Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hudbetændelse/svamp og foder?
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 17:30

Nu har jeg igen haft dyrlægen ude til min hoppe. Hun har døjet med, siden jeg købte hende for 1,5 år siden, at hun fik små sår som voksede sig størrere og størrere med lynets hast. Der er prøvet forskellige ting, VirkonS, Skinhealer, de gængse, blå biotex, saltvand, helosan og antibiotika injektioner der endte i en allergisk reaktion.

Nu kører møllen igen, denne gang med et sår der har vokset fra at være på størrelse med en en krone til et sår på ca. 5x5 cm. Dr. dyr kiggede forbi idag, jeg var desværre ikke hjemme, nu er diagnosen en gang hudbetændelse kombineret med svamp som vi forsøger at slå ned med Imovarel og Poryderm vask, samt for første gang i mit liv og klippe en hest (har en der er vant til det til at gøre det) samt få samtlige af mine dækner vasket IGEN!

Derudover anbefalede dyrlægen et foderskift, da det kunne skyldes for stort indhold af energi/proteiner??

Hun er en trivelig hoppe der har tendens til at tænde hurtigt, derudover er hun 156 høj og bliver brugt moderat, 6 år gammel.


Foderet nu består af:


Roepiller

Salvimin Grøn

En håndfuld Happy Hoof fra Spillers, kun for smagens skyld da hun ellers ikke er super lykkelig for roepillerne.

Hvidløgspulver

Wraphø, ca 8 kg. fodret over flere gange om aftenen ellers er der støvsuget inden kl. 22.

Hun går ude fra ca. 6.30 til 17.00 om eftermiddagen med græs og wraphø.


Som skrevet tidligere hun er nem til at holde huld, og jeg tænkte om man evt. kunne udskifte roepiller, Happy Hoof og SG med noget andet, der er jo 1000 forskellige slags fuldfoder på markedet, men der skal bruges SÅ meget til en middelstor hest, og jeg er nok lidt bange for at hun bliver for hurtig sulten igen, en af grundene til at hun jo får roepillerne er pga. den mættende fornemmelse i maven.......


Tja, det jeg vil frem til er om det kunne hjælpe mig og min hest om jeg i samme ombæring som klipning og vask skulle lave det foderskift som dyrlægen nævnte som en mulighed vi kunne undersøge efter endt behandlig hvis ikke det blev bedre? - Og hvad ville i, kære fodereksperter anbefale mig at bruge, hvis man skal tænke i både hvad der er bedst for hesten og også gerne tegnebogen.......


Jeg skal gerne indrømme jeg selv tænker PAVO, det hører ikke sammen med tegnebogskommentaren, men jeg har kun hørt godt om det....... Og så må ejg leve af havregrød hvis det kommer dertil ;-)




Mendacem memorem esse oportere. *




Skal du handle på HN eller Hestegalleriet? Tjek min præs. inden hvis ikke du vil snydes!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hdlfhhs
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 17:43

ved du hvilken slags hudbetændelse det er?


min har dermatofilose men blev ærlig talt lidt forvirret for har altid forstået det sådan at dermatofilose var noget slemt og det smittede osv osv. men det sagde min dyrlæge at det gjorde det ikke? men at det er at være allergisk overfor de jordpartikler der sprøjter op på ham når han fx løber rundt på folden?

`kan desværre ikke give dig nogle råd for jeg ved ikke selv hvad jeg skal gøre ved min. dyrlægen sagde at jeg ikke skulle forvente at det gik væk før det blev sommer. . men har også været ude at investere i nyt dækken og flere dækkenvask osv ..


har hørt fra flere hvis heste har haft hudb. at det hjalp da de blev klippet. så håb på det :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er ikke
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 17:47

derma. det har ikke de klassiske symptomer på dette, og det sidder under dækkenet den her gang, hvor hun altid er ren og tør...... Samt hun også har haft det om sommeren.....



Mendacem memorem esse oportere. *




Skal du handle på HN eller Hestegalleriet? Tjek min præs. inden hvis ikke du vil snydes!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa..
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 19:14

Lige nu står min hest med betændelse på hele ryggen, under dækkenet. Har ellers luftet/striglet hver dag, fordi det jo er så vigtigt. Har nu vasket hende i skinhealer et par uger, og hun er ikke længere så varm og klør ikke så meget. Men der er stadig sår.


Hun får dækkenet af om natten i weekenderne, det hjælper også,. Om morgenen er hun så ikke så varm på huden. (får luft)


Lone


Massage, healing hest/rytter


Søger du et nyt rækkehus ved Århus? :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 alternativ behandler
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 20:08

Jeg ved godt det lyder sådan lidt bob bob men jeg ville forsøge med med en alternativ behandler. Min hest havde svamp i maven og kunne ikke tage på... da jeg havde opgivet at betale flere penge til dyrelægen (som ikke havde konstateret svamp i maven) fik jeg en ud som udførte kinoseologi på ham og fik konstateret at han havde svamp i maven og ikke kunne tåle sit foder...altså wrap, roepiller og sit musli ... jeg fik skiftet foder og hesten startede med at tage på.


Derfor kunne en alternativ behandler måske råde dig til andet foder også og fortælle hvad hesten fejler.


Ved godt man skal tro lidt på det...men jeg troede ikke på det før jeg kunne se hesten ændrede sig så det var måske værd at overveje.


Held og lykke...

June

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er ikke
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 20:21

pga. af vådt dækken eller sved under dækkenet, det er højest sandsynligt noget hun har haft med sig fra tidligere ejer, som bryder ud engang imellem, normalt har jeg kunne holde det nede ved at rense og tørre det og lade være med bla. at have hovedtøjet til at sidde på det bestemte sted hvor såret var, og derved få det til at hele op. Men eftersom det den her gang sidder på den ene skulder vil dækkenet automatisk sidde og køre op ad det, uanset om jeg har undertrøje på hende eller ej, og hudbetændelse væsker jo også, derfor er det svært at få det til at bedres uden behandling, hvilket skal påbegyndes i det øjeblik jeg står med alle min dækner renset og gennemtørre, jeg kunne ALDRIG finde på og tage et vinterdækken af når først det var kommet på, det vil gøre hende syg, selvfølelig skifter jeg dækken, både når hun kommer ud og når hun kommer ind, og hun har aldrig fået dækken på når hun har været våd eller fået et vådt dækken på, ej heller har jeg observeret hun har svedt under dem.


Jeg er villig til at gå langt for at gøre min hest rask, derfor står jeg nu og skal klippe den, faktisk første gang i mit liv jeg skal have en klippet hest, samt jeg skal vaske hende på hele kroppen på den værste årstid der findes for en våd hest, godt jeg har solarium, derudover er jeg parat til at skifte foder hvis det er det der skal være afgørende for hendes sundhed........



Mendacem memorem esse oportere. *




Skal du handle på HN eller Hestegalleriet? Tjek min præs. inden hvis ikke du vil snydes!

0
0
Svar på denne tråd
 
 alternativ behandling
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 01:32

Jeg kender ikke alle de fodermidler du nævner , men min første tanke var : får den for meget protein ?? Så læste jeg om den alternative behandling og det var i virkeligheden nr.1 . Så får du jo besked om hvor ubalancen er !!! Så Kinesiolog simpelthen..


Hilsen Lene


HOP TJULA HEJ - BELGIEREN ER SEJ !!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er da
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 09:38

Skønt og læse jeres svar, men er jeg virkelig den eneste der har fået af vide fra dyrlægen at foderet også kan spille en rolle i forbindelse med hudbetændelse med sekundær svampeinfektion?



Mendacem memorem esse oportere. *




Skal du handle på HN eller Hestegalleriet? Tjek min præs. inden hvis ikke du vil snydes!

0
0
Svar på denne tråd
 
 1233456
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 10:01

Jeg tror ikke der er noget galt med din fodring. Den ser fornuftig ud, og jeg tvivler stærkt på at den får for meget protein....måske nærmere tværdigmod. Men det er ikke det der får din hest til at få udslet igen og igen....


Et eller andet sted må problemet være et andet sted...


Er dækkenet nok åndbart? Eller var det for tykt i forhold til da hun havde pels, og dermed svedte under det?


Ellers er det måske hendes imumforsvar i bund, her kan rød solhat i en periode hjælpe...


Endelig så er MSM OGSÅ super til hud og hovproblemer. Min dyrlæge fortalte engang om MSM´s fortræffeligheder, hvor bla. han havde en klient med en pony som led så forfærdeligt af udslet og hud og hårlag så forfærdeligt ud. Efter adskillige forsøg med alverdens ting, prøvede de MSM, og efter ret kort tid havde det en tydelig effekt. Og problemerne kom ikke igen.


Håber du kan bruge det til noget.



Forskelligt købes og sælges. Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 Generelt
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 10:38

Har jeg aldrig oplevet at hive dækkenet af hende og se hun er våd, ej heller, har hun haft lagt et vådt dækken på eller været svedt eller våd inden dækkenet er lagt på hende. Da hun jo har alm. dæken pels stadigvæk, plejer den at krølle en del når hun har svedt, og den er helt fin glat og tør under dækkenet. Jeg har været meget hys med at skifte dækken efter vind og vejr og det spænder fra 200 g. for til 350 gram for og hals.

De dækner jeg har skulle alle være åndbare og jeg tror da jeg kunne se på pelsen hvis ikke de var dette, eller?

Immunforsvaret kunne da være en mulighed, men det har bare været SÅ effektiv så sidst hun var på antibiotika kæmpede det så meget imod at hun 'besvimede' og der var det på tale at hun evt. skulle have immundæmpende medicin for at få hende på ret køl igen, heldigvis blev dette ikke aktuelt.


Da jeg købte hende fik hun PAVO condition mix, og der er jo et højt indhold af bla. biotin, så om det igen var en mulighed ved jeg ikke.


Jeg får vasket alle mine dækkner inden dækken sæsonen og de udendørs bliver ligeledes imprægneret, og nu skal de så afsted igen, mest fordi ejg er så hys at alle potentielle smittekilder skal fjernes, men det gør jo så desværre også at behandlingen må vente til jeg får rene tørre dækner i hus igen, og da hun jo samtidig med skal klippes skal jeg også til at undersøge om hun skal have mere fyld i dækkenet, og hun bør vel også få et dækken mere der kan monteres hals på ikke??


Suk hvor er jeg hjælpeløs, jeg har aldrig i mit liv haft en hest der var klippet, og jeg gruer virkelig for hvordan hun reagere på klipperen, da hun er temmelig meget hoppe!



Mendacem memorem esse oportere. *




Skal du handle på HN eller Hestegalleriet? Tjek min præs. inden hvis ikke du vil snydes!

0
0
Svar på denne tråd
 
 min hest
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 12:37

står heller ikke med vådt dækken eller sveder. Men hun har det varmt indenunder. Jeg må også indrømme, at mit dækken var blevet ret beskidt, så jeg har da lidt røde kinder :)


Lone


Massage, healing hest/rytter


Søger du et nyt rækkehus ved Århus? :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan godt ske
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 12:53

jeg bare skal klippe og vaske og så helt springe fra ideen om et tykkere dækken, jeg har ingen anelse om hun kommer til og fryse med de dækner hun har pt, når hun ingen pels har......

Mine ude dækner har også været godt grattet ind i mudder, men jeg plejer, når det bliver helt slemt, at spule dem og tørre dem igen.... derfor har jeg nogle stykker og kan skifte mellem.



Mendacem memorem esse oportere. *




Skal du handle på HN eller Hestegalleriet? Tjek min præs. inden hvis ikke du vil snydes!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 10:11

Hvad er MSM??? :)


Følger lige lidt nysgerrig med i tråden, da min datters pony har en ganske forfærdelig hud/pels for tiden...

0
0
Svar på denne tråd
 
 MSM er svovl.
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 20:48

Det bruges ofte sammen med bla. glucosamin som en forstærker til dette produkt. Det kan købes i bla. Matas og flere helsekost butikker og heste forretninger.



Mendacem memorem esse oportere. *




Skal du handle på HN eller Hestegalleriet? Tjek min præs. inden hvis ikke du vil snydes!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider