Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Klipning - men hvilken type?
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 20:53

Min hest skal klippes på mandag. Det er første gang han prøver at blive klippet, men vi har dog øvet lidt med en gammel barbermaskine.


Men hvordan skal han klippes?

Han sveder meget på halsen, under maven og bringen efter vi har redet. Han er lige blevet flyttet til et sted med ridehus og derfor er der jo varmere plus vi rider meget mere end før.

I øjeblikket dog ikke så meget af gangen, da vi begge lige skal i gang igen, men snart begynder vi på undervisning, og så skal han jo helst ikke få hedeslag efter ½ time.


Tænkte lidt om det var nok bare at klippe undersiden af halsen og bringen, noget ala det her?:




Men han har en meget tyk pels på hele halsen, og han skal jo helst også kunne tåle til lidt mere end ½-1 time hvor over halvdelen er i skridt og kun 1-2 omgange i dressur?


Lige nu står han med et ca 3-400 g tykt dækken, og står i boks om natten.

Tror i jeg skal ud og købe et nyt dækken, eller beholde det han har, eller evt. købe et underdækken - og i så fald hvor varmt og i hvilket materiale?






Mvh Louise
*
At vove, er at miste fodfæstet et øjeblik - ikke at vove er at miste sig selv
Søren Kierkegaard

*
- Så er det bestilt! :D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg mener
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 21:00

der er en tråd omkring klipning, hvor mange herinde viser billeder frem. Prøv at søge efter tråden herinde, det kan måske give dig lidt inspiration.

Du kan jo klippe hesten bortset fra fx ben og sadelleje, kan ikke lige huske om det er det man kalder en jagtklipning!!


Rikke


Med sandhed kan man komme overalt, tilmed i fængsel!!

- Sølvgården et supert sted til din hest-

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rikke...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 21:06

Jeg har søgt og læst hver eneste tråd herinde inden for det sidste år :) og desuden også kigget på den der hjemmeside der bliver linket til hver eneste gang.


Men kan stadig ikke selv vudere om det ville være nok, eller om han skulle have en jagtklipning + det med dæknet.


Ellers tak for forslaget :)


Mvh Louise
*
At vove, er at miste fodfæstet et øjeblik - ikke at vove er at miste sig selv
Søren Kierkegaard

*
- Så er det bestilt! :D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Klipning
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 16:24

Jeg ville faktisk sige at det er lidt for sent at begynde at klippe sin hest.

Du risikerer at det får indflydelse på sætning af din hests sommerpels.

Reglen siger at man må klippe efter februar, og det er det jo lige om lidt.


Hvis din hest er begynde at fælde, ville jeg seriøst overveje at lade være...


Mvh. Lotte


¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨

- Gudens Hest -


!! Tegninger tegnes på bestilling !!

- Ydeliger information på præsentation -


Life Is like a Box of Chocolates - You Never Know What You're Gonna Get!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lotte.....
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 16:42

Han fælder ikke. Jeg har læst hvad andre herinde skriver og alle dem der har prøvet at klippe midt i januar siger at det ikke har nogen indflydelse.


Men jeg ville også bare høre om der var nogen der kunne hjælpe med hvilke type klipning og det med dækken.





Mvh Louise
*
At vove, er at miste fodfæstet et øjeblik - ikke at vove er at miste sig selv
Søren Kierkegaard

*
- Så er det bestilt! :D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Klip hele hesten...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 12:09

Jeg ville klippe hele hesten (benene bestemmer du selv alt efter hvor stille han står). Grunden til dette er at du ønsker at øge hans arbejdsbyrde i forhold til nu, hvorfor hesten også vil komme til at producere mere varme end nu. Af hensyn til hesten synes jeg ikke det er acceptabelt at bede den arbejde under så stor varmeophobning, som der er i vinerpelsen.


Når han var klippet ville jeg lægge et underdækken med 200 g fyld under hans nuværende dækken, eller finde et vinterdækken med 200 g mere fyld.


Du kan sagtens klippe nu, hvis hesten ikke fælder. Det er de færreste heste der er begyndt at sætte sommerpels nu.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lidt er meget
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 20:20

I mit tilfælde er min vallak kun sparsomt klippet - mindre end det billede du viser. Tilgengæld har det hjulpet over forventning (han er bare klippet for ikke at svede om natten). Når vi har redet kan han godt svede lidt på halsen og bagerst på maven hvor han ikke er klippet, men det er ingenting i fht til før.


Han kan vel ikke have den vilde pels under et 400g dækken. Efter du har redet må du jo lige lade ham stå med fx fleecetæppe, så tørrer han nok hurtigt.


Under alle omstændigheder - hvis du klipper mere end i striber, så pas på at du erstatter den manglende pels med dækken.


MVH Anja


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider