Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 gode råd omkring muk
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 11:53

heey allesammen..


jeg ville hører om der er nogen der kan hjælpe mig..

min hest har desværre fået muk på bagbenene, og ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre.. min veninde siger at jeg skal bruge biotex, men jeg mener at det vil gå mega ondt på hesten..

skriv endeligt..


hilsen sabina

0
0
Svar på denne tråd
 
 ssssss
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 12:03

Hej Sabina.


Jeg fik af min dyrlæge et råd mod "sommer" mug. Bruge blå biotex blandet til en grød du smører på og lader sidde i 15 min. Herefter skyller du benene grundigt, tørrer dem og smører dem med fx. zinksalve, aloverasalve, skinhealer eller lign. for at holde huden blød efter den kradse sæbebehandling. Det tog mig ca 1 uge at "ordne" mit mugproblem sidste sommer.


Om vinteren har jeg super erfaring med Hibiscrub sæbe der er desinficerende og fuldstændig optørring af benene samt evt lidt smørrelse, som dyrlægen også fortalte var rigtigt godt til om vinteren.


Der er åbenbart en smule forskel på mug sommer og vinter. Ikke sært man bliver helt rundt på gulvet


Med Venlig Hilsen

Rikke Jensen

0
0
Svar på denne tråd
 
 man kan også
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 13:13

smøre det i alm. madolie. Så skyer det fugten.. Bedst at gøre det som forebyggende..


Hilsen Lone..


0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg brugte da min gamle hoppe havde muk
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 14:21

virkonS som man kan købe i "breve" på dyrehospitalet... Det var effektivt!



Pernille ;-D LiidoZ
"Bollen & Dressurstjernen"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det jeg har haft..
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 16:45

bedst erfaring med er Hebiscrub fra Apoteket.. Efter vask smører jeg noget Klorhexidinsalve på og allerede dagen efter var det næsten væk og er ikke vendt tilbage endnu..


Vi brugte Biotex i starten, men det har altid kun hjulpet efter mange dages grundig vask og efter en måned var det vendt tilbage..






Krone og Bølge - En selvfølge


R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!




0
0
Svar på denne tråd
 
 Zinksalve
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 11:57

Min erfaring er at det er zinksalve som virker bedst. Man kan købe det på apoteket for ca 50 kr for en tube.

Hvis det er Dr. Dyr man bruger, så kommer du ikke langt for en flad halvtredser .


Jeg har været hele møllen igennem med dyrlægebesøg og MANGE forskellige fantastiske ting fra dyrlægen, til at smøre og vaske med, men det var altså zinksalven fra apoteket som virkede.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 12:49

atanol.. Det som man bruger når man skal lave syltetøj så det ikke mugner .. også en fed muk creme .. det hjælper rigtig godt .. også ikke pille i det for såret bliver bare større og gør mere ondt på hesten ..

0
0
Svar på denne tråd
 
 hm hvad kommer sommer mug af?
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 13:35

det samme som om vinteren? er det af det våde græs?

mvh

0
0
Svar på denne tråd
 
 Linda ♥Faster♥.
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 13:46

...-det er vist Atamon du mener.


Jeg har tidligere haft døjet meget med muk på min skimmel.

Efter behandling med VirkonS for snart 6 år siden, har jeg ikke haft det siden.

Jeg vasker aldrig ben på min hest.

Det er effektivt hos mig.

Om vinteren lader jeg muddert fra folden sidde og tørre. (hvis det blevet mudret).

Børster det derefter af.

Andet gør jeg ikke.




Annemarie

Mor til Laura og Emma- 20-07-06.

www.123hjemmeside.dk/ GroenkjaerRamloev


"If you can dream it, you can do it"


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 17:20

Da jeg kom i den nye stald med min hest sidste vinter var der to piger i stalden hvis hest har haft kronisk muk i 6 år, de smørre med øredråber til hunde/katte, og jeg ska´l love for at det bare er noget der virker. Jeg har selv to heste hvor den ene hver vinter og denne sommer har haft muk og jeg har fuldt deres råd med øredråber og det er et vidundermiddel.


Kan virkelig anbefales...



0
0
Svar på denne tråd
 
 En hest..
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 18:59

har MUK og ikke MUG - og derfor skal Atamon ikke bruges..!!!


For nogle måneder siden var der en nyhed på forsiden af HN om, hvorfor man IKKE skal bruge Blå Biotex.


Det bedste er at få taget en prøve hos dyrlægen - der kan nemlig være flere årsager, og dermed forskellige midler der virker, alt efter hvad det er.



Mvh

Line


4 års DV-hoppe sælges


Feriehus ved Malaga udlejes, skriv for yderligere info


Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et dumt spørgsmål herfra.
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 19:05

Hvordan ser muk ud?




Helle Andersen

Med Charlies Doc Sockett AKA Pony.

Min fantastiske western hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Intelligent svar..
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 20:17

Vask benet rent, tør det og smør det med et tykt lag Zinksalve.



- med væmli' hilsen Aja

...ich bin kein Klugsheiβer, ich weiβ es wirklich besser!


www.epona.tv - bare prøv det, okay?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Atamon
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 20:24

Jeg brugte atamon til Meindert på kasernen, og det virkede.


http://www.ynox.dk


Bestilling af blyantstegninger - send en pm. :)


Boks udlejes til hoppe i udkanten af Ringsted.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle A
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 20:44

Muk er oftest væskende revner i huden i kodebøjningen oftest på bagbenene. Det kan dog brede sig op af benene med mange væskende sår, der så laver en hård skorpe og evt giver meget hævede ben. Det svære består så i at få opblødt skorpen, så den kan pilles af, uden det begynder at bløde og gøre for ondt på hesten, for diverse påsmøringsmidler virker ikke, hvis skorpen ikke fjernes først.

0
0
Svar på denne tråd
 
 atamon
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 20:58

Jeg plejer at bruge skiftevis atamon den ene dag og dagen efter helosan. Det plejer at virke og billigt at anskaffe(fåes i de fleste dagligvarer forretninger). Stalosan skulle også være godt.


Mine to øjestenene Lykeion og Kalido Lyne alias De brune

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 11:35

Jeg har også hørt at Blå Biotex ikke må bruges EFTER jeg havde brugt det på min travhest. Det var desuden også det min dyrlæge fortalte mig.

Han bad mig i stedet bruge sæbespåner og kopattesalve. Jeg blandede sæbespånerne i varmt vand (ikke brændende varmt, men tilpas lunkent :)) og vaskede benene i dette. Tørrede benene bagefter og så blev de smurt ind i kopattesalve. Krikken var kureret efter en uge :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 AnnemarieR
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 12:02

Ja lige præcis :D

Længe siden jeg har haft brug for det .

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nyt herfra..
Forfatter: 
Dato:  27-08-2008 21:14

Jeg fik et godt råd nede i min stald at jeg skulle duppe helt alm. kærne mælk på. Så det har jeg prøvet og dagen efter den første dag jeg puttede det på kunne jeg ligeså stille nuller det af.


Så her bliver der kærne mælk på..


Det er nemt og billigt.




Helle Andersen

Med Charlies Doc Sockett AKA Pony.

Min fantastiske western hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sådan her
Forfatter: 
Dato:  27-08-2008 21:24

Ring til din dyrlæge. Han blander en speciel muksalve der indeholder antibiotika. Det tager kun 2 dages vask og smøren før mukken er væk.


Du må dog ikke bruge det forebyggende, da det så vil miste effekten.


Faktisk er den bedste måde at forebygge på ved at holde benene rene og tørre - hvilket jo er svært om vinteren. Men det er ikke sundt at smøre med alt muligt kvaksalveprodukter...


Venlig hilsen


M

0
0
Svar på denne tråd
 
 billede
Forfatter: 
Dato:  27-08-2008 22:05


Der kan være forskellige årsager, så få dyrlægen til at tage et skrab, vask det og smør det med en salve (alt efter hvad det er)... Og så det vigtigste: FJERN ÅRSAGEN... det er den allervigtigste ting i muk bekæmpelse... få hesten væk fra den fold den går på, hvadenten det er sommer eller vinter og giv den bedre forhold, så den ikke får muk igen...


Sagde Janne der nu også er kommet på facebook...


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-08-2008 23:51

Er der nogen her i tråden der har et bud på hvorfor en hest på 18 år for første gang fik muk her for nylig.Hun går i de samme folde som hun altid har gjort,og bliver passet som hun plejer.


Kurerede det i øvrigt ved at lægge olie gennenvædet vat under bandager,lod det sidde et døgn,og pillede så de skårper af jeg kunne få lov til.Vaskede så i virkon s,og smurte da det var tørt i combi salve fra dyrlægen.


Dorte.




´Gå ind på:

www.123hjemmeside.dk/aesellyst

Og hils på alle æslerne

Det god stil,at køre æsel med et smil

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke blå biotex
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 12:21

blå biotex er ikke et middel man bruger til heste!!! Det er til tøj.


Det er ikke smart at pille for meget i det og hvis det bløder er det helt forbudt at røre det. Muk kan være meget svært at slippe af med og man kan smøre og vaske og smøre og vaske alt det man vil hvis man bliver ved med at sætte den ud igen til de jordbakterier der er årsag til problemet. Det gælder om at holde det rent og frem for alt TØRT.


Lad være med at bruge alverdens underlige og dyre ting. Man kan få et glimrende middel hos dyrlægen man normalt bruger til yverbetændelse hos køer. Spørg din dyrlæge, de ved bedst.


Ellers hold det rent og tørt og brug evt noget aloe vera gel med højt indhold af aloe vera.


Held og lykke



part søges!

0
0
Svar på denne tråd
 
 10000000 råd...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 15:25

Der findes nok 1 million gode råd mod muk - og alle har deres egne erfaringer med det.

Nogle siger at man skal vaske benet og smøre - andre at man skal holde sig fra alt med vand.

Min erfaring er at man skal holde sig fra at gøre benet mere vådt - jeg smører stedet ind i kopattesalve og bliver ved til mukken er væk - ( tager ca. 1 uge. )

Det er min erfaring... har prøvet meget forskelligt - men kopattesalve er bedst for mig..


/Lisbet


Hold tanken mod målet...Og ikke mod besværlighederne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Muk ved strålen
Forfatter: 
Dato:  30-08-2008 22:08

Er der nogen af jer, der har erfaring med/oplevet muk, der sidder lige over strålen??


Min hoppe har pludselig fået muk på 3 ben. Og det er ikke engang bagbenet med sokken, der er den værste. For alle 3 ben gælder det, at det sidder lige i strål/ballekanten.


Min smed anbefalede noget tjærespray, for at få det desinficeret og lukket af for fugt - men det var ikke at skaffe nogen steder. Endte på dyrehospitalet hvor jeg fik noget Iodine til at vaske i - og så kommer dyrlægen forbi på mandag.


Og så blev jeg også anbefalet havvand, da saltet virker udtørrende.


Hoppen har været hævet i begge bagben grundet dette, så nu har jeg også forsøgt med at lægge nogle BTO bandageunderlag under staldbandager nogle timer (1. gang i dag) Det så ud som om, det havde været godt for hende. Hun har også været noget øm, og uvillig til at gå - så hun har haft fri et par dage.


Har så lige været ude at ride hende lidt her til aften. Inden så det rimeligt pønt ud, alt taget i betragtning, men det gjorde det bestemt ikke da vi kom ind. Da havde det blødt ved den ene balle!


Er der nogen der ved om Formocibazol er godt mod muk??

Jeg har nemlig en stor tube liggende, og forsøgte at smøre med lidt af det i går. Og det så ud som om det havde haft en udtørrende effekt samtidig med at det også dækker sårene noget af.

Kan huske, at vi for nok 10 år siden bl.a. brugte det... Men også zinksalve blev brugt. Og hvad der egentlig var bedst kan jeg ikke huske. Det er længe siden jeg har haft de problemer.




Hilsen
Tina










0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider