Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Kønsbestemmelse af føl, Hjælp!
Forfatter: 
Dato:  24-02-2017 09:16

Jeg venter føl fra min dejlige ponyhoppe som har termin d.22 juni Jeg kunne så godt tænke mig at vide føllets køn, men som sagt så har jeg fået at vide det er umuligt at finde ud af.

Er der nogen som har prøvet at få evt. 3D scanning eller andet for at finde ud af kønnet? Og hvad har i evt. hørt man kan gøre?

 

håber i kan hjælpe mig :D


Copper 11/5-12 }

Venter mit første føl 2017 }

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-02-2017 11:20

Du kan gætte du har 50 % chance for at gætte rigtig.

 

Kendte en dyrlæge der sagde han kunne se det ved scanning. Når han så sagde til folk det var et hoppeføl skrev han en seddel, han gemte hvor det stod hingsteføl. Når folk så ringede og sagde han havde sagt forkert, sagde han Tror i husker forkert,finder lige min seddel. Skriver det altid ned. :-) Så han havde altid ret. :-) For havde han gættet rigtig, hørte folk aldrig om sedlen :-)

 

Glæd dig nu til dit føl. Være glad hvis det er levende, være glad hvis det står godt på sine ben være glad hvis det har et godt helbred. Det er så ligegyldig om det er et hoppeføl eller et hingsteføl.

 

Held og lykke.

 

MVH Hanne.

6
0
Svar på denne tråd
 
 Køn det skal den nok blive
Forfatter: 
Dato:  24-02-2017 11:22

Man venter på at den melder sin ankomst

 

Du kan alligevel ikke gøre noget ved udfaldet, og den vil (forhåbentlig) blive elsket lige højt om det viser sig at være en hingst eller en hoppe.

 

...Siger hende som har ønsket sig en hoppe de sidste tre år, men jeg bliver ved med at få helt fantastiske hingste-basser - nu går jeg igen og visker til den store mave...

0
0
Svar på denne tråd
 
 pendul...
Forfatter: 
Dato:  24-02-2017 12:31

jeg har endnu ikke hørt man kan kønsbestemme hos heste..

hos kvæg kan man jo inseminere med kønsorteret sæd.. men denne løsning er ikke engang helt sikker..

 

selv har jeg tit leget med et pendul og det har da nogle gange passet og andre gange, har det været en smule vægelsindet sjovt nok har jeg endnu ikke fået et føl der var begge køn..

 

håber selv på et levedygtigt hoppeføl her om 2 måneders tid.. (men chancerne for et hingsteføl er desværre meget stor idet hoppen ALTID har været overvægtig og så er sandsynligheden for hingsteføl større...

sjovt nok har jeg af og til fået hoppeføl når hoppen blev ifolet med føl ved siden.. og ellers hingsteføl.. men det passer jo også meget godt med goldhopperne gerne er i lidt bedre huld end en følhoppe der dier.. og nej jeg har ikke forsøgt at slanke en hoppe der skal ifoles.. vil hellere have hoppen ifolet problemfrit og få et hingsteføl fremfor hun ikke vil komme i fol fordi hun ikke er dækket med hvad hun har brug for..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 køn eller ej
Forfatter: 
Dato:  26-02-2017 16:55

har godt nok aldrig hørt at huldet skulle have noget med kønnet at gøre. min hoppe venter sit 5 føl i træk, det har været- hoppe-hingst-hoppe-hingst. samme huld hvert år.

jeg pendulere mine. i år siger den umiddelbart hoppe, er spændt på om det holder:) de 2 andre siger en af hver. med pendul.


OLDENBORG

Avlshingst Renti´s Zeus OLH 794

tilbyder bedækning

kun 3000kr plus attest.

lev længe- lev vel :)

Uafhængig lifewave distributør

vil du også have en bedre hverdag?, så send pb :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hormoner...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2017 21:03
Huldet betyder jo ikke alt.. men har læst (jeg bliver nødt til at huske mine kilder) at fede hopper har flere hormoner og det har betydning for de små sædsæller..
Ej man kan ikke bare fede sin hoppe op og vide man får et hingsteføl, men det øger blot chancen...

Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-02-2017 10:22

Ja penduler i bare, odset er godt 50 % chance :-) .

 

MVH Hanne.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Scanning
Forfatter: 
Dato:  27-02-2017 21:19

Så vidt jeg ved kan man være heldig at se det på scanningen hvis man scanner på det rigtige tidspunkt og dyrlægen har en kvalitetsscanner.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak :)
Forfatter: 
Dato:  28-02-2017 14:32

Tusind tak for jeres svar, må bare vente og se, og så måske prøve det med pendulet! :D


Copper 11/5-12 }

Venter mit første føl 2017 }

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider