Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 haflingere
Forfatter: 
Dato:  14-03-2005 11:51
Da jeg efterhånden er blevet helt overbevist om at min næste hest også skal være en haflinger er jeg så småt begyndt at undersøge markedet (regner dog med tidligst at købe om et års tid). Jeg har besluttet at jeg helst vil have en unghest eller plag, så jeg selv kan træne den fra grunden. Det skal være en hoppe, og hun skal have et vidst potentiale, da jeg håber på at kunne komme til at avle lidt, og ikke synes at der er nogen grund til at købe noget skrammel og avle videre på.

Nu er jeg så rendt ind i det "problem" at der er to avlsforbund for haflingere i Danmark!! Er der nogen af jer der har erfaringer med hvad forskellen er i praksis? Det er jo lidt dumt at begynde at tage kontakt til potentielt interessante avlere og så finde ud af at jeg vil ha en fra det andet avlsforbund.

Håber i kan hjælpe mig :)

Merete
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tyrolerhaflingerne
Forfatter: 
Dato:  14-03-2005 13:15
Hej Merete.

Jeg ville helt sikkert gå efter en tyrolerhaflinger. Det er de "rigtige" haflingere, som godkendes som renavlede af moderforbundet.
Gå ind på deres hjemmeside, der forklarer de fint hvad "den lille forskel" går ud på.
Klik på "haflingerhesten" og undermnuen: "Der er en forskel"
Link:
Tyrolerhaflingerne

:-) Signe

0
0
Svar på denne tråd
 
 DTH eller HAD
Forfatter: 
Dato:  14-03-2005 14:33
Jeg er ikke nok inde i forskellen mellem DTH og HAD
men jeg tror der forskellige forkaringer alt efter
hvem man taler med.

Du skal bare vide at DTH IKKE er under landsudvalget
for heste og du kan ikke stille til div. dyrskuer.

At DTH er "Rigtige" og HAD ikke er "Rigtige"
er efter min opfattelese noget vrøvl.

Som det kan læses ud af dette er jeg medlem hos
HAD. Og mine halinger er ligeså rene som dem i
DTH.

Hilsen Lis
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvilken slags haflinger
Forfatter: 
Dato:  14-03-2005 16:57
Jeg er nu altså ikke i tvivl om hvad jeg ville vælge.

Merete, jeg synes det er meget klogt af dig at sætte dig grundigt ind i tingene INDEN du står med hesten! Hatten af for det.

Men Lis, Tyrolerhaflingerne ER jo renere. Og det siger jeg ikke for at drille eller fordi jeg mener, at "HAD-haflingere" ikke er dejlige eller sådan noget.
Jeg har ikke selv haflinger, så det er heller ikke fordi jeg har "noget i klemme" hos nogen af forbundene på nogen måde.

Jeg har bare sat mig en lille smule ind i det, og har det klare indtryk, at DTH er inde på det rette spor.
Og står man som helt ny interesseret, så er det da smart at starte på den "rigtige side" (undskyld udtrykket) i hvert fald hvis man har en idé om at man vil avle.

Men læs selv DTHs forklaring om forskellen - det giver stof til eftertanke (synes jeg).

Venligst
Signe :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for inputtene
Forfatter: 
Dato:  15-03-2005 08:55
ja, jeg hælder også umiddelbart til DTH, men det kan da godt være at forskellen ikke er så stor, og det afgørende blir hvor jeg kan finde en af den type jeg bedst kan li, jeg kan nemlig bedst li dem der ikke er så mørke (som Nero på Lis præsentation) :)

Merete
0
0
Svar på denne tråd
 
 dth eller had
Forfatter: 
Dato:  15-03-2005 11:17
Lige umiddelbart tror jge ikke der er nogle der er rigtige eller forkerte. DTH er et datterforbund af det østrigske forbund og det er formanden for verdens haflinger foreningen der kommer og bedømmer DTH's heste til alle kåringerne. Jeg har selv været medlem af DTH og vist heste frem i forbundet, det er nu nogle år siden så jeg ved ikke rigtig hvordan det går for forbundet med medlemmer, men det kan man da undersøge. De skriver hvor mange medlemmer der er i forbundet på deres hp kunne jeg forestille mig.
Med hensyn til skuer er det kun de to store, Roskilde og Herning skuerne man er udelukket fra som medlem af DTH, men det bliver taget op konstant ved landsudvalget og mener at der igen er snak om at DTH skal have lov at være med en gang imellem. De var med for år tilbage. Det er nok 8 år siden efterhånden. Men alle de mindre dyreskuer må man altså godt stille op til. HAD har en del flere hingste at vælge imellem, men til gengæld kommer der ofte meget nyt blod i DTH synes jeg. De er gode til at hente en del fra udlandet og jeg har ladet mig fortælle at der enten i år eller næste år kommer en ny hingst fra østrig...en N... til Danmark.
Hmm jo jeg hælder nok også mest til DTH, men det er også den eneste forening jeg kender mest til.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vrøvl...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 11:57
HAD-haflingere er lige så rene som DTH'er - mine tre HAD'er kan spores RENT tilbage til Folie og El Bedavi ligesom enhver anden haflinger med stamtavle, DTH eller HAD. Så mht. renhed i generne er du galt på den, Mumling. Begge forbund accepterer kun renavlede heste.

Jeg er så medlem af HAD. Mest fordi min første haflinger var en HAD'er ved et tilfælde og jeg derigennem er kommet ind i den forening, når jeg skulle vælge hingste til mine hopper. Jeg er mest til de store haflingere med kønne hoveder - det er hvad en HAD-haflinger er for mig. Gang, bygning, osv. synes jeg er mere eller mindre det samme hos heste fra de to forbund. Altså forskelligt fra hest til hest 8-)

Men vælg selv. Det er jo et frit land vi lever i :-)

Mange hilsner fra Sine
Hestepige by nature
Haflinger-ejer by choise :-)
Haflingerhoppe til salg
0
0
Svar på denne tråd
 
 med hensyn
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 00:11
til hingstevalg så mener jeg altså at alle hingste der er godkendt i et EU godkendt avlsforbund er til fri afbenyttelse inden for de forskellige foreninger men man skal nok lige spørge hver enkelt forening meget direkte om det. Men hverken DTH eller HAD godkender heste fra nogle af de tyske hingste der indeholder de der o.125% araberblod eller hvor meget det nu end er. Der hvor jeg vil hen er at man vist egentlig godt må bruge hingste fra HAD selvom man er medlem af DTH. Og omvendt. At de så ikke er så glade for det de forskellige foreninger er noget andet noget men jeg mener at de skal godkende hestene alligevel, altså registrere dem. Men spørg i foreningerne for en sikkerheds skyld.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanne...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 16:41
Der står på DTH's hjemmeside hvilke hingste fra HAD man må bruge på sin DTH-hoppe og stadig få føllene registreret i DTH - mener det er Aurel og to andre.
HAD hopper må vist komme til alle de kårede hingste i DK, så længe hopperne er kårede. Man kan godt få sin ukårede hoppe ifolet ved en HAD-hingst, men ikke ved en fra DTH.

Lidt indviklet, håber udenforstående (ikke henvendt til dig, Hanne - du er jo inde i game'et ;-)) kan forstå, hvad jeg mener 8-)

Mange hilsner fra Sine
Hestepige by nature
Haflinger-ejer by choise :-)
Haflingerhoppe til salg
0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm ja....
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 23:00
jeg kan godt se hvad du mener. Uden at ville træde nogle over tæerne så er det jeg mener at man fra EUs side har besluttet et eller andet vedrørende det med brug af hingste men jeg kan ikke huske det præcist. Der hvor problemet kommer er at DTH jo selvfølgelig ikke reklamere med det, de henviser kun til de hingste de selv har kåret....hmmm jo det lyder egentlig tåbeligt det jeg tror jeg har hørt. Kan godt være jeg er på afveje. Men tror nu stadig at man kan....f.eks. høre DTH ad om de vil registrere et eller andet afkom efter en eller anden hingst kåret i et eller andet tysk forbund. DTH godkender jo ALLe haflingere kåret af Hannes. Altså alle de forbund der er med i det østrigske så egentlig er der jo flere hingste end dem der står på deres liste og tror også der vil være nogle tyske hingste. Det med EU reglerne lyder alligevel tåbeligt så det må i godt glemme igen tror jeg.
0
0
Svar på denne tråd
 
 en tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 23:12
Kigge lige på kåringsresultaterne i DTH som alligevel ikke er kommet endnu men kataloget er da lagt ud på deres hp. Der er dælme da stillet en Wiking til kåring i Vejle og på deres hingsteliste kan jeg ikke se at de godkender nogen wiking så mon ikek der er noget om min snak med EU godkendte hingste skal de registrere i DTH. Hvor godt de kåre den er jo noget helt andet. Om det er HAD's Wiking det kan jeg ikke gennemskue. Den hedder vist noget HAH16 Wiking eller sådan noget.
Nå bare lige en tilføjelse.
0
0
Svar på denne tråd
 
 DTH vrøvl
Forfatter: 
Dato:  25-03-2005 11:26
Jeg mener at DTH gør rigtig dårlig reklame for sig selv på deres hjemmeside - de har ALT for travlt med at pointere at det andet forbund gør noget forkert og bla bla.. Rigtig dårlig og uprofessionel markedsføring.

link til DTH

DTH

Link til HAD
HAD

Prøv at læse disse to sider.

Kan i hvert fald se at NOGET må være galt - for DTH påstår at de der de eneste der avler 100% renavl.

Der står så på HAD 100% renavl - men ikke ngoet om at de er de eneste.

Min Hafligner er HAD'er og jeg han er mindst lige så meget Haflinger som en DTH'er.

Og DTH skal ikke regne med min indmeldelse fordi:

1: deres uprofessionelle måde at opføre sig på!

2: jeg kender en der har haft DTH'ere - og har været med til deres Kåringer - og hr. Schweizgut godkender UDELUKKENDE efter hvad HAN kan lide - hvad med at få nogle nye dommere ind?!

3: Aldrig har jeg mødt et mere uorganiseret forbund - til brændemærkningen ville de brænde "vores" haflingere med DH - selv om der var bestilt TH - for det havde de ikke lige fået med.

4: Min egen er jo tilfældigvis HAD'er - og så er man ikek velkommen hos DTH - så i sidste ende giver det sig selv.

Karina82

Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting

Formidler salg af Haflingere
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hm altså
Forfatter: 
Dato:  26-03-2005 18:52
Hej igen :-)

Jeg er selvf. ikke ude på at fornærme nogen, jeg ser bare sådan her på det:

Hvis man har to forbund og det ene godkender alt, mens det andet - i overensstemmelse med moderforbundets regler -kun godkender visse, er det så ikke en ret god idé at starte med en af dem, som kan godkendes i begge forbund?
Altså en tyroler.

En anden ting er så, at man behøver jo ikke være medlem i et avlsforbund for at avle. Der er jo ingen der siger, at man SKAL være med i tyrolerhaflingerne, bare fordi man har en tyrolerhaflinger.

Hvis man synes at det andet forbund er "bedre" ( flinkere, har sjovere arrangementer elle hvad det nu kan være - jeg kender ikke selv til haflingerforbundene, så dette er bare opdigtede eksempler) så kan man da bare melde sig ind der.

Det smarte er jo bare, at har man en tyrolerhaflinger, så er der intet til hinder for at man melder sig ind i HAD og får sin hest kåret der, hvis man vil det, men omvendt går den af gode grunde ikke!

Og man kan vel sagtens fortsætte sin rene tyroleravl, selvom man ikke er medlem i DTH (medmindre de da har regler om at kun medlemmer må bedække sin tyrolerhoppe med en tyrolerhingst, men det tvivler jeg på - ret mig hvis jeg tager fejl)
Som Sine skriver, så findes der også hingste - ejet af medlemmer i HAD - som også er godkendt i DTH, og så kan man jo bruge dem, hvis de ellers passer til hoppen osv.

See my point? :-)

Mvh Signe

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor så religiøs?
Forfatter: 
Dato:  26-03-2005 18:57
Hvorfor vælge, når man kan have heste fra forskellige forbund :-D

Min svogers Annuschka er DTH'er



Det er hendes føl, Annika også (Strato er faren)



Og Nadi her er blevet 'præmieføl' i Tyskland



Annuschka og Annika er 'smarte' typer, Nadi er også køn, men ikke så chic, men hun har en virkeligt god gang (y) - og de smukkeste øjne :-)





:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dejlige haflingere
Forfatter: 
Dato:  26-03-2005 19:37
Nina - det var dog nogle skønne haflingere, avler i til salg eller er det kun til "eget brug"? de står jo ikke så langt væk hvis jeg skulle ud og kigge :)

og nej, du har nok ret i at man ikke behøver træffe et bestemt valg, og jeg tror helt klart også at det bliver det rigtige føl der afgør det, og hvilket forbund den kan kåres i er nok mindre vigtigt :)

Merete
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hrhm -altså...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2005 20:10
Er der ikke lige en, der vil gøre et for mig gråt område hvidt og sort?

Haflingere, der er avlet og kåret indenfor DTH, kaldes tyrolerhaflingere. Så vidt så godt. Men de kaldes tyrolerhaflingere fordi..? Ja, hvorfor egentlig?

Man må gerne bruge danskavlede hingste i sin DTH-avl (og hvis det Hanne skriver har noget på sig, så også snart tyskavlede hingste) og en stor del af avlshopperne er vel efterhånden også danskavlede. Dvs. man kan sagtens lave et DTH-føl med danske forældre (og om nogen tid også danske bedsteforældre, oldeforældre, osv.) - og det kaldes stadig en tyrolerhaflinger.

Er det fordi den et sted i sin stamtavle nedstammer fra haflingere fra Tyrol? For det gør mine (fra HAD)altså også. For eksempel er min vallaks bedstefar er den meget højt bedømte Liz.Aberlord efter Liz.Amadeus - begge avlede og kårede på statsstutteriet i Ebbs.

ELLER - kaldes de kun tyrolerhaflingere, fordi Hannes (enemand - kan det virkelig passe??!!) har dømt og godkendt dem til at være det?

Enlighten me, please!!


Nina: Jo, på sin vis kan det være lige meget - men avlspolitik er nu engang vigtigt for en races fremtid.

Mange hilsner fra Sine
Hestepige by nature
Haflinger-ejer by choise :-)
Haflingerhoppe til salg
0
0
Svar på denne tråd
 
 tyrolerhaflinger
Forfatter: 
Dato:  26-03-2005 20:30
jeg har aldrig i forbundet DTH på generelforsamling til kåringer eller i bestyrelsesmedlemmernes hjem hørt ordet tyrolerhaflinger. (Jo hvis den der streamer de har lavet hvor der står "Du burde købe dig en tyrolerhest" gælder så jo) Jeg tror det er noget nogle ude fra har opdigtet fordi de kommer fra tyrolerforeningen (Dansk Tyroler Haflinger). Ellers er der virkelig gået min næse noget forbi.

Og man kan vel sagtens fortsætte sin rene tyroleravl, selvom man ikke er medlem i DTH (medmindre de da har regler om at kun medlemmer må bedække sin tyrolerhoppe med en tyrolerhingst, men det tvivler jeg på - ret mig hvis jeg tager fejl)

Hvis jeg har forstået det her rigtigt så har DTH regler om at en DTH godkendt hingst ikke må bedækket andet end DTH hopper....men jeg vil ikke hænges op på det. Der er vist kommet noget nyt omkring dna og sådan noget også, men ellers mener jeg at en DTH kåret hingst kun må bedække hopper kåret af Hannes Schweitzgut....i hvert fald er jeg helt 100% på at hvis den bedækker en ikke registreret haflinger eller en hvilken som helst anden race eller ikke race og det bliver opdaget vil det få store konsekvenser for hingsteholderen.
Håber det kunne bruges til noget.

Til sidst. Selvom jeg er DTH "tilhænger" så synes jeg det Karina skriver på den meget grimme måde er lidt for meget. Jeg synes tilgengæld også at det de har skrevet på DTH's hjemmeside er totalt latterligt, men der er jo ingen grund til at vi andre skal nedgøre de forskellige foreninger på den måde. Hvorfor ikke bare komme med fordele og ulemper i stedet for at svine til. Ofte er det faktisk medlemmerne i foreningerne der skaber den der afstand. Bestyrelsesmedlemmerne kender hinanden fra "gamle dage" (før 1986) og kan godt snakke sammen uden at svine sådan til som det ofte ses at medlemmerne gør. Jeg kender også folk fra HAD privat og snakker ganske fint med dem.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til kåringen
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 01:46
i Næstved i sidste weekend (DTH) fik jeg at vide, at der måske er noget i gang vedr. et samarbejde (y) til Roskilde dyrskue.
Det ville jo være en rigtig god idé :-)

Det er så synd for denne dejlige race, at der skal være sådan en splid :-(

Men der ER vist lidt forskellige avlsmål?

Og I Tyskland avler de araber i !! ;-)

Kylix: Ja, er de ikke skønne? Desværre, de skal være vores rideheste, når vi bliver gamle (om et par år ;-) ).

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd
 
 Haflingeravl
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 12:25
Hanne: Ok jamen, så må vi jo ihvertfald kunne bandlyse betegnelsen "tyrolerhaflinger" som noget gældende fra denne diskussion, når vi taler om renhed af racer. Det er ikke et fagudtryk, men et kælenavn. Og dermed er en "tyrolerhaflinger" ikke mere "rigtig" end end HAD'er.
Tak for det :-)

Og Mumling - jeg mener præcis det samme som Hanne (snupper ordene ud af...tastaturet på mig ;-)) mht. DTH-hoppers mulighed for bedækning. Der er IKKE frit valg, når du er i DTH - det er der derimod i HAD (hvis din hoppe er kåret). At man så kan snakke om, at der sommetider kommer nogle hingste med lidt "sjove" karakterer igennem kåringer i HAD og at de alligevel får avlstilladelse - det er noget andet. Men man har jo lov til selv at have øjne i hovedet, kigge på karaktererne og hingsten og SÅ bestemme sig ;-)

Jeg synes også, at DTH gik for vidt, da de smed den "dette er forskellen"-artikel ind på deres hjemmeside. Selvfølgelig skal nye medlemmer være klar over forskellen, men aldrig har jeg da set så ensidig en bekendtgørelse!! Hvis nu foreningerne havde arbejdet sammen om det, så havde det nok være mere informativt og pålideligt...! Så folk kunne have fået noget ud af at læse det.

Nina - ja, de avler araber i i Tyskland, men det gør vi da heldigvis ikke i DK ;-)

Mange hilsner fra Sine
Hestepige by nature
Haflinger-ejer by choise :-)
Haflingerhoppe til salg
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor er glæden ved haflingerne...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 15:00
Hej.
Jeg er den glade og STOLTE ejer af flere haflingere - men AK - alle på tyske papirer, FORDI jeg synes det er komplet latterligt med de 2 danske forbund, som begge er ultra små og ikke kan enes om at lave eet stærkt forbund!!!
Jeg er helt enig med Karina82 og hendes beskrivelse af DTH vrøvl. Jeg er også blevet temmelig forarvet over den nedgørelse foreningen finder nødvendigt at offentliggøre på deres hjemmeside. Har skrevet en kommentar til deres formand, men har ikke fået noget svar - endnu!
Principielt mener jeg, at man skal koncentrere sig om at avle haflingere, som man kan bruge til noget - dvs en dejlig familiehest, som kan håndteres af alle i familien - og samtidig med sådanne evner, at man kan bruge dem i sport også, hvis man ønsker det.
Og netop her kommer tyskernes araberblod ind: haflingerne var blevet lige lovligt tunge - fordi de jo oprindeligt har været avlet til at bære og trække tunge laster - derfor har man på et tidspunkt for ca. 10 generationer siden !!!!! krydset araberblod ind - som jo egentlig også var med i starten ved fremavlen af haflingerne - men det har herr Schweissgut jo nok fortrængt.
Der er ikke andre forbund i hele verden, som styres så enevældigt, som herr Schweissgut har formået i snart en menneskealder - det må da give problemer den dag, hvor han trækker sig tilbage?

jeg synes, det ville være rigtigt sjovt, hvis vi kunne arrangere stævner for haflingere - FOR ALLE HAFLINGERE.
Både kørsel, dressur, spring, western og ponygames. er der ikke nogen, som synes, at det ville være interessantere end al den "forbunds-pladder"?
Jeg har været til sådanne stævner i tyskland (har boet der i mange år) - det er et helt fantastisk syn med så mange "blonde" på een gang.

Mange hilsner fra en glad haflingeravler
Sussie
Følholm, Grejs ved Vejle

0
0
Svar på denne tråd
 
 tyskland
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 16:06
der er også en masse forskellige foreninger i Tyskland. De har ikke en stor forening som mange synes vi burde have i DK (men hvis i sætter jer lidt ind i historien omkring de to foreninger så er det jo meget logisk at der er to i dag) Men Tyskland. Så vidt jeg ved så er Kreikenbum da begyndt at lave ene "tyrolerhaflingere" altså hafligere som er godkendt i Østrig også, og derfor må alle kårede DTH hopper godt bruge Kreikenbums hingste også. Og der er jo flere af dem der ned ad. Nogle forbund i Tyskland tillader araberblod, andre gør ikke. Med hensyn til ædelheden så er det vist noget vrøvl at det var nødvendigt. Vi har i dag haflingere der kan konkurrere på landsplan ved ponyerne og distriktsplan med hestene. Det er også et spørgsmål om fodring, mange haflingere ville ikke være så tunge hvis man passede på deres foder og motionerede dem noget mere. De renavlede haflingere er lige så ædle og smarte som dem med araberblod i. Tværtimod har jeg da hørt at dem med meget araberblod i har en skrue løs på øverste etage.

Inden at Schweissgut får hele skylden for at skulle have....ja hvad mener du egentlig har han ødelagt haflingeren? så tror jeg lige vi skal tage en kigger på den store udvikling haflingeren har gennemgået den sidste menneskealders tid. Det er ikke kun den ene mand der kan have gjort noget galt (jeg mener han har gjort noget godt) der er også en del avlere som har været med til den positive eller negative udvikling af haflingeren.
Efter anden verdenskrig var der ikke ret mange haflingere tilbage. Deres stangmål lå på omkring 130-132 cm og de var nogle tønder af den anden verden. Det eneste de duede til var at trække vogne eller blive slagtet og serveret på middagsbordet. Det er jo godt og vel 60 år siden og så synes jeg da nok lige der er sket en ret stor udvikling i haflingeravlen. Og det uden at bruge forædlerblod eller andet blod ude fra. Det synes jeg er tankevækkende og et virkelig flot stykke arbejde som den gode hrr. schweissgut bl.a. står bag og det er om man er i DTH eller HAD. Men det kan dem med araberblod jo så ikke være en del af.
Jeg har da selv stået der og været fortvivlet til kåringerne. I et par år gik vi med fløjpladserne og pludselig vendte det ret drastisk og vi stod og forstod ikke ret meget men faktum var jo nok at nogle var bedre end os ;)

Hanne - som netop har været oppe på en dejlig ædel smart haflingervallak på 4 år for første gang :D Som er godkendt i DTH af Schweissgut med 73 point.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Araberblod...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 16:43
Jeg mener på ingen måde, at man skal krydse araberblod ind over en race, der har været renavlet i over 100 år - hvis vi ønsker lettere og større heste; jamen, så må vi jo bare avle på det letteste og største (og RENavlede) vi har -> så skal vi nok få den slags heste ud af det, som vi ønsker.

Jeg vil da også tage hatten af for Scweissgut (og co.) for deres arbejde med haflingeravlen - hvis man ser på billeder og læser beskrivelser (nu er jeg ikke så gammel, at jeg selv kan huske det) af haflingere fra første halvdel af 1900-tallet, så er der en mærkbar forandring til noget som jeg synes er absolut positivt.
Jeg har ikke før sat mig ind i hvem der dømmer ved DTH's kåringer - er det kun Hannes Schweissgut eller hvad? Dét ville jeg nok til gengæld sætte spørgsmålstegn ved. At een mand skal sætte dagsordnen for en hel races fremtid er lidt vel voldsomt i mine øjne.

Hanne: Du skriver at :"(men hvis i sætter jer lidt ind i historien omkring de to foreninger så er det jo meget logisk at der er to i dag)".
Vil du ikke være sød at fortælle hvordan du har fået historien udlagt? Der findes jo lige så mange historier som der findes mennesker ;-)

Det er en spændende diskussion det her - og undskyld til kylix, hvis det ikke helt var det du havde i tankerne :-)

Mange hilsner fra Sine
Hestepige by nature
Haflinger-ejer by choise :-)
Haflingerhoppe til salg
0
0
Svar på denne tråd
 
 P.S. til Hanne
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 16:46
Jo, det er HADs Wiking, der har et afkom, der bliver stillet til kåring i DTH her i 2005. Hvordan det hænger sammen gad jeg ögså godt vide 8-)

Mange hilsner fra Sine
Hestepige by nature
Haflinger-ejer by choise :-)
Haflingerhoppe til salg
0
0
Svar på denne tråd
 
 misforstået...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 16:53
Hej hanne
Jeg har IKKE ment, at herr Schweissgut har ødelagt haflingerne - tværtimod er han nok den i verden, der har gjort mest og præget mest indtil dato!! Lad det stå fast.
Det jeg stiller spørgsmålstegn ved, er om det kan være rigtigt, at man den dag idag, har så stor en indflydelse fra een person - dét er enestående.

mht. til haflingere i tyskland:
ja de er opdelt i avlsforbund indenfor hver bundesstat. I avlsforbundene bliver der avlet ALLE racer - de har bare hver deres avls"gruppe".,
Jeg kender ikke Kreikenbums!!!! her i DK kender de fleste jo nok de nordtyske - eller schlesviske haflingere.

Vedr. araberblod - du har helt sikkert ret i af opvæksten og fodringen af haflingerne også spiller en rolle. Det er vel nok sådan inde for alle racer, at halvblods altid er varmere end helblods... f.eks. er en halvblods varmblod tit højere i tændingen end en ren engelsk fuldblod.
Men det er jo selvfølgelig set som en hurtig vej til en smartere ridemodel, da man oprindeligt krydsede med araberblod. Ikke underforstået, at jeg synes det er det eneste rigtige - det mener jeg absolut ikke - men set udfra avlsmaterialet var det måske ? den rigtige løsning dengang? det er vi jo mange som ikke ved, da det jo er sket for mange år siden.
De tyske forbund har så valgt en overgangsløsning, hvor dyr med hhv. 3,2 % og 1,56% fremmedblod får en chance for at få registreret afkommet. Herefter er der blevet oprettet et "edel-haflinger-forbund" - hvor de ædlere haflingere så stambogsføres fremover - i overenstemmelse med EUs bestemmelser.
Så må tiden jo vise, hvilke forbund der avler de mest efterspurgte dyr?

Til haflingerens oprindelse vil jeg gerne oplyse, at de er oprindeligt avlet til at bære gods rundt i alperne - altså i Tirol. Derfor den brede lavstammede model fra krigstiden. Til at "lave" denne model, havde man brugt udprægede arbejdsheste - koldblod - og så krydset araberblod på for at få udholdenhed og smidighed på bjergsiderne...... har jeg læst i.... tyske.... bøger om haflingernes oprindelse. derfor har man vel også valgt araberblod istedet for andet ædelt blod til at forædle med i efterkrigstiden - i tyskland!

Jeg har også en dejlig, ædel smart haflinger: han er kun 3 år og efter Aurel på en renavlet hoppe! Han er helt super under rytter og springer bedre end de fleste. Så ham er jeg spændt på i fremtiden - også uden ædelblod i årerne!! :-D
;-)
hilsener fra
Sussie, Følholm

Følholm avler både Haflingere og Varmblod.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Eftersom
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 17:04
....Østrig er medlem af EU, så skal Haflingerforbundene vel godkende alle renstammede dyr, uanset hvilket forbund/land de er registreret i.

Det er ihvertfald hvad Connemara-foreningen er blevet pålagt. Dog havde det irske hovedforbund inden alle disse regler blev vedtaget, lavet en opdeling i A- og B-lande. Afhængigt af hvor ofte landene havde brugt irske dommere.

Men alligevel kan de ikke helt slippe for dyr avlet i fx. Tyskland, hvorfra det er fåtallet der er racetypiske.

Jeg kunne ikke forestille mig at reglerne for Haflingerne skulle være anderledes.

0
0
Svar på denne tråd
 
 charlotte
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 20:22
...Østrig er medlem af EU, så skal Haflingerforbundene vel godkende alle renstammede dyr, uanset hvilket forbund/land de er registreret i.

Det var lige den formulering jeg ledete efter. Jeg har nemlig også forstået sådan at alle EU godkendte forbund skal godtage alle EU godkendte hingste, og så vel og mærke at de er renavlede. Nok også derfor at DTH er nød til at godkende en Wiking afkom. Så altså er hingsteproblemet ikke helt så stort hvis man er medlem det ene sted frem for det andet.

Der er tre dommere (mener jeg) til DTH kåringerne. ALtså Schweissgut og to andre, men det er Schweissgut der er præsident for verdenshaflinger foreningen og der igennem har han også gjort rigtig meget, og så vist jeg lige husker så var det hans far der stod for det hele før. Det er som jeg vist har nævnt i et andet indlæg formanden for DTH som er vicepræsident for verdenshaflinger foreningen (Inge Nobel - klodskovgaard)

Sine...hmm min version er nok ikke ret uddybet eller noget som helst, men når man i 1986 beslutter at dele sig fordi nogle ønsker at være medlem af det østrigske forbund og andre ikke så synes jeg det virker urealistisk at man allerede 20 år senere skulle sløjfe den ene forening. Det er stadig mange af de samme der startede DTH som stadig sidder i bestyrelsen. Inge Nobel har sat som formand i alle årerne. Derfor er det ulogisk at man skulle kunne få EN forening allerede nu.

Kreikenbum bor i det nordlige tyskland og har det der der hedder Pony Park Padenstedt (det ligger så vist i Padenstedt nu jeg tænker over det) Han har vel omkring 30-50 haflingere, lidt et skud i tågen men han har mange. Sidst jeg var der nede for nogle år siden tror jeg han havde 5-8 hingste stående.
Han holder rigtig mange arrangementer hvor man kan få alle hans heste at se. Der er vist noget følskue her i maj, det står mere præcist på DTHs hjemmeside. Han har vist også andre racer så vidt jeg lige husker.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Aha - nå, nå :)
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 22:57
Ok ja, det er også den forklaring jeg har fået - at nogle ville i den ene retning og nogen i den anden. Jeg troede måske, at du havde en mere detaljeret forklaring.

Ja, det var Otto Schweissgut (far til Hannes), der var formand før i tiden.

Der er også tre dommere hos HAD, så det vil jeg ikke pege fingre af ;-)

Det med EU kunne jeg godt tænke mig at få udspecificeret - vil det sige, at BEGGE foreninger SKAL godtage alle føl? Så går det jo lidt fløjten med de to forbund... Eller er det bare mig?


Mange hilsner fra Sine
Hestepige by nature
Haflinger-ejer by choise :-)
Haflingerhoppe til salg
0
0
Svar på denne tråd
 
 ja altså
Forfatter: 
Dato:  28-03-2005 16:12
i princippet skal de godtage alle føl, men jeg skal ikke kunne sige om der står en eller anden uskreven regel omkring at de da bare lige kåre dem efter andre hingste lidt dårligere. DTH er ikke altid lige glade for at få afkom efter hingste de ikke selv har godkendt til kåringerne. Men jeg tror måske man skal høre på landbrugsministeriet eller landskontoret for heste for at få det mere uddybet, men jeg mener bare at dem jeg har redet hos meget gerne ville bruge William hvis han udviklede sig godt (han er så ikke blevet helt så god som forventet) og de er da i DTH, Wiking har de også altid gerne ville bruge. Men jeg ved ikke de var med til at stifte DTH og så er det nok endnu sværer for dem at bruge en hingst der ikke er godkendt af DTH. DEn er meget kringlet den der men jeg tror der er noget om det.
0
0
Svar på denne tråd
 
 masser af info
Forfatter: 
Dato:  30-03-2005 10:07
Tak for at i har uddybet så mange ting for mig, nu forstår jeg bl.a. hvorfor min egen haflinger der er tysker kan ha så meget araberblod (1/8 eller 1/16 jeg kan ikke helt huske det) og stadigvæk være brændemærket med Edelweissen :)

Nina - det var da ærgeligt ;)

Jeg er kommet på et praktisk spørgsmål, da jeg hvis alt flasker sig kan være på vej ud og købe haflinger allerede til efteråret :) nemlig, hvad koster et haflinger hoppe føl?? jeg ved godt man ikke kan gi et præcist svar, men jeg (og min kæreste :) ) ville gerne ha en ide om prislejet.

Så jeg vil da også gerne høre, hvis der er nogen der skulle få et hoppeføl, der kunne være interessant, hun skal bruges primært til ridning (mest dressur og ture) men også lidt hyggekørsel, og avl, og som sagt er jeg mest til dem der ikke er helt mørkerøde :)

Endnu engang tak for en god og informativ diskussion :)

Merete
0
0
Svar på denne tråd
 
 priser...
Forfatter: 
Dato:  30-03-2005 10:58
Hvis du vil avle er det altid bedst at starte med at købe noget af det aller aller bedste og de kan være dyre. 25-30000 for et godt føl er ikke urealistisk men så har du også noget godt at starte ud med og skulle gerne kunne få nogle gode føl.
Du kan sikkert også meget nemt få et føl til 8000 men så er det bare ikke sikkert den bliver kåret ret godt og du vil formentlig ikke få nogle vildt gode føl ud af det. Og det er alligevel sjovest er rende rundt oppe på fløjpladserne :D
Der er også mulighed for at købe hjem fra Østrig af. Det bliver måske en anelse dyrer i og med der kommer transport oven i, men jeg ved at der er mange der gør det nærmest hvert år. Jeg tror jeg har en ide om hvem du kan kontakte hvis det var noget i stedet for.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider