morgen på KVL.


Dejligt at hun kom til hurtigere end forventet.. Jeg har ingen tålmodighed og vil bare vide besked NU


Men jeg må lige vente et par dage mere- det overlever jeg jo nok




Welsh Cob. Sec. D
Det bedste ride- og køredyr i verden
Vil du se et pragteksemplar???
Kig på min præs.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt..
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 17:27

Åh det var godt at høre, så må vi bare krydse alt for at de finder et eller andet på hende så du ved hvad der er galt. Så du ikke skal gå i uvished længere :-)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Det bliver
Forfatter: 
Dato:  16-05-2006 00:21

spændende at høre om (y)


Mulenettet kan man bla. købe hos HERI.




:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  17-05-2006 16:40

Jeg er lige kommet hjem fra Landbohøjskolen. Var lige ude og sige hej til Perfi.. Hun vrinskede da jeg kaldte på hende og så bliver man jo som hesteejer altid blød om hjertet


De har ikke rigtig lavet så meget med hende endnu. De har taget blodprøver, men svarene var selvfølgelig ikke allerede kommet..


De har lavet en klinisk undersøgelse af hende og lyttet til hendes lunger..


Dyrlægen kunne høre noget på hendes lunger, men de var heldigvis ikke for store Det kan være på grund af en infektion, men det forvirrende er bare, at Perfi ikke har været syg og sidst hun var derinde kunne man ikke høre noget på hendes lunger.


Perfis fremtid er stadig meget usikker, men jeg tror ikke aflivning kommer på tale.


I morgen ville de formentlig lave en arbejdstest på hende og den er jeg meget spændt på!


Jeg ville jo utrolig gerne vide hvad udsigterne er omkring ridning osv, men dyrlægen havde jo selvfølgelig svært ved at udtale sig, da de ikke har undersøgt hende så meget endnu.. Men hun udtalte at det da så lidt broget ud.


Dyrlægen sagde også at det ikke var sikkert, at de kunne komme frem til årsagen, hvilket jeg heller ikke regner med..

Og så er muligheden at prøve at behandle hende med binyrebakhormoner.


De ville sandsynligvis også lave en allergitest, men dyrlægen påpegede at det altså var sjældent at heste havde pollenallergi.. De har mere allergi for svampesporer osv..


Så nu må jeg væbne mig med tålmodighed de næste par dage..


Jeg håber i stadig vil holde jeres fingre krydset




Welsh Cob. Sec. D
Det bedste ride- og køredyr i verden
Vil du se et pragteksemplar???
Kig på min præs.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Allergi
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 08:44

Hejsa!


Jeg har også en allergihest, men det har indtil videre været støv, han ikke har kunnet tåle. Derfor står han i en togvogn og får wraphø om vinteren, og i vinters har der ikke været noget.


Desværre er der så kommet noget nu, hvilket jo kunne tyde på, at det ikke kun er støv, han ikke kan tåle, så jeg har overvejet, om det kan være pollen, der er problemet nu. Det startede nemlig lige, da det blev varmt. Han har ikke hostet, men han trækker vejret alt for tungt og bruger kun den bagerste del af lungerne. Jeg havde dyrlægen ude i mandags, og hun kunne høre noget på lungerne, så nu bliver han behandlet med antibiotika, hvilket før har hjulpet. Jeg håber, det også hjælper denne gang, for ind i mellem de omgange, han har haft, har han fungeret fint som ridehest.


Jeg håber virkelig, det går godt med Perfi, Stinas! Det værste er jo altid, når man ikke ved, hvad der er galt... Jeg skal nok holde fingrene krydset.

0
0
Svar på denne tråd
 
 sensistop
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 11:48

Hej ...


Er der nogen der ved hvor mange dråber sensistop man skal give ??


Hilsen Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider