Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvornår kan de??
Forfatter: 
Dato:  29-03-2005 12:31
Problemet er som følge:

Jeg har en 2 års hoppe (islænder) gående på en fold med 4 andre hopper, 1 vallak og 1 hingsteplag fra juli sidste år, alle islændere. Jeg kan desværre ikke sige helt præcis hvornår plagen er fra lige her og nu, men jeg finder gerne ud af det.

Hingsteplagen har indtil nu bare gået med alle de andre heste, de går i løsdrift så de er "sammen" døgnet rundt.
Han er noget legesyg og elsker at drille min 2 års hoppe, og hun kan da også godt li' at lege med ham. Han driller også tit min vallak og de leger meget sammen. Indtil for en uge siden har jeg kun set ham springe op på sin mor, hvor jeg går ud fra det bare var "i leg" han gjorde det.

I weekenden så jeg så at han er begyndt at springe op på én af de andre hopper, og det er sådan "rigtig" op, som en fuldvoksen hingst ville gøre det.
Jeg går så og tænker på om hans adfærd kunne tyde på at "hormonerne raser". Jeg har før bare taget det som leg, men hvis jeg samligner med en voksen hingst.. så er den leg han "leger" meget lig med det en hingst gør når han bedækker.
F.eks. napper i benene.... små springe op af dem osv!?
Han er også begyndt at løbe mere rundt, og virke lidt mere frisk og rastløs (hvis man kan sige det sådan).

Jeg har læst inde på netdyredoktor at en hingsteplag er kønsmoden omkring 1-2 års alderen. Så jeg har ikke tænkt videre over det før i weekenden.

Problemet er (klart nok) at jeg IKKE skal have min 2 års bedækket!! Det er helt og aldels utænkeligt , hun skal ikke ifoles!!
Heldigvis er hun slet ikke med på den "leg", men hun kan da risikere at komme i brunst hen af sommeren.. og hvad så?

Mit spørgsmål er så om han rent faktisk KAN bedække nu?
Hvor kan jeg finde ud af hvornår han er kønsmoden (kan man se det på nogen moder)?
Hvad er jeres erfaring?

Håber på et kvalificeret svar... :-D

:-D Én gang Ismulle....altid Ismulle!! :-D

Kig ind på min hjemmeside www.mimiz.webbyen.dk løbende opdatering på hestene og masse om arvegang af FARVER!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kønsmodenhed
Forfatter: 
Dato:  29-03-2005 13:16
Nu kender jeg ikke så meget til islændere, ud over at jeg ved at de er senere udviklet end andre racer mht bæreevne mm. men jeg ved ikke om dette også gælder for kønsmodenhed.

Men jeg ved at det godt kan lade sig gøre at en hingsteplag på den alder kan bedække en hoppe. Jeg ved med sikkerhed at jeg ikke ville turde at lade en shetterhingst på den alder gå sammen med hopper som den ikke må bedække...

Hvordan man kan se om hingsten er kønsmoden, kan jeg desværre ikke svare på.


Knuzer fra Heidi
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, han kan....
Forfatter: 
Dato:  29-03-2005 15:29
... og hvis I skal være sikre på at han ikke laver føl, så skal han entes skilles fra hopperne eller kastreres.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd
 
 vedr. hingste plag
Forfatter: 
Dato:  29-03-2005 15:34
hej


et hingsteplag kan bedække fra den er ca 8 måneder gammel,, så du er meget heldig hvis det ikke er sket noget. held og lykke

hilsen helle
0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er
Forfatter: 
Dato:  29-03-2005 16:22
....forår i luften. En hingsteplag født året før, vil uanset fødseltidspunktet begynde at vise interesse for det modsatte køn, når forårssolen kommer frem.

Og interesse og kønsmodenhed hænger nøje sammen.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider