Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Kåring - evt. med føl ved siden
Forfatter: 
Dato:  22-02-2017 20:38

Hej HN

 

Min ukårede DV hoppe er ifol ved Antobello med termin omkring 1. maj i år. Jeg har et ønske om at få hende kåret til sommer, evt. med føl ved siden, men kan ikke finde information vedr. dette. Kan man have føllet med til enhver eksteriørkåring, eller er det kun særlige arrangementer?

 

Eller skulle jeg satse på en sadelkåring i august, hvor føllet så må blive i boksen, imens mor viser sig frem? Må man overhovedet det? :)

 

På forhånd tak for hjælpen!


Venter føl efter Antobello/Samba Hit I d. 27. april 2017

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-02-2017 08:04

Hej

 

Jeg ville eksteriør kåre hende. Du må altid have føllet med til en eksteriørkåring.

Jeg mener ikke en hoppe skal rides med henblik på at være klar til kåring, mens man har føl ved siden.

Ligeledes mener jeg ikke man skal lade et føl stå alene i en fremmedstald og boks. Sådan et føl vil helt sikker få et mavesår.

I Ålborg kan man få hoppen kåret ved følskuet, det er smart.

 

Held og lykke med føl og kåring.

 

 

MVH Hanne.

1
0
Svar på denne tråd
 
 eksteriørkåring
Forfatter: 
Dato:  23-02-2017 12:40

når der er føl ved siden så er mit bud at få hende kåret til eksteriørkåring om sommeren inden passet udstedes..

jeg oplevede et år en hoppe, der skulle gå egnethedstest og hjemme havde der ikke været problemer med at træne hoppen under rytter og med føl i boksen.. men hoppen reagerede rigtig meget til egnethedstesten og faktisk så meget hun ikke bestod sin afprøvning, fordi hun viste ikke ridelighed eller gangarter, når hun nærmest løb vrinskende forvildet rundt..

 

Så tag kåringen for sig og afprøvning for sig, er mit bud..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring uden føl
Forfatter: 
Dato:  23-02-2017 16:53

Jeg ved godt det er for sent nu,men jeg vil altid anbefale at man får kåret hoppen året inden den skal fole. Jeg har set hopper der har haft besvær med at holde huldet især når de går med første føl ved siden og så får de en rigtigt ringe kåring.

 

Så jeg vil altid kåre uden føl. Alternativt vente til den sene kåring, så hoppen malker mindre og er nemmere at holde huld på.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 både og..
Forfatter: 
Dato:  24-02-2017 08:04

jeg er helt enig med Charlotte omkring det er bedst at kåre uden føl..

men når nu føllet er der, så har jeg ikke haft problemer med at fodre en hoppe, der malker...

fejlen mange gør er, at de fodrer en følhoppe forkert eller slet ikke fodrer hende, fordi de mener græsset burde være nok..

(synes desværre der er en generel tendens til årets følskuer, at man kan se på mange hopper om vi har en tør sommer og derved sveden græs eller sommeren er god til græsset, og nej det er ikke alle, men jeg har blot lagt mærke til de somre der har været meget tørt har der været længere imellem de "flotte" følhopper).

 

jeg har godt nok set mange gange at de hælder en masse korn og stivelse i deres følhopper, hvilket blot øger mælkeproduktionen og derved tærer på hoppen = hun taber sig endnu mere..

 

Så mit bud er godt græs, masser af fold og derved mest muligt bevægelse til at holde en nogenlunde grundkondi på hoppen.. få lavet en foderplan til hoppen med henblik på at det er hoppens huld der skal være faktoren og ikke kun føllet..

og træn bedst muligt hoppen uden føl... føl har ikke godt af at løbe længe ved siden af sin mor i f.eks longe.. det har de små ben ikke godt af..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 kåring
Forfatter: 
Dato:  25-02-2017 15:13

Billede

 

 

 

Billede

 

Vi fik eksteriørkåret vores 4 års dressurhoppe med føl ved siden i juni 2016, det var absolut ingen problem. Hoppen blev taget direkte fra fold, uden træning overhovedet, hun var i pæn foderstand selvom hun havde et 4 mdr gammelt føl ved siden.

Der var hjælper med til føllet så jeg kunne have fokus på hoppen, føllet blev flettet, men ellers holdt i baggrunden så den ikke tog opmærksomhed fra hoppen.

Hoppen gik egnethedstest i oktober samme år og fik sit R den vej.

Det er en god mulighed for en dressurhoppe, men til en springhoppe som skal vises i løsspringning ville jeg være ked af at medbringe et føl, da det jo skal skilles fra hoppen et fremmed sted.

Held og lykke med både føl og kåring af din hoppe :)


Enjoy Horses v/ Jessie Bech Ditlevsen

____________________________

 

 følg os på Facebook

 

www.facebook.com/jbdEnjoyhorses.dk/

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider