Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Størrelse på æg ved inseminering
Forfatter: 
Dato:  05-06-2016 22:21

Hvordan er det nu det er?

 

Hvor stort plejer ægget at være ved det optimale tidspunkt for inseminering?

 


Mvh Charlotte

 

Besøg os på..

www.staldl.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vidt forskelligt
Forfatter: 
Dato:  05-06-2016 22:27

Jeg synes det er meget forskelligt hvor store follikler hopperne laver. Men 45-55 mm er nok det interval hvor flest æg går, men det giver også en forskel på 2 døgn i sommervarmen og 3 døgn om foråret.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 æggets størrelse
Forfatter: 
Dato:  06-06-2016 10:27

min dyrlæg plejer at inseminere hvis ægget er mindst 35 mm (mener jeg det er men kan da pludselig komme i tvivl) og derefter give en ægløsningssprøjte.. det betyder kun en inseminering..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ægløsningshormon
Forfatter: 
Dato:  06-06-2016 11:43

Det er helt korrekt at er ægget mellem 35 og 40 mm, så kan man sprøjte med ægløsningshormon og så inseminere dagen efter. Hvis det er større end 40 mm, så giver det et meget usikkert resultat.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 sprøjte...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2016 12:28

charlotte min dyrlæge inseminerer og sprøjte samme dag(samme besøg) og det har fint givet føl her..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 God sæd
Forfatter: 
Dato:  06-06-2016 12:47

Det kan man da også, det kræver bare at sæden er holdbar, da der kan gå op til 2 døgn inden ægget løsnes, siger min dyrlæge.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 de kære dyrlæger
Forfatter: 
Dato:  06-06-2016 13:14

ha ha charlotte de kære dyrlæger.. min dyrlæge siger at når man giver en ægløsningssprøjte så går ægget indenfor 48 timer..

men hvad bare der kommer føl ud af det projekt man har gang er det jo ligemeget..

(sagde hende hvis hoppe absolut skal drille i år og pony står helt i den anden ende af landet og vandet.. fordi der ikke var en hingst i nærheden... det er nu lettere med inseminering end naturlig bedækning nogle gange)..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Inseminering
Forfatter: 
Dato:  06-06-2016 13:31

Ja, jeg må også indrømme at jeg synes at inseminering er nemt, udover som med Janus og Casanova der står i vores egen baghave.

 

Men jeg synes det var rart da jeg i år har brugt en stor 1'er på min lille 3'er at det var inseminering, så man ikke behøves have spekulationer over det.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mins forløb...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2016 20:03

Min drægtige hoppes forløb i år

 

29/4 v.ovarie follikel 42 H.ovarie 38 brunstødem 3 insemineret

2/5 v.ovarie follikel 45 H.ovarie 45 brunstødem 2 insemineret

 

dyrlægen vurderede ægløsning indenfor 24 timer og lod ægget gå selv og scanning den 18/5 pga 2 store follikler og risiko for tvillinger, scanning viste en fin drægtighed.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 når vi så nu er igang
Forfatter: 
Dato:  07-06-2016 11:01

når vi nu er i gang.. så startede min hoppe sidste år sin brunst for "tidligt" efter føllets alder.. så ringede og bestilte sæd.. dyrlægen kom og inseminerede hoppen og sagde hun var pivåben.. bagefter scannede han og sagde ægget var gået, så vi kom nok lige sent nok.. der var godt nok nogle små ubetydelige folikler han ikke lagde noget i sagde han.. så krydsede fingre for ægget lige var gået, så der kunne være en chance for gevinst.

på 16. dagen blev hun skannet.. ikke i brunst men heller ikke 16. dage henne.. men kun 11. dage henne.. for at være sikker på det ikke var en cyste, så blev hun skannet på 22. dagen og sørme om den ikke voksede.. så den der lille ubetydelige folikkel har jo så vokset sig stor og blevet befrugtet af sæd der var omkring en 4 dages tid gammel... det må da siges at være godt gået.. (af ham Zonyx)


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Prøvet noget af de samme
Forfatter: 
Dato:  07-06-2016 13:07

Da vi lavede vores De Noir-hoppe havde hendes mor drillet i flere sæsoner, hendes yngste afkom var faktisk 3 på det tidspunkt.

 

Da vi hentede hoppen hos dyrlægen sagde han at han gerne ville se hende igen på 15-16 dage da der havde været 2 follikler, så stor var overraskelsen da vi fik hende scannet drægtig med 3 fostre, 2 på 15 dage og en på 11-12 dage. Til alt held lå den ene store i det ene horn og den anden store + den lille i det andet horn, så det var nemt at klemme to.

 

Men vi syntes at det havde været bedre hvis de 3 drægtigheder havde været fordelt over tre år.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  16-06-2016 03:45
Min den gamle hoppe har æg på 35, men hun ligger så et æg mere ned efter 2 dage forskudt. Har iår ifoler min ridehest og der er hendes første føl. Hun stod med et æg på 40 mm fik sæd og ægget var gået 2 dage senere.

Skrevet af Stephanie

Gess Alfarvad Z
Rosenlunds Benz
Hejbøls Unik
Rozenlunds St. Tropez
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider