Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Tilskud og fertilitet
Forfatter: 
Dato:  28-05-2016 11:21
Hej garvede avlere

Vi er i gang med projekt ifoling af hoppe og efter at det mislykkedes begge forsøg sidste år og 1. forsøg i år, er optimismen dalet lidt.
Hoppen er i pæn hul, går pt på døgnfold og får pavo conditioner ved siden af.
Plejer I at give jeres avlshopper noget tilskud for at optimere fertiliteten?

Mvh Maja

Nu med Sarona <3

 

R.I.P Ninus :'(

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Desværre for sent
Forfatter: 
Dato:  28-05-2016 12:31

Du er alt for sent ude hvis du vil forsøge at forøge fertiliteten nu. Det eneste du kan gøre er at sætte hende på en god græsfold og håbe på det bedste.

 

Vores hopper har hele vinteren fået lucerne, goldhopperne har fra starten af marts fået beta-caroten som tilskud, og der er jeg endda startet senere end jeg normalt gør, men den ene hoppe købte vi først der, så der kunne vi ikke starte før.

 

Vi har bedækket/insemineret 4 hopper på nuværende tidspunkt. Den første er bedækket ved egen hingst, og har ikke vist brunst efterfølgende, så der forventes at hun er drægtig. To er scannet i onsdags og begge var drægtige og den sidste skal scannes nu på onsdag.

 

Har du fået taget svaberprøve eller bedre biopsi? Så du kan vurdere dit udgangspunkt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Biopsi
Forfatter: 
Dato:  28-05-2016 12:38
Øv, det var da træls. Hader følelsen af at det er "ude af ens hænder".
Hun fik taget en biopsi sidste år og var "klasse 1", så der burde ikke være nogen problemer.
Dyrlægen mener også nok at det skal komme, men at vi bør overveje at skifte hingst , hvis hun ikke er i brunst ved næste scanning om 14. Dage.

Nu med Sarona <3

 

R.I.P Ninus :'(

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tålmodighed
Forfatter: 
Dato:  28-05-2016 13:32

Så er det et spørgsmål om tålmodighed. Vi købte for 10 år siden en hoppe ligeledes i starten af marts. Hun havde været ridehest, godt nok opstaldet hos en dame der også avlede men hun har helt sikkert manglet noget, for vi fik hende først i fol i starten af august.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sæson...
Forfatter: 
Dato:  28-05-2016 21:28

Jeg ved godt vi alle ifoler tidligere, men man siger stadig at den tid hvor hopperne nemmest kommer i fol er juli måned. Så der er da tid at løbe på endnu, hvis ikke man er ked af at få et sent føl.

 

Så du kunne da også begynde at give beta-caroten med det samme. Det skader jo ikke - hvis ikke det hjælper, er det højst spild af lidt penge ;)

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sent føl?
Forfatter: 
Dato:  28-05-2016 22:05

Der er absolut ingen fordele ved at få et sent føl. Det vil gå glip af det gode græs og det kræver en endog meget stor boks at have en følhoppe + et 4-6 mdr stående sammen. April-maj føl er ikke tidlige føl, det er føl der er født inden for hoppernes normale reproduktionsperiode.

 

At give hoppen beta-caroten nu vil sandelig være spild af penge, når de samme vitaminer findes i det græs som den gerne skulle spise sig mæt i hver dag lige nu.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke helt rigtigt
Forfatter: 
Dato:  30-05-2016 09:53

Jeg har ofte fået føl i juni og endda i juli og det har aldrig givet problemer. Fordel er at de kan gå ude hele døgnet hvorimod mange af de tidlige føl må stå inde meget tid fordi vejret er koldt.

 

For en del år siden blev der lavet en undersøgelse af Hannoveranerforbundet blandt over 600 heste, hvor man fandt en signifikant højere forekomst af OCD hos heste født i det tidlige forår, fremfor om sommeren. hvilket man tilskrev mindre kontinuerlig bevægelse på fold i den allerførste levetid.

 

Så det er bestemt ikke for sent, hvis bare du sørger for at hoppen er i ordentlig foderstand, ren i børen og vælger en frugtbar hingst.

 

Beta-karoten er godt som tilskud, men behovet er størst når hesten ikke går på græs. dvs. i det tidligere forår.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 føl og OCD
Forfatter: 
Dato:  30-05-2016 10:09

når vi nu er igang med føl og OCD, så kan jeg da tilføje, at Foulum også har været igang med OCD.

Til et foredrag for nogle år siden blev det oplyst, at føl der går ude mindst 20 timer i døgnet har stærkt reduceret risiko for OCD..

 

Jeg mener at den undersøgelse DJJensen referer til også viste, at det netop var føl født før 1. april der havde højere forekomst af OCD, end de føl født senere.. (det hænger jo tydeligt sammen med at vejret som regel bliver MEGET mere følvenlig fra april/maj).

Jeg ved nogle avlere tager deres hoppe og føl på stald om natten.. hvis de kun er ude 6-12 timer om dagen er halvdelen af døgnet jo i boks.. så er det jo egentlig ligemeget om føllet er født i april eller juni..

Selv kan jeg bedst lige at få aprilføl, så de lige kan være i hænderne inden de kommer på døgnfold.

Nu går mine så i løsdrift nu, men uanset hvad så bevæger hestene sig mere når jorden er tør og de skal gå efter græs fremfor, gråt og trist vejr og stå ved en høkasse og æde.

Det er også meget lettere at holde hoppen i huld når hun går på det gode tidlige sommergræs, der indeholder meget mere guf til mælken end juliføl. Jeg plejer netop at tilføje proteiner til foderet fra juli..

jeg har fået juni og juliføl.. og det var inden jeg fik løsdrift. Der prøvede jeg alt hvad der var i min magt at have dem på døgnfold indtil december.. og det gav en del mere arbejde netop pga fodring af hoppe og føl.. (det ene juniføl, har været i røngten og hun havde ingen OCD som 2 års)..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tidlige føl i Tyskland
Forfatter: 
Dato:  30-05-2016 13:20

Nu skiller året for føl i Tyskland ikke 1. januar men 1. november. Og langt de fleste af mine tyske FB-venner har fået føl i december/januar/februar, så kan man tale om tidlige føl. Det er noget helt andet end april/maj føl.

 

Jeg har kun haft én unghest med OCD, han målte knap 180 i stang, så der var det ikke fødselstidspunktet, men væksten der var problemet.

 

Når vores føl er ca 14 dage og har fået sul på kroppen, så går de på fold fra morgen til aften uanset årstid, når hopperne er drægtige kommer de på døgnfold.

 

En boks til varmblodshoppe + føl på op til 6 mdr, skal være minimum 20 kvm.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for alle svarene :)
Forfatter: 
Dato:  31-05-2016 15:53

Hej skønne avlere

 

Tak for alle de forskellige svar :) Hvor er det dejligt at der kan komme noget meningsudveksling, så jeg kan blive klogere.

 

Jeg har tænkt mig at prøve indtil sæsonen slutter, såfremt hun ikke bliver drægtig inden. Så nu har jeg spildt nogle naivitetspenge på at købe Pavo Fertile til min hoppe.

Håber da hun er i fol denne gang, så det ikke bliver et sent føl, da jeg er enig i at det er en bedre barndom for bde hoppe og føl at kunne få alle "græsmånederne".

 

Igen, tusind tak for al den interessante viden :D


Nu med Sarona <3

 

R.I.P Ninus :'(

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  16-06-2016 06:39
Hej skønne HN

Lige en lille opdatering :)
Min panik var ubegrundet og Sarona (min hoppe) er nu scannet i fol på 17. dagen med hingsten Antobello :D
Så er det bare ventetiden tilbage.

Nu med Sarona <3

 

R.I.P Ninus :'(

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke
Forfatter: 
Dato:  16-06-2016 08:37

Dejligt når det går nemt, det er en god ide at give hende fertilitetsfoderet alligevel, nu du har købt det. Det hjælper med at opretholde drægtigheden det første stykke tid.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 skønt..
Forfatter: 
Dato:  16-06-2016 10:18

dejligt hun er i fol... og så et Antobello.. har selv en et års, nøj hvor hjun ligner sin far.. så vil da gerne opdateres om et års tid med billeder


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for alle svarene :)
Forfatter: 
Dato:  17-06-2016 06:30
Mange tak :D er simpelthen så glad for det!
Jeg fortsætter også bare med det indtil bøtten er tom :)

Nu håber jeg først og fremmest på et sundt og rask føl, men det ville selvfølgelig heller ikke gøre noget at den blev sort.

Nu med Sarona <3

 

R.I.P Ninus :'(

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider